Yrittääkö mummu etäännyttää lasta minusta?
Olen yh ja välillä fyysisesti sairas, sairaalassa muutaman päivän ym. ja kotona ollessa liikuntarajoitteita, jolloin olen tarvinnut apua lapsen kanssa. Lapsi on välillä siis mummunsa kanssa kahdestaan muutamankin päivän. Meillä kotona on esimerkiksi kiroilu ei-kiellettyä. En rohkaise huonoon kielenkäyttöön, mutta siitä ei rangaista, uskon, että lapsi (8v.) tietää milloin se on ok ja milloin ei. Itse kiroilen esimerkiksi tilanteessa, jossa kaadan kuuman teen päälleni. Lapsi saattaa tällaisessa tilanteessa sanoa, että se on huono esimerkki (hänelle), on kuullut mummun arvostelevan kasvatustapaani.
Mummu myös on vienyt lapsen mm. ostoksille (kalliille ostoksille, joista ei sovittu etukäteen) ja laittanut lapsen soittamaan kaupasta minulle, että saako haluamansa tavaran. Myös menoideat, esimerkiksi pääseekö lapsi hoplopiin lauantaina, kuulen lapsen kautta, niin että kiukku ja pettymys kohdistuu sitten minuun, jos ei sovi. Olen tästä sanonut monta kertaa, eikä ole mitään syytä miksi mummu ei voi kommunikoida kanssani. Hän sanoo selitykseksi, että innostui liikaa tms. Pitäisikö uskoa? Itse en ole koskaan mummua haukkunut lapselle, kun lapsi on sanonut säännöistä joita mummulla on, olen sanonut että käyttäydy siellä mummun sääntöjen mukaan, tai puhunut mummulle sääntöjen muuttamisesta.
Mitä mieltä olette? Mielestäni kinkkinen tilanne, koska lapsi pitää isovanhemmasta ja itse en halua etäännyttää, mutta toisaalta ei ole oikein, jos auktoriteettiani yritetään tahallaan horjuttaa. En tiedä onko tuo käytös tiedostamatonta ja passiivisaggressiivista, jos sanon siitä niin mummu vihjailee minun nipottavan pienistä asioista ja sanoo että eihän hän tahallaan jne.
Kommentit (9)
Ei yritä. Jos hän joutuu ottamaan vastuuta lapsesta, pitää olla myös oikeuksia ja ainakin saada tehdä asioita omalla tavalla.
Mikään mainitsemasi ei ole mitään kummallista
Jep, ihme valitusvirsi taas. Ei kuullosta yhtään pahalta. Tai sitten hoida itse lapses, jos pystyt.
Siinähän yrittää mutta ei hyvän äidin aukroriteettia voi viedä. Hassu ajatus.
Olisikohan niin että sinulla on nyt vain sellainen vaisto/tunne, että mummo yrittää äidin paikalle? Onko kyseessä sinun äiti vai anoppi? Minun korvaani mikään noista ei kuulosta kamalalta, siihen nähden että mummo joutuu ottamaan paljon vastuutakin.
Sitten jos mummo veisi kysymättä lasta eri paikkakunnille tai ihan selvästi moittisi sinua jatkuvasti lapselle, alkaisin huolestua.
Mutta tuo tunne voi johtua kahdesta asiasta, joko vaistosi on ns oikeasa ja et osaa tässä nyt pukea sanoilla mummon eleitä, ilmaisuja, tapaa toimia jne. Tai sitten kyse on siitä että tunnet tavallaan huonoa omatuntoa ja alitajuisesti pelkäät mummon tulevan liian tärkeäksi. Jälkimmäinen vaatii itsetutkiskelua, kun taas ensimmäinen selviä rajoja ja muidenkin ihmisten lastenhoitopalveluiden käyttöä. Ei avun antaminen ole toki samalla mikään automaattinen oikeus toimia lapsen kanssa kuin haluaa ja arvostella sinua. Lapsi on sinun lapsi, ja on asioita joihin lapsen hoitajan tulee suostua tai vaihtoehtoisesti kieltäytyä hoitamasta. Ainoa tuossa mikä pisti erityisesti korvaan oli se, että sinä epäilet mummon moittivan sinua lapselle. Se ei ole ok ja siihen pitää puuttua, vaikka ei tuo nyt vielä kovin hurjalta kuulostanut.
Minun siskoni tekee aina tuota. Että minä joudun olemaan se joka kieltää, joka käskee nukkumaan, joka on se mänttipää. En pidä siitä yhtään.
Siis mitä vikaa siinä on, että mummu kysyy ensin sinulta, saako yleensäkin ostaa jotain kallista? Eikö ole hyvä, ettei ostele kaikkea lupaa kysymättä?
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä vikaa siinä on, että mummu kysyy ensin sinulta, saako yleensäkin ostaa jotain kallista? Eikö ole hyvä, ettei ostele kaikkea lupaa kysymättä?
Pointti on se että mummun pitää kysyä jo äidiltä ennen kuin edes lähtee sinne ostoksille ollenkaan.
Jos mummo itse kustantaa ostokset, vie sinne hoploppiin jne. en näe tuossa mitään ongelmaa. Hän on tavallista enemmän vastuussa lapsesta ja minusta se tarkoittaa sitä, että sen parsakaalin lisäksi hän voi tarjota joskus myös hampurilaisia - ilman, että sitä tarvitsee keneltäkään kysellä. Sinuna olisin kyllä iloinen, että lapsella on tuollainen rakas, turvallinen aikuinen. Ilman häntä saisit miettiä aika lailla uusiksi tuon lapsenhoidon.
Anna mummun ostella ja viedä hoploppiin. Ei kai ongelmaa, ellei mummu vaadi sua maksamaan lupailemiaan juttuja.