clomifenhoidon seuranta?
Onko teillä clomifenia käyttävillä aina ollut seurantaultrat vai oletteko käyttäneet lääkettä ilman ultria? Käytännöt tuntuvat vaihtelevan...itsellä lääkäri ei edes puhunut, että täytyisi seurata jotenkin...nyt mietityttää kun toista lasta jossain vaiheessa yritetään samoin hoidoin niin pitäisikö vaatia seurantaultria kiertoihin!
Kommentit (7)
Tämä clomifen ja seurantaultrat -aihe on aika legendaarinen ja ilmeisesti aina ajankohtainen. On ihmeellistä, että EDELLEEN löytyy lääkäreitä, jotka kirjoittavat clomifen-reseptin kirjaamatta seurantaultria. Lääkäreille (niin yksityisille kuin julkisellekin puolelle) on nimittäin annettu erillinen ohjeistus clomifenin seurannasta jo vuosia sitten.
No, siis clomien pakkausselostekin kertoo, että lääkettä saa käyttää vain ja ainoastaan asiantuntevan erikoislääkärin tms valvonnassa, ei ominpäin! Riskejähän clomifeniin liittyy, joten itse en koskaan käyttäisi sitä ilman seurantaultria. (Riskeinä mm. voimakasta munasarjojen suurentumista, verenpurkaumia, ylistimulaatiota, kohdun limakalvon oheneminen ja näköhäiriöitä.)
Minulla on useiden kiertojen kokemus clomeista ja niillä on aikaansaatu kaksi hyvin päättynyttä raskauttakin. Kummallakin hoitokierroksella minut on ultrattu säännöllisesti kp 11-13 tienoolla joka toisessa clomikierrossa alkaen siitä kierrosta, jossa lääke on määrätty. Tämä on myös suositus. Hoitava tahoni on ollut TAYS.
Minulla on hoidosta vain hyviä kokemuksia ja olen kokenut seurantaultrat todella tärkeiksi. Ensimmäistä yrittäessämme ei ollut ongelmia ja vauva sai alkunsa pelkillä clomeilla. Mutta toisen yrityksen alkaessa huomattiinkin seurannassa, että clomit ohentavat limakalvon niin ohueksi, että kiinnittyminen ei onnistuisi. Sain tukilääkkeeksi menogon-pistokset ja tulosta tuli heti toisesta kierrosta.
En siis suosittele KOSKAAN clomifenin käyttöä ilman seurantaa. Ultra tulisi tehdä ainakin ennen aloittamista, jotta nähdään perustilanne munasarjoissa ja sitten ekassa käyttökierrossa. Ekan kierron jälkeen sitten riippuu vuodon määrästä yms onko syytä ultrata uudelleen heti toisessa kierrossa vai vasta sitten kolmannessa. Tämä on lääkäreilläkin hyvin tiedossa, joten voit vaatia seurantaultraa ihan pelkästään siihen vedoten, että näin KUULUISI tehdä!
Tsemppiä hoitoihin ja pikkukakkosen yritykseen!
T jepuli (luomu)rv18 + clomipojat 3v6kk ja 1v3kk
kaikki lääkärit määrää seurantaa. oon kahteen otteeseen syöny clomeja. Joskus yli10v ja kolme vuotta sitte. Kummallakaan kerralla ei seurattu vaikka tuo toinen kerta oli ihan yksityinen lääkäriasema jossa kävin. Mulla kuitenkin on PCO ja rakkuloita vaikka muille jakaa. Siitä huolimatta ei seurattu, ei edes nyt toisella kerralla kun sön ensin 1tabl päivä ja sit 3kk 2 tabl päivä. Eli ei ole lääkäreillä hyvin tiedossa tai sit ei vaan välitetä.
Hei,
Itse asioin yksityisellä ja siellä onneksi lääkäri ehdotti seurantaa. Itse se ajankohta piti laskea ja varata aika kierron seurantaultraan. Ei siinä aina edes samalle lääkärille pääse, joten voihan tässä asiassa toimia omatoimisestikin, jos sen hetkinen lääkäri ei asiaa ota puheeksi.
Tuo seuranta osoittautui mun kohdalla hyväksi, koska pelkät clomit eivät vaikuttaneet PCO-munasarjoihini mitenkään. Yhden kierron jälkeen sain siihen metut avuksi ja homma alkoi toimimaan.
Eihän nuo ultrat ilmaisia ole, mutta tyytyväisenä laskun maksoin. Ajatus siitä, että olisi turhaan syönyt niitä clomeja kuukausitolkulla ja elätellyt turhaa toivoa on näin jälkeenkin päin aika ahdistava ajatus.
Minä (PCO-potilas myöskin) aloitin kanssa juuri Clomhexalin, eikä tilannettani seurata ultraäänellä. KYS:illä polilla aluksi katsottiin ultralla. Silloin näkyi vain yksi irtoamaisillaan ollut folli (PCO-monirakkulaisuutta ei kai havaittu), oisko se syy ettei "tarvi" seurata... Kun soitin lisäinfoa, sanottiin erikseen ettei tarvi ultrailla ja myös mahdollisesti kahteen tabuun per päivä siirtyessäni ei seurata. Toivottavasti tietävät mitä tekevät... :/
Oireet ei ainakaan tällä 1/pvä-annoksella oo tuntunu juurikaan, ei ole siis pelottanut ilman ultraa kun vielä puhelimessakin sanoivat näin. Miten teillä muilla, onko oireet olleet vahvoja? Onhan näitä palstoilla kyllä joskus ollut joilla pienetkin clomiannokset kai tehneet tuhojakin.
Mulla ei tullu minkäänlaisia oireita edes sillon kahden tabletin aikaan.
Mitä tulee tuohon omatoimisuuteen niin se oli vähän hankalaa kun en edes tienny että tätä lääkettä käytettäessä pitäis jotain seurata. Vasta nyt jälkeenpäin oon täällä netissä lukenu tästä. Olihan tää minun nykynen lääkäri nyt sit vähän ihmeissään tuosta seuraamattomuudesta, mutta hän kyllä on muutenkin paljon enemmän lapsettomuudesta tietävä kun nämä edelliset.
Saas nyt sit nähdä joudunko ottamaan viel terolutien ja metujen lisäks clomitkin. Ainakin lääkäri vähän siihen suuntaan puheli. Kesä nyt mennään vaan näillä teroilla ja metuilla. lokakuussa sit katsellaan taas jos ei mitään oo tapahtunu. Sit ainakin tiedän että seuranta tulee varmasti :))
Eli käytännöt tosiaankin vaihtelevat! Itselläni oli yksityisenpuolen lääkäri ja vielä "osaavassa" maineessa, no täytyy sitten tuota asiaa häneltä kysyä kun yritys pikkukakkosesta alkaa!
Itsellä lääke onneksi ainakin toimi kun ekasta clomi+terolut kierrosta tuli heti tulosta :)
Clomifen kun stimuloi noita munasarjoja ja mulle lääkäri selosti, että clomifeniä ei koskaan kirjoitetan ilman ultra-seurantaa liikastumulaation vuoksi. Varsinkin jos on kyseessä PCO potilas -kuten minä. En toki tiedä miten muuten menee. Mutta mulla ainakin seurattiin ultraamalla.