Voiko kasvattaja oikeasti ihan vaatia, että koiraa tulee käyttää näyttelyissä?
Luin pentujen myynti-ilmoitusia ihan mielenkiinnosta. "Vain näyttelykotiin. Vain näyttelyistä kiinnostuneille." ja hinta kaksi kertaa isompi kuin "Ei näyttelypakkoa. Rakastavaan kotiin.". Ai että ei ole oikein pakkoa? No huhhui. Luulisi, että kun puolitoista tonnia maksaa koirasta saisi sellaisen asian sentään itse päättää. Ja sitten "vain" rakastavaan kotiin myytävä pentu puolet tuosta hinnasta.
Selittäiskö joku miksi näin?
Kommentit (43)
Minusta on aika kusipäinen sellainen ihminen, joka ottaa "näyttelyistä kiinnostuneeseen kotiin"-myytävän koiran ja sitten onkin käyttämättä sitä näyttelyssä, koska "ei ole pakko". Oikeasti, jos olisin kasvattaja, niin pistäisin tuollaisesta kaksinaamaisuudesta postia muillekkin kasvattajille niin ettei kukaan enää myy koiraa petturille. Ellei sitten ole tosi hyvä syy siihen, ettei käytä koiraa näyttelyssä vaikka on sitä ostaessa luvannut.
Ja itse en ole mikään näyttelyharrastaja saati kasvattaja, mutta rehellinen ihminen olen kyllä.
Aina puhutaan siitä, että Suomi on sääntö-suomi, arvatkaapa miksi? No tietysti siksi, että aina kun pitäisi ajatella omantunnon mukaan ja miettiä mikä on moraalisesti oikein, niin tehdäänkin väärin ja vittumaisesti ja vedotaan siihen ettei mikään LAKI PAKOTA toimimaan oikein. Voi jeesuskristus, miettikää nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun se eläin vaihtaa omistajaa, se on ostajan omaisuutta ja laki rinnastaa sen esineeseen.
Mua jotenkin ärsyttää tuo lause, mitä jaksetaan viljellä jokaisessa eläinkeskustelussa.
Jostain syystä ei tule sakkoja siitä, että rääkkään maljakkoa.
Jostain syystä ihmiset eivät nouse barrikadeille, jos syön maljakkoni.
Jostain syystä ihmisiä ei haittaa, että parittelisin maljakkoni kanssa.
Ehkä eläin ei ihan olekaan esineeseen rinnastettavissa, edes lain mukaan.
Kasvattaja päättää kelle myy.
Toki kannattaa pitää mielessä, että kaikista koirista ei vain tule näyttelytähtiä, vaikka miten olisi hyvät vanhemmat. Huono on sekin kasvattaja joka vannoo ostajalle, että tämä tulee olemaan hyvä näyttelykoira! Ei sitä voi varmaksi sanoa 7 vko ikäisestä pennusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvattajana minä en voi ketään näyttelyihin pakottaa, mutta en mielellään myy hyviä koiria "piiloon". Meidän rodussa on niin pieni populaatio, että haluan koirien päätyvän vain harrastaviin koteihin, jotka ovat kiinnostuneet rodun eteen päin viemisestä. Helpoimmalla se toimii niin, että ostat uroksen ja käytät sitä jossain vaiheessa näyttelyssä. Sitten jäät odottelemaan sitä, että joku on nähnyt uroksen näyttelyssä ja haluaa käyttää sitä nartullaan. Tässä vaiheessa yleensä tulee sitten se, että joudut käyttämään koiraa terveystarkastuksissa/luustokuvissa. Maksaa muutaman satasen.
Huonompia pentuja (värivirhe, kivesvika...) myyn sitten sellaisille, joilla ei ole motivaatiota käyttää koiraa missään, mutta näistäkin pyrin valitsemaan parhaat perheet. Korttelin ympäri koiraa kusettajat hankkikoot koiransa jostain muualta.
Mä en kyllä edes laita mitään myynti-ilmoituksia mihinkään, koska mulla on yleensä jono jo valmiina ennen kuin ehdin narttua astuttamaankaan. Helppo myydä tutuille, niin ei tarvitse pähkäillä päätyykö pentu huonoihin oloihin. Ap:lle en koiraa myisi, en edes sitä pikkuvikaista pentua.
Ei hätää, en sinulta sitä ostaisikaan. Värivirhe on vähän pienempi ongelma kuin veemäinen asenne.
Terkuin terveen, energisen, haukkumattoman ja sisäsiistin värivirheisen, maailmani rakkaimman chihupojan omistaja AP
Ei s**tana, että oikein chihu... XD. Mä kun luulin, että tässä puhutaan koirista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. En ymmärrä miksi kasvattajat ei myy ennemmin sijoituskoiria siinä vaiheessa, kun haluaa koiran käyvän näyttelyissä. Siinä on luovutushinta toki halvempi, mutta silloin on oikeus vaatia koiraa näyttelyihin ja astutuksiin. Reilu peli kaikille ja koira pääsee kotiin, jota oikeasti kiinnostaa saada koiralle palkintoja.
Ainiin, mutta kun sijoituskoirasta ei saa niin paljon rahaa, kuin kokonaan myydystä koirasta.
Eipä se koirien kasvatus kuule leiville lyö kovinkaan monella. Kulut ovat isot eikä varsinkaan pieniä pentueita saavilla roduilla kasvattajalle paljoa jää käteen. Sitä paitsi sijoitukseen antaminen on paljon monimutkaisempi juttu kuin myyminen, koska siinä on ehdottomasti kemiat kohdattava sijoitusperheen kanssa.
Niin? Mutta siinä vaiheessa on oikeus vaatia näyttelyt ja muut tai saada koira takaisin. Jos myyt koiran perheeseen, jolla ei ole aikomustakaan viedä koiraa näyttelyihin omistussuhteen vaihtumisen jälkeen, niin se on voivoi.
Ensinnäkin, sijoituksessa on aina tarkasti harkittava kenelle koira sijoitetaan. Ei se mene noin, että "oikeus vaatia näyttelyt". Sijoitus on kasvattajan ja koiran haltijan yhteistyötä - ei mikään kiristyskeino kuten näyt luulevan.
Toisekseen, moni kasvattaja TOIVOO näyttelyihin viemistä, mutta kertaakaan en ole nähnyt sanaa näyttelyPAKKO missään. Ole hyvä ja linkitä sellainen ilmoitus jos sinä olet sellaisen nähnyt.
Kasvattaja valitsee pennunostajat itse ja jos myy sellaiselle, jolla näyttelyaikeita ei ole niin tiedostaa kyllä että sitten ei ole. Ei siinä aleta perään huutelemaan. Sijoitus taas on aivan eri juttu kuin myyminen, se on todellakin yhteistyötä ja siihen usein kuuluukin parissa näyttelyssä käyttäminen, ja se pitäisi jokaisen sijoituskoiran ottajan ymmärtää eikä vain tuijottaa muka "halvempaa hintaa". Tosin hyvin moni kasvattaja vie kasvattejaan itse näyttelyihin eikä sijoitusperheen tarvitse laittaa tikkua ristiin.
Mutta onneksi kenenkään ei ole pakko ottaa sitä koiraa ollenkaan. Ei sijoitukseen eikä omaksi.
Eli olet vain laiska, kun et halua myydä potentiaalista koiraa sijoituskoiraksi? Eihän sitä ilmoitukseen suoraan kirjoitetakkaan, että ostettu koira käytettävä näyttelyissä. Silti monet idiootit kasvattajat yrittää tunkea kaikennäköisiä ehtoja kauppakirjaan.
Mun neuvo on, että siitä vain allekirjoittamaan hulluja sopimuksia, koska niillä ei ole mitään lainvoimaista merkitystä sen jälkeen, kun raha ja pentu on vaihtanut omistajaa. Lupaa vaan silmät kirkkaina hakea sen kuun taivaalta.
Ja sehän se sijoituskoiran idea on, että tehdään yhteistyötä perheen kanssa. Ja kasvattaja saa mainetta ja kunniaa. Turha vinkua jos myy sen priimakoiran pois perheeseen, jolla vaikka mieli muuttuukin näyttelyiden suhteen. Kunhan vain kerron faktat, kun nykyään toi koirien myyminen on mennyt sellaiseen pisteeseen, että pentutehtailijat kiittää ja kumartaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten tietoa, onko nämä "kasvattajat" oikeasti miten pimeätä porukkaa?
En ole koiraihminen ja itse pidän aika vinksahtaneina, kun haluavat ehdon tahdoin jalostaa koirat sairaaksi ja epänormaaleiksi.
Ja kukahan tällaista haluaa? Perusteletko vähän väitettäsi? Minkäs takia sitten rotukoirilla on yhä lisääntyvässä määrin pakollisia terveystarkastuksia (pakollisia, jos pennuttaa)? Huomaa tosiaan ettet ole koiraihminen.
http://www.is.fi/lemmikit/art-2000001002473.html
"Monet sairaaksi jalostetut rodut ovat tällä hetkellä hyvin muodikkaita, eikä rekisteröityjen kasvattajien tarjonta riitä tyydyttämään kysyntää"
Johan tuon ymmärtää maalaisjärjellä, että jos koiran luusto ei kestä liikkumista ja hengitys on vaikeaa, niin jotain on mennyt pieleen ja pahasti. Googlaa "sisäsiittoisuus"
"Ja kukahan tällaista haluaa?" Veikkaan keski-ikäisisiä lievästi ylipainoisia naispuolisia "rotuharrastajia", joille tuo viattomien luontokappaleiden jalostus ihmeellisten vaatimusten mukaisiksi on paikka päteä.
Tuo luonnehdinta osuu kaikkiin tietämiini kasvattajiin/jalostajiin (myönnän, että otos ei ole kovin suuri).
Eikö tähän ole ihan yksinkertainen ratkaisu?
Kun etsit koti/harrastuskoiraa ja näet myynti-ilmoituksen jossa kasvattaja toivoo pennulleen näyttelykotia next!
Mitä sitä sen enempää ihmettelemään tai julistamaan, ettei kaupan jälkeen kasvattaja sitä määrätä voi.
Tärkeintä etsiä se paras pentu niihin omiin tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole koiraihminen ja itse pidän aika vinksahtaneina, kun haluavat ehdon tahdoin jalostaa koirat sairaaksi ja epänormaaleiksi.
Huomaa kyllä, että et ole koiraihminen. Nykyisin jokaisella rodulla on vähintää JTO eli jalostuksen tavoiteohjelma, joillain jopa PEVISA eli perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustusohjelma. Juuri siksi, koska moni rotu on jalostettu pilalle. Tällä yritetään nyt tehdä käännöstä asiaan. Jalostukseen käytettäviä yksilöitä käytetään terveystarkastuksissa ja luustokuvissa, juuri siksi, että saadaan arvokasta tietoa koirasta. Näyttelytuomareita koulutetaan kiinnittämään huomiota terveempiin yksilöihin palkintoja jaettaessa. Koirille järjestetään jalostustarkastuksia.
Ja juuri tämän takia minä kasvattajana haluan, että koirani eivät päädy "piiloon", vaan näytille. Miksi se on niin iso ongelma käydä sen koiran kanssa kerran tai kaksi näyttelyssä sen elinaikana, jotta minä saisin nähdä oman kasvatustyöni suuntaa? On todella vaikea kehittää rotua eteenpäin, jos en missään näe, mihin suuntaan kasvattini menevät. Ei kaikista tule näyttelytähtiä, ei tietenkään, eikä se ole edes tavoite. Mutta tulos kuin tulos on arvokasta tietoa minulle ja muille rodun kasvattajille ja harrastajille. Jos koira elää sen yli 10 vuotta, niin onko se oikeasti niin kamalan vaikeeta käydä yhtenä tai kahtena päivänä näyttelyssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kukahan tällaista haluaa? Perusteletko vähän väitettäsi? Minkäs takia sitten rotukoirilla on yhä lisääntyvässä määrin pakollisia terveystarkastuksia (pakollisia, jos pennuttaa)? Huomaa tosiaan ettet ole koiraihminen.
"Monet sairaaksi jalostetut rodut ovat tällä hetkellä hyvin muodikkaita, eikä rekisteröityjen kasvattajien tarjonta riitä tyydyttämään kysyntää"
Johan tuon ymmärtää maalaisjärjellä, että jos koiran luusto ei kestä liikkumista ja hengitys on vaikeaa, niin jotain on mennyt pieleen ja pahasti. Googlaa "sisäsiittoisuus"
"Ja kukahan tällaista haluaa?" Veikkaan keski-ikäisisiä lievästi ylipainoisia naispuolisia "rotuharrastajia", joille tuo viattomien luontokappaleiden jalostus ihmeellisten vaatimusten mukaisiksi on paikka päteä.
Tuo luonnehdinta osuu kaikkiin tietämiini kasvattajiin/jalostajiin (myönnän, että otos ei ole kovin suuri).
Koskeeko mielipiteesi kaikkea muutakin eläintenjalostusta vai onko pelkästään koirat sydäntä lähellä?
Siis kun rotuja on aika monessa muussakin eläinlajissa kuten: Kissoissa, marsuissa, rotissa, hiirissä, kaneissa, kanoissa, lampaissa, lehmissä, hevosissa, sioissa.
Onko kaikkien eläinlajien rotujalostus siis koirankasvattajien syytä vai mitenkä?
Ja olen samaa mieltä siitä että SAIRAS jalostus on käsittämätöntä, eläinlajista riippumatta.
Minäkään en ymmärrä, että miksi pitää vängällä allekirjoittaa sopimus, jota ei edes aio noudattaa, sen sijaan että etsisi koiran kasvattajalta jonka sopimus on sellainen jota haluaa noudattaa? Miksi? Ihan vittuillakseen vaan?
Tuota ihmettelen itsekin. Miksi ostaa näyttelytasoinen pentu, jos näyttelyihin ei halua mennä? Eikö silloin kannata ostaa se lemmikiksi myytävä pentu.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi joitain koiria myydään siten, että ne on sitouduttava steriloimaan. (se labbiksen ja villakoitan sekoitus labradoodle) mikä järki tuossa sitten on. Miksei saisi tehdä pentuja.
No ei tällaista tapaa olekaan muilla kuin näillä labradoodleilla. Ja sekin taitaa perustua siihen, ettei kukaan muu pääsisi käärimään rahaa näillä sekarotuisilla, jotka ovat niin ihmeellisiä että ovat parempia kuin kaikki tavalliset koirat :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi näyttelytuomarit haluaa. Chihunkin nenä menossa koko ajan lyhyempään suuntaan, mitä lyhyempi nenä sitä enemmän tuomareilta irtoaa pisteitä ja pennunostajat tykkää kun on niin söpö. Surullista mutta chihulla on kohta mopsin nenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko mielipiteesi kaikkea muutakin eläintenjalostusta vai onko pelkästään koirat sydäntä lähellä?
Siis kun rotuja on aika monessa muussakin eläinlajissa kuten: Kissoissa, marsuissa, rotissa, hiirissä, kaneissa, kanoissa, lampaissa, lehmissä, hevosissa, sioissa.
Onko kaikkien eläinlajien rotujalostus siis koirankasvattajien syytä vai mitenkä?
Ja olen samaa mieltä siitä että SAIRAS jalostus on käsittämätöntä, eläinlajista riippumatta.
Näytä minulle edes yksi hevosrotu, joka on jalostettu sellaiseksi, ettei se pysty ilman leikkausta hengittämään niin olen samaa mieltä kanssasi, rottalajikin kelpaa.
Jos ottaisin puhdasrotuisen koiran, niin mieluiten ottaisin jonkun värivirheellisen tms. jota ei haluttaisi jalostukseen. Näyttelytoiminta ja jalostus ei kiinnosta, vaan kaikki lemmikit tulisi ennen kaikkea perheenjäseniksi. Lisäksi tunnen suurta sympatiaa "syrjittyjä" yksilöitä kohtaan, etenkin kun olen kuullut että näitä "vääränlaisia" yksilöitä jotkut vievät lopetettavaksikin :/
Vierailija kirjoitti:
Itse jos myyn kirpparilla vaikka kutomani maton, saan minä päättää, ettei sitä missään kuraeteisessä pidetä.
Olen myös kertonut mitä asioita mariskooleihin toivon laitettavan. En halua myydä punaista mariskooliani jollekin pullapersesialle, joka laittaa siihen kettukaramelleja, vaikka pistaasejahan siihen pitää laittaa.
:D
Vierailija kirjoitti:
Kasvattajana minä en voi ketään näyttelyihin pakottaa, mutta en mielellään myy hyviä koiria "piiloon". Meidän rodussa on niin pieni populaatio, että haluan koirien päätyvän vain harrastaviin koteihin, jotka ovat kiinnostuneet rodun eteen päin viemisestä. Helpoimmalla se toimii niin, että ostat uroksen ja käytät sitä jossain vaiheessa näyttelyssä. Sitten jäät odottelemaan sitä, että joku on nähnyt uroksen näyttelyssä ja haluaa käyttää sitä nartullaan. Tässä vaiheessa yleensä tulee sitten se, että joudut käyttämään koiraa terveystarkastuksissa/luustokuvissa. Maksaa muutaman satasen.
Huonompia pentuja (värivirhe, kivesvika...) myyn sitten sellaisille, joilla ei ole motivaatiota käyttää koiraa missään, mutta näistäkin pyrin valitsemaan parhaat perheet. Korttelin ympäri koiraa kusettajat hankkikoot koiransa jostain muualta.
Mä en kyllä edes laita mitään myynti-ilmoituksia mihinkään, koska mulla on yleensä jono jo valmiina ennen kuin ehdin narttua astuttamaankaan. Helppo myydä tutuille, niin ei tarvitse pähkäillä päätyykö pentu huonoihin oloihin. Ap:lle en koiraa myisi, en edes sitä pikkuvikaista pentua.
Tälläiseltä pentutehtailijalta en ikinä ostaisi koiraa.Tärkeintä ei ole se, että koira pääsee hyviin oloihin, vaan se että koira tuo mainetta ja ja kunniaa. Vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläiseltä pentutehtailijalta en ikinä ostaisi koiraa.Tärkeintä ei ole se, että koira pääsee hyviin oloihin, vaan se että koira tuo mainetta ja ja kunniaa. Vastenmielistä.
Eihän nämä mitenkään poissulje toisiaan. Lähtökohtaisesti nekin kodit on hyviä, missä koira saa mainetta ja kunniaa. Taas tämä sama asenne, ikäänkuin kasvattajalla olisi velvollisuus vain kasvatella teille kivoja lemmikkejä. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen samaa mieltä siitä että SAIRAS jalostus on käsittämätöntä, eläinlajista riippumatta.Näytä minulle edes yksi hevosrotu, joka on jalostettu sellaiseksi, ettei se pysty ilman leikkausta hengittämään niin olen samaa mieltä kanssasi, rottalajikin kelpaa.
Miniatyyri-hevonen tuli ensimmäisenä mieleen. Mutta kyllä niillä on rotukohtaisia sairauksia niinkuin on koirillakin.
Mutta kuten sanoin, niin ne ääri-sairaat rodut on tietenkin eri asia, joskin kyllä lihantuotantopuolella on ihan yhtä sairasta jalostusta pakoitellen, mm. broilereiden jalostus on aivan sairasta.
Olisikohan niin, että kun rotu ei ole virallinen rotu, ja kun siitä sellainen halutaan, niin pennutus halutaan pitää kasvattajien käsissä, jolloin kadulla ei liiku ns. tavallisten tallaajien omia labradoodlemixejä?