Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kasvattaja oikeasti ihan vaatia, että koiraa tulee käyttää näyttelyissä?

Vierailija
20.04.2017 |

Luin pentujen myynti-ilmoitusia ihan mielenkiinnosta. "Vain näyttelykotiin. Vain näyttelyistä kiinnostuneille." ja hinta kaksi kertaa isompi kuin "Ei näyttelypakkoa. Rakastavaan kotiin.". Ai että ei ole oikein pakkoa? No huhhui. Luulisi, että kun puolitoista tonnia maksaa koirasta saisi sellaisen asian sentään itse päättää. Ja sitten "vain" rakastavaan kotiin myytävä pentu puolet tuosta hinnasta.
Selittäiskö joku miksi näin?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajana minä en voi ketään näyttelyihin pakottaa, mutta en mielellään myy hyviä koiria "piiloon". Meidän rodussa on niin pieni populaatio, että haluan koirien päätyvän vain harrastaviin koteihin, jotka ovat kiinnostuneet rodun eteen päin viemisestä. Helpoimmalla se toimii niin, että ostat uroksen ja käytät sitä jossain vaiheessa näyttelyssä. Sitten jäät odottelemaan sitä, että joku on nähnyt uroksen näyttelyssä ja haluaa käyttää sitä nartullaan. Tässä vaiheessa yleensä tulee sitten se, että joudut käyttämään koiraa terveystarkastuksissa/luustokuvissa. Maksaa muutaman satasen.

Huonompia pentuja (värivirhe, kivesvika...) myyn sitten sellaisille, joilla ei ole motivaatiota käyttää koiraa missään, mutta näistäkin pyrin valitsemaan parhaat perheet. Korttelin ympäri koiraa kusettajat hankkikoot koiransa jostain muualta.

Mä en kyllä edes laita mitään myynti-ilmoituksia mihinkään, koska mulla on yleensä jono jo valmiina ennen kuin ehdin narttua astuttamaankaan. Helppo myydä tutuille, niin ei tarvitse pähkäillä päätyykö pentu huonoihin oloihin. Ap:lle en  koiraa myisi, en edes sitä pikkuvikaista pentua.

Tälläiseltä pentutehtailijalta en ikinä ostaisi koiraa.Tärkeintä ei ole se, että koira pääsee hyviin oloihin, vaan se että koira tuo mainetta ja ja kunniaa. Vastenmielistä.

Vai että oikein pentutehtailija olen! Ota ensin selvää mikä on pentutehtailija ja tule sitten takaisin pyytämään anteeksi.

Mulle pääasia juuri on se, että pentu pääsee hyviin oloihin. Se on prioriteetti numero yksi ja se varmistetaan sillä, että pentua ei myydä kenelle tahansa. Mulle on tärkeää, että mun kasvattien omistajat ovat omistautuneita asialle ja käyttävät koiraansa jalostustarkissa tai näyttelyssä ja vähintää silmäpeilauksessa, mielellään muissakin terveystarkastuksissa. Olen käytettävissä kaikissa huolissa koko kasvatin eliniän ja valmis ostamaan koiran takaisin, jos ongelmia ilmenee. En halua, että kasvattini päätyvät kiertoon ties minne. Onko se oikeasti niin kamalaa käydä näyttelyssä edes kerran, että koira saa edes jonkinlaisen tuloksen? Sen ei tarvitse voitta sertiä, mikä tahansa näyttelytulos kelpaa.

En myy pentuja tällaisille "mua et voi pakottaa käymään näyttelyissä, lällällää ja saan tehdä pennulla mitä haluan koska olen sen rahalla ostanut" -tyypeille. Tuollainen asenne on todella kamala. Tietenkään en voi pakottaa ketään näyttelyihin enkä mihinkään muuhunkaan, mutta on sääli, että on ihmisiä, jotka haluavat koiran hyvistä vanhemmista, hyvältä kasvattajalta, mutta sitten hukkaavat koiran potentiaalin johonkin kotisohvalle.

Multa menee valtavasti aikaa ja energiaa (puhumattakaan rahasta) hyvien koirien kasvattamiseen, niiden kuvauttamiseen ja tutkituttamiseen, näyttelyttämiseen, jalostustarkastuksien järkkäämiseen, pentueen suunnitteluun, astutukseen, kantavan nartun hoitamiseen, pentujen kätilöimiseen, pentujen kasvun seuraamiseen, eläinlääkärikäynteihin, uusien kotien valkkaamiseen ja lopulta joudun niistä ihanista pennuntuoksuisista palleroista luopumaan itku kurkussa. Todellakin haluan niiden päätyvän hyviin koteihin ja nähdä niitä vielä meiltä lähtemisen jälkeenkin ja kuulla kuulumisia. Onneksi mun kasvatit tähän asti ovat päätyneet kaikki hyviin ja yhteistyöhaluisiin koteihin.

Mulla on kuitenkin palkkatyö tämän koirahomman ohessa, niin että ei tuohon pentueruljanssiin tule ryhdyttyä kuin kerran tai kaksi vuodessa. Niin että sellainen pentutehtailija se minä olen. Juu.

Vierailija
42/43 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvattajana minä en voi ketään näyttelyihin pakottaa, mutta en mielellään myy hyviä koiria "piiloon". Meidän rodussa on niin pieni populaatio, että haluan koirien päätyvän vain harrastaviin koteihin, jotka ovat kiinnostuneet rodun eteen päin viemisestä. Helpoimmalla se toimii niin, että ostat uroksen ja käytät sitä jossain vaiheessa näyttelyssä. Sitten jäät odottelemaan sitä, että joku on nähnyt uroksen näyttelyssä ja haluaa käyttää sitä nartullaan. Tässä vaiheessa yleensä tulee sitten se, että joudut käyttämään koiraa terveystarkastuksissa/luustokuvissa. Maksaa muutaman satasen.

Huonompia pentuja (värivirhe, kivesvika...) myyn sitten sellaisille, joilla ei ole motivaatiota käyttää koiraa missään, mutta näistäkin pyrin valitsemaan parhaat perheet. Korttelin ympäri koiraa kusettajat hankkikoot koiransa jostain muualta.

Mä en kyllä edes laita mitään myynti-ilmoituksia mihinkään, koska mulla on yleensä jono jo valmiina ennen kuin ehdin narttua astuttamaankaan. Helppo myydä tutuille, niin ei tarvitse pähkäillä päätyykö pentu huonoihin oloihin. Ap:lle en  koiraa myisi, en edes sitä pikkuvikaista pentua.

Ei hätää, en sinulta sitä ostaisikaan. Värivirhe on vähän pienempi ongelma kuin veemäinen asenne.

Terkuin terveen, energisen, haukkumattoman ja sisäsiistin värivirheisen, maailmani rakkaimman chihupojan omistaja AP

Ei s**tana, että oikein chihu... XD. Mä kun luulin, että tässä puhutaan koirista.

Joo, voihan s**tanan äksdee lolz omg. Vaikka toi otus luokiteltais rotaksi tai maljakoksi niin ei se siitä yhtään vähemmän rakasta tee. Mutta kiva kun sain tällä hyvällä vitsilläni sua noin paljon viihdyttää. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo ja Ap vielä kommentoi:

Mun chihuahuani on ihan näyttelykelvoton siis monesta syystä, sillä on liian pienet korvat ja silmät ja kuonokin on liian pitkä tai jotain. Kaikki nuo tuntuvat, että se ei ole riittävän jalostettu vaan tylsän terve ja tavallisen näköinen. On ollut tosiaan terve aina ja se on kyllä näin ihan vaan lemmikin enkä näyttelykappaleen omistajana ihan ensimmäinen prioriteetti. Ap