Mitä tapahtuu, jos ei reagoi koulun lähettämiin wilma viesteihin?
Minulla ei ole lapsia, mutta olen tältä palstalta lukenut useaan otteeseen tuosta wilmasta. Tuntuu olevan joku holhousjärjestelmä. Jos minulla olisi lapsia, en viitsisi välittää joistain opettajan lähettelemistä viesteistä. Kun minä kävin koulua, ei silloin ollut tuollaisia. Joitain vanhempainiltoja taisi olla pari kertaa vuodessa, äiti ei niissä ikinä käynyt.
Onko nykyään niin, että on velvollisuus olla opettajan käskytettävänä?
Kommentit (91)
Meidän lastemme koulussa on sellainen sääntö, että jos vanhempi ei vastaa opettajan wilma-viestiin alle tunnissa, niin lapsesta lähtee lasu...
Ja ylläoleva siis vitsinä Wilmapelkoisille. Oikeasti meidän tokaluokkalaisella pojallamme on todella mahtava opettaja (mies). Häneltä tulee paljon positiivista palautetta wilman kautta ja negatiiviset asiat hän yleensä soittaa. Jos en ole joskus huomannut katsoa wilmaa, saattaa opettajalta tulla tekstiviestillä sama tiedote, joka oli wilmassa, esim. Luistimet mukaan huomenna. Hän tekee työtänsä suurella sydämellä.
Tämä on kyllä aika moista kiusaamista kun kaikki haukkuu aina Vilmaa. Onko Maija, Pekka ja Joni parenpia kun heitä ei kukaan hauku. Antakaa Vilman olla rauhassa niin Vilmallekkin tulee parenpi mieli.
Ziisus mikä riesa. Onneksi nuori käskee tsekata jos siellä on oikeasti jotain katsomisen arvoista.
Meidänkin luokalla oli yksi Vilma, kun minä kouluni aloitin sotien jälkeen.
Sinne Wilmaan tulee muuten myös merkinnät luvattomista poissaoloista, jotka vanemman on kuitattava. Samoin koenumerot kuitataan nähdyksi.
Siksi ihmettelenkin tällä palstalla olleita avautumisia lasten koulupinnauksista, jotka olisivat selvinneet vasta lukukauden lopussa.
Jep, olen aineenopettaja ja opetan sekä ala- että yläkoulussa. En siis luokanopettaja.
Minusta toimiva systeemi on se, että jos homma toimii normaalisti ja oikein, ei siitä tarvitse raportoida Wilman kautta. Normaalista käyttäytymisestä ei myöskään tarvitse olla jatkuvasti puoliväkisin olla antamassa positiivista palautetta, kuten ehkä joillain opettajilla on tapana. Me kun saamme jatkuvasti kuulla, että emme anna tarpeeksi positiivista palautetta, niin joskus se varmaan sitten johtaa siihen.
On hassua lukea tästä ketjusta, että moni kokee negatiiviseksi vaikkapa sen, että poissaolo merkataan Wilmaan. No se on kyllä ihan lakisääteinen asia. Kuinkahan monesta vanhemmasta olisi kivaa, että joku Jammu-setä kaappaa lapsen kyytiinsä aamulla puoli kahdeksalta, ja asia selviää sitten vasta yhdeksän tuntia myöhemmin kun ollaan hakemassa lasta koulusta/iltapäivähoidosta? Ei varmaan kovin moni, mutta hermot menee kuitenkin jos Wilmassa on selvitettävä poissaolo ja siihen pitää vielä reagoidakin, voi kamala.
Perusopetuksessa työskentelee noin 50 000 opettajaa. Varmaan joukkoon mahtuu niitäkin, jotka viestivät joskus turhankin herkästi ja useasti, mutta tuskin mitään "Pertillä oli väärän värinen paita" -tyyppisiä viestejä nyt ihan aikuisten oikeasti paljoakaan tulee? (Esimerkki tästä ketjusta).
Itse laitan unohduksista yms. merkinnät silloin, kun siihen on aihetta. Ehkä joku kokee sen epäreiluksi, mutta jos vaikka joku erittäin tunnollinen ja hyvä/motivoitunut oppilas unohtaa kirjan yhden kerran kolmen vuoden aikana kotiin, ja tulee siitä kauhusta vapisten ja itsekin järkyttyneenä tunnin alussa kertomaan, en laita sitä Wilmaan. On ihan eri asia, jos ja kun jollakulla mitävälii-heebolla on kolme viikkoa putkeen kirjat kotona, kun ei kiinnosta, ja sitten tämä vielä koetaan oikeutukseksi perseillä koko tunnin ajan, koska mitäpä sitä muutakaan voi, kun ei ole kirjaa. Tällöin kyseessä on selkeä ongelma, johon pitäisi kotona puuttua. Mutta jotkuthan laittavat kaiken mielellään koulun ja opettajan syyksi - opettajalla ei ole tarpeeksi auktoriteettia jne. Mutta en kyllä voi olla siellä oppilaan kotona edellisiltana tai aamulla huolehtimassa, että saksankirja on repussa - huoltajat voivat ja heidän pitäisikin jos tässä on kroonisia ongelmia. Sama juttu läksyjen suhteen.
Moni kokee triviaaliksi senkin, että Wilmaan laitetaan merkintä puuttuvista opiskeluvälineistä (kynä/kumi/vihko jne.). No, näitä tapauksia on, että kynää ei ole koskaan mukana. Sitten kun ollaan 20 minuuttia tehty hommia, ja huomaan, että mitään ei ole tapahtunut, niin sitten ilmoitetaan, että "mulla ei oo kynää". Kaikkein kivointa on se, että meillä on vaikkapa kuuntelukoe, ja sitten kolmen ensimmäisen kohdan kuuntelun jälkeen kuuluu jostain märinä "mulla ei oo kynää"...koko homma lässähtää siihen, kaikkien keskittyminen herpaantuu, koko koe täytyy aloittaa alusta jne. Kyse on siis kaikkea muuta kuin yhdentekevästä asiasta. Kierrän opettamassa saksaa yhteensä viidessä eri koulussa, milloin missäkin (toisen opettajan) luokassa, eikä kyllä ole minun asiani raahata mukana matkalaukullista koulutarvikkeita näille, joita ei huvita huolehtia omista perusvalmiuksistaan. Tässäkin on kodin asia huolehtia, että asia korjaantuu ja pysyvästi.
Myös vihkon puuttuminen voi jonkun mielestä olla pikkujuttu. No, jos tehdään vaikka tärkeitä muistiinpanoja, ja vihkoa ei ole, niin sitten asiat kirjoitetaan irtonaisille lippulappusille. Näitä läpysköitä sitten löytyy lattioilta jo heti tunnin jälkeen, loput sullotaan johonkin repun pohjalle ja sitä kautta katoavat mustaan aukkoon. Oppimisen kannalta ihan olennainen ongelma. Tietysti tämäkin on helppo mieltää täysin turhasta valittamiseksi ja pelkäksi negailuksi vain negailun ilosta.
Vanhempien asenne heijastuu myös oppilaan asenteisiin. Jos vanhemmilla on myönteinen ja koulua tukeva asenne, on oppilaalla myös yleensä. Siispä kannattaa kiinnittää itseensä huomiota ja miten puhuu wilmasta ja opettajista. Jos laiminlyöntejä läksyjen teossa, myöhästelyjä ja jopa vakavaa kiusaamista ja rikkeitä ei saisi tuoda vanhemmille wilman välityksellä, niin mitä sitten? Soittamalla puhelimella? Ei sekään mielllyttäisi. Oman urani aikana olen nähnyt, että ne oppilatjotka ovat koulumyönteisiä ja hoitavat asiansa eivät saa negatiividia merkintöjä wilmaan vaan myönteisiä. Jos lapsenne saa negatiivisia merkintöjä,eikö kannattaisi keskutella lapsen kanssa. Opettajat eivät huvikseen merkitse wilmaan vaan niillä on tarkoitus olla käytöstä parantava vaikutus! Vastuu lapsen kasvatuksesta on aina vanhemmalla . t. 22 vuottta yläkoulun opena
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien asenne heijastuu myös oppilaan asenteisiin. Jos vanhemmilla on myönteinen ja koulua tukeva asenne, on oppilaalla myös yleensä. Siispä kannattaa kiinnittää itseensä huomiota ja miten puhuu wilmasta ja opettajista. Jos laiminlyöntejä läksyjen teossa, myöhästelyjä ja jopa vakavaa kiusaamista ja rikkeitä ei saisi tuoda vanhemmille wilman välityksellä, niin mitä sitten? Soittamalla puhelimella? Ei sekään mielllyttäisi. Oman urani aikana olen nähnyt, että ne oppilatjotka ovat koulumyönteisiä ja hoitavat asiansa eivät saa negatiividia merkintöjä wilmaan vaan myönteisiä. Jos lapsenne saa negatiivisia merkintöjä,eikö kannattaisi keskutella lapsen kanssa. Opettajat eivät huvikseen merkitse wilmaan vaan niillä on tarkoitus olla käytöstä parantava vaikutus! Vastuu lapsen kasvatuksesta on aina vanhemmalla . t. 22 vuottta yläkoulun opena
Hyviä pointteja. Nimen omaan on tarkoitus, että ongelmiin reagoidaan kotona ja niille pyritään tekemään jotakin. Yksittäinen unohdus on yhdentekevää, ja niitä sattuu lähes kaikille. Sen sijaan se, että "Läksyt tekemättä" -merkintöjä on vaikka 5 kpl yhden kuukauden ajalta pitäisi jo johtaa siihen, että huoltaja(t) ihan oikeasti huolehtivat asian kuntoon, ja katsovat, että läksyt on oikeasti ja kunnolla tehty.
Niinpä. Valitettavasti kun on sellaisia vanhempia, jotka ovat haluttomia/kykenemättömiä huolehtimaan omien lastensa koulunkäynnistä, jopa perustason kasvatuksesta. Silloin ulkoistetaan kaikki koululle ja opettajalle. Eikä tietenkään haluta kuulla asioista mitään, niin kauan kun on hiljaista voidaan teeskennellä, että mitään ongelmaa ei olekaan.
Kun Nico-(eli Niso)-Urmaksella ei ole kynää, on opettajan velvollisuus hommata hänelle sellainen. Kun Niso-Urmaksella ei ole vihkoa, on opettajan velvollisuus hommata hänelle uusi - ja jos asiat kirjoitetaan erilliselle paperille, on opettajan vika, jos se hukkuu. Kun Niso-Urmas ei tee läksyjään, se on opettajan vika - läksyt oli kerrottu epäselvästi, läksyjä oli liikaa/liian vähän, opetus ei motivoi läksyjen tekoon, läksyt on muutenkin turhia. Kun Niso-Urmas saa kokeesta viitosen, on opettajan arvostelu ollut liian ankaraa/kokeet olleet liian vaikeat/kokeessa on kysytty asioita, joita ei ole opetettu/arvosana on puhtaasti pärstäkertoimeen perustuva/opetus on ollut huonoa/Niso-Urmas on opettajan silmätikkuna, ja opettaja vihaa tätä sydämensä pohjasta/kaverit ovat häirinneet opiskelua/tunneilla ei ole käytetty tarpeeksi uusia opetus- ja opiskelumenetelmiä/tunneilla on käytetty liikaa uusia opetus- ja opiskelumenetelmiä jne. jne. jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Hyviä kommentteja tällä viimeisellä sivulla.
Eipä paljon tullut negaa wilmassa pojalle. Mitä nyt turhautu välillä hitaaseen menoon peruskoulussa. Mm tuolin kiukuttelua.tunnilla ratkoo sanaristikkoa jne.