Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos et hallitse mäkilähtöä, hommaa automaattivaihteinen auto!

Vierailija
18.04.2017 |

Yhtenä päivänä olin lenkillä, tulin valottomalle suojatielle ja oikealta tuli auto (jolla kolmio). Naiskuski jostain kumman syystä ei edes viitsinyt vilkaista minun suuntaani vaan ajoi Nissaninsa pysähtymättä suojatien päälle ja pää katsoi vain toiseen suuntaan. No ei siinä mitään, minä ohitin auton peräkautta. Mutta kun tämän tampion piti erittäin loivassa mäessä saada koslansa liikkeelle, se lähtikin vierimään taaksepäin ja oli muutamasta sentistä kiinni, ettei osunut päälleni. Onneksi on hyvät refleksit.

Opetelkaa käyttämään sitä kytkintä ja kaasua tai ostakaa automaattivaihteinen auto! Hirveää ajatellakaan miten tuo kuski selviää liikkeellelähdöstä hiemankaan jyrkemmässä mäessä.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antikristus ajaa automaattivaihteulla!

2/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on pelottavan usein parkkihallien ulosmenoväylillä. Meillä on monessa parkkihallissa ylämäki pois mentäessä ennen puomeja tai ovea. Itse jätän tästä syystä aikamoisen hajuraon edellä olevaan kun ei voi tietää, liukuuko se auto minkä verran milloinkin "omaan syliin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksei jotkut hallitse mäkilähtöä. Peruuttamisen ja parkkeeraamisen hankaluuden ymmärrän joten kuten, mutta mäkilähtöön tarvitsee vain painaa oikeita polkimia... edes käsijarrua ei tarvita.

Vierailija
4/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tai no 7 vuotta sitten vielä laivoissa joutui ehkä ajamaan auton ns. yläkannelle. Mikä siinä oli hauskaa kun se jyrkkyys siinä ajorampissa on aika huomattava. Sitten takaa tulee autoa ja edessä on autoa... Ei kannata olla epävarma kytkimen kanssa.

Vierailija
5/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksei jotkut hallitse mäkilähtöä. Peruuttamisen ja parkkeeraamisen hankaluuden ymmärrän joten kuten, mutta mäkilähtöön tarvitsee vain painaa oikeita polkimia... edes käsijarrua ei tarvita.

Eikä tarvita edes jalkajarrua. Auto pysyy paikallaan mäessä pelkällä kaasulla ja kytkimellä, ja lähtee siitä nätisti liikkellekin. Kun sen osaa.

Vierailija
6/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tarvita edes jalkajarrua. Auto pysyy paikallaan mäessä pelkällä kaasulla ja kytkimellä, ja lähtee siitä nätisti liikkellekin. Kun sen osaa.

Ihan pelkkä kytkin riittää ei tarvitse koskea kaasuun eikä käsi/jalka jarruun :)

Vierailija
7/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtenä päivänä olin lenkillä, tulin valottomalle suojatielle ja oikealta tuli auto (jolla kolmio). Naiskuski jostain kumman syystä ei edes viitsinyt vilkaista minun suuntaani vaan ajoi Nissaninsa pysähtymättä suojatien päälle ja pää katsoi vain toiseen suuntaan. No ei siinä mitään, minä ohitin auton peräkautta. Mutta kun tämän tampion piti erittäin loivassa mäessä saada koslansa liikkeelle, se lähtikin vierimään taaksepäin ja oli muutamasta sentistä kiinni, ettei osunut päälleni. Onneksi on hyvät refleksit.

Opetelkaa käyttämään sitä kytkintä ja kaasua tai ostakaa automaattivaihteinen auto! Hirveää ajatellakaan miten tuo kuski selviää liikkeellelähdöstä hiemankaan jyrkemmässä mäessä.

Ehkä sillä oli automaatti, eikä just siksi osaa mäkilähtöä käsivaihteisella autolla ja oli pulassa kun ajoi jonku toisen autoa?

Osa autoilijoista on täysin piittaamattomia kevyttä liikennettä kohtaan, pitäisi keikauttaa ojaan tuollaisen paskiaisen auto.

Vierailija
8/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo pysyy, mutta saattaa joutua kytkimen vaihdossa käytättämään vähän useammin jos enemmän mäkisillä tienoilla ajelee tuolla tyylillä.

Vierailija
9/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kyllä mäkilähdön, mutta mäkilähtöavustin tekee hommasta lasten leikkiä.

Vierailija
10/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan tai no 7 vuotta sitten vielä laivoissa joutui ehkä ajamaan auton ns. yläkannelle. Mikä siinä oli hauskaa kun se jyrkkyys siinä ajorampissa on aika huomattava. Sitten takaa tulee autoa ja edessä on autoa... Ei kannata olla epävarma kytkimen kanssa.

Kovin epävarma ei varmaan uskalla edes lähteä ajamaan autoa autolautalle.

Vaimoni on ihan kelpo kuski ja yritin että olisi tuonut auton Ruotsiin, mutta ei suostunut, koska ei uskaltanut lähteä autolla laivaan, minun piti tulla hakemaan se.

Vierailija
11/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pelkkä kytkin riittää ei tarvitse koskea kaasuun eikä käsi/jalka jarruun :)

Mulla ainakin jalka väsyy jos pitää kauan pitää tuolla tavalla "kytkimen varassa". Mielummin käsijarru päälle mäessä ja sitten lähtee sen avulla.

Vierailija
12/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoissa niin eri korkeudella kytkin ottaa kiinni. Musta on vaikea tuntemattomalla autolla aina muistaa tunnustella sopivaa osumakohtaa. 

Eli minusta ei ole niin helppoa. Olen kai huono kuski?

Yhtään kolaria en kyllä ole ajanut tai edes vähänkään kolhinut ja ajovuosia jo kohta kolmekymmentä. Mutta silti?

Vierailija
13/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin jalka väsyy jos pitää kauan pitää tuolla tavalla "kytkimen varassa". Mielummin käsijarru päälle mäessä ja sitten lähtee sen avulla.

Ei kauaa kannatakkaan pelkän kytkimen varassa olla rasittaa vaan turhaan sitä.

Kytkimen käytön kun vaan osaa niin mäkilähtö onnistuu pelkkää kytkintä käytämällä kun auto on tyhjäkäynnillä.

Vierailija
14/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vähän uudempi auto.

Vierailija
15/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kytkimen käytön kun vaan osaa niin mäkilähtö onnistuu pelkkää kytkintä käytämällä kun auto on tyhjäkäynnillä.

Uusilla autoilla helppoa, koska auto itse auttaa tuossa tilanteessa ja lisää vähän kierroksia vaikka kaasuun ei koskekkaan. Vanhempien autojen kanssa hankalampaa, sammuu helposti.

Vierailija
16/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai vähän uudempi auto.

No tässä oli kyllä kyse uudehkosta Nissan-maasturista.

Vierailija
17/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoissa niin eri korkeudella kytkin ottaa kiinni. Musta on vaikea tuntemattomalla autolla aina muistaa tunnustella sopivaa osumakohtaa. 

Eli minusta ei ole niin helppoa. Olen kai huono kuski?

Yhtään kolaria en kyllä ole ajanut tai edes vähänkään kolhinut ja ajovuosia jo kohta kolmekymmentä. Mutta silti?

Ei tuo minusta niin vaikea ole "tunnustella", jos tuntemattomalla autolla lähtee niin siinähän sitä ensimmäistä kertaa liikkeelle lähtiessä tuntee missä kohdin kytkin ottaa kiinni.

Ehkä muutama ensimmäinen kytkimen käyttökerta ei mene ihan niin sujuvasti, mutta kokenut manuaalivaihteisella ajanut pääsee nopeasti "tutuksi" tuntemattomankin auton kanssa.

Vierailija
18/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vähän uudempi auto.

Kertoo paljon merkistä!

Vierailija
19/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusilla autoilla helppoa, koska auto itse auttaa tuossa tilanteessa ja lisää vähän kierroksia vaikka kaasuun ei koskekkaan. Vanhempien autojen kanssa hankalampaa, sammuu helposti.

No mutta autoa pitää osata ajaa korvakuulolla.

Vierailija
20/45 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai vähän uudempi auto.

No kai siinä on mäkilöhtöavustin? Ilmeisesti outo auto ollu alla. Jos ei ole tottunut mäkilähtöavustumiin niin tulee vähän yllättynyt olo, kun auton jarru ei vapaudukkaan vaikka nostaa jalkaa jarrulta. Hetken päästä jarru helppaa ja auto lähtee valumaan. Mutta todella kätevä ominaisuus kun siihen oppii luottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi