Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulevan yläkoululaisen koulumatka on noin 4,9 km.

Vierailija
14.04.2017 |

Muita? Kokemuksia, vinkkejä. Hankalaa kun luokat jaetaan tiedotteen mukaan koulukyyditysten mukaan ja pojan kaverit ovat molemmat kyyditettävien joukossa. Oletteko suosiolla itse kustantaneet vai kulkeeko pyörällä?

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei kommenttien perusteella ymmärrä yhtään AP:n ongelmaa. Ilmaisen bussikyydityksen kouluun saa vain jos matkaa on 5km tai sen yli. Jos on lyhyempi matka kouluun pitää joko kustantaa bussikyyti itse, vanhempien kuljettaa tai mennä pyörällä. Kuukausittainen bussilippu on aika kallis verrattuna siihen että kyydityksen saisi ilmaiseksi. 

Minä aloittajana koittaisin vaatia sen ilmaisen kyydityksen. Soita kouluun ja ilmoita matkaksi tasan 5km? 

Kyllä me ymmärrettiin. Raja on raja. Kyllä ne siellä kunnanvirastossa pystyy sen kartasta tarkistamaan. Meidän ekaluokkalainen käveli 2,9 km koska kolmessa kilometrissä oli raja. Kaverin lapsi käveli myös, kun naapurista 100 m päästä otettiin taksiin. Näin se nyt vaan menee. Joku päivä se on opiskelupaikkakin on pisteen päässä, jossain sekin raja vaan menee.

Vierailija
82/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 4,6km koulumatka yläkoulussa, koulukyydillä pääsi yli 5km matkalla. Pyörällä, kävellen ja joskus satunnaisesti naapurien/kavereitten vanhempien kyydillä. Jos oli ihan -35 pakkasia niin lintsasin, muuten en ikinä enkä joutunut vaikeuksiin tai jäänyt jälkeen.

Välillä otti kaaliin mutta kunto kasvoi ja sai ilmaa ennen koulua. Hyvin jaksaa!

Teini-ikäisen tytön pukeutumistyylistä (pipottomuus, paljaat nilkat yms) ei tingitty mutta siitä opittiin aikanaan kun paleli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täällä lantsulla saa ilmaisen koulukytdityksen jos matka on yli 5km, ja meillä jää siis just rajan alle. Teemme molemmat vanhemmat töitä kotoa käsin joten kaveria pitäisi lähteä aina varta vasten viemään ja hakemaan. Tekisi mieli pistää poika liikkumaan sen sijaan mutta onko sit aina hikinen koulussa jne.

Aamuisin pyöräillessä on sen verran viileä, ettei siitä hiki tule. Aamulla suihkun raikkaalle puhtaalle iholle dödö ja pyörän selkään.

Vierailija
84/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä pyöräilemään. Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo 4,9km matka pyöräilemään yksin ilman mitään kimppakyytejä. Ja jos fillarointi ei käy niin bussilla tai kävellen...

Vierailija
85/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopa on nykyään kermaperseitä nuoria, kun ei tuollaista matkaa selviä pyörällä. Omassa nuoruudessani (90-luvun lopulla) lähes KAIKKI yläkoulun aloittavat kulkivat koululle pyörillä. Aivan vieressä asuvat saattoivat kävellä ja parilta syrjäkylältä (10+ km päästä) tulevat kulkivat bussilla, mutta muuten pyörä oli selkeä valinta. Itseasiassa sama päti jo alakoulun viimeisillä luokillakin. Mopoiän tullessa moni kyllä vaihtoi pyörän mopoon, muttei läheskään kaikki.

Ei meillä ollut mitään vanhempien yksityiskyytejä kuin erikoistapauksissa. Pyörä kuljetti satoi, paistoi tai oli pakkasta. Pyöräteitä oli osalla matkoista, mutta toisilla ei. Kyllä yläkoululainen selviää piennartakin pitkin poljettavan koulumatkan.

Vierailija
86/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kouluun siis pääse ihan tavallisella bussilla?

Nää kaupunkilaisten kommentit on niin ihania!

Vierailija
87/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meidän yläkoululaisen bussikulut maksamme ihan itse. Täällä ei makseta lippua jos siirtyy painotuksen takia kauempaan kouluun. Se on meille ihan ok.

Vierailija
88/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa ei saa ilmaisen kyydin jos lähikouluun on liikaa matkaa. Aitä rajaa en muista, mutta jos nyt olisi vaikka tuon 5km niin ilmanen kyyti on jos lähikoulu on kauempana. Jos taas itse valitsee jonkin muun kuin lähikoulun tai painotusopetuksen niin matkat pitää maksaa itse.

Oma yläkoululaiseni on painotusluokalla ja koulumatka on 10km ( lähikoulu 2.5km) ja kulkee bussilla johonka maksetaan bussikortti itse. Hinta on alle 17vuotiaille 27e/30 päivää joten ei paha hinta minusta.

Vierailija
89/89 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama juttu, 4,9 km mitattuna meiltä, kun raja (painotettiin opetukseen) on 5 km.

Molemmille yläkoululaisille olemme siis alusta asti joutuneet ostamaan bussiliput niiksi ajoiksi kun eivät käytä pyörää. Arvoa kun lataa, niin 20 € riittää pyöräilykaudella, talvella menee enemmän. 

Alakoululainen on yläkoulusta parin sadan metrin päässä koulussa ja saa matkakortin. 

Mutta johonkin se raja on vedettävä, ei siinä mitään.

Mä en oikeen halua että noi pyöräilee talvella, keskustan alueella (jossa valtaosa matkasta menee) pyörätie on kadulla (siis sellainen kapea maalattu kaista) ja se on aivan jäässä. Bussit kaahaa just pahimmalla osuudella läpi ja mulle on käynyt niin, että pyöräilijältä lähti renkaat luisuun ja kaatui suoraan mun auton eteen. Onneksi ajoin hiljaa, en lähellekään nopeusrajoituksen 40 km/h mukaan. Lisäksi siinä on risteys, jonka yli tuo pyörätie menee ja jossa kokemukseni mukaan autoilijat ei (vieläkään!!!) älyä huomioida pyöräilijöitä, joilla on etuajo-oikeus, kuten viereisellä ajoradalla ajavillakin. Kesällä valoisalla ihan ok, mutta talvella pimeällä ja liukkaalla  vaarallista, mielummin maksan bussikortin.

Ja huolestuneille: liikkuvat kyllä aivan takuulla riittävästi ilman talvipyöräilyäkin, molemmat kilpaurheilijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi