Paljastui, että tapailemani nainen on vegaani
Hei kaikki!
En oikein tiennyt, mikä palsta on sopiva, mutta ajattelin yrittää täällä, koska täällä ainakin pyörii nuoria, mutta aikuisia.
Elikkäs "ongelmani"/kysymykseni on se, että olen tapaillut pari kertaa kivaa tyttöä/naista (25v) ja on ollut ihan mukavaa treffeillä. Emme ole syöneet tms, vain juoneet kahvia (hän mustana!!). Tänään hän lipsautti suklaata tarjotessani olevansa vegaani. Selvisi, että hän ei syö lihaa, mutta ei ilmeisestikään myöskään maitoa/kananmunia tms (googlailin tässä vähän treffeiltä kotiuduttuani). Hän käänsi pian aiheen muualle, niin en ehtinyt hienotunteisena hirveästi kyselemään. Nyt mietin, että miten mun kannattaisi suhtautua? Voiko suhde onnistua? (jos sinne asti edetään..mahdollista toki, vaikkei tässä vaiheessa tapailua vielä kovin varmaa/todennäköistä)
Onko kellään kokemusta vegaanin tapailemisesta? Voiko tosiaan olla, ettei hän suostu esim. pussailemaan kanssani, jos olen syönyt jotain hänen ruokavalioonsa kuulumatonta? Aiheuttaakohan vegaanius muita ongelmia suhteessa/tapailussa? Itse olen siis ihan tavallinen lihansyöjä, 27v mies. Syön toki kasviksia, salaatteja yms, että sikäli kasvikset eivät ole mulle ongelma.
Kokemuksia, vinkkejä? Jännittää nyt, jos/kun tapaamme taas ja en ihan tiedä, että missä mennään. Niin en haluaisi sitten, että tämä asia vaivaa vielä hirveästi lisää. Onko vegaanius kaikilla vegaaneilla ns. elämäntapa?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Minä suhtautuisin kyllä todella varauksella vegaaninaiseen. Joku rennon linjan kasvissyöjä, joka syö kalaakin, voisi vielä mennä. Tai lakto-ovo-vegetaristi, jolle käy kananmunat ja maitotuotteet. Mutta veganismin takana on aina ideologia, se ei ole mikään terveydellinen tai mieltymyksiin perustuva valinta, vaan siihen kuuluu aina tietynlainen kiihkomielisyys. Vegaanit laittavat eläimet ihmisen kanssa samalle viivalle - eläimen henki on yhtä arvokas kuin ihmisenkin ja siksi heidän mielestään eläimiä ei pidä syödä.
Eläinten oikeudet eivät ole syynä läheskään kaikkien vegaanien ruokavaliolle. Syyt voivat olla myös terveydelliset, mutta ehdottomasti enemmistöä tuntemistani vegaaneista ohjaa ekologisuus. Ruuan osuus ilmastonmuutosta kiihdyttävistä päästöistä on yhtä suuri kuin liikenteen, ja eläinperäisten tuotteiden ekologinen jalanjälki on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suhtautuisin kyllä todella varauksella vegaaninaiseen. Joku rennon linjan kasvissyöjä, joka syö kalaakin, voisi vielä mennä. Tai lakto-ovo-vegetaristi, jolle käy kananmunat ja maitotuotteet. Mutta veganismin takana on aina ideologia, se ei ole mikään terveydellinen tai mieltymyksiin perustuva valinta, vaan siihen kuuluu aina tietynlainen kiihkomielisyys. Vegaanit laittavat eläimet ihmisen kanssa samalle viivalle - eläimen henki on yhtä arvokas kuin ihmisenkin ja siksi heidän mielestään eläimiä ei pidä syödä.
Eläinten oikeudet eivät ole syynä läheskään kaikkien vegaanien ruokavaliolle. Syyt voivat olla myös terveydelliset, mutta ehdottomasti enemmistöä tuntemistani vegaaneista ohjaa ekologisuus. Ruuan osuus ilmastonmuutosta kiihdyttävistä päästöistä on yhtä suuri kuin liikenteen, ja eläinperäisten tuotteiden ekologinen jalanjälki on suuri.
Tämä!
Olin ite kans vähän samanlaisessa tilanteessa vuosi sitten. Olin seurustellut tyttöystäväni kanssa about 1kk ja hän päätti testata "viikon vegaanihaastetta". Sillon vielä söin itse lihaa joten aattelin et ei herranjumala miten tyhmää/ onkohan tuolla kaikki muumit laaksossa tms tms... No viikon jälkeen sitten vegaanihaasteen olisi pitänyt lippua ja me oltiin suunniteltu että mennäön sen jälkeen pizzalle treffeille. Mutta hän sitten jatkokin vegaanihaastetta ja me riideltiinki asiasta tosi paljon. Hän yritti "käännyttää" mua vegaaniksi. Lopulta kumpikaan ei enää jaksettu riidellä aiheesta (eikä haluttu erotakkaan) joten tehtiin diili... eli jos olisin viikon kokonaan vegaani niin hän maksaa mulle 100 e ja jos repsahdan viikon aikana niin minä maksan hänelle saman summan. Koska olen TODELLA kilpailuhenkinen yksilö niin päätin lähtä leikkiin mukaan...
Nyt on kulunu kohta pari vuotta tuosta vegaanihaasteesta ja 100e rikkaampana voin sanoa että kannatti. :D En ikinä lopettanut haastetta sillä jo viikon jälkeen huomasin todella paljon positiivisia muutoksia kehossa. (Monet vegaanit tyrkyttää juuri tämän takia ruokavaliotaan muille...)
Mutta siis vastaus tohon alkuperäseen kysymykseen: kyllä vegaanit pussailee lihansyöjiäkin :)
Varaudu siihen että alkaa painostaa sinua vegaaniuteen tai ainakin vihjailla ja antaa ymmärtää että vegaaniksi "kääntyminen" olisi suotavaa jotta suhde voisi jatkua. Yhteen ei välttämättä halua muuttaa jos et suostu vegaaniksi tai ainakin häntä saattaa ällöttää/ärsyttää kun näkee mitä syöt päivittäin kotona ja siitä voi tulla suhteeseen iso ongelma.
Herranjestas, miten hilpeitä totuuksia täällä osalla taas on 😂
Meitä on nelihenkinen perhe, yksi vegaani ja kolme se sekaania. Kahden ruoan valmistaminen ei ole ikinä ollut ongelma, ketään ei syyllistetä valitsemastaan ruoasta ja lapset saavat itse päättää, mitä ruokaa syövät (myös aikuiset saavat ihan itse päättää).
Onneksi myös vegaani saa olla rauhassa vegaani, ilman että sitä pitää joka päivä jollekin todistella 😀
Jätä se vegaani. Ansaitset elämänkumppanin mukaasi ravintoketjun huipulle.
Vegaanihaaste kirjoitti:
Olin ite kans vähän samanlaisessa tilanteessa vuosi sitten. Olin seurustellut tyttöystäväni kanssa about 1kk ja hän päätti testata "viikon vegaanihaastetta". Sillon vielä söin itse lihaa joten aattelin et ei herranjumala miten tyhmää/ onkohan tuolla kaikki muumit laaksossa tms tms... No viikon jälkeen sitten vegaanihaasteen olisi pitänyt lippua ja me oltiin suunniteltu että mennäön sen jälkeen pizzalle treffeille. Mutta hän sitten jatkokin vegaanihaastetta ja me riideltiinki asiasta tosi paljon. Hän yritti "käännyttää" mua vegaaniksi. Lopulta kumpikaan ei enää jaksettu riidellä aiheesta (eikä haluttu erotakkaan) joten tehtiin diili... eli jos olisin viikon kokonaan vegaani niin hän maksaa mulle 100 e ja jos repsahdan viikon aikana niin minä maksan hänelle saman summan. Koska olen TODELLA kilpailuhenkinen yksilö niin päätin lähtä leikkiin mukaan...
Nyt on kulunu kohta pari vuotta tuosta vegaanihaasteesta ja 100e rikkaampana voin sanoa että kannatti. :D En ikinä lopettanut haastetta sillä jo viikon jälkeen huomasin todella paljon positiivisia muutoksia kehossa. (Monet vegaanit tyrkyttää juuri tämän takia ruokavaliotaan muille...)
Mutta siis vastaus tohon alkuperäseen kysymykseen: kyllä vegaanit pussailee lihansyöjiäkin :)
eli suhde vegaanin kanssa voi onnistua, kunhan kääntyy itsekin vegaaniksi.
Kuka muka grillaa pelkkiä vihanneksia :D
Ihminen tarvitsee lihaa.
Veganismi ja vegaanivenkoilu on oma valinta. Sen voi sivuuttaa huoletta.
Jos tytsylle ei kelpaa olla itse vastuussa omista valinnoistaan, etsi uusi tytsy.
Tuohan on hyvä merkki, että tyttö kertoi vegaaniudestaan vasta noin myöhään. Se viittaisi siihen, ettei hän ole fanaattinen asian kanssa vaan ihan järkevä.
Miksi et voisi vain keskustella asiasta naisen kanssa? Tulevaisuudessa voisit jopa yllättää hänet tarjoamalla jotain helppoa vegaaniruokaa. Itse ainakin olisin otettu.
Käytiin miehen kanssa nämä asiat läpi yhdessä, eikä tehty niistä ongelmaa. Minä teen oman vegaanisen ruokani ja hän tekee omansa. Joskus syömme yhdessä kasvisruokaa, jota hän tykkää laittaa. Ei tämä ole niin iso asia jos ottaa oikean asenteen
Haluatko lapsia? Siinä tapauksessa kannattaa ajoissa keskustella siitä, että lapset syövät lihaa (ja muutenkin mahdollisimman monipuolisesti). Aikuinen voi ryhtyä elämäntapavegaaniksi tai elämäntapalaktoosi-intolerantikoksi jne. jos haluaa, mutta lapsesta ei pidä tehdä äidin ideologian pelinappulaa.
Pienet teot on parempia, sen sijaan ettei tekis mitään.
Voiko vegaani antaa suuseksiä? Tuleeko siemennesteestä oireita
Vierailija kirjoitti:
Haluatko lapsia? Siinä tapauksessa kannattaa ajoissa keskustella siitä, että lapset syövät lihaa (ja muutenkin mahdollisimman monipuolisesti). Aikuinen voi ryhtyä elämäntapavegaaniksi tai elämäntapalaktoosi-intolerantikoksi jne. jos haluaa, mutta lapsesta ei pidä tehdä äidin ideologian pelinappulaa.
Miten yleistä on, että vegaaniäidin lapset ovat myös vegaaneja?
Hei, oj täällä taas. Kiitos vaan vastauksistanne.
Tämä juttu on tällä haavaa jatkunut avoliittoon asti. Hassuja olivat huoleni. Avovaimo on yhä vegaani, mutta ei tuomitse minua. Nykyään syön tosi kasvispainotteisesti itsekin, mutten ole vegaani. Kotona syömme vegaaniruokaa leikkeleitäni, juustojani ja satunnaisia lihaherkkujani lukuunottamatta. Voin hyvin, samoin parisuhde.
Lapsista on puhuttu ja linja jatkunee samana. Kotona pääasiassa vegaaniruokaa ja järvikalaa, mummolassa ja kylässä sitä mikä lapselle maistuu. Olen itsekin perehtynyt, ja vegeruoka on lapsellekin aivan terveellistä.
Oj kirjoitti:
Tämä juttu on tällä haavaa jatkunut avoliittoon asti. Hassuja olivat huoleni. Avovaimo on yhä vegaani, mutta ei tuomitse minua. Nykyään syön tosi kasvispainotteisesti itsekin, mutten ole vegaani. Kotona syömme vegaaniruokaa leikkeleitäni, juustojani ja satunnaisia lihaherkkujani lukuunottamatta. Voin hyvin, samoin parisuhde.
Lapsista on puhuttu ja linja jatkunee samana. Kotona pääasiassa vegaaniruokaa ja järvikalaa, mummolassa ja kylässä sitä mikä lapselle maistuu. Olen itsekin perehtynyt, ja vegeruoka on lapsellekin aivan terveellistä.
Ole kuitenkin tarkkana lapsen ravitsemuksen kanssa, ettei hänestäkin tule vegaania. Sen verran paljon hankaloittaa elämää.
Eroa jos asia vaivaa tai olette liian erilaisia, ellei hän ole elämäsi nainen. Usein ihmiset syövät vähemmän lihaa (tietyt päivät viikossa) tai ostavat luomua. Jos on täysvegaani, miten elimistö reagoi siihen. Ehkä lisätietoa aiheesta ja keskustelua, entä vaatisiko hän lapsensa olevan vegaani - mitä jos tulee kehityksen ongelmia ruokavalion vuoksi
Oj kirjoitti:
Perehdyhän oikeasti ihmisen ravintoon. Vegeruoka ei todellakaan ole ihmislapselle millään tavalla terveellistä.
Niinpä. Eilen syötiin makkaraa retkellä. Vegaanilla oli soijamakkaroita.