Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kurkumaa varastetaan kaupoista?

Vierailija
17.04.2017 |

Hesari uutisoi jutussaan, että kauppiaat joutuvat laittamaan kurkuma-mausteen myyntitiskille, koska sitä varastetaan hyllystä niin paljon. Purkki maksaa 1,30,-.Jutussa ei avattu ollenkaan, että MIKSI sitä varastetaan. Tietääkö kukaan?

Kommentit (166)

Vierailija
141/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulevat sahramiksi? Sahramihan on kallista! Kreikasta sain melko ison pussin hintaan 1,70€.

Oli kyllä yllätys kun suomessa marketissa näin pussin jossa teelusikallinen maustetta ja hinta 5€.

Vierailija
142/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulevat sahramiksi? Sahramihan on kallista! Kreikasta sain melko ison pussin hintaan 1,70€.

Oli kyllä yllätys kun suomessa marketissa näin pussin jossa teelusikallinen maustetta ja hinta 5€.

Aitoa sahramia ei saa edes Kreikasta tai mistään muualtakaan 1,70€ /melko iso pussi. Yleensä feikkisahramin yhtenä ainesosana on nimenomaan kurkuma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla isossa marketissa on tarrahälyt pienissä sahramipusseissa. Sen kilohinta on noin 14 000€.

Pikkupusseissa varmasti näin arvokasta, mutta ihminen, joka sitä paljon käyttää ostaa sitä isommissa erissä. Luotaistuotetukusta itse ostan 250gr kerralla, kilohinnaksi tulee 32€.

Vierailija
144/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on minunkin saatava tuota, kiitos av:n :D! Eli ihan ruokakaupastako voi tuoretta ostaa?

Ostakaa luomuna, myös juuret. Kurkuma on terveellistä, mutta esim Intiassa maaperä on usein lyijyn saastuttama, ja ei-luomukurkumassa on todettu vaarallisia lyijyjäämiä. USAn FDA on varoittanut halpojen kurkumavalmisteiden lyijypitoisuuksista!

Eli jauheet ja juuret luomuna!

Eihän luomussa tutkita maaperää, vaan vahditaan ainoastaan lannoitteet ja kasvinsuojeluaineet.

Samassa lyijymaassa saattaa siis kasvaa luomua ja tavallista.

FDA:n listalla liikaa lyijyä sisältävistä tuotteista ei käsittääkseni ollut yhtään luomukurkumaa. Siksi luotan itse luomuun enemmäin kuin muuhun. Mutta kukin toki tavallaan.

Luomua väärennetään paljon enemmän, riittää kun tavalliseen tuotteeseen isketään luomuleima. Ja monet luomutuotteet  sisältävät enemmän haitallisia aineita komposti- ja lantalannoituksen takia. Kompostissa myrkyt oikein jalostuu. Eikä sillä luomuudella ole väliä, silloin kun riski ovat maaperän tai ilmasta tarttuvat myrkyt. Reilun kaupan  tuotteita kyllä osan joskus.

Luomun paremmuudesta ei ole yhtään kiistatonta tutkimusta tehty.

Vierailija
145/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii rahana pimeissä piireissä

Kyllä. Ja internetin darkwebissä liikutellaan satojen kilojen kurkumalasteja.

Vierailija
146/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit vetää kurkumaa nokkaan ja saa siitä pöllyt.

Vierailija
147/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienee joku yksittäinen asiakas joka sitä on varastanut.

Ehkä varkaalla on jokin terveydellinen ongelma, johon ajattelee saavansa avun kurkuman avulla.

Kurkuma ei ole mausteena kummoinen, joten tuskin sitä maustamistarkoitukseen kukaan varastaisi...

Vaikea sanoa... ehkä kauppiaan kannattaisi tehdä testi. Uhrata muutama kurkumapurkki ja laittaa niihin sisälle hälytin ja laittaa ne hyllyyn odottamaan voroa. Tuskin voro tajuaisi, että häly on purkin sisällä.

Sitten kun se voro menisi hälylaitteiden ohi, niin alkaisi piippaus.

Ja mitä tulee niihin rehellisiin ostajiin, niin kassoja voisi ohjeistaa tästä kurkumatilanteesta ja laittaa kassoille valmiiksi syötittömät kurkumat, jotka he sitten vaihtaisivat kassalla vaivihkaa jos joku kurkumaa ostaisi...

Vierailija
148/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko varastaa koska oma kurkumaa on lumen peitossa?

Vierailija
149/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään mm. Xawaash- mausteseoksessa:

Korianterinsiemeniä

Mustapippureita

Kanelitankoa

Kardemummaa

Neilikkaa

Kurkumaa

Vierailija
150/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikea vastaus siis hiusten värjäys? Tää on kuin jokin arvoitus :D Ylläpito viihdyttää meitä näin.

Itse käytän kurkumaa jonkin verran, koska teen usein kasvisruokia. Sopii mun mielestä papujen ja linssien kanssa.

Eiköhän se oikea vastaus ole että erään itä-Afrikkalaisen maan ruokakulttuuriin kuuluu kurkuma hyvin vahvana. Loput voit päätellä itse. 

Näin on. T. Kauppias

1) "itäafrikkalaisen", ei "itä-Afrikkalaisen" ;) 

2) kurkumaa käytetään paljon myös mm. intialaisessa keittiössä

3) käytän itse kurkumaa lähes joka päivä, se sopii monenlaiseen keittoon, pataruokaan, moniin kasvisruokiin... suosittelen kokeilemaan ennakkoluulottomasti! :) t. kantasuomalainen nainen

Hyvä tietää, ettei ole taaskaan mennyt koulutus hukkaan...

Että ihan asiassa ollaan.

Vierailija
151/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötin kerran perheelle maitohorsman lehtiä makaroonisalaatissa. Hyvin kelpasi, eivätkä huomanneet mitään.

Nuoria horsmanversoja voi myös käyttää kuten parsaa.

Pula-aikana horsmanlehdillä jatkettiin teetä.

Vierailija
152/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työpaikalla isossa marketissa on tarrahälyt pienissä sahramipusseissa. Sen kilohinta on noin 14 000€.

Pikkupusseissa varmasti näin arvokasta, mutta ihminen, joka sitä paljon käyttää ostaa sitä isommissa erissä. Luotaistuotetukusta itse ostan 250gr kerralla, kilohinnaksi tulee 32€.

Oikean sahramin hinta on 2000-14000 euroa.

Yhteen kiloon tarvitaan 150000 krookuksenkukkaa ja ne niiden heteet poimitaan niistä pinseteillä käsin.

Se mitä ostat ei ole oikeaa sahramia.

Vierailija
153/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quuhyty2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteen kiloon tarvitaan 150000 krookuksenkukkaa ja ne niiden heteet poimitaan niistä pinseteillä käsin.

Sensuurisuojaksi teen oman lainauksen.

Tuo siis poistettiin jo kerran.

Vierailija
154/166 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa kuulemma sahramipusseja saa vain kassalta, koska niitä varastetaan.

155/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarikin on uutisoinut ainakin yhden myönteisen artikkelin kurkuman terveysvaikutuksista:

"Kurkuma kiinnostaa terveysintoilijoita – trendimauste saattaa ehkäistä tulehduksia

Joissain eläinkokeissa on havaittu, että kurkuman sisältämä kurkumiini ehkäisee suolistokasvaimien muodostumista."

http://www.hs.fi/ruoka/art-2000002925457.html

Vierailija
156/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei nää uudet maahan-tulijat käyttäisi ruokien maustamiseen?

Vierailija
157/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumepiirit suosii kurkumaa

Vierailija
158/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkumaa käytetään väärennetyn Sahramin pohjana. Sahrami  kilohinnaltaan helvetin kallista. Ravintolat eivät halua maksaa täysiä hintoja raaka-aineistaan.

ja yhteen laskettuna tämä tekee mitä?

Vierailija
159/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Quuhyty2 kirjoitti:

Quuhyty2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sensuurisuojaksi teen oman lainauksen.

Tuo siis poistettiin jo kerran.

Voisiko tästä jo kysellä ns. päättävältä taholta että miten lähti ja miksi.. -Ohis

Vierailija
160/166 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurkumasta voi tehdä huumehia, kun vaan osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme