Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyylätäänkö muissakin taloyhtiöissä ihmisten vedenkäyttöä?

Vierailija
18.04.2017 |

Olen kipeänä ja ainoa mistä saa hetkeksi paremman olon, on lämmin suihku. Olen käynyt suihkun alla tänään kolmesti ja myönnän että olen oleskellut siellä kauan (30-40 min)

Normaalisti kyllä käyn suihkussa kerran päivässä tai joka toinen päivä ja pituus on ihan normaali.

Naapurin vanha herra tuli vihaisena koputtamaan, että ymmärränkö mitä minun suihkutteluni tulee taloyhtiölle maksamaan. Maksan siis kiinteää vesimaksua (40€/kk) ja minulla ei kuulemma ole oikeutta suihkutella näin, kun en itse maksa vesimaksuani.

Ymmärtäisin, jos suihkuttelisin näin ihan koko ajan, mutta minusta tämä on vähän kurjaa. :( Nyt ahdistaa, en uskalla varmaan käydä moneen päivään suihkussa.

Meillä siis tulee joka kuukausi talon ilmoitustaululle lappu, jossa näkyy kuluneen kuukauden vedenkäyttö ja vertaus muihin kuukausiin. Aina välillä lapussa on huomautuksia tyyliin:
"Vedenkäyttö on korkeaa asumismäärään verrattuna"
"Valutetaanko jossain vettä turhaan?"
"Vedenkulutus on ollut viimeaikoina liian korkeaa"
"Tarkkailkaapa ympäristönne vedenkulutusta. Valutetaanko jossain vettä turhaan?"

Tämä on ainoa talo jossa olen törmännyt tälläiseen, olen tehnyt aiheesta aiemminkin aloituksen tänne, mutta minusta tämä on edelleenkin vähän käsittämätöntä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-10 minuutin päivittäisestä suihkusta tulee 40 euron vesilasku kuukaudessa. Jotkut käyttävät tosi vähän vettä, jos tuo maksu riittää, siksi varmaan kyttäävät. Lisäksi muu vedenkulutus.

Vierailija
22/39 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ratkaisu tähän olisi, että jokaisessa taloudessa olisi huoneisto kohtainen vesimittari, niin kyttäys loppuisi ja jokainen maksaisi vain siitä minkä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme vesilaskun melkein puolitettua, kun ostettiin vettä säästävä suutin suihkuun. Suihkussa kastelen ensin itseni, katkaisen suihkun saippuoinnin ajaksi ja sitten huuhtelen itseni. Ei mene montaa minuuttia. Hiuksia en kyllä pese joka päivä.

Vierailija
24/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 minutin suihku/päivä maksaa n. 40€/kk, joten en tajua miksi tuo on teidän mielestänne iso vesimaksu. Sinun osaltasi vesimaksu on varmaan 60-80€, ei ihme että vituttaa.

Vierailija
25/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-30 min kuuma suihku tulee otettua joka päivä.

Säästäkää te muut vettä jos siltä tuntuu, ei ole mun juttu!

Vierailija
26/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hallituksen tehtäviin kuuluu vedenkäytönkin seuranta ja jos kulutus on korkea siihen pitää löytää syy. Syy voi siis olla vaikka vuotava pönttö tai hana. Sinällään sinulla on oikeus vaikka koko ajan laskea vettä mutta totuus on että sen tosiaan maksavat muut ja solidaarisuuden nimissä olisi hyvä pyrkiä minimoimaan vedenkäyttö. Huvittavaa on että kun ongelmia on paljon ainoa ratkaisu on asentaa vesimittarit ja hups vaan kulutus laskee todella paljon kun suurkuluttajat eivät enää haluakaan maksaa itse käyttämäänsä vettä. Omassa taloyhtiössäni suunta on mennyt koko ajan alas ja nyt olemme käytössä erinomaisella tasolla. Pappojen ei tosiaan kuuluisi tulla mitään huutelemaan mutta eiköhän juttu ollut kuitenkin Porvoosta?

Hallituksen pj.

Vierailija
27/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6 henkinen perhe ja vesilasku suurimmillaan ollut 200 € kolmelta kuukaudelta, eli n. 70 €/kk.

Normaalikulutuksella vesilasku ollut n. 50 €/kk.

Ap:n kiinteä vesimaksu on ihan älytön.

Vierailija
28/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloyhtiössä vesimaksu on 22 euroa per henkilö. Se kuulemma riittää nipinnapin kattamaan kulut. Vedenkulutus on noin 150 litraa/hlö/vrk eli suunnilleen suomalaisteen keskitasoa. Joka vuosi yhtiökokouksen pöytäkirjassa näkyy edellisen viiden vuoden kulutus keskimäärin. Joka kerran isännöitsijä ja hallitus sanoo, että vedensäästöön pitäisi kiinnittää huomiota.

Vierailija
29/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole asiallista eikä normaalia. Vastaa kohteliaan jämäkästi herralle, että mikäli asia huolestuttaa häntä niin vie sen yhtiökokoukseen. Ja sitten kävelet pois. Ja kylvet just niin paljon kuin haluat!

Vierailija
30/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesimaksuja on pakko korottaa, kun jotkut oikeasti istuvat koko päivän juoksevan veden alla. En tiedä missä akvaariossa nuorten ihmisten pitäisi asua, se on kai sitä evoluutiota.

Ja vanhempien olisi hyvä harrastaa sitä päättymistä vähän useammin...Hitto mitä dunkkista tuolla välillä saa haistella juurikin varttuneempien toimesta.

Vierailija
31/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 minutin suihku/päivä maksaa n. 40€/kk, joten en tajua miksi tuo on teidän mielestänne iso vesimaksu. Sinun osaltasi vesimaksu on varmaan 60-80€, ei ihme että vituttaa.

Höpö höpö. Omakotitalo, lapsiperhe, pyykkikone pyörii kolmesti päivässä, iso puutarha, mikä kastellaan raanavedellä,'7 hlöä käy päivittäin suihkussa. Vesilasku 100€/kk

Vierailija
32/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 euroa kuukaudessa vesimaksua on järjetön summa yhdeltä hengeltä.

Normimaksu on 18-21 euroa.

Vedenkäyttösi kyttääminen on  ahdistelua, sanot niin ja suihkuttelet rauhassa.

Meillä oli vielä 2 vuotta sitten 21 e/hlö/kk. Sitten laskettiin, mitä vesimaksu todellisuudessa on eli raakavesi+lämmitys+jätevesi ja huomattiin, että asukasta kohti tästä tuli 38 e/kk. Sen jälkeen hankittiin huoneistokohtaiset vesimittarit ja alkoi itku siitä, että mittarit näyttää väärin, kun naapurin 2-henkinen perhe sai yli 100 e/kk laskun ja meille tuli laskua vain 17e/hlö. Voisiko jotenkin johtua vedenkulutuksesta?

Vierailija
33/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko voinut papalle sanoa, ettet yleensä tuhlaa, mutta nyt sairaana lämpimät suihkut helpottavat...?

Vierailija
34/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Omakotitalo, lapsiperhe, pyykkikone pyörii kolmesti päivässä, iso puutarha, mikä kastellaan raanavedellä,'7 hlöä käy päivittäin suihkussa. Vesilasku 100€/kk

Omakotitalossa maksetaan vain kymästä ja jätevedestä. Niin käsitän ja itekin asunut aikoinaan ok-talossa. Oli oma lämminvesivaraaja.

Kun lämmin vesi tulee vesiyhtöltä se maksaa yksistään kaksinkertaisen määrän kuin kylmä vesi. esim kylmä vesi kuutio maksaa 4e ja lämmin vesi 8e.

Veden kulutuksen voi laskea "summittain" kun tietää et minuutissa hanasta valuu noin sangollinen vettä. Suositus on ettei pitäisi olla suurempi vedenpaine kuin 12l/min. Vedenpainetta voi säätää ja alentaa jos vettä tulee liian kovalla paineella.

Vierailija
35/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutat vettä 30 min suihkukerralla n 400l ja siitä on lämmintä vettä liki puolet kun otat kuuman suihkun.

Vierailija
36/39 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutat vettä 30 min suihkukerralla n 400l ja siitä on lämmintä vettä liki puolet kun otat kuuman suihkun.

Jep!

Kuumassa suihkussa on mukava istua jakkaralla ja mietiskellä maailman menoa.

Vierailija
37/39 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan asiallista puuttua. Pitääpä ehdottaa meidänkin yhtiöön tuollaista lappusysteemiä. Eihän naapurin herra mitään pahaa tee, kun on kehotettukin puuttumaan. Olisiko kiva jos olisi soittanut vuokranantajalle, joka olisi tullut sisään omilla avaimillaan.

Vierailija
38/39 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minusta kyyläämistä, hyvä idea. Tiedän taloyhtiön, jossa on vesimittarit ja silti julkaistaan vuoden lopussa dataa siitä, miten kukakin asukas on vettä käyttänyt. Minulla ei olisi ainakaan pokkaa läträtä tuossa tilanteessa.

Vierailija
39/39 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole vain se veden kulutus,se vesi pitää ensin lämmittää jossakin ja siihen kuluu rutkasti energiaa.

Ehdottomasti pitäisi olla asuntokohtaiset vesimittarit joka ikisessä asunnossa.

Ne jotka haluaa ottaa puolen tunnin suihkuja sais myös maksaa sen omasta pussista suoraan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme