Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu, jos ei reagoi koulun lähettämiin wilma viesteihin?

Vierailija
19.04.2017 |

Minulla ei ole lapsia, mutta olen tältä palstalta lukenut useaan otteeseen tuosta wilmasta. Tuntuu olevan joku holhousjärjestelmä. Jos minulla olisi lapsia, en viitsisi välittää joistain opettajan lähettelemistä viesteistä. Kun minä kävin koulua, ei silloin ollut tuollaisia. Joitain vanhempainiltoja taisi olla pari kertaa vuodessa, äiti ei niissä ikinä käynyt.
Onko nykyään niin, että on velvollisuus olla opettajan käskytettävänä?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän AP:tä!! Omat vasta menossa kouluun, mutta suorastaan raivostuttaa jo ajatus koko wilmasta! Taas on liian vaivalloista lisätä moniste reissuvihkoon. Helpompaa luulis olevan kun näpytellä sillä helvetin koneella viestejä Pertin väärän värisestä paidasta, Niilon kynän syömisestä, Mariannen pyyhekumin unohduksesta tai siitä, että tehdäänkin reissu vaikka asiasta unohtui ilmoittaa. :) Minä haluan asiat paperilla!!! Tai soittakoot, mutta en osta tietsikkaa siksi, että opettaja voi tehdä viestiraportteja netin kautta. Ei ole tietokonetta ja vaikka olisikin, jaksan sen käynnistää ehkä kerran viikossa.

No mites sä tämän kommentin tänne sait kirjoitettua? Kirjoituskoneella? Että omia lapsia koskevia asioita ei jaksa lukea, mutta av:lla jaksaa roikkua.

Haha! Päivän paras! Av:ta parhaimmillaan. Oman lapsen asioita ei voi mennä lukemaan, mutta av kiinnostaa.

Vierailija
62/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on meillä sitten varmaan kolmella lapsella fiksut opet kun mitään negatiivista ei Wilmassa ole juuri koskaan. Tämän vuoden saldo negatiivisia on keskimmäisellä yksi unohdus, kuopuksella kaksi myöhästymistä ja esikoisella pelkkiä positiivisia.

Jos mun lapsilla olisi Wilmat täynnä negatiivisia merkintöjä niin olisin kyllä tosi huolissani ja yrittäisin asialle tehdä jotain.

Opettajien on muuten pakko kirjata oman selustansa turvatakseen Wilmaan esim. ne unohdukset. Ne kun vaikuttaa huolellisuusnumeroon, ja Nico-Petteri jos saa huolellisuudesta seiskan ja äippä siitä valittaa niin ope-raukan pitää se jollain tavalla todistaa oikein annetuksi arvosanaksi.

Ei meillä kyllä mitään unohduksia kirjata Wilmaan. Jos niitä on jatkuvasti niin sitten ope laittaa viestiä, että kotonakin tiedetään. Esikoisen ope merkkaa tekemättömät läksyt wilmaan, tokan ope ei niitäkään, niistä tulee lappu kotiin allekirjoitettavaksi. Ihan on siis opesta kiinni mitä wilmaan merkkailee, mitään pakkoa ei ole. Toiset merkkaa enemmän, toiset vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma on opettajan päiväkirja, siellä on muistissa kaikki tapahtumat. Käytetään apuna arvostelussa, esim. käytösnumero. Kyllä mielestäni vanhempien on ihan hyvä tietää jos esim. yläkoulussa lapsi ei osallistu ikinä tuntityöskentelyyn tms.

Vierailija
64/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän AP:tä!! Omat vasta menossa kouluun, mutta suorastaan raivostuttaa jo ajatus koko wilmasta! Taas on liian vaivalloista lisätä moniste reissuvihkoon. Helpompaa luulis olevan kun näpytellä sillä helvetin koneella viestejä Pertin väärän värisestä paidasta, Niilon kynän syömisestä, Mariannen pyyhekumin unohduksesta tai siitä, että tehdäänkin reissu vaikka asiasta unohtui ilmoittaa. :) Minä haluan asiat paperilla!!! Tai soittakoot, mutta en osta tietsikkaa siksi, että opettaja voi tehdä viestiraportteja netin kautta. Ei ole tietokonetta ja vaikka olisikin, jaksan sen käynnistää ehkä kerran viikossa.

Aika hyvin sä tietokoneettomana kuitenkin palstalle pääset :) Wilman muuten saa myös kännykkään. Toki koulu toimittaa sulle ne tärkeät tiedot myös paperisena, jollet millään pääse wilmaa lukemaan. En vaan ymmärrä mikset siinä palstailun ohessa voi wilmaviestejäkin lukea, ei se paljon vaadi. Kai oma lapsi ja tämän koulunkäynti on edes suunnilleen yhtä tärkeä asia kuin vauvapalsta?

Vierailija
65/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on meillä sitten varmaan kolmella lapsella fiksut opet kun mitään negatiivista ei Wilmassa ole juuri koskaan. Tämän vuoden saldo negatiivisia on keskimmäisellä yksi unohdus, kuopuksella kaksi myöhästymistä ja esikoisella pelkkiä positiivisia.

Jos mun lapsilla olisi Wilmat täynnä negatiivisia merkintöjä niin olisin kyllä tosi huolissani ja yrittäisin asialle tehdä jotain.

Opettajien on muuten pakko kirjata oman selustansa turvatakseen Wilmaan esim. ne unohdukset. Ne kun vaikuttaa huolellisuusnumeroon, ja Nico-Petteri jos saa huolellisuudesta seiskan ja äippä siitä valittaa niin ope-raukan pitää se jollain tavalla todistaa oikein annetuksi arvosanaksi.

Ei meillä kyllä mitään unohduksia kirjata Wilmaan. Jos niitä on jatkuvasti niin sitten ope laittaa viestiä, että kotonakin tiedetään. Esikoisen ope merkkaa tekemättömät läksyt wilmaan, tokan ope ei niitäkään, niistä tulee lappu kotiin allekirjoitettavaksi. Ihan on siis opesta kiinni mitä wilmaan merkkailee, mitään pakkoa ei ole. Toiset merkkaa enemmän, toiset vähemmän.

Helpompi merkata jokainen unohdus tmv jotta jatkuviin on helppo puuttua. Ei mene naamarajalla sitten viisi unohdusta "ekana unohduksena".

Ope

Vierailija
66/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompi merkata jokainen unohdus tmv jotta jatkuviin on helppo puuttua. Ei mene naamarajalla sitten viisi unohdusta "ekana unohduksena".

Mitä tuo viimeinen lause tarkoittaa? Naamarajalla?!

Ope

Vierailija
67/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope

No juuri sitä että kiltin näköinen oppilas saisi ekan unohduksen todellisesti kuudennella unohduksella ja häseltävämpi oppilas jo ekasta. Ammattitaitoon kuuluu tiedostaa tällaiset ongelmat omassa opettajuudessa ja pyrkiä niitä välttämään.

Vierailija
68/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen seitkytluvulla aloittanut kouluni, eikä mulla ollut velvotteita kuin laittaa ne opettajalta saadut muistilaput laukaisuuni. Sieltä mutsi tonki, jos muisti.

Liikunnasta tuli lukuvuoden alussa lappu, että mitä tehdään minäkin viikkona, sen mukaan kamat.

Nykyään muistilaput yms on Wilmassa. Jee, maailma pelastuu paperitilpehööriltä. Lasten liikunnat on ilmoitettu koulun ilmoitustaululla, joten en tiedä niistä höykäsen pölähtämää. Enemmän ne hoitaa liikunnat itse kuin mä kasarilla.

Lasten kouluissa on selkeesti järkipäisiä opettajia. Tulee merkintöjän hyvästä ja pahasta.

Kuukausitiedote kuun alussa. Satuunaisia ohjeita liikuntapäiviin ja vanhempainvarteista.

Lapsetkin on järkipäässä, ettei kohella. Vaan hoitavat koulunsa.

Vierailija
69/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ope

Huoh. Sinä ja ap olette juuri niitä ihmisiä keiden takia tästä työstä on tullut paskaa. Oppilaistani pidän valtavasti, samoin opettamisesta ja koulusta. Vanhemmat ovat niitä häirikköjä, kuten tämäkin keskustelu osoittaa. Harmittaa eniten teidän lasten puolesta ja niitä sitten paapotaankin hyvien oppijoiden kustannuksella.

Vierailija
70/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu jos ei vastaa. Riippuu vaatiiko vastausta. Opettaja näkee, jos viestit on ns avattu eli luettu.

Opettajat pääosin soittaa tärkeissä asioissa. Esim nyt nuttunella on mogannut, puhui rumasti ja kiroili. Meidän lasten koulussa siis.

Vierailija
71/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä luulet siellä kirjoitettavan?

Siitä, ettet olisi käskytettävänä ei kärsisi kuin oma lapsesi:

-tiistaina lukkarimuutos, kouluun klo 9 (en piittaa, lähetän lapsen pihalle klo 8)

-torstaina retki, lämpimät vaatteet päälle (lähetän lapsen topissa, siinähän palelee)

-tammikuussa alkavat uinnit, pyyhe ja uikkarit mukaan (en anna open käskyttää, lapsi tulee ilman uikkaria)

Eikö lapsella ole nykyään enää mitään vastuuta? Ennen wilmaa lapsen piti omatoimisesti huolehtia tällaisten asioiden saattamisesta vanhempien tietoon ja tuoda mahdolliset tiedotteet koulusta kotiin?

Kyllä lapsellakin on vastuu mutta kätevästi wilmassa voi varmistaa tiedonkulun tärkeitä asioita koskien. Ei voi olettaa lapsen muistavan kaiken aikuisen tasoisesti. Muutenkin on helppo keskusteluväylä kodin ja koulun välillä. Ennen tätä virkaa toimitti irralliset paperit ja reissuvihkot jotka sitten oli vähän väliä kateissa.

Vierailija
72/91 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan ope kirjoitteli kaikille yhteisesti enemmänki luokan kuulumisia ja tapahtumia, niitä oli kiva lukea. Tokaluokalla hän ei enää niitä kirjoitellut.

Nyt kolmannella on tullut lähinnä backuppia että lapset on muistaneet on oikeat urheilukamnppeet, koealueet, poikkeuspäivät, koko koulun kk-tiedotteet ja kehityskeskustelun ajankohdasta sopiminen. Lisäksi pari opettajaa laittaaa niitä positiivisia tuntipalauttetita, luokanope ei niitä käytä... enkä mä oikeastaan koe niitä tarpeellisiksikaan, mutta ei ne nyt haittaakaan kun ei niitä kokoajan kännykässä piippaa.

Vierailija
73/91 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-tiistaina lukkarimuutos, kouluun klo 9 (en piittaa, lähetän lapsen pihalle klo 8)

-torstaina retki, lämpimät vaatteet päälle (lähetän lapsen topissa, siinähän palelee)

-tammikuussa alkavat uinnit, pyyhe ja uikkarit mukaan (en anna open käskyttää, lapsi tulee ilman uikkaria)

En tiennyt millaisia viestejä siellä lähetellään. Arvelin sen olevan jotain negatiivista.

Ap

Arvelit aivan oikein.

Wilma-palaute on pääosin negatiivista:

-oppilas unohti kirjan/ läksyt

-poissaolo vaatii selvityksen

-välitunnin ikävät tapahtumat

-kaverisuhteiden ongelmat

-opettajapalaveri

-läksyunohduksista

-Unnaliisan kadonnut kaulahuivi ja teidän Peppi-Lotta

-käytävilläjuoksemisesta

ym. negatiivista hihastanykimistä.

Mulla on kolme kouluikäsitä lasta, poikia vielä kaiken lisäksi. Viimeisen viikon aikana olen saanut wilma-viestejä seuraavista asioista:

- 5-luokan loppukevään lukujärjestyksestä poikkeavat päivät, loppukevään kokeet ja kevätjuhlan ajankohta

- koulun yhteinen tiedote jostain kesäleirejä pitävästä tahosta, tuli molemmille alakoululaisille

- 8-luokan lääkärintarkastukset ovat keskeytyneet, koska lääkäri irtisanoutui, uutta etsitään ja tarkastukset jatkuu kun uusi on aloittanut, menee kesä ja ensi syksykin siinä hommassa.

Eli viikon aikana 4 viestiä.Että jos sä saat tuollaisia kun tuossa mainitset, olisiko ongelma jossain muualla kuin koulun tiedottamisessa?

Itselläni on vain yksi koululainen (syksyllä kaksi) mutta enimmillään on tullut viisi viestiä viikossa. Näistä kaksi oli luokanvalvojalta ja aiheina kevään uinnit sekä tuleva ympän koe. Yksi oli tullut vanhempainyhdistykseltä ja kaksi rehtorilta (sisäilmaongelmia koulussa joten tästä tulee usein infoa).

Tavallisesti tulee ehkä yksi viesti per viikko (plus sitten tietysti poissaolot jos niitä on kertynyt) eikä sekään aina ole opettajalta vaan juuri esim. rehtorilta.

Vaikka viestimäärä olisi triplaten isompi, en kokisi noiden viestien lukemista mitenkään hankalaksi. Tarkistan sähköpostini kerran päivässä ja näen sieltä että on tullut viestejä Wilmaan sekä niiden aiheet.

Vierailija
74/91 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää näitä Wilmaa-vastustavia vanhempia. Ymmärrän, jos viestiä pukkaa päivittäin tolkuttomasti ja jos kaikkeen vaaditaan ns. palaute eli esim. vaikkapa vain siihen tietoon että Eero oli unohtanut kirjansa. Toisaalta olettaisin että normaali lapsella niitä viestejä ei tule koko ajan ja että jotain on pahasti pielessä lapsen kasvatuksessa jos opettajilla on tarvetta laittaa merkintöjä jokaiselta tunnilta.

Omille lapsilleni tulee viestejä pari viikossa. Nuorimmalle tulee sellainen yleinen "mitä teemme tällä viikolla ja mihin pitää varautua"-viesti, keskimmäiselle ei tule muuta kuin näitä terveystarkastus- tai koulussa on disco -viestejä ja esikoiselle tulee yleensä näitä rehtorin viestejä koulun tapahtumista ja sitten positiivisia tuntimerkintöjä muutama viikossa. Pari kuukautta sitten myöhästyi ja olipa unohtanut kynän ja kumin, vaikka oli koe. Ei minua nuo merkinnät nypi. Normaalia on unohtaa jotain joskus ja normaalia on siitä tiedottaa, että vanhemmat ymmärtävät, onko kyse jatkuvasta unohtelusta vai satunnaisesta ja ns. normaalista asiasta. Normaalia on mielestäni myös se, että vanhempi haluaa olla kartalla lapsen tiedoista ja taidoista. Jos yläkoululainen ei kykene muistamaan kyniä ja kumeja tai olemaan ajoissa koulussa, niin onhan silloin jotain pahasti pielessä.

Olen huomannut, että wilma nyppii niitä vanhempia, joiden lapset eivät kykene olemaan ajoissa, eivät osaa olla hiljaa ja jotka jatkuvasti rikkovat jotain, lyövät jotakuta tai aiheuttavat muuten hankaluuksia. Naapurimme oli aivan tuohtunut viime viikolla, kun lapsi oli saanut viestin siitä, ettei ollut tehnyt tunnilla mitään. Kun kuulemma on opettajan asia, että siellä tunnilla tehdään jotain ja eiväthän vanhemmat ole paikalla asiaa näkemässä ja lapsi ainakin väittää, ettei se ole totta. Opettajat siis valehtelevat ja lähettävät turhia viestejä/tekevät turhia merkintöjä, koska vain ovat niin ammattitaidoton ammattikunta... Taisi osua pahasti. Ei ollut ensimmäinen tuollainen merkintä ja juuri viime keväänä oli rouva vetänyt pultit lapsen vitosista, kun jostakin sanakokeesta oli tullut seiskakin. Että miksi se numero on vitonen...

Eikö normaaliälyinen aikuinen osaa vetää yhteenvetoa näiden viestien välillä, että jos siellä tunnilla ei tee mitään, niin ei siinä paljoa auta joku yksittäinen sanakoe, jonka on onnistunut lunttaamaan jostakin? Ja että sen lapsen menestys ei ole opettajien asia, he tarjoavat siihen vain mahdollisuuden ja on vanhempien tehtävä varmistaa, että se lapsi tarttuu siihen mahdollisuuteen ihan jo senkin takia että niitä 60-luvun ojankaivuutöitä ei enää nykyään ole, joten tuollainen tyhjäntoimittaja ei voi työllistyä, jos ei ole koskaan oppinut tekemään minkään sortin työtä!

Naapurin vesseli on muutenkin melkoinen tapaus. Poliisit ahdistelevat ihan turhaan, sosiaalitoimi otti yhteyttä yhden olutpullon takia ja rehtori laittoi viestin tupakoinnista, vaikka vanhemmat eivät olleet edes paikalla eikä se lapsi tupakoi vanhempien nähden, eikä potki mummoja vanhempien nähden eikä ilmeisesti juo ainakaan niitä vanhempien oluita. Eikö vanhempien vastuu lopukaan siihen silmänkantamaan?

Jos wilma-viestien lukeminen tuntuu työläältä, on siinä vanhemmuudessa menty ihan liian helpolla. Siitä lapsesta kun pitää kantaa vastuuta vähän pidempään tai sitten on oikeasti parempi, että lapsi saa toisenlaiset huoltajat. Viestien tarkoitus on pitää vanhemmat kartalla lapsen toimista ja tekemisistä koulupäivän aikana. Jos ei tätä tietoa halua, niin on ehkä syytä miettiä, miksi halusi vanhemmaksi edes alun perin ja kannattaisiko senkin työn nyt ulkoistaa ajoissa eikä liian myöhään vasta sitten, kun täysi-ikäinen lojuu kotona ilman peruskoulun päättötodistusta syrjäytyneenä ja niin väärin ymmärrettynä.

Vierailija
75/91 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtori ampuu sinut.

Vierailija
76/91 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, mutta olen tältä palstalta lukenut useaan otteeseen tuosta wilmasta. Tuntuu olevan joku holhousjärjestelmä. Jos minulla olisi lapsia, en viitsisi välittää joistain opettajan lähettelemistä viesteistä. Kun minä kävin koulua, ei silloin ollut tuollaisia. Joitain vanhempainiltoja taisi olla pari kertaa vuodessa, äiti ei niissä ikinä käynyt.

Oman lapseni opettaja laittaa sekä wilma viestejä ja ahdistelee tekstiviestein jos en ole lukenut wilma viestejä. Sanotaanko näin että on tai ei velvollisuus olla opettajan käskytettävänä, minulle se on aivan sama koska sellaista lakia ei olekaan mikä pakottaisi koko ajan olla lukemassa opettajia turhia lässytyksiä. Trendi näyttää olevan se, että ellei ongelmia ole niin niitä opettaja keksii vaikka väkisin. Vaikuttaa huomionkipeydeltä ja halulta tehdä kiusaa.

Vierailija
77/91 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan tätä. Minua kiinnostaa onko välitunnilla tai tunnilla tapahtunut jotain sellaista mikä selittää lapsen huonotuulisuuden illalla. Olen myös kiinnostunut lapseni läksyunohduksista. Yhdessä tytön kanssa sovimme, että läksyt merkataan, niitä ei jätetä muistin varaan. Olen myös kiinnostunut milloin on seur. Koe ja yhdessä mietimme alakoululaisen kanssa milloin hän lukee siihen. Meillä siis reagoidaan wilma viesteihin ja selvitämme asian kotona. Lapsi saa jonkun sovitun palkinnon siitä, että unohdukset loppuu, kokeista tulee hyviä numeroita.

Ihanaa, ihminen, joka on täysin oivaltanut mihin Wilma-viestintä on tarkoitettu! Näin tämän pitäisi toimia!

Ei opettaja kiusallaan merkintöjä tee. Tarkoitus on tukea oppilaan koulunkäyntiä niin, että yhteistyössä kodin kanssa saadaan se sujumaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Hyvin usein oppilaan käytös rauhoittuu sen jälkeen, kun kotona on asiasta keskusteltu. Vanhempien ei pidä vähätellä omaa rooliaan! ”Mitä minä voin sille miten lapsi käyttäytyy koulussa?” Paljonkin, jos kyseessä on tavallinen lapsi joka on häpeissään, jos opettaja viestii kotiin että käytöksessä on parantamisen varaa ja vanhempi saa sen tietoonsa ja ottaa asian puheeksi lapsen kanssa.

Kaikille sattuu unohduksia, yksittäiset unohdusmerkinnät voi jättää omaan arvoonsa. Mutta jos merkintöjä alkaa tulla tämän tästä, lapsi voi tarvita vanhempien muistutusta, että oppii itse pitämään huolta asioistaan. Kaikki eivät ole samanlaisia, monella lapsella on haasteita toiminnanohjauksessa ja oppimisessa, siksi heidän vanhempansa varmaan haluavat (tai ainakin toivottavasti haluavat) olla tietoisia läksyistä ja tarvittavista välineistä, että voivat kotoa käsin auttaa näissä asioissa.

Jos lapsi osaa itse pitää huolen läksyistään ja tavaroistaan, upea juttu! Mutta kun

kaikki eivät ole samanlaisia, opettaja viestii myös sellaisista asioista, jotka eivät välttämättä ole oleellisia kaikille perheille. Jokainen äiti ja isä voisi miettiä, että tämä tieto saattaa olla jollekin toiselle tärkeä arjen sujumisen tai oppilaan oppimisen kannalta.

Toivottavaa tietysti on, että jokainen opettaja säännöllisesti muistaisi oppilaita myös niillä positiivisilla merkinnöillä. Positiivisuuden kautta tulee hyvä fiilis kaikille.

Ylipäätään nykypäivänä surettaa eniten se, että monet vanhemmat asettuvat niin selkeästi koulua vastaan. Koulu ja opettajat ovat lasta varten, eivät he halua tehdä kiusaa kun huolehtivat ja tiedottavat, vaan tekevät arvokasta työtä lasten eteen. Miksi pitää olla vastakkainasettelua? Vanhempien ja koulun pitäisi olla samalla puolella!

Vierailija
78/91 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun sinä olit koulussa oli viestintä kotiin paperimuodossa, jos et silloin kantanut kotiin jälki-istuntolappuja et niitä nykyään Wilmankaan kautta saisi. Lisäksi Wilman kautta positiivisia merkintöjä, tyyliin aktiivista tuntityöskentelyä jne.

Wilmasta pitävät meteliä ne, jotka saisivat myös ennen Wilman aikautta vinon pinon jälki-istuntolappuja.

Tuo käskytys termi on lähinnä outo, lapsen on käyttäydyttävä koulussa niin että muilla on työrauha ja turvallista käydä koulua.

Vierailija
79/91 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapseni opettaja laittaa sekä wilma viestejä ja ahdistelee tekstiviestein jos en ole lukenut wilma viestejä. Sanotaanko näin että on tai ei velvollisuus olla opettajan käskytettävänä, minulle se on aivan sama koska sellaista lakia ei olekaan mikä pakottaisi koko ajan olla lukemassa opettajia turhia lässytyksiä. Trendi näyttää olevan se, että ellei ongelmia ole niin niitä opettaja keksii vaikka väkisin. Vaikuttaa huomionkipeydeltä ja halulta tehdä kiusaa.

Keksii väkisin ongelmia ja lässyttää turhasta. Olet kuin meidän ex naapuri, jonka mielestä poikansa käytösongelmat olivat osaamattoman opettajan syytä. Naapuri hiljeni siinä vaiheessa, kun poika sai ADHD diagnoosin ja yläasteen kävi pienluokassa.

Vierailija
80/91 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sää luulet, että näistä ansiosta selvisi -60 ja -luvulla lapset ku ei ollut wilmaa eikä edes reissuvihkoja?

1p vihje, lapset kuunteli ja muisti itse mitä pitää olla mukana ja jos oli muutoksia lukkarin. Ne sitten jossain välissä kerrottiin vanhemmalle, jos oli tarpeen kertoa tai vanhemmat kysyi, että mitäs koulussa tänään. Lapset huolehti itse näistä asioista ja hyvin pärjättiin ihan ekaluokkalaisista lähtien. Jos ope laittoi lapun mukaan, niin se oli yleensä muistutus joka oli sitten jo huonompi homma ja se piti tuoda seuraavana päivänä vanhemman puumerkillä takaisin. Vanhempainiltoja oli tosiaan 1 tai 2 vuodessa ja paikalla ehkä 1/3 vanhemmista joita asia kiinnosti.

No nyt kun tuli selväksi miten homma toimi hyvin ennen, niin kerropas sinä puolestasi syyt, jonka vuoksi nyt ollaan niin osaamattomia lapasia näissä asioissa.

Kysyy -60 ja -70 luvulla koulunsa käynyt ja hyvin elämässä pärjännyt ja pitkälle kouluttautunut kansalainen. Kiitokset vastauksesta jo etukäteen.

Vanhuuden merkki, kun muistelee että ennen kaikki oli paremmin. Tai ihan hyvä minustakin tuli, vaikka...

T. Saman ikäinen, joka ymmärtää, että ajat muuttuu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan