Miksi kurkumaa varastetaan kaupoista?
Hesari uutisoi jutussaan, että kauppiaat joutuvat laittamaan kurkuma-mausteen myyntitiskille, koska sitä varastetaan hyllystä niin paljon. Purkki maksaa 1,30,-.Jutussa ei avattu ollenkaan, että MIKSI sitä varastetaan. Tietääkö kukaan?
Kommentit (166)
Malminmäessä ei kyllä kauheesti näy itäafrikkalaisia joten tuskinpa ne nyt tän takana on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkuman pilkun raakana smoothieen. Sen maku on mieto.
Jos laitan nokkosta, niin sen ryöppään ensin. Raaasta nokkosesta sain kerran tosi pahan ihoreaktionNo eihän nyt kukaan raakaa nokkosta syö, haloo, kun se pitää hanskat kädessä kerättiin. En usko sua enää.
Mistä löydätte nokkosta, jossa ei ole saasteita tai koiranpissaa?
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta mulla kasvaa aina kesällä pihalle kauhea nokkospuska. Taatusti puhdas. Täytyypä alkaa hyödyntämään nokkosvettä ja nokkosia muuhunkin kuin ötököiden torjuntaan kukkapenkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kommenttiboksissa joku tietää kertoa, että kurkuma vahvistaa joidenkin lääkkeiden ja huumeiden vaikutuksia.
Niin tekee greippikin. Tämän jälkeen et katso greipinsyöjää samalla tavalla ;D
Verenpainelaakkeita syovat eivat saa syoda greippia, yhdistelma voi tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikea vastaus siis hiusten värjäys? Tää on kuin jokin arvoitus :D Ylläpito viihdyttää meitä näin.
Itse käytän kurkumaa jonkin verran, koska teen usein kasvisruokia. Sopii mun mielestä papujen ja linssien kanssa.
Eiköhän se oikea vastaus ole että erään itä-Afrikkalaisen maan ruokakulttuuriin kuuluu kurkuma hyvin vahvana. Loput voit päätellä itse.
Näin on. T. Kauppias
1) "itäafrikkalaisen", ei "itä-Afrikkalaisen" ;)
2) kurkumaa käytetään paljon myös mm. intialaisessa keittiössä
3) käytän itse kurkumaa lähes joka päivä, se sopii monenlaiseen keittoon, pataruokaan, moniin kasvisruokiin... suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti! :) t. kantasuomalainen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkuman pilkun raakana smoothieen. Sen maku on mieto.
Jos laitan nokkosta, niin sen ryöppään ensin. Raaasta nokkosesta sain kerran tosi pahan ihoreaktionNo eihän nyt kukaan raakaa nokkosta syö, haloo, kun se pitää hanskat kädessä kerättiin. En usko sua enää.
Mistä löydätte nokkosta, jossa ei ole saasteita tai koiranpissaa?
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta mulla kasvaa aina kesällä pihalle kauhea nokkospuska. Taatusti puhdas. Täytyypä alkaa hyödyntämään nokkosvettä ja nokkosia muuhunkin kuin ötököiden torjuntaan kukkapenkeistä.
Ihanaa lukea, että ihmiset vielä osaa!
Heh, oli pakko käydä tekemässä kurkuma juoma. Lasi vettä, kurkumaa, öljyä ja mustapippuria :D Hyi hitto, maistu ihan tuhkalle.
mikä suhde noissa kurkuma, öljy, piipuriseoksessa pitäisi olla? Voisko laittaa vaikka oliiviöljyä ja kurkumaa suihkepulloon. Suihkuttaa leivälle ja pippuria päälle?
Syön kurkumaa aamuisin teelusikallisen mustapippurilla ja öljyllä ryyditettynä.
Mistä lähtien kurkuma on ollut niin kallista, että sitä pitää ihan varastaa? Itselläni kurkuma vakiomauste kaapissa, eikä ikinä ole lompakossa kirpaissut kurkuman hankinta. Sehän on kilohinnaltaa ihan keskihintaista. Ymmärtäisin jonkun sahramin varastamisen. Enkä kyllä senkään, koska sitä ei tarvitse ruokaan niin paljon, eli ei tarvitse ostaa paljon kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
mikä suhde noissa kurkuma, öljy, piipuriseoksessa pitäisi olla? Voisko laittaa vaikka oliiviöljyä ja kurkumaa suihkepulloon. Suihkuttaa leivälle ja pippuria päälle?
Ruoka ei ole ydinfysiikkaa. Sopivasti kurkumaa, ripaus pippuria ja sopivaksi katsomasi määrä rasvaa. Itse käytän kookosöljyä teelusikallisen. Toisinaan juon pari hörppyä hamppuöljyä tai otan muutaman kalaöljykapselin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkuman kurkumiini tappaa syöpäsoluja. Varsinkin kun käytetään pippurin kanssa, niin vaikutus tehostuu.
Ettei kyseessä olisi kurkuman juuret vihannesosastolta, joita varastetaan..
Näitä on kiva pilkkoa aamupirtelöön. Kurkuma on lääke lähes kaikkeen.Mun pirtelöön menee marjoja, MSM:ää, tuoretta kurkumaa, inkivääriä, pippuria ja aprikoosinsiemeniä. Jokainen voi googlata miksi.
P.s. Patti hävisi
Ihana unelmahöttöpirtelö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on minunkin saatava tuota, kiitos av:n :D! Eli ihan ruokakaupastako voi tuoretta ostaa?
Ostakaa luomuna, myös juuret. Kurkuma on terveellistä, mutta esim Intiassa maaperä on usein lyijyn saastuttama, ja ei-luomukurkumassa on todettu vaarallisia lyijyjäämiä. USAn FDA on varoittanut halpojen kurkumavalmisteiden lyijypitoisuuksista!
Eli jauheet ja juuret luomuna!
Eikö kurkumaa voi viljellä Suomessa? Minä en kyllä jotain intialaista juurta uskalla raakana popsia, saa ties mitä pöpöjä mitä siellä on maaperässä. Mistä sitä saa luomuna? Mistä tiedän, että on luomua, entä jos joku huijaa? Ja eikö Suomessa tulli tutki nuo haitta-ainepitoisuudet?[/quote
Älä viitsi levittää hysteriaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ei ole ydinfysiikkaa. Sopivasti kurkumaa, ripaus pippuria ja sopivaksi katsomasi määrä rasvaa. Itse käytän kookosöljyä teelusikallisen. Toisinaan juon pari hörppyä hamppuöljyä tai otan muutaman kalaöljykapselin.
Ok. Olen aloittelija, mutta paljonko tuota kurkumaa suunnilleen? Hyppysellinen, tee vai ruokalusikka? Pippuria varmaan niin vähän, että saa syötyä. Öljynmäärä kai voi olla mikä tahansa.
Kurkuma ikäänkuin sitoo tai yhdistää muut mausteet keskenään.
Itse käytän kurkumaan esim. vihannesvuoissa ja terveysjuomana. Sillä on todettu olevan pippurin kanssa käytettynä kasvaimia ehkäisevää vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kommenttiboksissa joku tietää kertoa, että kurkuma vahvistaa joidenkin lääkkeiden ja huumeiden vaikutuksia.
Niin tekee greippikin. Tämän jälkeen et katso greipinsyöjää samalla tavalla ;D
Verenpainelaakkeita syovat eivat saa syoda greippia, yhdistelma voi tappaa.
No kyllä me saadaan syödä greippiä, mutta ei yhtäaikaa lääkkeen ottamisen kanssa. Siihen kannattaa jättää useampia tunteja väliä. Greippi ja greippimehu tehostavat voimakkaasti lääkkeen vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Olen aloittelija, mutta paljonko tuota kurkumaa suunnilleen? Hyppysellinen, tee vai ruokalusikka? Pippuria varmaan niin vähän, että saa syötyä. Öljynmäärä kai voi olla mikä tahansa.
Mulla kombona on 1 tl kurkumaa + 1 tl pippuria. Lisäksi sekoitan joukkoon joskus merileväjauhetta, että varmasti maistuu "terveelliseltä" :D Sitten vedän D-vitamiinit perään (öljymuodossa).
Vierailija kirjoitti:
Kurkumanjuuria saa nykyisin Lidlistäkin.
Miksi niitä ostetaan ja mihin käytetään?
Käytän päivittäin vihermehuun. Mehu tuli elämääni nivelpsorin lääkkeettömän hoidon myötä :D
En käsitä, kuuluuhan täällä viitattuihin keittiöihin vahvasti myös monet muut mausteet, miksi niitä ei sitten pöllitä?
Paellaan tulee sahramia, joka on maailman kallein mauste.