Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos et hallitse mäkilähtöä, hommaa automaattivaihteinen auto!

Vierailija
18.04.2017 |

Yhtenä päivänä olin lenkillä, tulin valottomalle suojatielle ja oikealta tuli auto (jolla kolmio). Naiskuski jostain kumman syystä ei edes viitsinyt vilkaista minun suuntaani vaan ajoi Nissaninsa pysähtymättä suojatien päälle ja pää katsoi vain toiseen suuntaan. No ei siinä mitään, minä ohitin auton peräkautta. Mutta kun tämän tampion piti erittäin loivassa mäessä saada koslansa liikkeelle, se lähtikin vierimään taaksepäin ja oli muutamasta sentistä kiinni, ettei osunut päälleni. Onneksi on hyvät refleksit.

Opetelkaa käyttämään sitä kytkintä ja kaasua tai ostakaa automaattivaihteinen auto! Hirveää ajatellakaan miten tuo kuski selviää liikkeellelähdöstä hiemankaan jyrkemmässä mäessä.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan tai no 7 vuotta sitten vielä laivoissa joutui ehkä ajamaan auton ns. yläkannelle. Mikä siinä oli hauskaa kun se jyrkkyys siinä ajorampissa on aika huomattava. Sitten takaa tulee autoa ja edessä on autoa... Ei kannata olla epävarma kytkimen kanssa.

Ei siinä ongelmia ole. Mutta jos joku edellä olevista töpeksii niin rampilla olevat saavat harjoitella sitä kytkimen käyttöä. Välit luokkaa 20 cm eteen ja taakse. Sitten korkeus mikä nyt ei vaikuta mihinkään niin 190cm aiheuttaa jonkin verran ns. ahdistusta...

Vierailija
42/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kytkimellä pidätte auton paikoillaan. Niin autokorjaamot rakastaa teitä! Manuaalivaihteistolla sen auton saa lähtemään mäestä kun hieman hallitsee kaasua ja sitten kytkimellä napsauttaa irti. Ja naisten keino ei ole kielletty eli käsijarrunkäyttö.

Mutta mitäs näillä neuvoilla tai keinoilla on enään väliä kun on automatiikkaa....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kytkimellä pidätte auton paikoillaan. Niin autokorjaamot rakastaa teitä! Manuaalivaihteistolla sen auton saa lähtemään mäestä kun hieman hallitsee kaasua ja sitten kytkimellä napsauttaa irti. Ja naisten keino ei ole kielletty eli käsijarrunkäyttö.

Mutta mitäs näillä neuvoilla tai keinoilla on enään väliä kun on automatiikkaa....

Yllättävän paljon kytkimet kuitenkin kestää, vaikka saisi savuakin irti niin ei se silloinkaan kerrasta pilalla ole. Tietty jos aina mäessä oikein huolella polttaa kytkintä siis vielä painaa reilusti kaasua luistattaessa niin sitten se ei varmaan kovin pitkäikäinen ole.

Mutta ihan tyhjäkäynnillä silloin tällöin auton paikoillaan mäessä pitäminen tuskin kovin paljon kytkimen käyttöikää lyhentää. Että jos on vähän epävarma ja tuo tapa tuntuu parhaimmalta niin ei se ole mikään katastrofi,  tietysti kunhan malttaa olla painamatta kaasua samalla.

Vierailija
44/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksei jotkut hallitse mäkilähtöä. Peruuttamisen ja parkkeeraamisen hankaluuden ymmärrän joten kuten, mutta mäkilähtöön tarvitsee vain painaa oikeita polkimia... edes käsijarrua ei tarvita.

Eikä tarvita edes jalkajarrua. Auto pysyy paikallaan mäessä pelkällä kaasulla ja kytkimellä, ja lähtee siitä nätisti liikkellekin. Kun sen osaa.

Ihan pelkkä kytkin riittää ei tarvitse koskea kaasuun eikä käsi/jalka jarruun :)

Ei tarvitse edes kytkintä kun sen osaa, pelkät lasinpyyhkimet ja/tai penkinlämmitin riittää..

Vierailija
45/45 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoissa niin eri korkeudella kytkin ottaa kiinni. Musta on vaikea tuntemattomalla autolla aina muistaa tunnustella sopivaa osumakohtaa. 

Eli minusta ei ole niin helppoa. Olen kai huono kuski?

Yhtään kolaria en kyllä ole ajanut tai edes vähänkään kolhinut ja ajovuosia jo kohta kolmekymmentä. Mutta silti?

Minä itse tunnustelen alussa kytkimen toimintaa kun autoilen autolla millä en ennen ole ajanut. Ja ihan ennen liikkeelle lähtöä käyn läpi vaihdelaatikon eli kytkin pohjassa kokeilen kaikkien vaihteiden paikat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi