Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä on ollut äitiyspäiväraha verrattuna palkkaan?

Tuleva äiti
17.04.2017 |

Tuli päätös äitiyspäivärahasta. Jotenkin olin kuvitellut sen olevan enemmän...
Bruttopalkkani on n. 2600€/kk ja äitiyspäiväraha tulee olemaan n. 1500€/kk.

Ei sillä, hienoa että tällainen raha edes ylipäätään on. Hämmästyin vaan kun aina olen lukenut, että on jopa 80% palkasta. Olen saanut säästettyä jonkin verran ja varautunut siihen että tiukilla ollaan, mutten arvannut että ihan näin paljon. Kai tuo on ihan oikein laskettu?

Kommentit (14)

1/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tollasta se oli ja tuosta meni vielä veroja yli 20% :/

Vierailija
2/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pikkasen enemmän mitä normaali palkka, koska tein paljon ylitöitä viimeisen 6kk:n aikana. Laskettiinko sun päiväraha viimeisen 6kk:n mukaan vai edellisen (2015) verotuksen mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettiin 2015 verotuksen mukaan, koska palkkani ei ole noussut tarpeeksi siihen 6kk perusteeseen (sillä yritin hakea, koska palkka on kyllä noussut mutta ei tosiaan sitten riittävästi). Olen kk-palkkalainen eikä meillä makseta ylitöistä vaan ne on pidettävä vapaina.

Ap

Vierailija
4/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskettiin 2015 verotuksen mukaan, koska palkkani ei ole noussut tarpeeksi siihen 6kk perusteeseen (sillä yritin hakea, koska palkka on kyllä noussut mutta ei tosiaan sitten riittävästi). Olen kk-palkkalainen eikä meillä makseta ylitöistä vaan ne on pidettävä vapaina.

Ap

Mitäköhän sulla oli vuoden 2015 tulot? Tän hetkisistä tuloista toi on n. 60%. Muista pyytää sitten uuusi verokortti tuolle päivärahalle.

Vierailija
5/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ratkaisevasti olleet pienemmät, noin 2500€/kk bruttona.

Ilmeisesti tulot pitäisi olla vähintään 20% suuremmat kuin 2015, jotta olisi hyväksytty viimeisen 6kk perusteeksi.

Kyllähän se tuntuu kun tonnilla tipahtaa, ja vero % etuudesta tulee olemaan isompi vaikka laskettaakin uuden. Käytännössä noin 700-800€/kk vähemmän jää käteen rahaa. Ei siinä, tällä on mentävä. Yllätti vaan hiukan.

Ap

Vierailija
6/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös esim. ansiosidonnainen oli suuri pettymys. Kesälomarahoja ei mm. oteta huomioon, ei lisätöitä. Todella surkeaa.

Vierailija
7/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sinänsä ymmärrän, enkä nyt halua tässä valittaa. Onhan se hienoa, että saa tämänkin verran rahaa tekemättä muuta kuin omaa lasta sitten hoitaa. Jotenkin vaan helposti saa näistä asioista sellaisen kuvan, ettei tulot vielä tässä vaiheessa NIIN paljon putoa. Onneksi lomarahat vielä kuitenkin tulossa ja onneksi saan palkan ekalta 3 kuukaudelta.

No, tässäpä samalla tietoisku muillekin, jotka samaan tilanteeseen tulossa, että todellakin kannattaa säästää! :-)

8/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikkien tule säästää, iso osa pärjää aina pienemmällä rahalla.

Vierailija
9/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ratkaisevasti olleet pienemmät, noin 2500€/kk bruttona.

Ilmeisesti tulot pitäisi olla vähintään 20% suuremmat kuin 2015, jotta olisi hyväksytty viimeisen 6kk perusteeksi.

Kyllähän se tuntuu kun tonnilla tipahtaa, ja vero % etuudesta tulee olemaan isompi vaikka laskettaakin uuden. Käytännössä noin 700-800€/kk vähemmän jää käteen rahaa. Ei siinä, tällä on mentävä. Yllätti vaan hiukan.

Ap

Oletko hakenut verokorttia etuutta ei palkkaa varten? Kannattaa oikeasti hakea, koska tiedät nyt suurin piirtein, mitä saat palkkaa ennen äitiyslomaa. Lisäksi tiedät, paljonko saat äitiys- ja vanhempainpäivärahoja. Olet varmaan loppuvuoden äitiyslomalla, joten tiedät aika tarkkaan loppuvuoden tulot. Hae sitten äitiys- ja vahempainpäivärahoille verokorttia etuutta varten. Mulla veroprosentti tippui muutaman prosenttiyksikön ja veronpalautusta tuli siltä vuodelta 13 euroa eli verotus meni tosi lähelle.

Vierailija
10/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasithan, että äitiyspäivärahaa maksetaan kuudelta päivältä viikossa, siis myös lauantailta?

Vierailija
11/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka netto 3600€/kk, äippälomalla n. 2300€/kk netto. Juuei ole 80% palkasta...

Vierailija
12/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain jotain tonnin vähemmän käteen kuin normaalisti, siis 1350-1400€ sain nettona. Sitten kun jäin kotihoidontuelle, muutamalla satasella kuussa olisi pitänyt pärjätä. Ei se onnistunut, otin velkaa pari tonnia ja silti jouduin töihin palaamaan kun lapsi oli 1,5 vuotta. Meillä ei ole kotihoidontuen kuntalisää.

Vierailija
13/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Profiili kirjoitti:

No ei kaikkien tule säästää, iso osa pärjää aina pienemmällä rahalla.

No ei se nyt ollutkaan pääpointti, vaan tarkoitin että rahan määrä voi yllättää jonkun toisenkin kuin minut. Kyllä itsekin olen tottunut tulemaan vähällä toimeen vaan lisäksi olen tottunut siihen että yllättäviä menojakin tulee ja rahaa kannattaa aina olla säästössäkin :-)

Tiesin, että myös lauantailta maksetaan. Kelalta tuli päätöksen mukana lista maksupäivistä ja maksun määrästä, niin se oli n. 1500€ /kk (miinus verot tietysti).

Ap

Vierailija
14/14 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuutta varten haen verokorttia kyllä, mutta kun siinä ei oteta huomioon kaikkia samoja vähennyksiä kuin palkasta niin siksi prosentti on isompi....vähemmän kuitenkin kuin Kelan automaattisesti tarjoama 25%

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi