Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljastui, että tapailemani nainen on vegaani

20.04.2017 |

Hei kaikki!

En oikein tiennyt, mikä palsta on sopiva, mutta ajattelin yrittää täällä, koska täällä ainakin pyörii nuoria, mutta aikuisia.

Elikkäs "ongelmani"/kysymykseni on se, että olen tapaillut pari kertaa kivaa tyttöä/naista (25v) ja on ollut ihan mukavaa treffeillä. Emme ole syöneet tms, vain juoneet kahvia (hän mustana!!). Tänään hän lipsautti suklaata tarjotessani olevansa vegaani. Selvisi, että hän ei syö lihaa, mutta ei ilmeisestikään myöskään maitoa/kananmunia tms (googlailin tässä vähän treffeiltä kotiuduttuani). Hän käänsi pian aiheen muualle, niin en ehtinyt hienotunteisena hirveästi kyselemään. Nyt mietin, että miten mun kannattaisi suhtautua? Voiko suhde onnistua? (jos sinne asti edetään..mahdollista toki, vaikkei tässä vaiheessa tapailua vielä kovin varmaa/todennäköistä)

Onko kellään kokemusta vegaanin tapailemisesta? Voiko tosiaan olla, ettei hän suostu esim. pussailemaan kanssani, jos olen syönyt jotain hänen ruokavalioonsa kuulumatonta? Aiheuttaakohan vegaanius muita ongelmia suhteessa/tapailussa? Itse olen siis ihan tavallinen lihansyöjä, 27v mies. Syön toki kasviksia, salaatteja yms, että sikäli kasvikset eivät ole mulle ongelma.

Kokemuksia, vinkkejä? Jännittää nyt, jos/kun tapaamme taas ja en ihan tiedä, että missä mennään. Niin en haluaisi sitten, että tämä asia vaivaa vielä hirveästi lisää. Onko vegaanius kaikilla vegaaneilla ns. elämäntapa?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 jatkaa: tietysti kun syöminen ei kokkausrepertuaarisi perusteella ole sinullekaan järin merkittävää, asia ei ehkä nouse sinulle kynnyskysymykseksi.

Vierailija
42/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kivalta kaverilta. Juttele tyttösi kanssa avoimesti tästä asiasta ennen kuin etenette niin kumpikin on samalla kartalla asian kanssa. Vegaanius on useimmille elämäntapa, vakaus tai sitten kuten minä, joka  ei vain pidä lihasta ja maitotuotteista, niiden mausta ja hajusta. Meitä on monenlaisia. 

Mikäli asut Helsingissä niin käypä huviksesi vaikkapa Vegekaupassa katsomassa mitä kaikkea vegaanituotteita on. Monet maidolla olevat tuotteet on helposti ja suht halvasti korvattavissa kasvisvaihtoehdoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmaksi voi muodostua mahdollisten tulevien yhteisten lastenne ruokavalio. OK, tähän tulee sata vegaania väittämään, että lapsi voi syödä vegaanisti .... valtaosa pitää kuitenkin lasten vegaaniksi pakottamista (häneltähän ei kysytä mitään) arveluttavana, ja lisäksi ... ei ehkä ole sopivin ruokavalio lapselle.

Vierailija
44/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap valmis kääntymään vegaaniksi? Jos et, niin pidempää suhdetta tuosta ei tule.

Itse en treffailisi vegaania.

Itse olen vegaani ja suhteessa 7v sekasyöjän kanssa. Millä tavalla suhde ei muka onnistu? 

Mitä olette sopineet mahdollisten tulevien lasten ruokavaliosta?

Vierailija
45/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä onko nainen täysin uskonnossaan vai mitkä ovat hänen syynsä moiseen. Käännyttäjät käännyttävät kyllä heikkoja.

Siltä se keskustelun perusteella tosiaan vaikuttaa. Lihansyöjille tuntuu olevan ihan mahdotonta hyväksyä, etteivät kaikki ole heidän kaltaisiaan. Vegaaneille toisen ruokavalio ei näytä olevan minkäänlainen ongelma.

Vierailija
46/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähdin siinä vaiheessa kun irtokarkeille piti kuljettaa omaa kauhaa, että voi varmistua, ettei se ole koskenut LIIVATETTA. Liivate on saatanasta ja saastunutta. En kestä ylisuorittavia, pakko-oireisia hysteerikkoja!!!

No en minäkään jaksaisi tuollaista pakkosuorittajaa. Jättäisin myös tuollaisen kumppanin.

T. Vegaani, joka ei suorita eikä yritä olla maailman aidoin ja puhtain vegaani koskaan

P.s. mieheni on sekasyöjä

Vierailija
47/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kun uutta matoa koukkuun. Ei kannata tuhlata aikaa moiseen, ristiriitoja tulee lisää. Ei voi ostaa edes kaupasta sulle maitopurkkia kun ei sovi sen elämään.

Vierailija
48/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele, kysele, netissä paljon reseptejä. Tässä sun mahdollisuus loistaa, älä laita ottamaan omia eväitä, se on tökeröä, salaatit ja leivät ja monet levitteet/tahnat on vegaanisia ja niistä koostuu jo hyvä ateria.

Ei ole mikään suuri juttu. Tsemit!

T.vegaani N24

Eli ap:n pitäisi kääntyä vegaaniksi ja syödä vain typykän hyväksymiä pöperöitä? Olisi ehkä helpompi etsiä normaali nainen ja antaa vouhottajan vouhkata keskenään.

Juuri sitä tässä varmaan haettiin. Ap:n kannattaa varautua, että vegaanin kanssa sinä olet AINA se joka joustaa. Sinun pitää kunnioittaa hänen valintaansa mutta hänen ei tarvitse kunnioittaa sinun valintaasi. Varmuudella yrittää puhua sinuakin vaihtamaan ruokavaliota vegaaniksi. Parisuhteelle on myös varmasti rasite tehdä aina kaksi ruokaa. Itse en jaksaisi varsinkin kun lisänä se että toinen varmasti syyllistää sinua lihansyönnistä.

Vierailija
49/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Run, Forrest, run!!!

Vierailija
50/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap valmis kääntymään vegaaniksi? Jos et, niin pidempää suhdetta tuosta ei tule.

Itse olen vegaani ja suhteessa 7v sekasyöjän kanssa. Millä tavalla suhde ei muka onnistu? 

Mitä olette sopineet mahdollisten tulevien lasten ruokavaliosta?

Fobba? Ihan laillista?

Vierailija
51/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikaystävä oli sekaani kun tavattiin, mutta ryhtyi aika pian itsekin kasvissyöjäksi. En missään vaiheessa painostanut tähän suuntaan, mutta kai sen huomaaminen, miten helppoa vegeily on, sai tekemään päätöksen. Ennen oli kovakin kebabin mussuttaja, mutta sanojensa mukaan näytin hänelle paremman tavan syödä, varsinkin kun kuitenkin kokee kasvissyönnin ekologisesti ja eettisesti kestävämpänä vaihtoehtona. :) Exän kanssa kävi ihan samoin. Ennen näitä "kääntymisiä" en koskaan dissannut heidän ruokavalioaan enkä saarnannut. Exälle paistoin joskus pihvitkin synttäriateriaksi. Nykyinen poikaystävä käyttää maitotuotteita ja itse en, kotona kokkaillaan ihan vegaanisia ruokia mutta hän saattaa sitten lisätä omiin annoksiinsa esim juustoa.

Todennäköisesti alunperinkin olen päätynyt tekemisiin sen verran samanhenkisten ihmisten kanssa, ettei heille kasvissyönti ole kauhistus. Sekin on auttanut, että kokkaan älyttömän hyvää vegeruokaa. ;) Suhteessa tärkeää on samanlaiset arvot, ja vaikkei kumppani vege olisikaan, niin toivoisin hänen kuitenkin kunnioittavan omaa valintaani. En jaksa sitä, että syömisistäni tehdään numero. Yleensä vegaaneja syytetään siitä, että pidämme meteliä itsestämme. Kuitenkin todellisuudessa se on aina joku sekaani, joka ruokapöydässä nostaa haloon, kun syön eri tavalla. Ap:n kertoman perusteella hänenkään tapailemansa tyttö ei halua tehdä numeroa vegaaniudestaan, joten tuskin on rasittava saarnaaja. Ole ihan avoimin mielin, ruokavalio on kuitenkin todella pieni juttu, jos teillä synkkaa.

Vierailija
52/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele, kysele, netissä paljon reseptejä. Tässä sun mahdollisuus loistaa, älä laita ottamaan omia eväitä, se on tökeröä, salaatit ja leivät ja monet levitteet/tahnat on vegaanisia ja niistä koostuu jo hyvä ateria.

Ei ole mikään suuri juttu. Tsemit!

T.vegaani N24

Eli ap:n pitäisi kääntyä vegaaniksi ja syödä vain typykän hyväksymiä pöperöitä? Olisi ehkä helpompi etsiä normaali nainen ja antaa vouhottajan vouhkata keskenään.

Juuri sitä tässä varmaan haettiin. Ap:n kannattaa varautua, että vegaanin kanssa sinä olet AINA se joka joustaa. Sinun pitää kunnioittaa hänen valintaansa mutta hänen ei tarvitse kunnioittaa sinun valintaasi. Varmuudella yrittää puhua sinuakin vaihtamaan ruokavaliota vegaaniksi. Parisuhteelle on myös varmasti rasite tehdä aina kaksi ruokaa. Itse en jaksaisi varsinkin kun lisänä se että toinen varmasti syyllistää sinua lihansyönnistä.

Lähes kolmen vuoden kokemuksella ei ole ollut ollenkaan rasite tehdä aina kaksi ruokaa eikä tulisi mieleenikään syyllistää miestä hänen ruokavaliostaan. Minä olen se, joka joustaa esimerkiksi ulkomaanmatkoilla eli hätätilassa syön myös ruokaa, jossa on kananmunaa tai jopa maitotuotteita, jos ollaan paikassa jossa vegaaniruokaa ei kerta kaikkiaan ravintoloissa saa.

Mutta pidä vaan kiinni "faktoistasi", mitä sitä ikinä kyseenalaistamaan omakeksimiä totuuksia. Pääasia, että onnistuu myrkyttämään muidenkin mielen, jotta heilläkään ei voisi olla onnellista parisuhdetta.

t. Vegaani N

Vierailija
53/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se että ei voi kokata yhdessä eikä grillata eikä...

Kuinka törkeää hyvä ruoka on aapeelle?

Jää varmaan sille tasolle, että se vähän nälvii ap:n ylipainosta.

Vierailija
54/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä syöminen on ainakin minulle todella iso osa parisuhdetta. Samoin miehelleni. Olemmekin usein naureskelleet että samanlainen maku ruoan suhteen  on yksi parisuhteemme kulmakiviä. Minä tykkään riistasta ja mies tykkää metsästää niin homma menee hienosti tasan.

Itselläni on keliakia, joka rajoittaa syömisiä -niin, osa meistä joutuu oikeasti lääketieteellisistä syistä syömään "tonta" ruokaa. Ei ole kovin mukavaa kun gluteeniton ruoka niin usein niputetaan noiden muiden "ällitysten" alle. Anyway en pysty käsittämään miksi kukaan rajoittaisi ruokavaliotaan muun kuin terveyden takia: jos vegaani ei ole fennovegaani, on merkittävästi terveellisempää, ekologisempaa, eettisempää ja älyllisesti rehellisempää syödä kotimaista lähiruokaa, laidunkarjan lihaa (ne laiduntaa yleensä alueilla missä ei ihmisravinto kovin hyvin kasva) ja tietysti riistaa kuin yhtään mitään ulkomailta tuotettua tai kasvihuoneessa kasvatettua.

Joku voi syödä vegaanista ruokaa terveyden takia.

nimim. moneen kertaan tutkitusta, mutta edelleen diagnosoimattomasta suolistosairaudesta kärsivä, jolle vegaaninen ruoka on ollut pelastus

Vierailija
55/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä syöminen on ainakin minulle todella iso osa parisuhdetta. Samoin miehelleni. Olemmekin usein naureskelleet että samanlainen maku ruoan suhteen  on yksi parisuhteemme kulmakiviä. Minä tykkään riistasta ja mies tykkää metsästää niin homma menee hienosti tasan.

Itselläni on keliakia, joka rajoittaa syömisiä -niin, osa meistä joutuu oikeasti lääketieteellisistä syistä syömään "tonta" ruokaa. Ei ole kovin mukavaa kun gluteeniton ruoka niin usein niputetaan noiden muiden "ällitysten" alle. Anyway en pysty käsittämään miksi kukaan rajoittaisi ruokavaliotaan muun kuin terveyden takia: jos vegaani ei ole fennovegaani, on merkittävästi terveellisempää, ekologisempaa, eettisempää ja älyllisesti rehellisempää syödä kotimaista lähiruokaa, laidunkarjan lihaa (ne laiduntaa yleensä alueilla missä ei ihmisravinto kovin hyvin kasva) ja tietysti riistaa kuin yhtään mitään ulkomailta tuotettua tai kasvihuoneessa kasvatettua.

😂😂😂

Vierailija
56/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, tosin en ole vegaani vaan vegetaristi. Mies on sekasyöjä. Yhdessä pian 20 vuotta ja lapsia kolme, koululaisia jo. Useimpien ulkopuolisten mielestä elämämme on jotenkin vaikeaa tai mahdotonta, itse emme näe tässä mitään hankalaa.

Vierailija
57/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suhtautuisin kyllä todella varauksella vegaaninaiseen. Joku rennon linjan kasvissyöjä, joka syö kalaakin, voisi vielä mennä. Tai lakto-ovo-vegetaristi, jolle käy kananmunat ja maitotuotteet. Mutta veganismin takana on aina ideologia, se ei ole mikään terveydellinen tai mieltymyksiin perustuva valinta, vaan siihen kuuluu aina tietynlainen kiihkomielisyys. Vegaanit laittavat eläimet ihmisen kanssa samalle viivalle - eläimen henki on yhtä arvokas kuin ihmisenkin ja siksi heidän mielestään eläimiä ei pidä syödä. 

Ruoka on kuitenkin todella iso osa ihmisen elämää, ihmiset syövät monta kertaa päivässä. Sitten kun tuollaisen vegaanin kanssa pariutuu ja perustaa perheen, niin se vegaani alkaa määrätä lastenkin syömisiä. Oletko ap valmis tällaiseen? Joka aterialla kahdenlaiset ruuat ja vegaani katsoo syyttävästi, kun yrität nauttia ansaitusta pihvistäsi.

Vierailija
58/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, tosin en ole vegaani vaan vegetaristi. Mies on sekasyöjä. Yhdessä pian 20 vuotta ja lapsia kolme, koululaisia jo. Useimpien ulkopuolisten mielestä elämämme on jotenkin vaikeaa tai mahdotonta, itse emme näe tässä mitään hankalaa.

Jos perheessä on vain kaksi erilaista ruokavalioa, ne ruoathan voi valmistaa samaan aikaan samalla hellalla.

nimim. moniruokavalioisen perheen äiti

Vierailija
59/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grillibileet viimeksi. osallisina 1 vegaani 2 kasvissyöjää, yksi muslimi ja loput sekasyöjiä joista yhdella laktoosi-intoleranssi ja yksi gluteiiniton. Kaikki saivat vatsansa täyteen kukaan ei ahdistunut pienestä järjestelystä miten kaikkien tuotteet saatiin grillattua. Kasvisruokailijoiden ja muslimin grillattavat eivät saaneet koskea possupihvejä joten järjestelemällä saimme kaikki tyytyväisiksi. Ensin grilliin kasvisruuat, sitten lammas ja viimeisenä possu. Salaattia ja kasviksia söivät toki kaikki. Herkkusienet samassa järjestyksessä ja loppuihin pekonia ympärille :) 

Vierailija
60/92 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheessä on vain kaksi erilaista ruokavalioa, ne ruoathan voi valmistaa samaan aikaan samalla hellalla.

nimim. moniruokavalioisen perheen äiti

No niinpä. Ja joku tuolla aikaisemmin oli sitä mieltä, että ei voi yhdessä grillailla... kyllä teillä lihansyöjillä on aika suppea ruokavalio, jos ette ole koskaan huomanneet, että kasviksiakin voi grillata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä