Keskeytyneessä keskenmenossa ei siis
välttämättä tule vuotoa. Tarkoittaako se siis sitä, että siihen asti kun vuotoa ei tule, niin r.testi näyttää positiivista? Vasta vuodon alettua hormoni alkaa laskea?
Olen alkanut epäilemään onko tuolla enää ketään. Alussa rinnat oli todella pinkeät, väsytti-nukahdin jo klo 21, oli todella huono olo eikä mikään maistunut, itketti ihan typerät jutut. Nyt ei ole ollut mitään noista kolmeen viikkoon.
Varhaisultra on vasta kolmen viikon päästä :(
Kommentit (32)
Kyllä kai siitä raskaushormonin määrästä pystytään jotain arvioimaan, millä tasolla on ja vastaako sitä tasoa, mikä pitäisi olla?
Mene yksityiselle ultraan, saat mielenrauhan.
Pääseekö veritestiä antamaan noin vaan jos soittaa ja pyytää? Olen käynyt vasta ensimmäisen neuvolakäynnin jossa raskautta ei todettu mitenkään. Seuraava etappi olisi tosiaan vasta ultra.
ap
Minulla on ollut keskeytynyt keskenmeno rv 15. Pienen poikasikiön synnytin, kun lääkkeillä synnytys laitettiin käynnistymään (ensin kypsyteltiin pari vuorokautta toisilla lääkkeillä).
Tuskin ne hormoitasot lähtevät heti laskemaan, vaikka sikiö ei enää eläisikään?
Omalla kohdallani sitä mietin, että missä vaiheessa olisi itsestään lähtenyt tulemaan. Luulisi, että olisi harvinaista, ettei jossakin vaiheessa kuollut sikiö lähtisi poistumaan kehosta.
Toivotaan ap, että sinun tapauksessasi kaikki on hyvin! (ja se yksityisultra on hyvä vaihtoehto!)
Tiina
p.s. Itse pääsin osastolle, ja se oli hyvä. Keskeytys voi olla rankka kokemus fyysisestikin. Siinä ei buranat oikein auta. Kondunsuu aukeaa supistusten voimasta. Vain ponnistusvaihe jää pois; itselläni ainakin sikiö oli niin pieni, että helposti tuli supistusten voimasta ulos, kun supistukset vain olivat tihentyneet ja jatkuneet tarpeeksi kauan.
veritestiin pääsee helposti. luuri vain käteen ja soittamaan.
> sikiö oli niin pieni, että helposti tuli supistusten voimasta ulos
jJa istukka syntyi about puoli tuntia sikiön jälkeen. Olin niin uuno (ja en ollut synnyttänyt aiemmin sikiötä sen enempää kuin elävääkään vauvaa), etten siinä sitten muistanut/tajunnut ollenkaan istukka tulee myöhemmin. Supistukset taukosivat hetkeksi ja en tajunnut, mikä on kun alkavat uudestaan.
Itse olen päässyt ajan kanssa keskenmenon yli, mutta luulen, että jollain toisella se ottaa paljon kovemmin.
Tsemppiä ap, sinulla voi olla kaikki hyvin!
Tiina
Valitettavasti mulla oli samassa tilanteessa keskeytynyt keskenmeno. Menin siis rv12 ultraan, jossa kävi ilmi että raskaus oli mennyt kesken jo 4 viikkoa aikaisemmin. Tyhjennyksen jälkeen piti odottaa 3vk ennen raskaustestin tekoa, jotta hormonit olisivat laskeneet. Mullakin pahoinvointi oli loppunut juuri keskenmenon aikoihin, mutta olin ajatellut että se on normaalia.
Jälkikäteen olisin halunnut tietää aikaisemmin, kuin vasta ultrassa.
Millä viikolla olet? Varhaisultrahan tehdään yleensä aika alussa, samoihin aikoihin ekan neuvolan kanssa. Mahdatko tarkoittaa viikoilla 12-13 tehtävää np ultraa? Jos olet nyt viikolla 10 tai lähellä sitä niin on ihan normaalia, että nuo alkuraskauden oireet alkaa jo helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä viikolla olet? Varhaisultrahan tehdään yleensä aika alussa, samoihin aikoihin ekan neuvolan kanssa. Mahdatko tarkoittaa viikoilla 12-13 tehtävää np ultraa? Jos olet nyt viikolla 10 tai lähellä sitä niin on ihan normaalia, että nuo alkuraskauden oireet alkaa jo helpottaa.
Näin juuri. Kävin juuri itse alkuraskauden sikiöseulassa ja viikkoja olikin 11 vaikka luulin olevan 12. Mitään oireita ei ole ollut sen ihmeemmin. Jos sulla viikkoja 9-10, niin kuuntelevat sulle neuvolassa jo sydänäänetkin. Soita sinne ja pyydä apua.
Vierailija kirjoitti:
No nyt en ole varma itsekään :) en osaa laskea noita viikkoja. Olin siis 5.4 neuvolassa jolloin rv 7+4. Seulonta-uä olisi siis 4.5.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Kävin juuri itse alkuraskauden sikiöseulassa ja viikkoja olikin 11 vaikka luulin olevan 12. Mitään oireita ei ole ollut sen ihmeemmin. Jos sulla viikkoja 9-10, niin kuuntelevat sulle neuvolassa jo sydänäänetkin. Soita sinne ja pyydä apua.
Siellä ei ollut minkäänlaisia välineitä ultraan. Terveydenhoitaja vain paineli vatsaa ja sanoi jotenkin epämääräisesti ettei viikot ainakaan enempää ole kuin tuon 7+4. En tiedä tunsiko mitään muutosta. Itse en ainakaan ole huomannut. Olen yrittänyt kokeilla ja tunnustella mutten huomaa mitään eroa ennen plussaan. Alussa vatsaa pömpötti ja paisuin kuin ilmapallo joka kerta kun söin. Nyt sitäkään ei ole ollut tuona aikana lainkaan.
ap
Minä menisin yksityiselle gynelle ultraan niin ei tarvitse hermoilla turhia.
Minä olen käynyt ultrissa yksityiselläkin koska ei ole koskaan ollut mitään pahoinvointia ym mutta veren vuotoa kyllä. Ilman ultraa ei voi tietää missä mennään. Rv 7 löytyy jo syke ultrassa.
T: 4 raskautta, 2 lasta, yksi alkuraskauden keskenmeno ja yksi tuulimunaraskaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt en ole varma itsekään :) en osaa laskea noita viikkoja. Olin siis 5.4 neuvolassa jolloin rv 7+4. Seulonta-uä olisi siis 4.5.
ap
Ahaa, oletkin siis jo noin pitkällä. Tänäänhän sinulla on viikkoja jo 9+4. Minä pistäisin sinuna ap kyllä tuon oireiden vähenemisen ihan sen piikkiin että kroppa alkaa pikkuhiljaa "tottua" raskauteen. On ihan normaalia että alkuun tulee voimakkaitakin oireita ja sitten ne lievenee pikkuhiljaa. Rv 12 mennessä monella on pahoinvointikin loppunut jo kokonaan. Varhaisultra tehdään siis yleensä rv 5-10 joten sinulla tuo aika on jo mennyt ohi. Varhaisultraa ei useissa kunnissa tehdä kenellekään julkisella puolella ilman painavaa syytä. Yksityiselle sen voi mennä tekemään tietysti muhkeaa rahasummaa vastaan. Tuo ultra, johon olet menossa toukokuulla, on siis se niin sanottu niskaturvotus-ultra joka tehdään yleensä rv 11-13 tienoilla. Sinulla on silloin viikkoja 11+5.
Nyt otat vaan ihan rauhassa, kaikki on varmasti hyvin. Tiedän että alkuraskaus on piinaavaa aikaa kun ei vielä tunne vauvan liikkeitä, mutta ei ole oikein muitakaan oireita mistä voisi mitään päätellä suuntaan tai toiseen (onko kaikki hyvin vai ei). Raskaudessa ikävää onkin se kontrollin tunteen puuttuminen kun loppupeleissä itse ei voi juurikaan vaikuttaa siihen, meneekö kaikki hyvin vai ei. On vaan luotettava, että menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei ollut minkäänlaisia välineitä ultraan. Terveydenhoitaja vain paineli vatsaa ja sanoi jotenkin epämääräisesti ettei viikot ainakaan enempää ole kuin tuon 7+4. En tiedä tunsiko mitään muutosta. Itse en ainakaan ole huomannut. Olen yrittänyt kokeilla ja tunnustella mutten huomaa mitään eroa ennen plussaan. Alussa vatsaa pömpötti ja paisuin kuin ilmapallo joka kerta kun söin. Nyt sitäkään ei ole ollut tuona aikana lainkaan.
ap
Ei ne neuvolassa ultralla mitään katso, mutta kuulevat jo doplerilla äänet.
Käy ostaan clear blue digitaalin testi, joka kertoo kuinka vanha SIKIÖ on. Ja osta kotidopleri, jos meinaat olla tuollainen hermoilija.;)
Hieman ohi aiheen, mutta minkä takia ihmisen lisääntymissysteemi on kehittynyt tällaiseksi? Mitä ennen vanhaan tehtiin, kun tuli keskenmenoja tai synnytyksessä ongelmia ja niitä ei osattu hoitaa? Kuoliko ennen puolet raskaana olevista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei ne neuvolassa ultralla mitään katso, mutta kuulevat jo doplerilla äänet.
Itseasiassa joissain kunnissa on neuvolassa ultralaitteet. Sydänääniä ei kuunnella ensimmäisellä neuvolakäynnillä koska eivät kuulu kovinkaan suurella varmuudella. Ja mikäs sen parempi tapa pelotella tulevaa äitiä kuin yrittää kuunnella olemattoman kokoisen alkion sydänääniä, joita ei sitten kuulukaan ja selitellä äidille, että kokeillaan sitten seuraavalla käynnillä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ahaa, oletkin siis jo noin pitkällä. Tänäänhän sinulla on viikkoja jo 9+4. Minä pistäisin sinuna ap kyllä tuon oireiden vähenemisen ihan sen piikkiin että kroppa alkaa pikkuhiljaa "tottua" raskauteen. On ihan normaalia että alkuun tulee voimakkaitakin oireita ja sitten ne lievenee pikkuhiljaa. Rv 12 mennessä monella on pahoinvointikin loppunut jo kokonaan. Varhaisultra tehdään siis yleensä rv 5-10 joten sinulla tuo aika on jo mennyt ohi. Varhaisultraa ei useissa kunnissa tehdä kenellekään julkisella puolella ilman painavaa syytä. Yksityiselle sen voi mennä tekemään tietysti muhkeaa rahasummaa vastaan. Tuo ultra, johon olet menossa toukokuulla, on siis se niin sanottu niskaturvotus-ultra joka tehdään yleensä rv 11-13 tienoilla. Sinulla on silloin viikkoja 11+5.
Nyt otat vaan ihan rauhassa, kaikki on varmasti hyvin. Tiedän että alkuraskaus on piinaavaa aikaa kun ei vielä tunne vauvan liikkeitä, mutta ei ole oikein muitakaan oireita mistä voisi mitään päätellä suuntaan tai toiseen (onko kaikki hyvin vai ei). Raskaudessa ikävää onkin se kontrollin tunteen puuttuminen kun loppupeleissä itse ei voi juurikaan vaikuttaa siihen, meneekö kaikki hyvin vai ei. On vaan luotettava, että menee.
Kiitokset vastauksestasi! Ja muillekin!
Yleensä minulla kaikki menee sen vaikeamman kautta. Varsinkin mikä liittyy terveyteen. Siksi ei tullut mieleenkään, että oireet olisivat muuten vaan helpottaneet. Heti ajattelee pahinta. Ihan unohtuu välillä, että se testi tosiaan oli positiivinen. Se ultra yksityisellä houkuttelisi kyllä kovasti mutta taitaa maksaa satasia? Juuri nyt ei olisi sitä sijoittaa. Ja toisaalta, se kyllä kertoisi tilanteen muttei sitä muuta suuntaan tai toiseen. Olisi se sitten mikä tahansa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Käy ostaan clear blue digitaalin testi, joka kertoo kuinka vanha SIKIÖ on. Ja osta kotidopleri, jos meinaat olla tuollainen hermoilija.;)
Heh :)
Mutta ei kai se testi kerro mitään uutta kun ei vuotoa ole? Sillä plussan silloin sainkin ja eikös se 3+ ole "maksimi" jonka näyttää? Sen se antoi siis jo silloin kun testasin ekan kerran.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh :)
Mutta ei kai se testi kerro mitään uutta kun ei vuotoa ole? Sillä plussan silloin sainkin ja eikös se 3+ ole "maksimi" jonka näyttää? Sen se antoi siis jo silloin kun testasin ekan kerran.
ap
Vai??? Vääntää rautalangasta :)
Laskeeko se hcg? siis vasta mahd vuodon alettua? Vai voisiko cb:n digitaalinen näyttää nyt 1-2vk tai 2-3vk jos tämä olisi menossa kesken? Huh. Ei tämä tosiaan ennen vanhaan ole varmaan näin vaikeaa ollut :)
ap
Ymmärtääkseni niin kauan kuin raskausmateriaalia kohdussa on testi näyttää positiivista, verikokeen raskaushormoniarvot eivät kyllä nouse normaalisti jos raskaus on keskeytynyt.