Miksi kurkumaa varastetaan kaupoista?
Hesari uutisoi jutussaan, että kauppiaat joutuvat laittamaan kurkuma-mausteen myyntitiskille, koska sitä varastetaan hyllystä niin paljon. Purkki maksaa 1,30,-.Jutussa ei avattu ollenkaan, että MIKSI sitä varastetaan. Tietääkö kukaan?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Luulevat sahramiksi? Sahramihan on kallista! Kreikasta sain melko ison pussin hintaan 1,70€.
Oli kyllä yllätys kun suomessa marketissa näin pussin jossa teelusikallinen maustetta ja hinta 5€.
Aitoa sahramia ei saa edes Kreikasta tai mistään muualtakaan 1,70€ /melko iso pussi. Yleensä feikkisahramin yhtenä ainesosana on nimenomaan kurkuma.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla isossa marketissa on tarrahälyt pienissä sahramipusseissa. Sen kilohinta on noin 14 000€.
Pikkupusseissa varmasti näin arvokasta, mutta ihminen, joka sitä paljon käyttää ostaa sitä isommissa erissä. Luotaistuotetukusta itse ostan 250gr kerralla, kilohinnaksi tulee 32€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on minunkin saatava tuota, kiitos av:n :D! Eli ihan ruokakaupastako voi tuoretta ostaa?
Ostakaa luomuna, myös juuret. Kurkuma on terveellistä, mutta esim Intiassa maaperä on usein lyijyn saastuttama, ja ei-luomukurkumassa on todettu vaarallisia lyijyjäämiä. USAn FDA on varoittanut halpojen kurkumavalmisteiden lyijypitoisuuksista!
Eli jauheet ja juuret luomuna!
Eihän luomussa tutkita maaperää, vaan vahditaan ainoastaan lannoitteet ja kasvinsuojeluaineet.
Samassa lyijymaassa saattaa siis kasvaa luomua ja tavallista.
FDA:n listalla liikaa lyijyä sisältävistä tuotteista ei käsittääkseni ollut yhtään luomukurkumaa. Siksi luotan itse luomuun enemmäin kuin muuhun. Mutta kukin toki tavallaan.
Luomua väärennetään paljon enemmän, riittää kun tavalliseen tuotteeseen isketään luomuleima. Ja monet luomutuotteet sisältävät enemmän haitallisia aineita komposti- ja lantalannoituksen takia. Kompostissa myrkyt oikein jalostuu. Eikä sillä luomuudella ole väliä, silloin kun riski ovat maaperän tai ilmasta tarttuvat myrkyt. Reilun kaupan tuotteita kyllä osan joskus.
Luomun paremmuudesta ei ole yhtään kiistatonta tutkimusta tehty.
Vierailija kirjoitti:
Toimii rahana pimeissä piireissä
Kyllä. Ja internetin darkwebissä liikutellaan satojen kilojen kurkumalasteja.
Teinit vetää kurkumaa nokkaan ja saa siitä pöllyt.
Lienee joku yksittäinen asiakas joka sitä on varastanut.
Ehkä varkaalla on jokin terveydellinen ongelma, johon ajattelee saavansa avun kurkuman avulla.
Kurkuma ei ole mausteena kummoinen, joten tuskin sitä maustamistarkoitukseen kukaan varastaisi...
Vaikea sanoa... ehkä kauppiaan kannattaisi tehdä testi. Uhrata muutama kurkumapurkki ja laittaa niihin sisälle hälytin ja laittaa ne hyllyyn odottamaan voroa. Tuskin voro tajuaisi, että häly on purkin sisällä.
Sitten kun se voro menisi hälylaitteiden ohi, niin alkaisi piippaus.
Ja mitä tulee niihin rehellisiin ostajiin, niin kassoja voisi ohjeistaa tästä kurkumatilanteesta ja laittaa kassoille valmiiksi syötittömät kurkumat, jotka he sitten vaihtaisivat kassalla vaivihkaa jos joku kurkumaa ostaisi...
Pakko varastaa koska oma kurkumaa on lumen peitossa?
Käytetään mm. Xawaash- mausteseoksessa:
Korianterinsiemeniä
Mustapippureita
Kanelitankoa
Kardemummaa
Neilikkaa
Kurkumaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikea vastaus siis hiusten värjäys? Tää on kuin jokin arvoitus :D Ylläpito viihdyttää meitä näin.
Itse käytän kurkumaa jonkin verran, koska teen usein kasvisruokia. Sopii mun mielestä papujen ja linssien kanssa.
Eiköhän se oikea vastaus ole että erään itä-Afrikkalaisen maan ruokakulttuuriin kuuluu kurkuma hyvin vahvana. Loput voit päätellä itse.
Näin on. T. Kauppias
1) "itäafrikkalaisen", ei "itä-Afrikkalaisen" ;)
2) kurkumaa käytetään paljon myös mm. intialaisessa keittiössä
3) käytän itse kurkumaa lähes joka päivä, se sopii monenlaiseen keittoon, pataruokaan, moniin kasvisruokiin... suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti! :) t. kantasuomalainen nainen
Hyvä tietää, ettei ole taaskaan mennyt koulutus hukkaan...
Että ihan asiassa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Syötin kerran perheelle maitohorsman lehtiä makaroonisalaatissa. Hyvin kelpasi, eivätkä huomanneet mitään.
Nuoria horsmanversoja voi myös käyttää kuten parsaa.
Pula-aikana horsmanlehdillä jatkettiin teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla isossa marketissa on tarrahälyt pienissä sahramipusseissa. Sen kilohinta on noin 14 000€.
Pikkupusseissa varmasti näin arvokasta, mutta ihminen, joka sitä paljon käyttää ostaa sitä isommissa erissä. Luotaistuotetukusta itse ostan 250gr kerralla, kilohinnaksi tulee 32€.
Oikean sahramin hinta on 2000-14000 euroa.
Yhteen kiloon tarvitaan 150000 krookuksenkukkaa ja ne niiden heteet poimitaan niistä pinseteillä käsin.
Se mitä ostat ei ole oikeaa sahramia.
Quuhyty2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteen kiloon tarvitaan 150000 krookuksenkukkaa ja ne niiden heteet poimitaan niistä pinseteillä käsin.
Sensuurisuojaksi teen oman lainauksen.
Tuo siis poistettiin jo kerran.
Ruotsissa kuulemma sahramipusseja saa vain kassalta, koska niitä varastetaan.
Hesarikin on uutisoinut ainakin yhden myönteisen artikkelin kurkuman terveysvaikutuksista:
"Kurkuma kiinnostaa terveysintoilijoita – trendimauste saattaa ehkäistä tulehduksia
Joissain eläinkokeissa on havaittu, että kurkuman sisältämä kurkumiini ehkäisee suolistokasvaimien muodostumista."
ettei nää uudet maahan-tulijat käyttäisi ruokien maustamiseen?
Kurkumaa käytetään väärennetyn Sahramin pohjana. Sahrami kilohinnaltaan helvetin kallista. Ravintolat eivät halua maksaa täysiä hintoja raaka-aineistaan.
ja yhteen laskettuna tämä tekee mitä?
Quuhyty2 kirjoitti:
Quuhyty2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sensuurisuojaksi teen oman lainauksen.
Tuo siis poistettiin jo kerran.
Voisiko tästä jo kysellä ns. päättävältä taholta että miten lähti ja miksi.. -Ohis
kurkumasta voi tehdä huumehia, kun vaan osaa.
Luulevat sahramiksi? Sahramihan on kallista! Kreikasta sain melko ison pussin hintaan 1,70€.
Oli kyllä yllätys kun suomessa marketissa näin pussin jossa teelusikallinen maustetta ja hinta 5€.