Säästötilistä
Kannattaako avata säästötili? Saako siitä jotain korkoa, vai tuleeko enemmän jotain maksuja kuten tilinhoitokuluja tms. Tuntuu että rahaa säästyisi helpommin jos se olisi eri tilillä, mutta ärsyttää ne maksut mitä tileistä menee.
Kommentit (8)
Mulla op ssa 3 tiliä: käyttötili, 'säästötili" ja lapsen tili (jonne luonnollisesti vain laitan rahaa, en käytä). Ei mene mitään maksuja, mutta korkoa maksetaan tileille.
Kyllä mulla Danskessa meni 6,40 kuussa palvelumaksuja. Ne koostuivat pankkikorteista ja pankkitunnuksista, Siirsin tilit S-Pankkiin eikä mene mitään maksuja, kun olen osuuskaupan jäsen. Avasin käyttötilin lisäksi toisen tilin, joka on puolessa vuodessa tuottanut peräti 1,40 e. Eli korot on kyllä täysin olemattomat. Mutta en mä pysty rahoja sijoittamaankaan, kun ei niitä sitten niin vaan tarpeen vaatiessa voi käyttää.
Jos AP olisi osuuskaupan jäsen, hänellä olisi silloin käytössään kuukausimaksuton käyttötili kortteineen, verkkopankkimaksuineen. Verkkopankin puolella voi itse avata toisen S-pankin tilin. Näköjään S-pankissa voi säästää tilillekin (määräaikaistili, tuottotili). Myös rahastosäästämistä on tarjolla. Itse siirryin OP:stä S-pankkiin. Pienirahaisena arvostan sitä, että voin nostaa esim S-marketin kassalla myös alle 20 e olevan summan.
Mulla. On OPssä neljä eri tiliä. Kahdella näissä on pankkikortti/visa ja kortti maksaa pari euroa kuussa. Muita kuluja ei ole. Samoilla verkkopankkitunnuksilla voi käyttää kaikkia. Nuo korttimaksutkin maksan bonuksista. Korot on tosin vain muutaman euron vuodessa, kun summat illään tileillä ei ole kovin montaa tonnia.
Mulla on säästötili Nordeassa. Ei maksa mitään, mutta ei myöskään kasva korkoa. Turha.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako avata säästötili? Saako siitä jotain korkoa, vai tuleeko enemmän jotain maksuja kuten tilinhoitokuluja tms. Tuntuu että rahaa säästyisi helpommin jos se olisi eri tilillä, mutta ärsyttää ne maksut mitä tileistä menee.
Säästötilistä saa kyllä tyypillisesti jotain korkoa, mutta kun tunnettua nyt varsin pientä.
Yhdyn useaan edelliseen, säästäminen kannattaa yhdistää sijoittamiseen. Esim. Seligsonin sivuilta löytyy hyvää perustietoa ja heidän korkorahastoillaan on hyvä aloittaa. Lyhyen koron rahasto (Rahamarkkina) on vähän niinkuin säästötili (tuotoltaan) mutta hieman kätevämpi. Pitkän koron rahasto (Euro-obligaatio) sopii tasaiseen pidempiaikaiseen säästämiseen. Viime aikoina korkotason jatkuvasti laskiessa ovat pitkät korot tuottaneet selkeää ylituottoa, joten korkotason normalisoituessa tästä "kuplasta" pihisee ilmat pois. Kovin rajua pudotusta kuitenkaan tuskin nähdään. Osakkeet ovat sitten eri asia, mutta sekin täytyy muistaa, että romahduksista huolimatta osakekurssit ovat aina nousseet. Kuukausisäästäjä on aina plussalla, kunhan on säästänyt vähintään 10 vuotta.
Korkotaso riippuu Säästöpankissa siitä, paljonko tilillä makaa rahaa. Esimerkiksi 2000€ tilillä, sain reilu 17€ vuosikorkoa.
mitä maksuja tileistä? ei minulla ainakaan tileistä mene mitään maksuja. 6 tiliä nordeassa. Mutta ei kannata rahan hautominen tileillä, vaan kannattaa sijoittaa.