Elatusmaksun suuruudesta
Moi kaikki! Meillä tällanen tilanne: 13v tyttö asuu mun luona, paitsi joka toisen (pidennetyn) viikonlopun to-ma tai to-su. Maksamme harrastuksen ja sairasvakuutuksen puoliksi. Minä lähes kaiken muun arkisen, vaatteet, puhelinlaskun jne. Elatussumma on 160 euroa/ kk. Mielestäni aika vähän. Mitä ajattelette? Minkä suuruisia elareita te saatte tai maksatte yhdestä lapsesta?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi kaikki! Meillä tällanen tilanne: 13v tyttö asuu mun luona, paitsi joka toisen (pidennetyn) viikonlopun to-ma tai to-su. Maksamme harrastuksen ja sairasvakuutuksen puoliksi. Minä lähes kaiken muun arkisen, vaatteet, puhelinlaskun jne. Elatussumma on 160 euroa/ kk. Mielestäni aika vähän. Mitä ajattelette? Minkä suuruisia elareita te saatte tai maksatte yhdestä lapsesta?
Kiitos vastauksista!Saat kauhean pienen elatusavun.
Onko miehesi työtön tai eläkeläinen?
Standardi-elatusaspu on 420€:sta ylöspäin/ lapsi.
Viikonloppuisyys ei pienennä elatusmaksua. Isällä on sen lisäksi velvollisuus osallistua isoihin kuluihin,
kuten lapsen polkupyörä, silmälasit,
lääkärikulut ja lääkkeet,
talvivaatteet, sukset ja harrastusmaksut.
Älä nyt puhu palturia. Elatusmaksu voi olla mitä vain tuosta 150 eurosta alkaen. Se lasketaan suunnilleen niin, että jos katsotaan lapsen kuluiksi esim. 600 e/kk, niin siitä vähennetään lapsilisä ja loppuosa jaetaan vanhempien kesken niin, että isompituloinen maksaa enemmän. Saattaa siis käydä niinkin, että isä on pienempituloinen kuin äiti ja hän joutuu maksamaan vähemmän. Tuttu mies maksaa 160e/lapsi. Lisäksi hän osallistuu kalliimpien hankintojen maksamiseen.
150 ja kaikki tapaamisiin liittyvät kulut. Lapsi käy isällään n. 6 krt/vuosi. Tapaamiset vähän pidempiä ja sijoittuvat koulujen loma-aikoihin.
Tulen ihan ok toimeen. Olennaisinta on suhteuttaa omat tulot menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat edes tuon. Oma lapseni ei saa etävanhem malta mitään. Ei osta edes satunnaista vaatekappaletta, vaikka pyydän. Asuu isossa uudessa talossa, ajaa upouudella autolla, jne.
Vuoden verran käytiin monta neuvottelua lastenvalvojalla elatuksesta. Etävanhempi ei tuonut ikinä mitään papereita tuloistaan, ilmoitti vaan, että ei voi maksaa mitään ja se riitti lsstenvalvojalle. Sovittelussa sama juttu.
Jos olisit ollut päämieheni, niin olisin ottanut miehen verotiedot ja arvioinut hänen menonsa alakanttiin. Sitten vain juttu käräjille ja esittäkööt itse vastatodistelua, jos on erimieltä luvuista.
Prosessilakimme tuntee myös ns. Editiovaatimuksen, eli voit vaatia, että kärjäoikeus velvoittaa sakonuhalla vastapuolen esittämään nimetyt asiakirjat.
Ilmeisesti sinulla ei ollut avustajaa tai jos oli niin hän oli ilmeisesti luokattoman huono.
T. Juristi
Tuo 420 e onlaskennallinen elatusavun tarve. Siitä vähennetään lapsilisä,
Jos molemmat vanhemmat suurinpiirtein samantuloisia, niin sitten se loppu puoliksi, se on 160 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat edes tuon. Oma lapseni ei saa etävanhem malta mitään. Ei osta edes satunnaista vaatekappaletta, vaikka pyydän. Asuu isossa uudessa talossa, ajaa upouudella autolla, jne.
Vuoden verran käytiin monta neuvottelua lastenvalvojalla elatuksesta. Etävanhempi ei tuonut ikinä mitään papereita tuloistaan, ilmoitti vaan, että ei voi maksaa mitään ja se riitti lsstenvalvojalle. Sovittelussa sama juttu.
Tulot selviävät helposti verotoimistossa. Verotiedot ovat julkisia ja ainakin täällä Helsingissä koneita on monta, ja niissä verotietoselailu valmiina.
Nro 19 t juristi