Joutsenlaulukiista: Miksi Hakuliselle on niin tärkeää ettei biisejä muuteta?
Jopa Rakkaus on lumivalkoinen biisissä yhdenkin säkeistön lyhentäminen tuntuu olevan liikaa. Vain Elämää versiot ovat vain yksi osa biisin elämää. Pelkääkö hän tosiaan biisin alkuperäisen tarinan nollautuvan, jos se kerran esitetään toisin. Alkuperäisversioita on kuultu niin kauan, että tuskin on pelkoa. Lisäksi uudet sukupolvet tutustuvat biisiin, johon eivät koskaan ehkä olisi muuten törmänneet samalla lailla. Liika lyhentäminen on toki epäreilua, mutta kun tuntuu, että missään kohtaan ei olisi saanut soveltaa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä Hakulinen ei ole niin rahanahne vaan pitää taiteensa sellaisena, kuin sen on luonut eikä muuta sitä vain jotta saisi rahaa?
Mutta ei kieltäytynyt 15 000 eurosta, jotka hänelle maksettiin jo myöntymyksestä toisen biisin uuteen sovitukseen, esitykseen ja levytykseen.
Eikö hänellä ole täysi oikeus suostua tämmöiseen ihan oman mielensä mukaan? Vai pitäisikö suostua kaikkeen jos on valmis suostumaan yhteen? Ei mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakulinen tekee itsestään naurettavan tärkeilemällä mokomasta asiasta, ihan kuin kyseessä olisi joku maailmankaikkeuden tärkein sävellys, johon ei koske muut kuin Herra Hakulinen itse.
Tuleeko mieleen vastaavaa tapausta, ei aivan heti.
No jos ko. ohjelmassa otettaisiin uudelleen sovitettavaksi jonkun toisen ohjelmaan liittymättömän muusikon kappale niin aika nopeasti törmäisit vastaavaan tapaukseen.
Suurin osa ko. ohjelman kappaleista on tällaisia.
Mitä Hakulinen oikein touhuaa nykyisin, ei ole näkynyt eikä kuulunut ja olen sentään porilainen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän Vain Elämää-sarjassa on ollut ennenkin mukana laulajia, jotka ei ole tehnyt itse biisejään, esim. Vicki Rosti ja Suvi Teräsniska. Kyse on biiseistä, jotka he ovat tehneet tunnetuksi ja levyttäneet. Sama näiden Yön biisien kanssa.
Niin, mutta kyse ei olekaan siitä, että Jussi olisi vain toiminut sanoittajana jollekin vaan hän kuului tuolloin (vai vähän aiemmin?) yhtyeeseen ja joutsenlaulu on hänen sanoittamansa, tulkitsemansa ja muistaakseni myös säveltämänsä.
Kyllä. Joutsenlaulu on täysin Hakulisen tekemä kappale. Ja koko Yö-yhtye ei olisi koskaan edennyt mihinkään ilman hänen kykyjään ja persoonaansa. Koko yhtyettä ei olisi edes olemassa. Olisi Ollilla paljon aihetta olla kiitollinen mutta..
Onko Olli sanonut, ettei ole kiitollinen?
Ei ole tainnut sanoa noin suoraan mutta eipä ole osoittanut olevansa mitenkään kiitollinen tai antavansa sitä arvoa Jussi Hakuliselle mikä hänelle Yön suhteen kuuluisi. Kyllähän Olli Yötä omana aikaansaannoksenaan pitää ja itseasiassa hänestä Yö tuntuu olevan yhtä kuin Olli Lindholm.
Tapausta vuodesta 1984 lähtien seuranneena sanon näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä Hakulinen ei ole niin rahanahne vaan pitää taiteensa sellaisena, kuin sen on luonut eikä muuta sitä vain jotta saisi rahaa?
Mutta ei kieltäytynyt 15 000 eurosta, jotka hänelle maksettiin jo myöntymyksestä toisen biisin uuteen sovitukseen, esitykseen ja levytykseen.
Rakkaus on lumivalkoinen olisi lähtenyt kymppitonnilla, jos teksti olisi laulettu sellaisenaan :D
Vierailija kirjoitti:
Hakulinen tekee itsestään naurettavan tärkeilemällä mokomasta asiasta, ihan kuin kyseessä olisi joku maailmankaikkeuden tärkein sävellys, johon ei koske muut kuin Herra Hakulinen itse.
Hakuliselle itselleen se saattaa olla maailmankaikkeuden tärkein sävellys, ja sitä pitäisi kunnioittaa.
Johtuisikohan siitä että kappale kertoo leskeksi jääneen tätinsä tarinan? Siinä tapauksessa ymmärrän ettei halua lyhennettävän.
Yön tuotannosta olisi löytynyt ihan varmasti kuusi ohjelmaan sopivaa Ollin levyttämää laulua, Joutsenlaulun olisi saanut jättää rauhaan. Rakkaus on lumivalkoinen sopii ohjelmaan, koska Olli kuitenkin on levyttänyt sen.
Jossain muistaakseni Iltasanomien sivuilla joku neropatti mainosti että Vain elämää on "hyväntuulinen koko perheen viihdeohjelma", enkä yhtään ihmettele että Hakulinen ei halua henkilökohtaisesta ja tärkeästä kappaleestaan mitään hyväntuulista viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ko. ohjelmassa otettaisiin uudelleen sovitettavaksi jonkun toisen ohjelmaan liittymättömän muusikon kappale niin aika nopeasti törmäisit vastaavaan tapaukseen.
Esimerkiksi mikä? En ole sarjaa seurannut joten voin olla väärässäkin, mutta kenen päivänä on esitetty uudelleen sovituksia kappaleista joita ko. artisti ei ole itse laulanut ja tehnyt tunnetuksi? Ja mitä nämä kappaleet ovat olleet? Edes muutama esimerkki, kerta valtaosa näitä on ei luulisi olevan hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi mikä? En ole sarjaa seurannut joten voin olla väärässäkin, mutta kenen päivänä on esitetty uudelleen sovituksia kappaleista joita ko. artisti ei ole itse laulanut ja tehnyt tunnetuksi? Ja mitä nämä kappaleet ovat olleet? Edes muutama esimerkki, kerta valtaosa näitä on ei luulisi olevan hankalaa.
Vesa-Matti Loirin päivänä esitettiin ainakin Kohtalokas samba ja Väliaikainen, joista kummastakaan Loiri ei ole tehnyt ainakaan ensimmäista eikä varmasti tunnetuintakaan versiota. Muita ei tule mieleen, joten en ymmärrä myöskään näkemystä, että valtaosa ohjelman kappaleista olisi tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän Vain Elämää-sarjassa on ollut ennenkin mukana laulajia, jotka ei ole tehnyt itse biisejään, esim. Vicki Rosti ja Suvi Teräsniska. Kyse on biiseistä, jotka he ovat tehneet tunnetuksi ja levyttäneet. Sama näiden Yön biisien kanssa.
Niin, mutta kyse ei olekaan siitä, että Jussi olisi vain toiminut sanoittajana jollekin vaan hän kuului tuolloin (vai vähän aiemmin?) yhtyeeseen ja joutsenlaulu on hänen sanoittamansa, tulkitsemansa ja muistaakseni myös säveltämänsä.
Kyllä. Joutsenlaulu on täysin Hakulisen tekemä kappale. Ja koko Yö-yhtye ei olisi koskaan edennyt mihinkään ilman hänen kykyjään ja persoonaansa. Koko yhtyettä ei olisi edes olemassa. Olisi Ollilla paljon aihetta olla kiitollinen mutta..
Onko Olli sanonut, ettei ole kiitollinen?
Ei ole tainnut sanoa noin suoraan mutta eipä ole osoittanut olevansa mitenkään kiitollinen tai antavansa sitä arvoa Jussi Hakuliselle mikä hänelle Yön suhteen kuuluisi. Kyllähän Olli Yötä omana aikaansaannoksenaan pitää ja itseasiassa hänestä Yö tuntuu olevan yhtä kuin Olli Lindholm.
Tapausta vuodesta 1984 lähtien seuranneena sanon näin.
Olli on aikoinaan sanonut, että yhtye kiusasi Hakulisen ulos bändistä. Hakulinen sävellyksillään loi pohjan Yö-yhtyeelle ja se pohja on kestänyt siitäkin huolimatta, että hänen jälkeensä tehty Yö-yhtyeen tuotanto on silkkaa paskaa. Asia taitaa olla niin, että Olli Lindholmin ego on liian iso hänen keholleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei Lindholm ole "iltaansa" valinnut OMIA biisejään. Eikös se ole vähän niinkuin koko formaatin idea?
Olisi ollut kiva kuunnelle mitäänsanomatonta äijä-humppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei Lindholm ole "iltaansa" valinnut OMIA biisejään. Eikös se ole vähän niinkuin koko formaatin idea?
Olisi ollut kiva kuunnelle mitäänsanomatonta äijä-humppaa.
Paitsi että artisti itse ei valitse, mitä muut esittävät hänen päivänään, eivätkä muutkaan saa päättää mitä itse esittävät.
Vierailija kirjoitti:
Jopa Rakkaus on lumivalkoinen biisissä yhdenkin säkeistön lyhentäminen tuntuu olevan liikaa. Vain Elämää versiot ovat vain yksi osa biisin elämää. Pelkääkö hän tosiaan biisin alkuperäisen tarinan nollautuvan, jos se kerran esitetään toisin. Alkuperäisversioita on kuultu niin kauan, että tuskin on pelkoa. Lisäksi uudet sukupolvet tutustuvat biisiin, johon eivät koskaan ehkä olisi muuten törmänneet samalla lailla. Liika lyhentäminen on toki epäreilua, mutta kun tuntuu, että missään kohtaan ei olisi saanut soveltaa.
Joutsenlaulu taitaa olla 5min pitkä joten aika paha rasti jos pitää alle 3min pätkästä. TV ohjelmat kun vain nyt ovat tällaisia.