Millainen ihminen käyttää sanaa "rullatuoli"?
Kommentit (31)
Suomenruotsalaiset: pyörätuoli=rullstol
Kutsutko rollaattoriakin pyörätoriksi?
Ne, jotka eivät normaalissa arjessaan ole missään tekemisissä pyörätuolien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset: pyörätuoli=rullstol
Jep ja murrejuttu myös, täällä ruotsinkielisessä rannikolla suomenkielisetkin puhuvat rullatuolistaa. Ja siis tuohan ON ollut ihan normaali nimitys kirjakielessäkin, nyttemmin toki vanhentunut.
Rva Kotilainen. kirjoitti:
Samat, jotka puhuvat ulkolaisista.
Menetkö Thaimaaseen?
Pitäiskö tuota jotenkin sitten paheksua vai mitä? Pitääkö myös paheksua jos joku puhuu leningistä eikä mekosta?
Joo, vanhemmat ihmiset käyttää koska aikanaan kysehän oli nimenomaan rullilla kulkevasta tuolista ja nimitys tulee silt ajalta.
Minä käytän joskus rullatuoli-sanaa mieluummin kuin pyörätuolia. Riippuu ihan kontekstista ja tyylistä. Rullatuoli on niin hupaisa sana :-)
Oon huomannu, että samat ihmiset käyttävät myös sanaa rullaattori.
Voisko joku rullatuolista ja rullaattorista puhuva tulla kertomaan miksi?
Mun tuttu kutsuu pyörätuoliaan rullikseksi. Ei kaikki ota niin vakavasti...
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannu, että samat ihmiset käyttävät myös sanaa rullaattori.
Voisko joku rullatuolista ja rullaattorista puhuva tulla kertomaan miksi?
Mikä nyt ahdistaa? Reipas kävely ulkoilmassa helpottaa.
Lapsuudessani (niinkin lähiaikoina kuin 90-luvulla) muistan kaikkien puhuneen vain rullatuoleista. Nykyisin itsekin kyllä käytän sanaa pyörätuoli kun ilmaisulle tulee käyttöä... mitä, kerran vuodessa? Jos sitäkään.
Että kenties rullatuoli on vähän lapsekkaampi tai vanhentuneempi ilmaisu?
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani (niinkin lähiaikoina kuin 90-luvulla) muistan kaikkien puhuneen vain rullatuoleista. Nykyisin itsekin kyllä käytän sanaa pyörätuoli kun ilmaisulle tulee käyttöä... mitä, kerran vuodessa? Jos sitäkään.
Että kenties rullatuoli on vähän lapsekkaampi tai vanhentuneempi ilmaisu?
Oletko savolaisjurpo?
Rullatuoli saattaa todella olla meille vanhemmille ihmisille tutumpi sana, varsinkin jos tämä - oikeammin toki pyörätuoli - ei esiinny mitenkään arjessa, tai sanaa tarvitaan harvoin. Se on kuulkaa niinkin, että kun ikää alkaa olla 60 plus, ei aina muista heti kaikkia sanoja ja merkityksiä. Varsinkin väsyneenä. Olen käynyt muistitestauksessa, eikä ole siis mitään oikeaa muistisairautta. Mutta sanat ei vaan aina muistu mieleen. Tai oppii käyttämään kiertoilmaisuja, puhumaan ihmisistä: "sinun siskosi, veljesi" - jos ei muista hänen nimeään.
Itse en ainakaan tarkoita mitenkään halveksua ketään, jos vahingossa lipsahtaa se rullatuoli. On minullakin tuolla "rollis" eli rollaattori, jota tosin en usein käytä vielä, koska voin fillaroida. Kävellä en oikein voi, paitsi lyhyitä matkoja :(
Kyllä pyörätuolikin on jo sanana saavuttanut saman alentavuuden kuin rullatuolikin, joten meidän pitää kehittää uusi ja täysin leimaamaton sana.
Miten olisi mahdollistamisistuin.
Noiden apuvälineiden oikeat nimet on kummallisia: pyörätuolista kuntoudutaan ensin tasofordin sitten rollaattorin avulla käveleväksi. Tasofordi ??? Sellaisesta jumpparit puhuu.
Samat, jotka puhuvat ulkolaisista.