Jonain aamuna huomaat että MUSTA aurinko nousee - mitä tarkoittaa?
Tarkoittaako että MUSTA (väri) aurinko nousee?
Vaiko että sängyssä makaavasta juicen näköisestä hiipparista nousee aurinko (hän jotenkin valaistuu)?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ajatellut siitä muuta kuin että väriltään musta aurinko nousee. Hassua että nyt vasta tajuan että siinä olisi muitakin tulkintoja.
Minä taas olen aina ajatellut, että ainakaan auringon nousemisesta ei voi olla kysymys. Aurinko kun ei määritelmällisesti voi nousta ennen sarastusta.
Jonakin aamuna ennen sarastusta huomaat että musta aurinko nousee. Auringon säteet heijastuvat tuosta hahmosta näyttäen että aurinko nousee häenestä, siis musta (;
Juice oli pessimisti, siksi todennäköinen selitys on väriltään musta aurinko/jonkinlainen tuho tai maailmanloppu. Toisaalta Juice sanoi että jos kadehtisi jonkun sanoituksia niin kohde olisi Heikki Salo, joka siis on optimisti ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ajatellut siitä muuta kuin että väriltään musta aurinko nousee. Hassua että nyt vasta tajuan että siinä olisi muitakin tulkintoja.
Minä taas olen aina ajatellut, että ainakaan auringon nousemisesta ei voi olla kysymys. Aurinko kun ei määritelmällisesti voi nousta ennen sarastusta.
...niinpä tästä voit älykkäänä ihmisenä jatkopäätellä, että Juice ei ehkä tarkoittanut auringolla meidän Aurinkoa, vaan mustaa aurinkoa yleisesti. Jos sellainen paukahtaisi meidän hoodeille, niin se olisi meidän maailmamme loppu, sellaisena kuin sen nyt koemme. Interstellar - leffassa on lavastettu komea musta aurinko eli siis musta aukko. Sellaiselta se varmaankin aktiivisena näyttäytyisi, muutenhan sitä ei huomaisi kuin vasta sitten kun on aivan liian myöhäistä.
Joidenkin mielestä musta aurinko on vain portti toiseen maailmaan, puhdistautuminen, uusiutuminen ja aivan varmasti Juice on myös tämän tiennyt tehdessään tuon kielileikin. Se on vielä monimutkaisempi kuin eka kuulemalta älyääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haa! Mielenkiintoista.
Ihmiskunnan alkukantainen pelko toteutuu, aurinko ei nousekaan vaan tulee maailmanloppu jota musta aurinko symboloi.
Tai lause symboloi sitä kun ihminen kohtaa äkillisen kriisin, elämä ei jatkukaan odotetusti (aurinko nousee) vaan esim. onnettomuus tai sairaus (musta aurinko) muuttaa kaiken.
Ap mietippä kuule ihan itse, että mitä se sinun mielestäsi voisi tarkoittaa?
Miksi kaiken pitää nykyään olla valmiiksi pureskeltua ja selitys kaikelle, eikö enää taidetakkaan saa tulkita omista lähtökohdista? Ärsyttää kun joka kerta kun tuo esiin oman tulkinnan jostain biisistä, niin johan rietää joku kertomaan sen artistin oman näkemyksen asiaan, että mitä tämä OIKEASTI tarkoitti laulussaan. Monet biisit on minulta pilattu näin :(
Juice ei valitettavasti koskaan kohdannut uusiutumistaan, ainakaan alkoholismin osalta. Tyypillistä alkoholistille lupailla itselle ja muille muutosta, kuuluu sairauden kuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap mietippä kuule ihan itse, että mitä se sinun mielestäsi voisi tarkoittaa?
Miksi kaiken pitää nykyään olla valmiiksi pureskeltua ja selitys kaikelle, eikö enää taidetakkaan saa tulkita omista lähtökohdista? Ärsyttää kun joka kerta kun tuo esiin oman tulkinnan jostain biisistä, niin johan rietää joku kertomaan sen artistin oman näkemyksen asiaan, että mitä tämä OIKEASTI tarkoitti laulussaan. Monet biisit on minulta pilattu näin :(
"Kyllä minä niin mieleni pahoitin" ;-) Hyvä biisinaihe sekin.
Vierailija kirjoitti:
Juice ei valitettavasti koskaan kohdannut uusiutumistaan, ainakaan alkoholismin osalta. Tyypillistä alkoholistille lupailla itselle ja muille muutosta, kuuluu sairauden kuvaan.
Tässä voisi olla jotain perää.Laulun "sinä" voisi verrannollisti kuvastaa alkoholia ja suhdetta juomiseen, ja musta aurinko nousee sitä krapulaisia aamua kun seuraavana päivänä nousee.
Panemisestahan se tuokin biisi kertoo. Kuten ne kaikki.
Juice oli nero sanoittaessaan kappaleita. Meinaan vaan, kun tuonkin voi ymmärtää noin monella eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ymmärtänyt biisin merkityksen ahdistuksesta irtipääsynä. Joskus tulet huomaamaan että helpottaa. Se voi tapahtua ihan minä aamuna tahansa ja yllättäen.
Jatkan vielä. Biisi on humaani ja Juice on romantikko. "Ole minulle ihminen, kun naiset tappaa toisiaan. Rakasta minua, rakastan sinua. Ja sinä hymyilet ja viet minut aamuun uuteen."
Vierailija kirjoitti:
Käytti alkoholia lääkkeenä koska ei jaksanut olla duunissa kaiken aikaa. Tyypillistä ajatustyötä tekeville sekä taiteilijoille.
Musta aurinko on okkultistinen symboli, jota käyttävät uuspakanat ja kansallissosialistit
Se tarkoittaa sitä, että nekrujen määrä maan päällä kasvaa niin suureksi, että ne pimentävät auringon.
Itse olen aina ajatellut, että musta aurinko viittaa masennukseen tsi ahdistukseen. Henkilö on valvonut yön ja aamunkoitteessa huomaa olevansa masentunut ja yksin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ajatellut, että musta aurinko viittaa masennukseen tsi ahdistukseen. Henkilö on valvonut yön ja aamunkoitteessa huomaa olevansa masentunut ja yksin.
Musta tämä on hienoa miten sanoitusta voidaan tulkita niin erilailla. Sinä koet siinä synkkyyden. Minä koen miten siinä on toivoa ja iloa.
Juicen juomiseen, niin syytä en tiedä mutta monet lahjakkaat ihmiset ovat sen pullon orjia. Aikoinaan on sanottu ettei mitään luovaa voi tehdä selvinpäin.
Juice totesi, että on vain neljä aihetta joita biisit voivat käsitellä:
- ihminen
- ihminen ja toinen ihminen
- ihminen ja yhteiskunta
- ihminen ja uskonto
Erityisesti uskonollista viittauksista kiinnostuneiden kannattaa lukea Lasse Halmeen "Ollaan ihmisiksi" (Kirjapaja).
Halme tulkiti asian näin:
"Se voi olla niin, että minusta nousee tai minun mielestäni nousee aurinko tai sitten se voi olla musta väriltään, jolloin se voi olla masennuksen symboli. Natsit käytti sitä myös okkultistisena symbolina. Minusta kaikkein vahvin tulkinta on se, että se on atomipommin kuva. Perustelen sitä sillä, että Juice on muissakin lauluissa tuonut tällaisen samanlaisen näkyviin ja silloin se on hyvin vahva maailmanlopun kuvaus, jossa sotainen maailma päättyy. Siellä rakastavaiset kuitenkin nousevat hellään uuteen aamuun eli se on eräänlainen ylösnousemuksen kuvaus myös."
Mä olen ymmärtänyt biisin merkityksen ahdistuksesta irtipääsynä. Joskus tulet huomaamaan että helpottaa. Se voi tapahtua ihan minä aamuna tahansa ja yllättäen.