Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljastui, että tapailemani nainen on vegaani

20.04.2017 |

Hei kaikki!

En oikein tiennyt, mikä palsta on sopiva, mutta ajattelin yrittää täällä, koska täällä ainakin pyörii nuoria, mutta aikuisia.

Elikkäs "ongelmani"/kysymykseni on se, että olen tapaillut pari kertaa kivaa tyttöä/naista (25v) ja on ollut ihan mukavaa treffeillä. Emme ole syöneet tms, vain juoneet kahvia (hän mustana!!). Tänään hän lipsautti suklaata tarjotessani olevansa vegaani. Selvisi, että hän ei syö lihaa, mutta ei ilmeisestikään myöskään maitoa/kananmunia tms (googlailin tässä vähän treffeiltä kotiuduttuani). Hän käänsi pian aiheen muualle, niin en ehtinyt hienotunteisena hirveästi kyselemään. Nyt mietin, että miten mun kannattaisi suhtautua? Voiko suhde onnistua? (jos sinne asti edetään..mahdollista toki, vaikkei tässä vaiheessa tapailua vielä kovin varmaa/todennäköistä)

Onko kellään kokemusta vegaanin tapailemisesta? Voiko tosiaan olla, ettei hän suostu esim. pussailemaan kanssani, jos olen syönyt jotain hänen ruokavalioonsa kuulumatonta? Aiheuttaakohan vegaanius muita ongelmia suhteessa/tapailussa? Itse olen siis ihan tavallinen lihansyöjä, 27v mies. Syön toki kasviksia, salaatteja yms, että sikäli kasvikset eivät ole mulle ongelma.

Kokemuksia, vinkkejä? Jännittää nyt, jos/kun tapaamme taas ja en ihan tiedä, että missä mennään. Niin en haluaisi sitten, että tämä asia vaivaa vielä hirveästi lisää. Onko vegaanius kaikilla vegaaneilla ns. elämäntapa?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisten ravitsemussuositusten mukaan huolellisesti koostettu vegaaniruokavalio sopii myös raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille, joten perheen perustaminen vegaanin kanssa on ihan turvallista.

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/ravit…

Vierailija
82/92 |
09.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee vegaani ruokavaliosta lapsille epäterveellistä? Itse en vegaani ole, mutta panostanut viime aikoina paljon ruokavalioni monipuolistamiseen ja huomannut että se tapahtuu nimenomaan kasviksia, eri viljoja, pähkinöitä, hedelmiä ym. lisäämällä, lihalla tai maitotuotteilla, eikä oikeastaan kanamunallakaan ole tekemistä monipuolisuuden kanssa. Päinvastoin supistavat sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee vegaani ruokavaliosta lapsille epäterveellistä? Itse en vegaani ole, mutta panostanut viime aikoina paljon ruokavalioni monipuolistamiseen ja huomannut että se tapahtuu nimenomaan kasviksia, eri viljoja, pähkinöitä, hedelmiä ym. lisäämällä, lihalla tai maitotuotteilla, eikä oikeastaan kanamunallakaan ole tekemistä monipuolisuuden kanssa. Päinvastoin supistavat sitä.

Minä olen monipuolistanut lisäämällä ruokavaliooni eri lihoja. Esimerkiksi ankkaa, karhua ja hirveä saa hyvin varustetuista kaupoista. Ravintoloissa saattaa olla esimerkiksi strutsiakin.

Vierailija
84/92 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tästähän on jo pari vuotta aikaa. Olisi mielenkiintoista kuulla, miten kävi. Vegaanisuus on kyllä niin kokonaisvaltainen uskonto, että kauppareissut yhdessä ei-vegaanin kanssa varmasti olisivat kiinnostavia, kun jokaisen tuotteen osalta pitää tarkistaa, että varmasti on vegaaninen :D

Vierailija
85/92 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ananasjajeesus kirjoitti:

Vegaani ei määrtelmällisesti syö esim. hunajaa tai E120-kirppuväriä, mutta moni näitä syövä voi kutsua itseään käytännön syistä vegaaniksi (esim. minä).

Aika moni tuntuu identifioituvan vegaaniksi, vaikka käyttää eläinperäisiä tuotteita. Ehkä kyse on pikemminkin kulttuurista kuin ruokavaliosta.

Vierailija
86/92 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku täällä puhui yhdessä kokkaamisesta ja kannatan sitä ideaa. Voitte yhdessä käydä kaupassa ja miettiä mitä ruokaa tekisitte. Esim. niistä tortilloista voi helposti tehdä myös vegaanisen version.

Vierailija
87/92 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se talttis!

Vierailija
88/92 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ananasjajeesus kirjoitti:

Vegaani ei määrtelmällisesti syö esim. hunajaa tai E120-kirppuväriä, mutta moni näitä syövä voi kutsua itseään käytännön syistä vegaaniksi (esim. minä).

Aika moni tuntuu identifioituvan vegaaniksi, vaikka käyttää eläinperäisiä tuotteita. Ehkä kyse on pikemminkin kulttuurista kuin ruokavaliosta.

Veganismi on elämäntapa, joka yleensä perustuu eettisyyteen. Vegaaninen ruokavalio taas on tosiaan vaan ruokavalio, joka kuuluu osanaan veganismiin. Vegaanit määrittää itse kuinka syvällä aatteessa ovat. Ei sekaanikaan joka päivä välttämättä lihaa vedä.

Vierailija
89/92 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin hyvin erikoista olla vegaani, joka rajaa ei-eläinkunnan tuotteet koskemaan vain ravintoa. Pitääkö nauta tai muu sorkkaeläin kuitenkin kasvattaa, että hän saa nahkakengät ja laukun ?

Eihän sillä ole merkitystä mitä varten se eläin kasvatettiin, kun se kuitenkin tapetaan ja hyödynnetään ihmisen käyttöön. 

AP: lle suosittelen lämpimästi pitämään silmät auki ja katselemaan nyt sekaravintoa syövää tyttöystävää.

Vierailija
90/92 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä ja paras ystäväni on vegaani. Ei se yhteiselo ole todellakaan niin vaikeaa, koska kumpikin pitää huolen mitä omalle lautaselle päätyy ja monia ruokia voi sovittaa hyvin yhteen. Sekä näin sekasyöjänä minun on helppo sopeutua hänen ruokavalioon, jos tehdään yhdessä ruokaa, koska minusta härkis ym. ns. lihankorvikkeet on ihan hyviä eli minun ei ole pakko valita aina lautaselleni lihaa, vaikka sitä syön. 

Vähän hömppää tämä vegaanien mustamaalaus täällä.

Vierailija
91/92 |
06.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tietenkin hyvin erikoista olla vegaani, joka rajaa ei-eläinkunnan tuotteet koskemaan vain ravintoa. Pitääkö nauta tai muu sorkkaeläin kuitenkin kasvattaa, että hän saa nahkakengät ja laukun ?

Eihän sillä ole merkitystä mitä varten se eläin kasvatettiin, kun se kuitenkin tapetaan ja hyödynnetään ihmisen käyttöön. 

AP: lle suosittelen lämpimästi pitämään silmät auki ja katselemaan nyt sekaravintoa syövää tyttöystävää.

Eihän nautoja nahkaa varten kasvateta. Kyllä joku ne lihat syö, älä huoli.

Vierailija
92/92 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan öyhötyksen määrästä asian suhteen. Itse en kestä ihmisiä, jotka syynää joka purkin ja joiden tulee saada joka kerta päättää mihin mennään syömään/kahville. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän