Mitään mahdollisuutta saada miehen omaisuutta myös mun nimiin?
Mä olen miehen kanssa naimisissa ilman avioehtoa, 4 yhteistä lasta. Meidän yhteiselon aikana ollaan hankittu omakotitalo, missä asutaan. Mökki sekä kaksi autoa. Mies omistaa kaiken, mun nimeä ei ole missään, koska ollaan naimisissa ja olen ajatellut kaiken olevan yhteistä. Ja niinhän se tavallaan onkin. Kuolemantapauksessa vain ei olekaan.
Nyt lähipiirissä tapahtunut kuolemantapaus ja olen järkyttynyt miten kuolleen lapset ja omaiset käyttäytyvät ja mietin onko mun mitenkään näin jälkikäteen saada omistusoikeutta kaikkeen? Vai onko testamentti ainoa vaihtoehto? En kuitenkaan halua ostaa mieheltä omaisuutta. Eihän meillä edes olisi sellaisia rahoja. Ja kuinka pitävä testamentti on? Riittääkö, että käy esim. Pankin lakimiehellä sen laatimassa?
Ja aivan turha sanoa, että olen hemmetin tyhmä, tiedän sen itsekin.
Kommentit (22)
Mies ei pistä palkkaansa vain itseensä ja myös mä olen osallistunut yhteisen talouden ylläpitämiseen sekä omaisuuden hankkimiseen.
Enkä ole valitettavasti provo, tyhmäksi haukkumiset osuivat oikeaan.
En kutsuisi itseäni myöskään ahneeksi, koska jos olisin sellainen, tuskin olisin tässä tilanteessa.
En ole eroamassa eikä mieskään toivottavasti kuole ainakaan 50 vuoteen.
Olen vain joutunut seuraamaan aika läheltä tilannetta, jossa ennen toisilleen läheiset ja rakkaat ihmiset repivät toisiaan palasiksi suremisen sijaan rahan ja omaisuuden takia ja ajattelin oman tilanteeni olevan aika huono, jos mies sattuu kuolemaan ennen mua ja meidän lapset eivät olekaan sitä mitä kuvitellaan.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Ap
Tässä ei puhuta tasingosta vaan rahavaroista kuolinpesässä, jotka voidaan jättää testamentin ulkopuolelle, jolloin lapset perivät rahaa ja siten heidän on helpompi maksaa perintöverot. Testamentti siis ei koskisi lasten perittäviä rahavaroja.