Vierailija

Kannattaako edes laittaa hakemusta, jos ei kuulu kirkkoon? Joskus kuuluin kirkkoon ja hain opiskelupaikkakunnalla seurakunnalta kesätyöpaikkaa. Minulle sanottiin, että olen väärän seurakunnan jäsen ja eivät voi ottaa minua töihin. Jäi vähän outo maku...

• ylös 3
  • alas 0

Kommentit (11)

Vierailija

Periaatteessa uskonnon vuoksi ei voi syrjiä työnhakijaa. Käytännössä valitsevat sen pätevän ja kirkkoon kuuluvan. Mutta laita ihmeessä hakemus, saattavat jopa valita sinut. Et mitään menetäkkään.

• ylös 11
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Olen ollut keittiöapulaisena ortodoksisessa kirkossa, eivät kysyneet mitään uskontoon liittyvää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen ollut keittiöapulaisena ortodoksisessa kirkossa, eivät kysyneet mitään uskontoon liittyvää.

Piti kirjoittaa ortodoksisessa seurakunnassa.

Vierailija

Ei tarvitse olla seurakunnan jäsen tai siis kuulua kirkkoon. - Ei kirkko muutenkaan juuri kysele kuka, kukin on, vaan ottaa yleisesti vastaan kaikki tulijat. -Toinen asia on se, että jotkut äänekkäimmät kirkkoon kuuluvat aiheuttavat myötähäpeää omalla ahdasmielisyydellään.  

Vierailija

Ihan kiinni tehtävästä. Papiksi eivät palkkaa eikä lastenohjaajaksi, mutta keittiöön voit päästä.

Vierailija

Pitää kuulua kirkkoon, ei oteta jos näkevät ettet maksa k-veroa.
Meillä oli kesätyöntekijä josta vasta myöhemmin huomattiin että ei kuulu kirkkoon, sai olla loppukesän muttei seur. kesänä otettu.
T. Srk:n työntekijä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitää kuulua kirkkoon, ei oteta jos näkevät ettet maksa k-veroa.
Meillä oli kesätyöntekijä josta vasta myöhemmin huomattiin että ei kuulu kirkkoon, sai olla loppukesän muttei seur. kesänä otettu.
T. Srk:n työntekijä.

- En tiedä onko tämä sitten jotenkin seurakunta kohtaista... Lienee niinkin, että, jos (kesä)työpaikan hakijoita on useita ja valinnan tekeminen on muutoin tasaisesta ja monesta hyvin saman oloisista hakijosta vaikeaa, niin on kai luonnollista, että kirkko suosii tällöin jäseniään (e. kirkkoon kuuluvia).    

Vierailija

Virallisesti ei käytännössä kyllä. Uskonnon perusteella ei saa syrjiä, eli peruste miksi sinua ei palkata islamilaiseen, juutalaiseen tai kristilliseen seurakuntaan pitää olla muu kuin uskontosi tai sen puute.
Vähän niinkuin raskaana olevia naisia ei lain mukaan syrjitä työmarkkinoilla, mutta käytännössä määräaikaisuudet aina päättyvät raskauteen.

Vierailija

Ihmeen moni ei ole koskaan lukenut kirkkolakia. Siellä todetaan hyvin yksiselitteisesti, että kyllä täytyy olla evl-kirkon konfirmoitu jäsen, jos kyseessä on virka tai sellainen työsuhde,  joka liittyy kirkon jumalanpalveluselämään, diakoniaan, kasvatukseen, opetukseen tai sielunhoitoon tai  jossa kirkon jäsenyyden ja konfirmaation edellyttäminen on työtehtävien luonteen vuoksi muutoin perusteltua.

Kyse ei ole syrjinnästä, koska seurakunnassa ollaan jo lähtökohtaisesti evl-kirkon jäseniä ja toimitaan sen mukaisesti. Samalla tavalla ortodokseilla tai islaminuskoisilla on omat oikeutensa, kun kyse on uskontoon liittyvistä tehtävistä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.