Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu, jos ei reagoi koulun lähettämiin wilma viesteihin?

Vierailija
19.04.2017 |

Minulla ei ole lapsia, mutta olen tältä palstalta lukenut useaan otteeseen tuosta wilmasta. Tuntuu olevan joku holhousjärjestelmä. Jos minulla olisi lapsia, en viitsisi välittää joistain opettajan lähettelemistä viesteistä. Kun minä kävin koulua, ei silloin ollut tuollaisia. Joitain vanhempainiltoja taisi olla pari kertaa vuodessa, äiti ei niissä ikinä käynyt.
Onko nykyään niin, että on velvollisuus olla opettajan käskytettävänä?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä luulet siellä kirjoitettavan?

Siitä, ettet olisi käskytettävänä ei kärsisi kuin oma lapsesi:

-tiistaina lukkarimuutos, kouluun klo 9 (en piittaa, lähetän lapsen pihalle klo 8)

-torstaina retki, lämpimät vaatteet päälle (lähetän lapsen topissa, siinähän palelee)

-tammikuussa alkavat uinnit, pyyhe ja uikkarit mukaan (en anna open käskyttää, lapsi tulee ilman uikkaria)

En tiennyt millaisia viestejä siellä lähetellään. Arvelin sen olevan jotain negatiivista.

Ap

Arvelit aivan oikein.

Wilma-palaute on pääosin negatiivista:

-oppilas unohti kirjan/ läksyt

-poissaolo vaatii selvityksen

-välitunnin ikävät tapahtumat

-kaverisuhteiden ongelmat

-opettajapalaveri

-läksyunohduksista

-Unnaliisan kadonnut kaulahuivi ja teidän Peppi-Lotta

-käytävilläjuoksemisesta

ym. negatiivista hihastanykimistä.

Tuleeko mieleen että minkä vuoksi siellä wilmassa on jopa valmiita kohtia mistä valita merkintä? Ettei vain siksi että opettajan on velvollisuus merkitä tiettyjä asioita wilmaan ihan viran puolesta.

Vierailija
22/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-tiistaina lukkarimuutos, kouluun klo 9 (en piittaa, lähetän lapsen pihalle klo 8)

-torstaina retki, lämpimät vaatteet päälle (lähetän lapsen topissa, siinähän palelee)

-tammikuussa alkavat uinnit, pyyhe ja uikkarit mukaan (en anna open käskyttää, lapsi tulee ilman uikkaria)

En tiennyt millaisia viestejä siellä lähetellään. Arvelin sen olevan jotain negatiivista.

Ap

Arvelit aivan oikein.

-opettajapalaveri

-läksyunohduksista

-käytävilläjuoksemisesta

Jännä kun meidän lapsella on yleensä vain positiivista viestiä.

- aktiivinen osallistuminen tunnilla

- hyvä tuntikäytös

Sitten äidit valittaa kun opet laittaa negatiivista. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että sille on ehkä jokin syy? Pitäisikö sinun äitinä puuttua lapsen käytökseen? Taitaa olla ihan lakiin määritelty että vanhemman tehtävä/vastuu on huolehtia että peruskoululaisella on kirjat, kynät ja kumit mukana ja läksyt tehtynä. Toki iso osa oppilaista osaa hoitaa nämä itse mutta ilmeisesti ei kaikkien lapset koska täälläkin monet valittavat kuinka tulee wilmaan negatiivista palautetta. Itse ainakin äitinä haluaisin tietää jos lapsella alkaa unohtua läksyt useammin, täällä moni tahtoo ummistaa silmänsä koko asialta. Haluaisin myös tietää jos välkällä on sattunut jotain niin voin jutella asiasta vielä lapsen kanssa.

Ei ole laissa määritelty vanhemman osallistumista mihinkään.

t.äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsella ole nykyään enää mitään vastuuta? Ennen wilmaa lapsen piti omatoimisesti huolehtia tällaisten asioiden saattamisesta vanhempien tietoon ja tuoda mahdolliset tiedotteet koulusta kotiin?

Ai että kolmasluokkalaista poikaa kiinnostaa minä päivänä uikkari/luistimet/muovipussi askarteluille pitikään olla koulussa?

Meillä ainakin rupesi kiinnostamaan, kun lainavarastossa oli vain tyttöjen kokouikkareita :D

t. liikunnanope

Vierailija
24/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

on meillä sitten varmaan kolmella lapsella fiksut opet kun mitään negatiivista ei Wilmassa ole juuri koskaan. Tämän vuoden saldo negatiivisia on keskimmäisellä yksi unohdus, kuopuksella kaksi myöhästymistä ja esikoisella pelkkiä positiivisia.

Jos mun lapsilla olisi Wilmat täynnä negatiivisia merkintöjä niin olisin kyllä tosi huolissani ja yrittäisin asialle tehdä jotain.

Opettajien on muuten pakko kirjata oman selustansa turvatakseen Wilmaan esim. ne unohdukset. Ne kun vaikuttaa huolellisuusnumeroon, ja Nico-Petteri jos saa huolellisuudesta seiskan ja äippä siitä valittaa niin ope-raukan pitää se jollain tavalla todistaa oikein annetuksi arvosanaksi.

Vierailija
25/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noona kirjoitti:

Minun aikanani oli ala-asteella ihan ruutupaperinen reissuvihko, lukiossakin piti poissaoloissa olla kuittaus lappuun vanhemmalta. Sitten taisi vikana vuonna siirtyä Wilmaan ja pikkuveljeni eli pelkkää Wilma-aikaa lukiossa. Oltiin kilttejä ja tunnollisia lapsia, joten ensin äiti pyysi minua kuittaamaan veljeni viestit kun oli niin kiireinen ja lopulta veli teki sen itse. Eipä se kyllä yhtään lintsannut tms. enkä minäkään. Riippuu kai siis lapsesta kuinka paljon siihen "holhoukseen" on syytä.

Meillä ei onneksi tarvitse kuitata viestejä.

Vierailija
26/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on sähköinen reissuvihko, ei mitään sen mystisempää. Sinne tulee palautetta sen mukaan miten lapsella menee. Jos ei ongelmia ole, ei sinne mitään keksittyjä ongelmia kirjoitella, opettajilla on varmaan muutakin tekemistä.

70-luvun koulu oli kovin erilaista kuin nykyään. Eipä tainnut kauheesti muuta tapahtua kuin että ysiin mentiin ja kolmelta päästiin, talvella hiihdettiin tai luisteltiin ja kaks kertaa vuodessa oli juhlat. Ja osalla taisi siinäkin olla liikaa muistamista. Vanhemmat ei tosiaan kauheesti lasten koulunkäynnistä huolehtineet. Saatte itse päättää oliko se sitten parempi niin.

Vierailija
27/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuitannut mitään Wilmassa. Olisko pitänyt?

Vierailija
28/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negatiivisen wilman sisällöntuottajia ovat kyllä tietyt lapset vanhempineen ihan itse. Peiliin sopii katsoa, jos saatu palaute ei miellytä saati kiinnosta.

Vierailija
29/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Arvelit aivan oikein.

-opettajapalaveri

-läksyunohduksista

-käytävilläjuoksemisesta

- hyvä tuntikäytös

Sitten äidit valittaa kun opet laittaa negatiivista. Oletko koskaan tullut ajatelleeksi että sille on ehkä jokin syy? Pitäisikö sinun äitinä puuttua lapsen käytökseen? Taitaa olla ihan lakiin määritelty että vanhemman tehtävä/vastuu on huolehtia että peruskoululaisella on kirjat, kynät ja kumit mukana ja läksyt tehtynä. Toki iso osa oppilaista osaa hoitaa nämä itse mutta ilmeisesti ei kaikkien lapset koska täälläkin monet valittavat kuinka tulee wilmaan negatiivista palautetta. Itse ainakin äitinä haluaisin tietää jos lapsella alkaa unohtua läksyt useammin, täällä moni tahtoo ummistaa silmänsä koko asialta. Haluaisin myös tietää jos välkällä on sattunut jotain niin voin jutella asiasta vielä lapsen kanssa.

Komppaan tätä. Minua kiinnostaa onko välitunnilla tai tunnilla tapahtunut jotain sellaista mikä selittää lapsen huonotuulisuuden illalla. Olen myös kiinnostunut lapseni läksyunohduksista. Yhdessä tytön kanssa sovimme, että läksyt merkataan, niitä ei jätetä muistin varaan. Olen myös kiinnostunut milloin on seur. Koe ja yhdessä mietimme alakoululaisen kanssa milloin hän lukee siihen. Meillä siis reagoidaan wilma viesteihin ja selvitämme asian kotona. Lapsi saa jonkun sovitun palkinnon siitä, että unohdukset loppuu, kokeista tulee hyviä numeroita.

Vierailija
30/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et esim. kuittaa selittämättömiä poissaoloja ja niitä alkaa kertyä, asia käsitellään oppilashuoltopalaverissä reksin, kuraattorin, psykologin kanssa ja pohditaan, tehdäänkö lasu.

Turha johonkin 60-lukuun verrata kun oli oppikoulujörjestelmä, johon heikot ei edes päässeet ja osa putosi pois kesken. "Huonojen" vanhempien lapset eivät edes käyneet koulua kovin pitkästi.

T.erityisope

Vierailija
31/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo wilma on tehnyt opettajista kommunikaatiovammaisia, lapsista aloitekyvyttömiä ressukoita ja vanhemmista entistä stresaantuneita.

Wilma on hyvä ajatus, jos sinne todella kirjattaisiin vain tärkeät asiat, kuten arvosanat kokeista, kiusaamisjutut, sairastelut yms.

Ihan turhaa laittaa niitä viestejä siitä, että lapsi unohti kumin / kynän tai jostain pienestä nahistelusta tai ylivilkkaudesta tms. Kyllä periaate pitäisi olla se, että lapsi huolehtii itse koulutarvikkeistaan ja asiaan puututaan vanhempien toimesta vasta jos homma ei toimi oikein lainkaan. Ei vanhempien nyt ihan kaikesta tarvitse tietää. Aikanaan opettajat ilmoittivat vanhemmille, jos jotain vakavampaa oli sattunut.

Nykyisin opettajat kantelevat lapsista ihan kaiken wilmaan ja luulevat että siitä on suurtakin hyötyä. Eihän useimpiinkaan arkipäivän tilanteisiin ole syytä enää jälkikäteen puuttua. jokaisella on välillä kiukkupäiviä, eikä siitä kannataisi nyt sen ihmeemmin mainita wilmassa. Mitä siihen nyt oikein muka voi tehdä?

Onkohan opettajakunta keskimäärin muuttunut "nössömmäksi"? Aikaisemmin opettajille oli auktoritettiä ja osattiin käyttää komentoääntäkin, eikä oltu niin saamarin aloitekyvyttömiä...

Opettajat kantelevat lapsista ja ovat muuttuneet nössömmiksi? Voi luoja!

Huoltajilla on oikeus saada tietoa koulunkäynnistä ja velvollisuus huolehtia että lapsi saa koulun käytyä. Työnantaja vaatii opettajia merkitsemään tarpeelliset asiat wilmaan ja niitä ovat mm ne puuttuvat tavarat ja tekemättömät läksyt jne. Kirjojen, kynien yms puuttuminen ja läksyjen jatkuva tekemättömyys kertoo paljon kotioloista.

Vierailija
32/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Arvelit aivan oikein.

-opettajapalaveri

-läksyunohduksista

-käytävilläjuoksemisesta

- hyvä tuntikäytös

t.äiti

Vanhemmalla on kasvatusvastuu ja Suomessa on oppivelvollisuus, josta vastaa vanhemmat. Jos vanhemmat eivät reagoi (wilmaan eivätkö puheluihin), niin meillä lävähtää samantien lasu. Tähän mennessä ollut ihan tehokas keino saada vanhemmat vastuuseen pikku pilteistään.

Ollut myös ihan hyvä keino saada oikeasti vähennettä koulupudokkuutta, kun ongelmiin on tartuttu heti eikä vain päivitelty ja pyöritelty käsiä. Onneksi koululla on hyvä yhteys sosiaalitoimeen, niin lasun jälkeen yhteys ja yhteistyö on saatu pelaamaan.

Vierailija
33/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten niin mitään. Ihan turha koko väline.

Vierailija
34/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Arvelit aivan oikein.

-opettajapalaveri

-läksyunohduksista

-käytävilläjuoksemisesta

- hyvä tuntikäytös

t.äiti

Vanhemmalla on kasvatusvastuu ja Suomessa on oppivelvollisuus, josta vastaa vanhemmat. Jos vanhemmat eivät reagoi (wilmaan eivätkö puheluihin), niin meillä lävähtää samantien lasu. Tähän mennessä ollut ihan tehokas keino saada vanhemmat vastuuseen pikku pilteistään.

Ollut myös ihan hyvä keino saada oikeasti vähennettä koulupudokkuutta, kun ongelmiin on tartuttu heti eikä vain päivitelty ja pyöritelty käsiä. Onneksi koululla on hyvä yhteys sosiaalitoimeen, niin lasun jälkeen yhteys ja yhteistyö on saatu pelaamaan.

Heh vai että oikein lasu. Kyllä ne opet soittaa jos niillä oikeaa asiaa on. Muutenhan toi wilmailu on yhtä diipadaapailua. Tähän mennessä lapset on selvinneet ihan vaan kuuntelemalla ohjeita koulussa.

Vierailija
35/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli lukion reksiltä paimenkirje, että alaikäisen poissaolot pitää vanhempien kuitata wilmaan, muuten tulee lapselle ongelmia.

Minusta hyvä tiedotuskanava. Meidän kolme lasta ovat saaneet pääasiassa hyvää palautetta, joskus alaluokilla ollut läksy tekemättä.

Ja minä olen vaatinut täysi-ikäisiäkin antamaan itselleni wilman käyttöoikeuden.

Vierailija
36/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä aikoja, kun minäkin olin pieni koululainen. Opettaja kirjoitti reissuvihkoon aina palautetta ja muita juttuja, mitä nyt oli tapana niihin kirjoitella. Ikävä niitä aikoja. Harmittaa, kuinka kaikki nykyään on vaan jossain tietokoneissa ja puhelimissa!

Vierailija
37/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noona kirjoitti:

Minun aikanani oli ala-asteella ihan ruutupaperinen reissuvihko, lukiossakin piti poissaoloissa olla kuittaus lappuun vanhemmalta. Sitten taisi vikana vuonna siirtyä Wilmaan ja pikkuveljeni eli pelkkää Wilma-aikaa lukiossa. Oltiin kilttejä ja tunnollisia lapsia, joten ensin äiti pyysi minua kuittaamaan veljeni viestit kun oli niin kiireinen ja lopulta veli teki sen itse. Eipä se kyllä yhtään lintsannut tms. enkä minäkään. Riippuu kai siis lapsesta kuinka paljon siihen "holhoukseen" on syytä.

Meillä ei onneksi tarvitse kuitata viestejä.

Näinkö on nyt? Meillä kyllä piti poissaolosta laittaa joku viesti minun mielestäni takaisin. Tai sitten se oli vaan sitä, että noteerattu on, poika oli kipeänä ja se siitä. Mutta tajuan ettei tosiaankaan jotkut lapset/nuoret voi tuollaista itse tehdä ja anneta Wilman tunnuksia jne. Meillä ei vaan tullut mitään ongelmia asian suhteen kun luotettiin ja haluttiin olla luottamuksen arvoisia. Kerrottiin aina vanhemmille kun ollaan kipeänä ja näkiväthän he sen, pääsivät itsekin tsekkaamaan sieltä Wilmasta viestit tarvittaessa.

Ymmärrän kyllä ettei kaikenikäisille ja kaikille lapsille/nuorille toimi, etenkään lapsille. Mutta kyllä se reissuvihkossa ollut mikään ikävä viesti aina harmitti ja kiltisti vein luettavaksi ja allekirjoitettavaksi vanhemmille.

Tosin niin kuin täällä joku jo kommentoi, meille ainakin tuli myös positiivista palautetta silloin, enemmän sitä ja iloisena sai kotona näyttää. Ehkä eri nyt jos on pakko opettajien tarkkailla vaan sitä mikä on mahdollisesti tai selvästi pielessä oppilaan käytöksessä.

Vähän ohi aiheen, mutta allekirjoitusaikana en suostunut kuin äidin nimmariin kun isäni allekirjoitus kuin kolmevuotiaan vasemmalla kädellä tehtyä töherrystä. Ajattelin etteivät opettajat usko sitä aidoksi. :D

Vierailija
38/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oottelenkin tota wilmaa, kun esikoinen menee syksyllä kouluun. Teen 3 vuorotyötä ja toivottavasti eivät minulle yritä pommittaa viestejä kun nukun.

Muutenkin tuli vähän myöhässä ilmoitus kouluun tutustumisesta. Yövuoroja ei voi vaihtaa, niin mennään sitten edellispäivän silmillä käymään. 0_o

Mokkapalojenkin leipomisista pitää ilmottaa ainakin 2kk etukäteen, ennenkun listoja suunnitellaan..

Vierailija
39/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vielä alakoulussa. Wilmassa lähinnä

- aikataulumuutokset

- sijaistukset

- retket

- uintireissut

- juhlat yms

Ihan hyödyllistä perusinfoa

Kerran pari ollut luokan riidoista ja niiden selvittelystä yhdessä

Vierailija
40/91 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tästäkin keskustelusta näkee, kenen lasten kasvua ja oppimista tuetaan kotona, kenen ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi