Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kurkumaa varastetaan kaupoista?

Vierailija
17.04.2017 |

Hesari uutisoi jutussaan, että kauppiaat joutuvat laittamaan kurkuma-mausteen myyntitiskille, koska sitä varastetaan hyllystä niin paljon. Purkki maksaa 1,30,-.Jutussa ei avattu ollenkaan, että MIKSI sitä varastetaan. Tietääkö kukaan?

Kommentit (166)

Vierailija
161/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin radiosta, että huumehörhöt varastavat kaiki kurkkumat, koska se lisää jonkin

huumeen tehoa. Eivät kertoneen minkä.

Vierailija
162/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu kuin kortsujen kanssa. ei kehdata ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti kauan tajuta tämä juju, käyn vissiin hitaalla tänään...

Vierailija
164/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quuhyty2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla isossa marketissa on tarrahälyt pienissä sahramipusseissa. Sen kilohinta on noin 14 000€.

Pikkupusseissa varmasti näin arvokasta, mutta ihminen, joka sitä paljon käyttää ostaa sitä isommissa erissä. Luotaistuotetukusta itse ostan 250gr kerralla, kilohinnaksi tulee 32€.

Oikean sahramin hinta on 2000-14000 euroa.

Yhteen kiloon tarvitaan 150000 krookuksenkukkaa ja ne niiden heteet poimitaan niistä pinseteillä käsin.

Se mitä ostat ei ole oikeaa sahramia.

Olet oikeassa. Jostain syystä kuvittelin, että puhuttiin kurkumasta. Huomasin sen vasta, kun mietin miksi tuli näitä alapeukutuksia. 

Vierailija
165/166 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikä suhde noissa kurkuma, öljy, piipuriseoksessa pitäisi olla? Voisko laittaa vaikka oliiviöljyä ja kurkumaa suihkepulloon. Suihkuttaa leivälle ja pippuria päälle?

Ruoka ei ole ydinfysiikkaa. Sopivasti kurkumaa, ripaus pippuria ja sopivaksi katsomasi määrä rasvaa. Itse käytän kookosöljyä teelusikallisen. Toisinaan juon pari hörppyä hamppuöljyä tai otan muutaman kalaöljykapselin.

Ok. Olen aloittelija, mutta paljonko tuota kurkumaa suunnilleen? Hyppysellinen, tee vai ruokalusikka? Pippuria varmaan niin vähän, että saa syötyä. Öljynmäärä kai voi olla mikä tahansa.

Tein tällaisella ohjeella: Kattilaan pikkupussi (25 g) kurkumaa ja reilu desi vettä, keitä sekoitellen kymmenen minuuttia. Lisää 1,5 tl vastarouhittua mustapippuria (parempi jos voit itse rouhia kokonaisista pippureista) ja vajaa puoli desiä kylmäpuristettua kasviöljyä. Käytetään teelusikallinen kolme kertaa päivässä, säilyy jääkaapissa noin kaksi viikkoa. Voi pakastaa.

Huomaa että kaikissa kaupan kurkumapusseissa ei ole samaa määrää kurkumiinia, joka on se vaikuttava ainesosa. Itse käytin Golden Star -merkkistä, se ei ole parasta mahdollista mutta kuitenkin riittävän kurkumiinista (ainakin ilmoittavat tuon olennaisen ainesosan määrän, toisin kuin vaikka Meira). 

Tuota tahnaa voi käyttää myös mausteena ruoanlaitossa, etenkin tietysti jos tekee jotain intialaista ruokaa, mutta periaattessa missä vain, mihin tulee pippuria ja öljyä, ja keltaiseksi värjääntyminen ei haittaa.

Vierailija
166/166 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paella on muodissa ja mauste on kallis. Köyhäkin tahtoo.

Tässä keskustellaan kurkumasta. Paellaan käytetään sahramia.

reseptissäni sahrami luvataan korvata kurkumalla. Köyhäilen.

Joo, tämähän se kai on, että kun kurkuma näyttää ja vähän maistuukin sahramilta, niin sitten pimeän pörssin kauppiaat sitä pyrkivät omin keinoinensa hankkimaan.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän