Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteishuoltajuus ja lomamatka, kuinka maksatte?

Vierailija
21.04.2017 |

Te eronneet joilla yhteishuoltajuus lapseen/lapsiin. Kuinka maksatte kun toinen osapuoli lähtee lapsen/lasten kanssa lomamatkalle? Siis esimerkiksi ulkomaanmatkalle. Maksatteko puoliksi lasten osuuden, vai maksaako se aikuinen kokonaan, joka lasten kanssa lähtee?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lomailen lasten kanssa ja maksan. Isänsä ei kyllä käytä lomilla lapsia missään. Kätevästi kuorii kermat päältä, kun tietää että ei itse tarvitse. Lapset ei pääse kesälomalla isänsä kanssa mihinkään. Hyvä jos yhden kerran käyttää uimarannalla ja siitäkin pitäisi mitali maksaa. Mies vaatii vielä elarivapaan kuukauden jos lapset lomailevat hänen luonaan.

Onhan se kieltämättä miehelle hieman epäreilua, että maksaa elarit vaikka lapset asuisivat hänen luonaan vaikka sen 4viikkoa.

2 viikkoa ovat ei koko kuukautta. Olen antanut elarivapaan kuukauden. Minusta tuo on minulle epäreilua. Mutta en jaksa äijän valitusta kuunnella enkä sitä, kun jätkä inisee lapsille että äiti vie kaikki hänen rahat. Ja lapset huolehtii sitten et äiti älä vie isin rahoja isi ei saa ruokaa. Vaan onpa rahaa kaljaan ja tupakkaan sekä omiin reissuihin. Eipä tuo nälkää näe.

Vierailija
22/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lomailen lasten kanssa ja maksan. Isänsä ei kyllä käytä lomilla lapsia missään. Kätevästi kuorii kermat päältä, kun tietää että ei itse tarvitse. Lapset ei pääse kesälomalla isänsä kanssa mihinkään. Hyvä jos yhden kerran käyttää uimarannalla ja siitäkin pitäisi mitali maksaa. Mies vaatii vielä elarivapaan kuukauden jos lapset lomailevat hänen luonaan.

Aika outo asenne teillä kummallakin... Miten niin isä "kuorii kermat päältä" kun ei käy missään lasten kanssa? Ei kai se mikään rangaistus ole matkustella ja harrastaa lasten kanssa. Sehän on ihan parasta elämässä, puuhata lasten kanssa yhdessä kaikkea mukavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mielestäni kohtuutonta että tällaisia ei oteta huomioon elatusmaksuissa. Mies maksaa monta sataa elatusmaksuja, ja samana kuukautena lapset asuvat hänen luonaan -> lisää kulua. Kuvitteletteko että miesten lompakko on pohjaton? Tai että miehillä ei ole muita kuluja elämässään kuin ne elatusmaksut? Esimerkiksi asumisesta ei aiheudu miehelle mitään kuluja, tai matkakuluja lasten tapaamisista?

Vierailija
24/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kieltämättä miehelle hieman epäreilua, että maksaa elarit vaikka lapset asuisivat hänen luonaan vaikka sen 4viikkoa.

2 viikkoa ovat ei koko kuukautta. Olen antanut elarivapaan kuukauden. Minusta tuo on minulle epäreilua. Mutta en jaksa äijän valitusta kuunnella enkä sitä, kun jätkä inisee lapsille että äiti vie kaikki hänen rahat. Ja lapset huolehtii sitten et äiti älä vie isin rahoja isi ei saa ruokaa. Vaan onpa rahaa kaljaan ja tupakkaan sekä omiin reissuihin. Eipä tuo nälkää näe.

Miksi se on sinulle epäreilua, mutta ei olisi epäreilua miehelle olla saamatta elarivapaata kuukautta?

Vierailija
25/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että eroperheissä (ja uusperheissä) on vaikeaa, jos jopa ap:n kuvaamakin tilanne tuntuu epäselvälle!

Vierailija
26/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, että kumpikin vanhempi, oli sitten etä tai lähi, maksaa aina kaiken 100% omasta pussistaan? Riippumatta siis asiasta. Eli lomamatka, uusi polkupyörä lapselle, uudet sukset, uusi paita, harrastusmaksu vaikka pianotunneista. Ja kummallakaan ei ole oikeutta vaatia että toisen pitäisi maksaa puolet?

Mitä sä sekoilet? Lapsi tarvitsee pyörän koulumatkoihin ja sukset liikuntaan, ne hankitaan puoliksi meillä, koska niitä ei ole huomioitu elatusmaksuissa. Käytetyt on riittävät jos löytyy, uutta kallista ei tarvitse olla.

Samoin luokkaretket maksetaan puoliksi.

Ulkomaille ei ole pakko päästä, ei siihen kuole jos lomailee mummolassa. Siis jos haluaa ulkomaille, se on ylimääräistä ja maksaa sen sitten itse.

Ei minunkaan ex vie lasta ulkomaille, mutta juuri siksi erosin, ettei sen tarvitse vaikuttaa siihen mitä minä teen. Minä pidän tärkeänä matkustaa lapseni kanssa, ja säästän sitä varten.

Miten niin ei ole huomioitu elatusmaksuissa?

Vierailija
27/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa kuka lomalle lähtee. Tietysti.

Entä jos kumpikaan vanhemmista ei lähde, vaan lapsi lähtee kaverin perheen kanssa?

Eli ilmoitat etävanhemmalle, että lapsi lähtee kaverin kanssa ja maksatat puolet matkasta ja lähdetkin itse? 

Juridisesti on säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksua, joten hänen ei tässäkään tapauksessa kustannuksiin tarvitse osallistua. Huom! Juridisesti.

Täh? Tässä esimerkissä lapsi oli lähdössä, ei kumpikaan vanhemmista??

Ja joku sanoi että epäreilua etän maksaa elatusmaksua jos lapset on kuukauden hänen luonaan, niin se ei ihan ole totta, jos elatusmaksulla maksetaan myös lapsen vakuutuksia(mitkä on voimassa ja käytössä myös etän luona), vaatteita mitkä pakataan mukaan etälle lähdettäessä, tai puhelimet, tabletit, polkupyörät, muut harrastusvälineet jne.

Vierailija
28/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ero tarkoittaa sitä, että ei teillä ole asiaa sanoa exälle miten heidän pitäisi elää. Elatusmaksut ja luonapitoasiat on sovittu, ja näillä mennään.

Vierailija
29/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa joka matkustaa. 

Periaatteessa ymmärrän kysymyksen, jos molemmat vanhemmat ovat liian köyhiä matkustamaan ylipäätään ja molemmat katsovat, että lapsen olisi hyvä päästä edes kerran jonnekin. Tällöin on perusteltua, että ei-matkustava vanhempi osallistuu lapsen kuluihin. 

Mutta jos moelmmat matkustavat lapsen kanssa tai voisivat matkustaa, niin ei ole mitään syytä, miksi vanhepien pitäisi tukea lomanviettovalintoja. 

Vierailija
30/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa joka matkustaa. 

Periaatteessa ymmärrän kysymyksen, jos molemmat vanhemmat ovat liian köyhiä matkustamaan ylipäätään ja molemmat katsovat, että lapsen olisi hyvä päästä edes kerran jonnekin. Tällöin on perusteltua, että ei-matkustava vanhempi osallistuu lapsen kuluihin. 

Mutta jos moelmmat matkustavat lapsen kanssa tai voisivat matkustaa, niin ei ole mitään syytä, miksi vanhepien pitäisi tukea lomanviettovalintoja. 

Tämä oli hyvä ja järkevä vastaus :)

Vierailija
31/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä suututteko lapsen toiselle vanhemalle, jos hän lähtee matkalle ilman lasta/lapsia? Siis te eronneet yhteishuoltajat.

Vierailija
32/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on sinulle epäreilua, mutta ei olisi epäreilua miehelle olla saamatta elarivapaata kuukautta?

Reilua olisi esim. puolittaa se elari. Jos on puolet kuukaudesta..

Vierailija
33/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että eroperheissä (ja uusperheissä) on vaikeaa, jos jopa ap:n kuvaamakin tilanne tuntuu epäselvälle!

Jep, ydinperheissä kaikki on aina niin helppoa ja mukavaa. Ja ollaan niin paljon onnellisempiakin, ja hieman parempia ihmisiä.

Vierailija
34/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä suututteko lapsen toiselle vanhemalle, jos hän lähtee matkalle ilman lasta/lapsia? Siis te eronneet yhteishuoltajat.

Ei. Miksi suuttuisin? Saahan hän omalla ajallaan tehdä ihan mitä haluaa, ei kuulu minulle.

Vierailija
35/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotketaan tähän yhtälöön vielä uusperheen yhteiset lapset. Isi/äitipuoli maksaa myös puolituisten matkat, jos haluaa omiensa kanssa reissuun. Se on epäreilua, jos puolituiset ei pääse mukaan reissuun, mutta se ei tietysti ole epäreilua, jos puolituiset käy reissussa oman isänsä/äitinsä kanssa.

Vierailija
36/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu kysymys. Se tietysti maksaa joka matkalle haluaa. Eri asia jos toisella olisi tosi vähän rahaa niin sitten voidaan keskustella. Elatusapu ei kata näitä menoja.

Vierailija
37/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Lähivanhemmalla on edelleen samat vuokrat ja muut laskut silloinkin kun lapsi ei ole kotona. Ainoastaan ruokakustannukset laskevat.

Vierailija
38/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotketaan tähän yhtälöön vielä uusperheen yhteiset lapset. Isi/äitipuoli maksaa myös puolituisten matkat, jos haluaa omiensa kanssa reissuun. Se on epäreilua, jos puolituiset ei pääse mukaan reissuun, mutta se ei tietysti ole epäreilua, jos puolituiset käy reissussa oman isänsä/äitinsä kanssa.

Kyllä se on mieheni lapsesta epäreilua, että äidin uuden puolison lapset saa koiran, enemmän vaatteita, paremman puhelimen, pääsee matkoille  ja hän jää tästä kaikesta paitsi. :D 

Vierailija
39/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikin asia exässä ei ole mieleeni, siksihän hän on ex. Mutta olen myös hänestä yli, joten en suutu hänen tekemisistä. Yritän itse pitää lapsesta mahdollisimman hyvän huolen. Onneksi lapsi on minulla enimmän aikaa.

Vierailija
40/45 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Lähivanhemmalla on edelleen samat vuokrat ja muut laskut silloinkin kun lapsi ei ole kotona. Ainoastaan ruokakustannukset laskevat.

Niin, no ei se etävanhemmankaan vuokra silloin laske, kun lapset hänen luonaan ovat.