Ostin tietämättäni varastetun pyörän torista, ilmoitin oikealle omistajalle ja sain vain kiukuttelua päälleni
Eli ostettiin tytölle jopo. Torista löytyi mieluinen ja suht hyväkuntoinenkin, avaimet tallessa (joista oletin ettei ole varastettu). Kun päästiin paikalle, omistajalla oli muka paperit kadonneet muutossa. En kuitenkaan jaksanut alkaa nipottamaan, kun kuitenkin runkolukko oli ja avaimet siihen. Pyörässä oli muutama pikkuvika, mutta hinta oli edullinen.
Kotona sitten huomasin, että runkolukko ei ole alkuperäinen vaan se on vaihdettu pyörään. Tässä vaiheessa alkoi hälytyskellot soimaan, soitin myyjälle, mutta ei enää vastannut yhteydenottoihini. Soitin poliisilaitokselle ja kysyin, onko kukaan tehnyt katoamisilmoitusta vastaavanlaisesta pyörästä, ei ollut, käskivät vaan olemaan rauhassa, että tuskin on varastettu (?)
Facebookia selaillessani, törmäsin paikallisessa kirppisryhmässä ilmoitukseen, jossa ilmoitettiin varastetuksi etupyörätön ja ostamani jopon kuvausta vastaava pyörä.
Laitoin kuvan ryhmään ja kerroin tapauksesta, että oli meille myyty uuden etupyörän ja lukon kera. Oli kuulemma hänen pyöränsä, ilmoitti iloisena, että tulee hakemaan.
Kun tulivat hakemaan, omistaja (nuori nainen) kysyi äkäisesti että onhan minulla kaikki uudet avaimet tallessa. Olivat tallessa.
Äksyili "No onneks tää pyörä sentään LÖYTY!" "Ettehän käyttäneet tätä?!" ja "Nää jopot on tosi arvokkaita!"
Juu juu, itse maksoin pyörästä käytettynä 90€, minkä mainitsin omistajallekin. Omistaja poistuu niskojaan nakellen paikalta, ei edes kiittänyt.
Hemmetti soikoon, en odottanut että nuori opiskelija olisi mitään korvauksia antanut, mutta olisi edes kiitoksen voinut sanoa.
Kommentit (50)
Omaa tyhmyyttäsi ostit varastetun pyörän, en minäkään olisi mitään korvannut. Jos et olisi palauttanut, olisi syyllistynyt rikokseen.
Olikohan edes hänen? Törkeää käytöstä kyä!
Ei omistaja ollut velvollinen maksamaan sinulle, kyseessä oli koko ajan hänen oma pyöränsä. Ihmeellinen käsitys sinulla. Samalla logiikalla minä voisin varastaa sinun pyöräsi, väittää ostaneeni sen ja saada sinulta rahaa omasta pyörästäsi :D
Vierailija kirjoitti:
Ei omistaja ollut velvollinen maksamaan sinulle, kyseessä oli koko ajan hänen oma pyöränsä. Ihmeellinen käsitys sinulla. Samalla logiikalla minä voisin varastaa sinun pyöräsi, väittää ostaneeni sen ja saada sinulta rahaa omasta pyörästäsi :D
Niin paljonko se kiitos olis lompakkoa laihduttanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä se tyttö voi tietää, etteikö ap sitä pyörää alunperinkin varastanut.
Jos Jopo maksaa käytettynä 90 euroa, se on 110 % varmuudella varastettu.
Itse myyn meillä lasten käytettyjä pyöriä siten, että mulla on jo myynti-ilmoituksessa maininta kuitista. Myös kaikki pyörän mukana tulleet paperit on todellakin tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin urpo, että varastaa pyörän, kunnostaa sen ja palauttaa takaisin omistajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin urpo, että varastaa pyörän, kunnostaa sen ja palauttaa takaisin omistajalle?
No palkkion toivossa esimerkiksi ap.
Olisit syyllistynyt kätkemisrikokseen, vaikka et olisi tajunnut alkaa selvitellä pyörän taustoja. Jopoja pöllitään ihan älyttömästi ja jos ei ole kuittia mukana, niin sitä voi pitää varastettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulla olisi velvollisuus kiittää siitä, että joku palauttaa minulta varastettua omaisuuttani takaisin minulle?
Ilmiannoin ketjun, ap on syyllistynyt rikokseen josta saa syytteen.
Varastettua tavaraa ei voi ostaa vahingossa. Tähän pätee "pitäisi tietää" -sääntö. Syytteen saa joka tapauksessa jos jää kiinni.
http://fin.afterdawn.com/uutiset/artikkeli.cfm/2014/10/04/varastetun-ta…
Suomen laki on jostain syystä erittäin tiukka varastetun tavaran ostajaa kohtaan, joka on kuitenkin myös varkaan uhri. Vähän erikoista.
Olisithan sinä voinut ottaa sen pyörän irti siitä. Sehän ei ollut teknisesti ottaen sen opiskelijan omaisuutta.
Mun mielestä Jopo on paska ja epäergonominen pyörä. En olisi epäillyt 90€ hintaa, eikä omassa mankelissakaan ole kuitteja ollut moneen omistajaan.
Taisitpa tulla nyt vasta Jopon pois antaessasi oikeasti huijatuksi. Mistä tiedät että pyörä oli sitä hakemaan tulleen henkilön omaisuutta. Kuka tahansa jobbari voisi laittaa ilmoituksen että Jopo varastettu ja kun joku laittaisi kuvan nettiin tai ilmoittaisi epäilevänsä ostaneensa varastetun pyörän niin ammattihuijari väittäisi sitä pokkana omakseen. Tiedossahan on että Jopo on varastetuin pyörämerkki.
Ap varmaan on normi ainakin 30v mamma, niin ei kai kukaan luule, että hän on pyrän pöllinyt ja vielä ilman mitään logiikkaa palauttaa omistajalle. Ihmetyttää nämä kommentit. Pyörän hakenut oli sellainen parikymppinen, jolle ei ole opetettu alkeellisiakaan käytöstapoja, niitä kun on jonkin verran. Harmi, että osui kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannoin ketjun, ap on syyllistynyt rikokseen josta saa syytteen.
Eli teit rikosilmoituksen? Jos et tehnyt, saat syytteen laittomasta uhkauksesta.
Ei se jopo mikään kallis pyörä ole. Itse myyn poikien pyörät ja kuule ei ole papereita ja ne on maksanut paljon enemmän kuin joku jopo.
Jaa... mitähän tähän nyt sanois. Itse kyllä oisin pyörän pitänyt.