Miksi menit ammattikouluun?
Kommentit (42)
Sain sen helposti käytyä työn ohessa. Pakko oli toisen asteen tutkinto, jotta pääsin opiskelemaan korkeakouluun.
Halusin hankkia ammmatin mahdollisimman nopeasti.
Ilmiannettu asiattomana.
Ap, mene pois täältä palstalta.
Menin amikseen että pääsisin helpommin yliopistoon ja nyt olen fm.
Lukio olisi ollut ajanhaaskausta.
- Koska halusin nopeasti ammatin.
- Halusin jatkokouluttautua.
- Tiesin jo mille alalle haen.
- Pääsin nopeammin töihin.
- Saan opiskella työn ohella yliopistossa.
Koska sairastuin niin pahaan masennukseen kesken lukion että en kyennyt suoritumaan kursseista.
Loppupeleissä tosin menin vikana amisvuotenani suorittamaan lukioni loppuun iltapuolella amiksen ohessa, kun masennus viimein oli selätetty. Nyt opiskelenkin sitten vikaa vuotta amk:ssa insiööriksi, ihan eri alaa kuin mitä amiksessa opiskelin... Amiksessa koin vain että jotain ihmisen on tehtävä ettei tyhjänpäälle jää.
Täällä nyt jo ammattia vailla oleva ylioppilas yrittää pönkittää egoaan. Ei se meidän vika ole, jos sinä olet jämähtänyt yo-tutkintoon, etkä ole hakeutunut (tai todennäköisemmin et ole päässyt) jatko-opintoihin. Olis kannattanut sinunkin vain mennä amikseen ja hankkia heti se ammatti. 😉
Niin, kävin aikuisamitsun. Sen jälkeen kun olin käynyt lukion, tekun ja TTKK:n. Ihan siksi koska huvitti ja toiseksi hain mustana valkoiselle sen osaamisen mitä jo oikeasti osasin. Kolmanneksi, joskus on ihan mukavaa sanoa hienohelmakollegoille että on arskankin paperit...
paksa kysely kirjoitti:
Taitaa ap itse halveksia ammatti kouluun meneviä tuon kyselyn pohjalta vai miksi valinnat on noin paskoja? Itse kävin lukion sekä ammatti koulun, nyt opiskelen yrittäjyyttä. Menin ammattikouluun koska lukiosta ei pääse siihen ammattiin mihin haluan ilman sen alan koulutusta.
Todellakin halveksin ammattikoulun käyneitä, miksi en halveksisi ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin haluavat joutua yhteiskunnan eläteiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu asiattomana.
Ap, mene pois täältä palstalta.
Amis triggeröityi. Mitäs päätit mennä sinne.
Jotta AP voisi löytää elämälleen tarkoituksen.
Ei toiminut..
Kävin lukiota puoli vuotta eikä se rinkirunkkaaminen sopinut minulle. Menin amikseen ja sitten myöhemmin amk.
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminut..
Amisko siellä? Onko kivaa elää minimipalkalla? ;)
Ei mikään noista.
Amikseen en olisi mennyt vaikka minulla on lievä ADHD. Menin lukioon siksi, ettei amiksesta voi valmistua asianajajaksi :D
Olin laiska ja levoton, eikä yh-äidilläni ei ollut mitään keinoja saada minua järkiini. 24-vuotiaana kirjoitin kuitenkin iltalukiosta ylioppilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminut..
Kummallinen kommentti. Onko psyykkisesti kaikki kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toiminut..
Pelottaako?
Mä en ymmärrä mikä tää "amis on paska" juttu on. Mulle on ihan sama missä ja mitä ihmiset opiskelee, kysyn ihan tosissani että mitä vikaa on ammattikoulussa? Ja miten lukio on parempi? Lukion jälkeen "ei ole mitään", ja ammattikoulun jälkeen on jonkun alan valmis työntekijä. Lukiosta pääsee yliopistoon, ammattikoulusta ammattikorkeaan. Riippuu ihan millaista elämää haluaa elää, mikä on kellekin tärkeää. Itselleni urakehitys tai "korkealle pyrkiminen" ei ole tärkeää. Olen käynyt sekä lukion että ammattikoulun.
Miksi se on huono asia että ei ole kunnianhimoinen? Eikö tärkeintä ole että saa töitä ja elättää itsensä. Joillekin on esim ihan kaikki muu elämä tärkeämpää kuin jatkuva pyrkiminen johonkin parempaan.
Sitä paitsi joidenkin on hoidettava myös ihan perustyöt.
Itse olen opiskellut liiketaloutta ja olen pankissa hyväpalkkaisessa työssä. En ole laiska, olen tyytyväinen tähän.
Minä olisin todennäköisesti tappanut itseni ellen olisi mennyt. Hyppäsin ikäänkuin elämän virtaan.
Juurikin näin - pisteet eivät riittäneet ammatikoulussa kuin metallipuolelle...
M42