Voiko kasvattaja oikeasti ihan vaatia, että koiraa tulee käyttää näyttelyissä?
Luin pentujen myynti-ilmoitusia ihan mielenkiinnosta. "Vain näyttelykotiin. Vain näyttelyistä kiinnostuneille." ja hinta kaksi kertaa isompi kuin "Ei näyttelypakkoa. Rakastavaan kotiin.". Ai että ei ole oikein pakkoa? No huhhui. Luulisi, että kun puolitoista tonnia maksaa koirasta saisi sellaisen asian sentään itse päättää. Ja sitten "vain" rakastavaan kotiin myytävä pentu puolet tuosta hinnasta.
Selittäiskö joku miksi näin?
Kommentit (43)
Sen jälkeen kun se eläin vaihtaa omistajaa, se on ostajan omaisuutta ja laki rinnastaa sen esineeseen. Eli ihan itse saat päättää, mitä koiralla teet/olet tekemättä, lain puitteissa toki. Näyttelypakko on kohtuuton sopimusehto, paitsi jos esim. saat tuntuvan hinnanalennuksen koirasta perustuen tuohon näyttelypakkoon.
Ei tietenkään kasvattaja voi ketään pakottaa. Mutta tottakai hän toivoo, että kauneimmat pennut pääsisivät näyttelykoteihin.
Kasvattajana minä en voi ketään näyttelyihin pakottaa, mutta en mielellään myy hyviä koiria "piiloon". Meidän rodussa on niin pieni populaatio, että haluan koirien päätyvän vain harrastaviin koteihin, jotka ovat kiinnostuneet rodun eteen päin viemisestä. Helpoimmalla se toimii niin, että ostat uroksen ja käytät sitä jossain vaiheessa näyttelyssä. Sitten jäät odottelemaan sitä, että joku on nähnyt uroksen näyttelyssä ja haluaa käyttää sitä nartullaan. Tässä vaiheessa yleensä tulee sitten se, että joudut käyttämään koiraa terveystarkastuksissa/luustokuvissa. Maksaa muutaman satasen.
Huonompia pentuja (värivirhe, kivesvika...) myyn sitten sellaisille, joilla ei ole motivaatiota käyttää koiraa missään, mutta näistäkin pyrin valitsemaan parhaat perheet. Korttelin ympäri koiraa kusettajat hankkikoot koiransa jostain muualta.
Mä en kyllä edes laita mitään myynti-ilmoituksia mihinkään, koska mulla on yleensä jono jo valmiina ennen kuin ehdin narttua astuttamaankaan. Helppo myydä tutuille, niin ei tarvitse pähkäillä päätyykö pentu huonoihin oloihin. Ap:lle en koiraa myisi, en edes sitä pikkuvikaista pentua.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattajana minä en voi ketään näyttelyihin pakottaa, mutta en mielellään myy hyviä koiria "piiloon". Meidän rodussa on niin pieni populaatio, että haluan koirien päätyvän vain harrastaviin koteihin, jotka ovat kiinnostuneet rodun eteen päin viemisestä. Helpoimmalla se toimii niin, että ostat uroksen ja käytät sitä jossain vaiheessa näyttelyssä. Sitten jäät odottelemaan sitä, että joku on nähnyt uroksen näyttelyssä ja haluaa käyttää sitä nartullaan. Tässä vaiheessa yleensä tulee sitten se, että joudut käyttämään koiraa terveystarkastuksissa/luustokuvissa. Maksaa muutaman satasen.
Huonompia pentuja (värivirhe, kivesvika...) myyn sitten sellaisille, joilla ei ole motivaatiota käyttää koiraa missään, mutta näistäkin pyrin valitsemaan parhaat perheet. Korttelin ympäri koiraa kusettajat hankkikoot koiransa jostain muualta.
Mä en kyllä edes laita mitään myynti-ilmoituksia mihinkään, koska mulla on yleensä jono jo valmiina ennen kuin ehdin narttua astuttamaankaan. Helppo myydä tutuille, niin ei tarvitse pähkäillä päätyykö pentu huonoihin oloihin. Ap:lle en koiraa myisi, en edes sitä pikkuvikaista pentua.
Ei hätää, en sinulta sitä ostaisikaan. Värivirhe on vähän pienempi ongelma kuin veemäinen asenne.
Terkuin terveen, energisen, haukkumattoman ja sisäsiistin värivirheisen, maailmani rakkaimman chihupojan omistaja AP
Vierailija kirjoitti:
Ompas vittumainen asenne, kasvattajalla? Kerro kasvattamasi rotu, niin en erehdy sitä vahingossakaan hankkimaan sinulta.
Itse jos myyn kirpparilla vaikka kutomani maton, saan minä päättää, ettei sitä missään kuraeteisessä pidetä.
Olen myös kertonut mitä asioita mariskooleihin toivon laitettavan. En halua myydä punaista mariskooliani jollekin pullapersesialle, joka laittaa siihen kettukaramelleja, vaikka pistaasejahan siihen pitää laittaa.
Tuo hinta ei kylläkään riipu siitä haluaisiko kasvattaja koiraa vietävän näyttelyihin vai ei. Jos koirassa on jokin rotumääritelmän vastainen juttu, esim värivirhe, hintaa voidaan alentaa. Jos mitään tuollaista ei ole niin voidaan pyytää ns. täysi hinta eikä siihen näyttelyt liity.
Saa sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. En ymmärrä miksi kasvattajat ei myy ennemmin sijoituskoiria siinä vaiheessa, kun haluaa koiran käyvän näyttelyissä. Siinä on luovutushinta toki halvempi, mutta silloin on oikeus vaatia koiraa näyttelyihin ja astutuksiin. Reilu peli kaikille ja koira pääsee kotiin, jota oikeasti kiinnostaa saada koiralle palkintoja.
Ainiin, mutta kun sijoituskoirasta ei saa niin paljon rahaa, kuin kokonaan myydystä koirasta.
Vierailija kirjoitti:
Saa sitä vaatia vaikka kuuta taivaalta. En ymmärrä miksi kasvattajat ei myy ennemmin sijoituskoiria siinä vaiheessa, kun haluaa koiran käyvän näyttelyissä. Siinä on luovutushinta toki halvempi, mutta silloin on oikeus vaatia koiraa näyttelyihin ja astutuksiin. Reilu peli kaikille ja koira pääsee kotiin, jota oikeasti kiinnostaa saada koiralle palkintoja.
Ainiin, mutta kun sijoituskoirasta ei saa niin paljon rahaa, kuin kokonaan myydystä koirasta.
Eipä se koirien kasvatus kuule leiville lyö kovinkaan monella. Kulut ovat isot eikä varsinkaan pieniä pentueita saavilla roduilla kasvattajalle paljoa jää käteen. Sitä paitsi sijoitukseen antaminen on paljon monimutkaisempi juttu kuin myyminen, koska siinä on ehdottomasti kemiat kohdattava sijoitusperheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Huonompia pentuja (värivirhe, kivesvika...) myyn sitten sellaisille,......
Sairasta touhua kaiken kaikkiaan. Siis koiraharrastus.
Ihmettelen, miksi joitain koiria myydään siten, että ne on sitouduttava steriloimaan. (se labbiksen ja villakoitan sekoitus labradoodle) mikä järki tuossa sitten on. Miksei saisi tehdä pentuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se koirien kasvatus kuule leiville lyö kovinkaan monella. Kulut ovat isot eikä varsinkaan pieniä pentueita saavilla roduilla kasvattajalle paljoa jää käteen. Sitä paitsi sijoitukseen antaminen on paljon monimutkaisempi juttu kuin myyminen, koska siinä on ehdottomasti kemiat kohdattava sijoitusperheen kanssa.
Niin? Mutta siinä vaiheessa on oikeus vaatia näyttelyt ja muut tai saada koira takaisin. Jos myyt koiran perheeseen, jolla ei ole aikomustakaan viedä koiraa näyttelyihin omistussuhteen vaihtumisen jälkeen, niin se on voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi joitain koiria myydään siten, että ne on sitouduttava steriloimaan. (se labbiksen ja villakoitan sekoitus labradoodle) mikä järki tuossa sitten on. Miksei saisi tehdä pentuja.
Sehän se vitsi on, että vaatia saa, mutta mikään velvollisuus ei ole tuollaista noudattaa.
Osa kasvattajista myy koiran sijoitusoikeuden. Silloin heillä on oikeus vaatia näyttelyitä ja pentuja.
Vierailija kirjoitti:
Itse jos myyn kirpparilla vaikka kutomani maton, saan minä päättää, ettei sitä missään kuraeteisessä pidetä.
Olen myös kertonut mitä asioita mariskooleihin toivon laitettavan. En halua myydä punaista mariskooliani jollekin pullapersesialle, joka laittaa siihen kettukaramelleja, vaikka pistaasejahan siihen pitää laittaa.
Thanks. You made my day 😂 Ap
Onko muuten tietoa, onko nämä "kasvattajat" oikeasti miten pimeätä porukkaa?
En ole koiraihminen ja itse pidän aika vinksahtaneina, kun haluavat ehdon tahdoin jalostaa koirat sairaaksi ja epänormaaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mutta siinä vaiheessa on oikeus vaatia näyttelyt ja muut tai saada koira takaisin. Jos myyt koiran perheeseen, jolla ei ole aikomustakaan viedä koiraa näyttelyihin omistussuhteen vaihtumisen jälkeen, niin se on voivoi.
Ensinnäkin, sijoituksessa on aina tarkasti harkittava kenelle koira sijoitetaan. Ei se mene noin, että "oikeus vaatia näyttelyt". Sijoitus on kasvattajan ja koiran haltijan yhteistyötä - ei mikään kiristyskeino kuten näyt luulevan.
Toisekseen, moni kasvattaja TOIVOO näyttelyihin viemistä, mutta kertaakaan en ole nähnyt sanaa näyttelyPAKKO missään. Ole hyvä ja linkitä sellainen ilmoitus jos sinä olet sellaisen nähnyt.
Kasvattaja valitsee pennunostajat itse ja jos myy sellaiselle, jolla näyttelyaikeita ei ole niin tiedostaa kyllä että sitten ei ole. Ei siinä aleta perään huutelemaan. Sijoitus taas on aivan eri juttu kuin myyminen, se on todellakin yhteistyötä ja siihen usein kuuluukin parissa näyttelyssä käyttäminen, ja se pitäisi jokaisen sijoituskoiran ottajan ymmärtää eikä vain tuijottaa muka "halvempaa hintaa". Tosin hyvin moni kasvattaja vie kasvattejaan itse näyttelyihin eikä sijoitusperheen tarvitse laittaa tikkua ristiin.
Mutta onneksi kenenkään ei ole pakko ottaa sitä koiraa ollenkaan. Ei sijoitukseen eikä omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten tietoa, onko nämä "kasvattajat" oikeasti miten pimeätä porukkaa?
En ole koiraihminen ja itse pidän aika vinksahtaneina, kun haluavat ehdon tahdoin jalostaa koirat sairaaksi ja epänormaaleiksi.
Ja kukahan tällaista haluaa? Perusteletko vähän väitettäsi? Minkäs takia sitten rotukoirilla on yhä lisääntyvässä määrin pakollisia terveystarkastuksia (pakollisia, jos pennuttaa)? Huomaa tosiaan ettet ole koiraihminen.
Eihän tuo parissa näyttelyssä käyminen useimmilla koirilla ole mikään niin iso juttu, kun täällä siitä tehdään. Joku villakoiran näyttelyturkki tietty erikseen (vaikka nykyään villakoirankin viedä missä tahansa leikkauksessa, jos turkin laadun vaan pystyy tuomari arvioimaan eli ei ihan nakuksi leikattuna) mutta useimmilla koirilla koiran pesu ja harjaus ja muu perussiistiminen riittää ja sen verran koulutusta, että pysyy hetken paikallaan seisomassa kun tuomari kokeilee ja tutkii kropan ja koira osaa juosta esittäjän vierellä kiskomatta reipasta ravia suoraa edestakaisin, kolmiossa tai ringissä ympäri. Ei mitään ydinfysiikkaa. Näyttelystä saa laatuarvostelun, jossa kerrotaan koiran hyvät ja huonot piirteet verrattuna rotumääritelmän ihanteeseen. Se, että omaksi tai kasvattajan mieliksi käy parissa näyttelyssä, ei ole mikään iso juttu eikä siitä pidä tehdä jotain kaameaa megatapahtumaa, johon voi osallistua vain valitut spesiaali-ihmiset ja -koirat.
Näyttelyt ovat osa koirien jalostus- ja kasvatustyötä, joten ymmärrettävästi rotukoirien kasvattajat haluavat omien kasvattiensa niissä käyvän. Kuitenkaan kasvattajalla ei ole koiran myynnin jälkeen mitään oikeutta sanella sitä, mitä koiran kanssa pitäisi harrastaa. Vaatiikin kasvattajalta taitoa erottaa ostajaehdokkaiden joukosta ne, jotka oikeasti haluavat näyttelykoiran. Jos kasvattaja haluaa varmistaa, että koiria käytetään näyttelyissä, pitää hän itsellään pennun, jossa katsoo olevan eniten potentiaalia.