Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäiskö tehdä kolmas lapsi vai ei?

Vierailija
16.04.2017 |

Ihan kauhean vaikea päättää! Kadehdin suurperheitä, mutta sitten mietin realiteetteja. Onko varaa kustantaa kolmen lapsen harrastukset? Onko varaa enää matkustaa yhtään minnekään kolmen lapsen kanssa? Tällä hetkellä taloudellinen tilanne vakaa, on vakityöt, asuntoa maksettu jo hyvin pois jne. Ikää vielä alle 35v, joten nyt pitäisi toimia jos meinaa vielä lapsia hankkia! Vanhemmat lapset ovat 4v ja 7v, joten ikäeroakin alkaa jo tulla kohta aika paljon.. Miten te muut olette osanneet päättää lapsiluvun? Aina kun kuulen vauvauutisen, niin toki olen onnellinen muiden puolesta, mutta samalla myös kadehdin heitä jotka saavat esim juurikin kolmannen lapsen.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva suositus: älä tee.

Vierailija
2/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin myös sitä, että on tosi itsekästä, koska maailmassa on jo niin paljon ihmisiä, eikä tänne tarvittaisi ollenkaan niitä lisää. Toisaalta Suomessa on oltu huolissaan, kun viime vuosina syntysyvyys laskenut.. Uskon, että aikaa ja huomiota jaksettaisiin lapsille antaa, vaikka niitä olisi enemmänkin. Mies on osallistuva, mutta mitä jos sairastuu? Tulee ero? Kaksi lasta voisi hoitaa ja huoltaa vielä yksinkin, mutta kolme? T.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vaan! T. Kolmatta odottava. Ikäeroa edelliseen 7 vuotta

Vierailija
4/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko itselläsi? Vai miksi näin suosittelet?

Vierailija
5/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kaksi aikuista lasta ja ovat hyvissä viroissa. Nyt tai tulevaisuudessa syntyville ei tässä maassa välttämättä käy hyvin.

Vierailija
6/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekästä hankkia lapsia ylipäänsä

Vierailija
7/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kaksi aikuista lasta ja ovat hyvissä viroissa. Nyt tai tulevaisuudessa syntyville ei tässä maassa välttämättä käy hyvin.

Kuinka niin?

Vierailija
8/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä teet miehesi kanssa päätöksen. Tehkää jos siltä tuntuu mutta ihan tervettä on punnita eri asioita. Me mietimme tekisimmekö toisen lapsen ja luulen että jää tekemättä. Esikoinen on ollut niin ihana ja perhe-elämämme on oikein leppoisaa. En halua särkeä tätä uudella vauvalla. Itsekkyyttä on monenlaista ja hyvä niin!

Vierailija
9/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas suosittelen, että älä kysele asiassa muiden mielipiteitä, vaan keskustelkaa asiasta miehen kanssa. Te kaksi tiedätte, riittävätkö voimavarat vielä yhteen lapseen. Kannattaa miettiä myös, jaksaako vielä kerran aloittaa alusta vauvamuskarit, vaunulenkit, vauvauinti ym vauva-ajan harrastukset, riittääkö innostus panostaa täysillä vielä yhden varhaislapsuuteen. Itse olen iltatähti, eivätkä vanhempani enää jaksaneet minun kohdallani niin panostaa. Isosisaruksista on kuvia vaikka mistä muskareista ja virpomisreissuista, minusta ei. Olen mennyt siinä sivussa ja välillä on tuntunut että olen taakka vanhemmilleni, olisivat jo halunneet nauttia vapaampaa elämästä. Tämä on toki vain oma kokemukseni, eikä tietenkään kerro teidän tilanteestanne mitään. Äitini oli nelikymppinen minut saadessaan, joten sinä olet vielä nuori.

Ikäero sisaruksiin ei mielestäni tuossa ole mikään ongelma, nuorempi olisi kuitenkin alle kouluikäinen vielä.

Vierailija
10/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä teet miehesi kanssa päätöksen. Tehkää jos siltä tuntuu mutta ihan tervettä on punnita eri asioita. Me mietimme tekisimmekö toisen lapsen ja luulen että jää tekemättä. Esikoinen on ollut niin ihana ja perhe-elämämme on oikein leppoisaa. En halua särkeä tätä uudella vauvalla. Itsekkyyttä on monenlaista ja hyvä niin!

Niin toki tehdään.. Mieskin on vaiheillut asiaa, välillä puhunut että olisi kiva, mutta nyt on ikäänkuin jättänyt päätöksen minulle. Hänelle se kuulemma käy.

T.ap

Vierailija
11/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli kolmas. Nyt 4kk eikä kaduta yhtään. Muut lapset jo isompia, alakoululaisia ja innokkaana mukana hoitamassa.

Mun mielestä kuulostaa siltä että oikeasti haluat vielä lisää. Tämä kolmas antoi odottaa yli vuoden että tärppäs, olen nyt 34v.

Tietenkin jotkut asiat on raskaampia (mm. väsymys) mutta nyt nauttii ihan eri tavalla ❤ Molempien vanhempien täytyy kyllä olla mukana tässä, arjen pyöritys vauvavuotena tuo haasteensa.

Täältä palstalta tulet kuulemaan paljon negatiivista mutta kuuntele itseäsi.

Vierailija
12/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas suosittelen, että älä kysele asiassa muiden mielipiteitä, vaan keskustelkaa asiasta miehen kanssa. Te kaksi tiedätte, riittävätkö voimavarat vielä yhteen lapseen. Kannattaa miettiä myös, jaksaako vielä kerran aloittaa alusta vauvamuskarit, vaunulenkit, vauvauinti ym vauva-ajan harrastukset, riittääkö innostus panostaa täysillä vielä yhden varhaislapsuuteen. Itse olen iltatähti, eivätkä vanhempani enää jaksaneet minun kohdallani niin panostaa. Isosisaruksista on kuvia vaikka mistä muskareista ja virpomisreissuista, minusta ei. Olen mennyt siinä sivussa ja välillä on tuntunut että olen taakka vanhemmilleni, olisivat jo halunneet nauttia vapaampaa elämästä. Tämä on toki vain oma kokemukseni, eikä tietenkään kerro teidän tilanteestanne mitään. Äitini oli nelikymppinen minut saadessaan, joten sinä olet vielä nuori.

Ikäero sisaruksiin ei mielestäni tuossa ole mikään ongelma, nuorempi olisi kuitenkin alle kouluikäinen vielä.

Ikävää jos sinulle on jäänyt tuollainen olo :( En usko, että tämä olisi meillä ongelma, koska nautin niin täysillä etenkin kuopuksen vauva-ajasta, ja nyt siitä alkaa kuitenkin olla jo useampi vuosi,joten ei kyllästyttäisikään siten kuin jos olisi tehnyt kolmannen heti perään. Mutta miten repeää kolmen lapsen harrastuksiin? Nytkin on ollut hommaa, vaikka niitä,vasta kaksi, eikä nuoremmalla edes juurikaan harrastuksia vielä! Toisaalta vanhempi voi jo kohta kulkea yksinkin osaan niistä. Joo en tiedä. Jos ei osata päättää, niin sitten varmasti jää tekemättä. Toivottavasti ei kaduta jälkeenpäin... T. Ap

Vierailija
13/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen voimavaroja täytyy harkita tarkkaan. Meillä on kolme alakouluikäistä lasta, joilla kaikilla on 2-3 harrastusta viikossa. Asumme syrjäkylällä, joten omin päin lapset eivät pääse mihinkään. Toinen vanhemmista on käytännössä taksikuskina ja tekee töitä milloin missäkin koulun vaatenaulakossa, käy kaupassa jne, kun lapset harrastavat. Toinen huolehtii ruokaa pöytään ja valvoo läksyjen tekoa, koulunkäynti menee harrastusten edelle aina. Ruoka-aika limittyy aina johonkin sopivaan väliin ja aikatauluista on pidettävä kiinni, muuten korttitalo kaatuu. Mutta tämä on tietoinen valinta, omasta lapsuudesta tuttu elämäntapa.

Vierailija
14/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ollut ihanaa olla kolmen lapsen äiti, enkä pysty kertomaan mitään kamalia kauhukuvia jaksamisesta tai rahojen loppumisesta. Toki raskaita hetkiä on ollut esim. silloin kun kaikki oksentaa samaan aikaan, mutta niistäkin on selvitty. Kaikki kolme ovat nyt jo nuoria aikuisia, ja edelleen yhtä rakkaita ja rakastettavia kuin vauvoina.

Vierailija
15/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kolmas ja vielä neljäskin. T. Viiden lapsen äiti

Vierailija
16/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin 4.... pienimmästä on paljon iloa sisaruksille kun he ovat jo isompia. Enempää ei uskalla, kaikki on terveitä. Seuraavalla olisi varmasti joku kehitysvamma tai tulisi kohtukuolema tai kätkytkuolema. Ei onni voi jatkua ikuisesti.

Me ollaan niin kiitolllisia näistä lapsista.

Vierailija
17/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4- ja 7-vuotiaat alkavat jo olla "voiton puolella", joten vauvalle on aikaa. Lisäksi ikäero ei ole liian suuri, vaan isommat sisarukset ovat mukavassa iässä vauvan kannalta. Autoon mahtuminen on jokseenkin hankalaa, samoin reissaamisesta tulee kalliimpaa, mutta haittaako se teitä? Meillä on 7-paikkainen perheauto kokoa laiva, mutta toisaalta reissuun lähtiessä isommille lapsille tarvitaan enää ihan järkevä määrä rompetta mukaan, joten vauvan/taaperon kamoille on tilaa. Ainoa asia mikä on jurppinut, on se yksivuotiaan älyvapaa meno, eli ruokailusta tuleva sotku ja koko kodin babyprooffaaminen turvalliseksi, lattialla on aina roipetta ja saa jynssätä jotain räkää ja banaania seinistä. Tosin kun ei ole ensimmäinen lapsi, niin tietää että tämä loppuu muutamassa vuodessa ja sitten on ihan erilaista. Kolmas lapsi sopi meille hyvin ja hän on tuonut valtavasti iloa elämäämme. Eskari-/koulupaineisiin siirtyvä isosiskokin on tykännyt, kun kotona voi heittäytyä konttaamaan leikkimään vauvan kanssa. Tämä oli meille erittäin hyvä ratkaisu, mutta neljättä ei todellakaan tule.

Vierailija
18/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa ny helevetti se sikiäminen

Vierailija
19/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa ny helevetti se sikiäminen

Niinhän ne suomalaiset ovat tehneet ja syntyvyys on jotain nälkävuosien tasoa. Mitenkäs luulet sen vaikuttavan tämän maan tulevaisuuteen?

Vierailija
20/29 |
16.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti suomalaiset tajuaisi olla polttamatta ja juomatta raskauden aikana sillä tupakkalapsilla ei ole mukava elämä tiedossa koska äiti ei heitä rakasta ja voi tulla iän myötä sairauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi