Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "sukupuolivaihtoehtoja" on edelleen vain kaksi?

Vierailija
20.04.2017 |

Mikäli olen lainsäädännön ja asiaan liittyvät käytännöt oikein ymmärtänyt niin päästäkseni rintojen sekä kohdun ja munasarjojen poistoleikkaukseen mun pitäis elää tietyn aikaa "miehenä" ja aloittaa testohoidot. Miksi? Jos ei koe naissukupuolen fyysisiä ominaisuuksia omikseen niin ei se ainakaan omalla kohdalla sitä tarkoita että miessukupuolen ominaisuudet kokisi? Kun nykyään on kerta mahdollista korjata sukupuolensa naisesta mieheksi ja miehestä naiseksi niin miksi "sukupuolettomuus" ei ole mahdollista?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska biologiset tosiasiat.

Vierailija
2/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi ei nyt kyllä vielä kysymykseeni vastannut. Eikö ihmisen muuttaminen toiseen sukupuoleen sitten ole biologisten tosiasioiden vastaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juridisia sukupuolia on ollut kaksi käytännön syistä, mutta eivät kaikki leikkauksiin menevät itseään miehiksi tunne. Tähän käytäntöön on kai tulossa joku muutos? Nythän monet muunsukupuoliset kai usein valehtelevat ja hieman kaunistelevat tilannettaan tutkimusryhmälle? Kyseessä kuitenkin on yhteiskunnan kustantama prosessi, joten siksi kai on niin tiukkaa ja leikkaukset on keskitetty niille, joille elämä naisena on täysin ylitsepääsemätöntä, eli miehille.

Vierailija
4/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisit skipata biolohia tunnit kuin tämmöisiä kyselee

Vierailija
5/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millaine olisi henkilö joka ei ole mies, nainen eikä intersukupuolinen millään tavalla? Siis ihan yleisesti, ehdotuksia, mietteitä?

Vierailija
6/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kunnollisesta vastauksesta. Kaipa tuon taloudellisen puolen ymmärrän. Toisaalta olisin kyllä valmis kustantamaan kaiken vaikka ihan itse, huolenaiheenani se että noihin leikkauksiin ei kaiketi pääse jos en ole myös sitten valmis "mieheksi muuntautumiseen". Vaikka kyseisten naissukupuolen ominaisuuksien kanssa eläminen ois mulle psyykkisesti kuinka raskasta tahansa.

Vierailija
7/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologisata huuteleminen ei auta yhtään jos ette vaivaudu asiaa sen enempää selittelemään.

Vierailija
8/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Suomessa on käytössä portinvartijasysteemi eli niitä hoitoja ei saa jos ei täytä tiettyjä kriteerejä, ei edes rahalla. En tiedä mikä on nykyään tilanne, mutta aikoinaan transgender tai muilla disgnooseilla ei saanut hoitoja, vain transsukupuoliset.

Vierailija
9/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä vaihtoehtoja ole vielä enemmän: mitä jos joku kokee itsensä koiraksi, kissaksi, jumalaksi, saatanaksi...? Onko pakko valita mies tai nainen? (Sarkasmia...)

Jokaisella on mun mielestä oikeus kokea ja mieltää itsensä miksi vain, mikäs siinä. Mutta aika mahdottomaksi menee, jos jokaisessa kaavakkeessa ja muussa pitäisi olla tarpeeksi eri vaihtoehtoja, joista jokainen voi valita mieleisensä. Virallisissa yhteyksissä pitäisi mun mielestä noudattaa sitä sukupuolta, joksi on biologisesti syntynyt. Sitten voisi olla vaikka joku lisätietoja kohta, johon saisi kertoa vapaasti itsestään mitä tahtoo. Jos mä kokisin syntyneeni vaikka jo keskiajalla tai vankasti olisin sitä mieltä, että olen jo satoja vuosia sitten syntynyt viikinki, niin onhan munkin silti täytettävä oikea syntymäaikani...

Vierailija
10/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän ap millaista elämäsi olisi, jos sinulta poistettaisiin munasarjat, muttet ottaisi testosteronihoitoja? Sinulla ei olisi hormonitoimintaa etkä todellakaan voisi hyvin.

Vierailija
11/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä periaatteessa kolme.

Mies

Nainen

Mielisairas

Vierailija
12/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei niitä vaihtoehtoja ole vielä enemmän: mitä jos joku kokee itsensä koiraksi, kissaksi, jumalaksi, saatanaksi...? Onko pakko valita mies tai nainen? (Sarkasmia...)

Jokaisella on mun mielestä oikeus kokea ja mieltää itsensä miksi vain, mikäs siinä. Mutta aika mahdottomaksi menee, jos jokaisessa kaavakkeessa ja muussa pitäisi olla tarpeeksi eri vaihtoehtoja, joista jokainen voi valita mieleisensä. Virallisissa yhteyksissä pitäisi mun mielestä noudattaa sitä sukupuolta, joksi on biologisesti syntynyt. Sitten voisi olla vaikka joku lisätietoja kohta, johon saisi kertoa vapaasti itsestään mitä tahtoo. Jos mä kokisin syntyneeni vaikka jo keskiajalla tai vankasti olisin sitä mieltä, että olen jo satoja vuosia sitten syntynyt viikinki, niin onhan munkin silti täytettävä oikea syntymäaikani...

Toisaalta tuo ei oikein toimi transhoidot läpikäyneiden kohdalla, että virallisissa yhteyksissä käytettäisiin syntymäsukupuolen mukaista merkintää.

Vierailija
13/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on sellainen ongelma että sukupuolivähemmistöksi ilmoittautuminen altistaa syrjinnälle. Jos pitäisi ilmoittaa se sukupuoli johon on syntynyt, niin siitäkin syntyy hämminkiä jos henkilö on jo käynyt läpi sukupuolenkorjausprosessin.

Minusta sukupuolta ei todellakaan tarvitsisi kysellä niin monessa yhteydessä kuin sitä nykyään kysytään. Mies, nainen, joku muu - ei niitä tarvitse olla tusinaa. Ja noi hevoset sun muut voidaan jättää pois laskuista heti alkajaisiksi, koska kyse ei ole tilasta jota pystyttäisiin lääketieteellisesti toteamaan (mutta toki mielenterveyspuolella hoitamaan, toisin kuin sukupuoliristiriitaa).

Vierailija
14/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän ap millaista elämäsi olisi, jos sinulta poistettaisiin munasarjat, muttet ottaisi testosteronihoitoja? Sinulla ei olisi hormonitoimintaa etkä todellakaan voisi hyvin.

Munasarjat eivät yksinään tuota hormoneja. Sellainen tila vastaisi vaihdevuosia eli ei siihen ainakaan kuole.

Vierailija
15/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko tuollaiset transhoidot muuten julkisista varoista vai maksaako henkilö ne itse?

Vierailija
16/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaanko tuollaiset transhoidot muuten julkisista varoista vai maksaako henkilö ne itse?

Suomessa julkinen terveydenhoito maksetaan veroilla. Myös transihmiset maksavat veronsa.

Vierailija
17/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli olen lainsäädännön ja asiaan liittyvät käytännöt oikein ymmärtänyt niin päästäkseni rintojen sekä kohdun ja munasarjojen poistoleikkaukseen mun pitäis elää tietyn aikaa "miehenä" ja aloittaa testohoidot. Miksi? Jos ei koe naissukupuolen fyysisiä ominaisuuksia omikseen niin ei se ainakaan omalla kohdalla sitä tarkoita että miessukupuolen ominaisuudet kokisi? Kun nykyään on kerta mahdollista korjata sukupuolensa naisesta mieheksi ja miehestä naiseksi niin miksi "sukupuolettomuus" ei ole mahdollista?

Nyt on kyllä vaikea hahmottaa, siis ajattelitko ompeluttaa värkkisi jotenkin kiinni vai miten se sukupuolettomuus käytännössä fyysisesti toteutuisi? Eikö rintojen poistoa voida tehdä yksityisellä ihan niinkuin rintojen pienennyksiä tai silikonejakin? Eikö olisi epäterveellistä elää ilman mitään sukupuolihormonikorvaushoitoa, jos kohtu ja muut roippeet poistettaisiin? Olisiko sellaisista menkat lopettavasta lääkityksestä mitään ensiapua tilanteeseesi, ei olisi ainakaan ns. naistenvaivoja muistuttamassa naiseudestasi?

Vierailija
18/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen. Tosin esim silikonirinnat on maksettava itse, jos sellaiset haluaa. Rinnat voi poistattaa yksityisellä jos ei halua jonottaa vuosia mutta siihenkin tarvitsee julkiselta diagnoosin.

Vierailija
19/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen poisto olisi ihan ongelmatonta, mutta valitettavasti tosiaan kohdun ja munasarjojen poisto ei ole sitä, ilman testohoitoja. Toki yli 5-kymppiset naiset tulevat toimeen, mutta ei mikään ihannetila nuorelle, joten siinä mielessä ymmärrän lääkärien kannan.

Vierailija
20/70 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa julkinen terveydenhoito maksetaan veroilla. Myös transihmiset maksavat veronsa.

Niin, mutta:

Jos vaalea ihminen ei viihdy tukassaan ja haluaa tummat hiukset, miksei hänellekin verovaroin kustanneta hiustenvärjäyksiä?

Tai jos pienitissinen nainen haluaa isommat, miksei hänellekin verovaroin kustanneta rintojen suurennusleikkausta?

Jos on ihan fyysinen lääketieteellinen syy hoitoihin ja terveys kyseessä, niin hormonihoidot (ja mitä hoitoja nyt käytetäänkään) on musta verovaroin ok. Mutta jos on kyseessä ihan vain se, että henkilö ei muuten vain viihdy omassa sukupuolessaan, niin miksi hänellä on etuoikeus saada hoitoja verovaroin? Miksei joudu itse maksamaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi