Miksi "sukupuolivaihtoehtoja" on edelleen vain kaksi?
Mikäli olen lainsäädännön ja asiaan liittyvät käytännöt oikein ymmärtänyt niin päästäkseni rintojen sekä kohdun ja munasarjojen poistoleikkaukseen mun pitäis elää tietyn aikaa "miehenä" ja aloittaa testohoidot. Miksi? Jos ei koe naissukupuolen fyysisiä ominaisuuksia omikseen niin ei se ainakaan omalla kohdalla sitä tarkoita että miessukupuolen ominaisuudet kokisi? Kun nykyään on kerta mahdollista korjata sukupuolensa naisesta mieheksi ja miehestä naiseksi niin miksi "sukupuolettomuus" ei ole mahdollista?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli olen lainsäädännön ja asiaan liittyvät käytännöt oikein ymmärtänyt niin päästäkseni rintojen sekä kohdun ja munasarjojen poistoleikkaukseen mun pitäis elää tietyn aikaa "miehenä" ja aloittaa testohoidot. Miksi? Jos ei koe naissukupuolen fyysisiä ominaisuuksia omikseen niin ei se ainakaan omalla kohdalla sitä tarkoita että miessukupuolen ominaisuudet kokisi? Kun nykyään on kerta mahdollista korjata sukupuolensa naisesta mieheksi ja miehestä naiseksi niin miksi "sukupuolettomuus" ei ole mahdollista?
Nyt on kyllä vaikea hahmottaa, siis ajattelitko ompeluttaa värkkisi jotenkin kiinni vai miten se sukupuolettomuus käytännössä fyysisesti toteutuisi? Eikö rintojen poistoa voida tehdä yksityisellä ihan niinkuin rintojen pienennyksiä tai silikonejakin? Eikö olisi epäterveellistä elää ilman mitään sukupuolihormonikorvaushoitoa, jos kohtu ja muut roippeet poistettaisiin? Olisiko sellaisista menkat lopettavasta lääkityksestä mitään ensiapua tilanteeseesi, ei olisi ainakaan ns. naistenvaivoja muistuttamassa naiseudestasi?
Sukupuolettomuus on joo hassu ja vääräkin ilmaus, siksi se olikin lainausmerkeissä. Pointti siis se että jos transhoitoihin hakeutudutaan sillä perusteella että kokee "henkisen" sukupuolensa biologisen sukupuolensa vastakkaiseksi niin minä koen itseni henkisesti "sukupuolettomaksi". Ei mulla ole tarvetta vaginasta päästä eroon, joku värkki tuolla kuitenkin on oltava enkä halua menettää/merkittävästi heikentää kykyä tuntea seksuaalista nautintoa.
Mikäli elän oikean tiedon varassa niin hormonitoiminnan kannalta seuraus olisi "vain" se, että vaihdevuodet tulisivat rutkasti etuajassa.
Menkat lopettavasta lääkityksestä olisi toki jonkinlainen apu, mutta eihän se lopullisesti ja pysyvästi poistaisi niitä ja kykyä tulla raskaaksi, joka siis suurin ahdistuksen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko tuollaiset transhoidot muuten julkisista varoista vai maksaako henkilö ne itse?
Suomessa julkinen terveydenhoito maksetaan veroilla. Myös transihmiset maksavat veronsa.
Niin, mutta:
Jos vaalea ihminen ei viihdy tukassaan ja haluaa tummat hiukset, miksei hänellekin verovaroin kustanneta hiustenvärjäyksiä?
Tai jos pienitissinen nainen haluaa isommat, miksei hänellekin verovaroin kustanneta rintojen suurennusleikkausta?Jos on ihan fyysinen lääketieteellinen syy hoitoihin ja terveys kyseessä, niin hormonihoidot (ja mitä hoitoja nyt käytetäänkään) on musta verovaroin ok. Mutta jos on kyseessä ihan vain se, että henkilö ei muuten vain viihdy omassa sukupuolessaan, niin miksi hänellä on etuoikeus saada hoitoja verovaroin? Miksei joudu itse maksamaan?
Ensinnäkin moni transihminen olisi valmis maksamaan hoidoista ja varsinkin siitä, että hoitoja saisi tänä vuonna eikä vasta, kun tärkeämmät, eli kuulemma kaikki, on hoidettu.
On katsottu, että transihmisten kärsimys on todellista ja vain hoidot auttavat ja vähentävät itsemurhia ym. Hiusvärit nyt voi ostaa vaikka toimeentulotuella jos ilman oleminen ahdistaa. Kaipa tällaiselle henkilölle kustannettaisiin terapia ja jopa laitospaikka verovaroin, jos hiusvärit loppuisivat maailmasta.
Niin ja lisään vielä ettei mulla itselläni rintojen kanssa ole akuuttia hätää kun ovat niin pienet, mainitsin ne aloituksessa koska monella kuitenkin liittyvät sukupuolenmuutosprosessiiin.
Ymmärrän (tai luulen jota kuinkin ymmärtäväni) tuskan, mikä voi olla, jos ei koe omaa sukupuoltaan omaksi. Mutta oletteko te ajatelleet noiden hormonihoitojen terveydellisiä pahoja sivuvaikutuksia? Mä en halua pilata elimistöni toimintaa edes e-pillereillä, synteettisellä estrogeenihoidolla, enkä halunnut lapsettomuushoitoihinkaan, koska ne olisi saattaneet aktivoida vakavan pitkäaikaissairauteni, joka nyt ei ole ollut aktiivisena vuosiin kiitos ruokavaliomuutoksen, muiden itsehoitomenetelmien ja elimistön tasapainottamisen.
Eikö pysty elämään transsukupuolisena vain pukeutumalla ym.? Miksi se pitää viedä äärimmäisyyksiin? Tai siis siksi kai, koska halu ja tarve elää omalla tavallaan on niin kovat, mutta miettikää mitä teille pahimmillaan voi tapahtua. Eikö nuo hoidot saata aiheuttaa jopa jotain kuolemaan johtavia sairauksia aikanaan?
Nyt jää taas pointti ohi! Ap haluaa lisää sukupuolia ja te vaan puhutte sukupuolenkorjauksista (joissa vaihtoehtoina mies tai nainen) Pointti siis oli että mitä muita vaihtoehtoja voisi olla
Ei muuten pienitissiselle transnaisellekaan kustanneta suurennusleikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän (tai luulen jota kuinkin ymmärtäväni) tuskan, mikä voi olla, jos ei koe omaa sukupuoltaan omaksi. Mutta oletteko te ajatelleet noiden hormonihoitojen terveydellisiä pahoja sivuvaikutuksia? Mä en halua pilata elimistöni toimintaa edes e-pillereillä, synteettisellä estrogeenihoidolla, enkä halunnut lapsettomuushoitoihinkaan, koska ne olisi saattaneet aktivoida vakavan pitkäaikaissairauteni, joka nyt ei ole ollut aktiivisena vuosiin kiitos ruokavaliomuutoksen, muiden itsehoitomenetelmien ja elimistön tasapainottamisen.
Eikö pysty elämään transsukupuolisena vain pukeutumalla ym.? Miksi se pitää viedä äärimmäisyyksiin? Tai siis siksi kai, koska halu ja tarve elää omalla tavallaan on niin kovat, mutta miettikää mitä teille pahimmillaan voi tapahtua. Eikö nuo hoidot saata aiheuttaa jopa jotain kuolemaan johtavia sairauksia aikanaan?
Aikanaan kaikki kuollaan, joo. Hoitojen avulla sain myös elääkin ennen sitä kuolemaa. Kohta tulee 20 vuotta hormoneilla ilman mitään sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että jotkut ei koe omaa sukupuoltaan omaksi? Onko sille joku ihan biologinen, fyysinen syy vai voiko se johtua jostain psykologisista tekijöistä, traumoista tms.? Vai onko se sekoitus noita asioita?
En tiedä mistä omalla kohdalla johtuu, näin on ollut aina. Ei mua haittaa esim. feminiiniset kasvonpiirteet, mutta keskeisimpien fyysisten naisominaisuuksien (kohtu, kuukautiset, kyky tulla raskaaksi) kanssa en ole diilannut koskaan. Koko ajan vaan ahdistaa enemmän ja enemmän. Eihän raskaaksi tuleminen väistämätöntä ole mutta jo potentiaali siihen ahdistaa ihan suunnattomasti.
Olen lukenut tutkijoiden epäilevän, että transsukupuolisuuden ja myös homoseksuaalisuuden kokemuksilla voisi olla yhteys raskauden tietyissä vaiheissa olleisiin nais- ja miessukupuolihormonien määriin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu, että jotkut ei koe omaa sukupuoltaan omaksi? Onko sille joku ihan biologinen, fyysinen syy vai voiko se johtua jostain psykologisista tekijöistä, traumoista tms.? Vai onko se sekoitus noita asioita?
Ihmisaivoja ei valitettavasti pystytä vielä tutkimaan niin, että tästä voisi tehdä sataprosenttisia johtopäätöksiä, mutta ilmeisesti kyse on fyysisestä syystä, ei traumasta ym. Trauma voi tosin aiheuttaa transkokemuksen mutta se ei todennäköisesti ole aitoa ja henkilö katuisi prosessia. Suomessa katujia ei juuri ole tiukasta seulasta johtuen. Maissa, jossa prosessiin pääsee vain setelitukkoa heiluttamalla katujia on jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Rintojen poisto olisi ihan ongelmatonta, mutta valitettavasti tosiaan kohdun ja munasarjojen poisto ei ole sitä, ilman testohoitoja. Toki yli 5-kymppiset naiset tulevat toimeen, mutta ei mikään ihannetila nuorelle, joten siinä mielessä ymmärrän lääkärien kannan.
Vaan kun saisi edes sen kohdun pois. Ilmeisesti sen pitäis olla täynnä kasvaimia että näin nuoren (22v) kohdalla sitä edes harkittaisiin vaikka kohdun olemassaolo aiheuttaisi mulle kuinka rajua ahdistusta tahansa.
Pahoittelut ehkä ilkeistä viesteistäni koskien mm. kustannuksia ja sitä että vaihtoehtoja ei voida tarjoilla loputtomiin. En ole tiennyt, että kyseessä on niin paha asia, että jotkut ajautuu jopa itsemurhaan sen takia. Myönnän olevani ymmärtämätön. Anteeksi. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää (onko siis tehty joku tutkimus?), että onko tämä sellainen asia, joksi synnytään vai tapahtuuko ihmisen fyysisessä tai henkisessä kehityksessä jotain, mikä saa aikaan tämän?
Entä mitä jos joku menee hoitoihin ja leikkauksiin, ja sukupuoli vaihdetaan. Sitten paljon myöhemmin hän käykin terapiassa ja käykin ilmi, että hän haluaa sittenkin olla alkuperäistä sukupuoltaan. Tajuaa, että kyse ollutkin traumoista tai vastaavista. Mitä sitten käy? Onko tällaisia tapauksia ollut?
Vaikea asia. Ehkä olisi todellakin parasta ainakin se, että sukupuolta kyseltäisiin vähemmän tai ei ollenkaan. Kyllähän henkilötunnuksen pitäisi oikeastaan riittää. Onko tämä sitten sellainen asia, että onko edes terapoitavissa?
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan Suomessa nuo hormonihoidot on aika monen lääkärin takana, joten riskit on varmasti kaikilla tiedossa.
Jos heräisit joku kaunis päivä munat haaroissa ja olisit muuttunut karvaiseksi mieheksi, kai sinulle riittäisi, että voisit kuitenkin pukeutua naisten vaatteisiin etkä menisi äärimmäisyyksiin hoidattamalla itsesi tavisnaisen näköiseksi? Vai onko tämä eri asia, koska sinä olet Oikea Nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko tuollaiset transhoidot muuten julkisista varoista vai maksaako henkilö ne itse?
Suomessa julkinen terveydenhoito maksetaan veroilla. Myös transihmiset maksavat veronsa.
Niin, mutta:
Jos vaalea ihminen ei viihdy tukassaan ja haluaa tummat hiukset, miksei hänellekin verovaroin kustanneta hiustenvärjäyksiä?
Tai jos pienitissinen nainen haluaa isommat, miksei hänellekin verovaroin kustanneta rintojen suurennusleikkausta?Jos on ihan fyysinen lääketieteellinen syy hoitoihin ja terveys kyseessä, niin hormonihoidot (ja mitä hoitoja nyt käytetäänkään) on musta verovaroin ok. Mutta jos on kyseessä ihan vain se, että henkilö ei muuten vain viihdy omassa sukupuolessaan, niin miksi hänellä on etuoikeus saada hoitoja verovaroin? Miksei joudu itse maksamaan?
Sehän se siinä onkin ettei kyse ole tilasta jota voi verrata siihen että joku ei viihdy omassa tukanvärissään. Jos tämän selityksen jälkeenkään ei vielä ymmärrä, niin on ehkä parempi jättää asia (kuka saa millaisia hoitoja ja millä perusteella) lääkäreiden ja asiantuntijoiden päätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut ehkä ilkeistä viesteistäni koskien mm. kustannuksia ja sitä että vaihtoehtoja ei voida tarjoilla loputtomiin. En ole tiennyt, että kyseessä on niin paha asia, että jotkut ajautuu jopa itsemurhaan sen takia. Myönnän olevani ymmärtämätön. Anteeksi. Olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää (onko siis tehty joku tutkimus?), että onko tämä sellainen asia, joksi synnytään vai tapahtuuko ihmisen fyysisessä tai henkisessä kehityksessä jotain, mikä saa aikaan tämän?
Entä mitä jos joku menee hoitoihin ja leikkauksiin, ja sukupuoli vaihdetaan. Sitten paljon myöhemmin hän käykin terapiassa ja käykin ilmi, että hän haluaa sittenkin olla alkuperäistä sukupuoltaan. Tajuaa, että kyse ollutkin traumoista tai vastaavista. Mitä sitten käy? Onko tällaisia tapauksia ollut?
Vaikea asia. Ehkä olisi todellakin parasta ainakin se, että sukupuolta kyseltäisiin vähemmän tai ei ollenkaan. Kyllähän henkilötunnuksen pitäisi oikeastaan riittää. Onko tämä sitten sellainen asia, että onko edes terapoitavissa?
Tämä on tosiaan vaikea asia, koska toisaalta diagnoosin saaminen on Suomessa melko hidasta ja vaikeaa. Asiaan on ehkä tulossa muutos ja tavallaan pidän sitä hyvänä asiana, mutta sitten... Suomessa ei ole katujia juuri tarkoista tutkimuksista johtuen.
Vierailija kirjoitti:
No millaine olisi henkilö joka ei ole mies, nainen eikä intersukupuolinen millään tavalla? Siis ihan yleisesti, ehdotuksia, mietteitä?
Sieni?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla on ollut katujia. Esim.homo on halunnut naiseksi saadakseen miehiä tai hyväksyntää naisellisuuselleen. Ei toimi loppupeleissä...
Toisaalta sitten esim.naisesta mieheksi-prosessi on niin hidas, ettei henkilö todennäköisesti ehtisi alapään leikkaukseen vaan keskeyttäisi prosessin siinä vaiheessa, kun hormonit alkaisivat muokata ääntä miehekkääksi ja parta alkaisi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan vaikea asia, koska toisaalta diagnoosin saaminen on Suomessa melko hidasta ja vaikeaa. Asiaan on ehkä tulossa muutos ja tavallaan pidän sitä hyvänä asiana, mutta sitten... Suomessa ei ole katujia juuri tarkoista tutkimuksista johtuen.
Perus mielenterveystutkimus ja/tai omavastuu? Kyllähän sterilisaatiokin on evätty ihan aikuisilta täysin päätösvaltaisilta ja -kykyisiltä ihmisiltä sillä perusteella että "mitä jos katuu",
Minä olen enkeli. Miksi yhteiskunta ei kustanna minulle siipiä?
Voitaisiin ottaa käyttöön Argentiinan malli, jossa jokainen saa itse päättää kumpaan sukupuoleen virallisesti kuuluu, ja siihen ei muilla ole nokan koputtamista.