Olen liikkunut ihan hirveästi, mutta aineenvaihdunta ei ole toiminut...
Käyn 2 x vkossa pumpissa, 1 x salilla sekä 1 x stepissä sekä kävelen työmatkat yht. 40 min/pvä. Nyt kevään tullen olen alkanut liikkumaan esim. nuo jumppamatkat pyörällä. Salille menee yhteensä 40 min pyöräillen. Sen lisäksi olen käynyt kävelyllä 2 x vko.
Luulisi, että paino putoaa, mutta ei todellakaan, se on noussut 3 kg 2 kk aikana. Lisäksi olen huomannut, että aineenvaihduntani ei toimi. En käy juurikaan vessassa, vaikka juon vettä sellaiset 2-3 l päivässä. Lisäksi olin baarissa joku aika sitten ja join ihan hirveät määrät lonkeroa, enkä käynyt koko illan aikana kuin muutamia kertoja vessassa.
Nyt pääsiäisen aikaan sitten päätin levätä kunnolla ja syödä mitä sattuu. Ja kas, viime yön ja tämän päivän olen juossut vessassa. Nesteet ovat siis lähteneet liikkeelle.
Mistä on ollut kyse? Olenko liikkunut liikaa/levännyt liian vähän/syönyt liian vähän vai mitä ihmettä? Haluan siis jatkossa välttää vastaavan ja siksi kyselen :).
Kommentit (11)
Olet syönyt väärää ruokaa ja väärän määrän.
+ illat joissa juodaan järjetön määrä lonkeroa eivät sovi laihdutukseen, alkoholi toimi prosessin pysäyttäjänä joten se on esim. satunnaista herkuttelua paljon huonompi vaihtoehto.
Jotenkin hämää toi "join ihan hirveät määrät lonkeroa, enkä käynyt koko illan aikana kuin muutamia kertoja vessassa" siis MUUTAMIA kertoja eli vissiin nyt ainakin kolme kertaa kävit tai jopa enemmän? Ihan normaalia. Normaalisti ihminen käy koko päivän aikana pissalla noin neljä-viisi kertaa ja jos juo paljon niin sitten parikolme kertaa enemmänkin.
Aineenvaihdunta eli metabolia ei tarkoita paskantamista.
Harva liikkuu niin paljoa että sillä saisi painon putoamaan. Yhden kilon pudottaminen vaatii 7000kcl vajetta ja sitä tuskin saat...
Oksenna.
Mä en laihdu kun vaan jos syön alle 500kcal päivä tai oksentelemalla.
Jos vedän sen 1200-1600kcal niin paino pysyy samassa, vaiks liikkuisinkin.
Liikunta ei tosiaan varsinkaan pidemmällä aikavälillä laihduta. Usein suositellaan mittaamaan mittanauhalla, koska muutokset kropassa näkyvät silloin paremmin. Vyötärö esimerkiksi voi kaventua merkittävästi, vaikka paino pysyisi samana.
Liikunnan terveyshyödyt ovat kuitenkin merkittävät, joten liikkumista ei pidä lopettaa painonhallinnan takia. Itse asiassa runsas liikunta kyllä tukee painonhallinnassa, vaikka itse laihtumisessa ei olisikaan niin suuressa roolissa. Aiheesta voi lukea esim. Lihastohtori-blogista, jossa on tämän vuoden puolella perusteellinen kirjoitus aiheesta.
Aineenvaihduntaan vaikuttaa muutama muukin asia kuin liikunta ja vedenjuonti.
Pitää syödä tarpeeksi usein ja riittävästi proteiinia, nukkua tarpeeksi, juoda kahvia, välttää sokeria. Pitää myös huolehtia vitamiineista, etenkin d, kalsium ja rauta. Pitää myös vältellä sokeria. Istumisen sijaan pitäisi mieluummin seistä. Ja yksi tärkeä asia vielä, älä stressaa!
Itselleni kävi joskus vähän samoin, kun aloitin kuntoilun.
Runsaaseen kestävyysliikuntaan yhdistetty liian raskailla kuormilla lihaskuntoharjoittelu kangisti ja jumitti kropan.
Yllättävää kun luulisi kovempien tehojen tuovan paremmat tulokset.
Samaa ongelmaa ollut. Olen alkanut pitämään 3-6 vk välein kevyemmän viikon,vähän sen mukaan milloin tuntuu tehot laskevan. Tällä on lähtenyt kroppa toimimaan huomattavasti paremmin. :)
Liikunta useinkin lisää painoa. Laihtumiseen vaikuttaa syömiset. Olisit kuollut, jos aineenvaihduntasi ei toimi.