Tulevan yläkoululaisen koulumatka on noin 4,9 km.
Muita? Kokemuksia, vinkkejä. Hankalaa kun luokat jaetaan tiedotteen mukaan koulukyyditysten mukaan ja pojan kaverit ovat molemmat kyyditettävien joukossa. Oletteko suosiolla itse kustantaneet vai kulkeeko pyörällä?
Kommentit (89)
n 15 min kun poika ajaa kotoa fillarilla kouluun. Mikä ongelma? Talvella hiihtäen, ilmeisesti asutte korvessa.
Vierailija kirjoitti:
Ap palailee astialle kun ehtii. Toki tosi huonolla säällä ja kovilla pakkasilla menisi bussilla. Asiassa on kuitenkin muitakin kysymyksiä. Koko muu nykyinen luokka ja kaverit menee kuljetuksella. Käytännön sanelemana ovat koululla jo puoli tuntia ennen koulun alkua bondaamassa keskenään, josta oma jää paitsi. Toisaalta ei tarvi niin aikaisin herätä. Kuljetusluokka vai keskustassa asuvien luokka. Nykyisen parhaan kaverin luo on lähemmäs 10km matkaa, joten siinä mielessä on sama mistä kaverit on, periaatteessa.
Mitä mieltä lapsi itse on? Mä menisin lapsen tahdon mukaan luokkavalinnassa jos siihen perhe voi yleensä vaikuttaa. Tuo pyöräily kouluun on hyvä vaihtoehto toukokuusta - lokakuuhun. Mä maksain lapselle itse bussilipun talveksi jos busseja kerran kulkee. Taksi olisi meille niin kallis että lapsen pitäisi kyllä pyöräillä myös talvella.
Meillä oli lapsilla koulumatka 8 kilometriä suuntaansa. Lapsi pyöräili / käveli ensimmäiset 4 kilometriä hiekkatietä. Loppumatka (4 km) oli asfalttimaantietä ja siihen saimme koulukyydin. Suurin riesa oli ettei aikataulut pitänyt aamuisin ja lapsi seisoi tienposkessa 10-30 minuuttia aamuisin odottamassa taksia.
Yläkouluiässä poika fillaroi kokomatkan koska ei halunnut olla riippuvainen epäluotettavasta taksikyydistä. Äitiä kyllä hirvitti talvisin, kun ei ollut valaistusta ja piennarta ei ollut käytännössä ollenkaan. Otsalamppu ja heijastinliivi päällä pojalla. Tyttö pyöräili puolimatkaa ja meni loppumatkan koulutaksilla millä kulki myös paras kaveri.
Itselläni oli 3 km koulumatka maalaiskunnassa, mikä ei kesällä (tai syksyllä) ollut mikään ongelma. Talvella kävelin kerran äidin kanssa kouluun, mutta onneksi hänkin tajusi, ettei pientä kolmosluokkalaista voinut pistää talvipakkasilla kävelemään kouluun katuvalottomalla 80 km / h tiellä, jossa ei ollut edes suojatietä... Ysille saakka pääsin aamuisin kyydillä kouluun heti kun aamut hämärtyivät tarpeeksi. Poutasäällä kesäisin ja syksyisin pyöräilin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
n 15 min kun poika ajaa kotoa fillarilla kouluun. Mikä ongelma? Talvella hiihtäen, ilmeisesti asutte korvessa.
Joo, hyväkuntoisella asfaltoidulla valaistulla pyörätiellä.
Minä fillaroin 5km suuntaansa 6 vuotta, yläaste ja lukio. Asuttiin taajaman ulkopuolella ei tainnut olla asfalttia. Vartissahan sen veti. Ja olin silti ylipainoinen.
No nyt on urheilullista porukkaa, mutta kun lähdetään ostarilta lisää läskiä hakemaan, niin sitten kyllä pörrätään parkkihallissa ympyrää 5min ettei tarvitsisi persettä kiskoa yli 30m matkaa.
Meillä vaarallinen tie, joten bussikortin saa 1-6 lk, yläasteikäiselle maksamme matkan itse. Mutkainen ja mäkinen hiekkatie jolla ei pientareita, tiellä ajetaan kovaa. Parinkymmenen metrin välein lojuu puskurinpalasia tien varressa...
Espoossa ei saa painotettuun tai toissijaiseen kouluun matkoja.
Sodankylässä ei ole, ku 90 kilometriä. Linja-auto tai asuntola. :-)
Mulla matkaa 5km ja pyörällä tai bussilla kuljen
4,9 km koulumatka kirjoitti:
No monestikkos on tullut 4,9 km käveltyä talvipakkasessa?
No lähestulkoon aina kun on yli 15 astetta pakkasta. Mun ranskanperunani lähtee kylmällä huonosti käyntiin, enkä viitsi maksaa mansikoita lämmitystolpasta työpaikalla muutaman pakkaspäivän takia. Ja mein työpaikalla se todella maksaa mansikoita. Kävely virkistää eikä tule kylmään kun reippaasti liikkuu.
Öö mitä? Mä kuljin yläkouluun ja lukioon 6v. (maaseutu) pyörällä satoi tai paistoi. Talvella kovalla pakkasella bussilla, johon pysäkille sinnekin matkaa.
EI tolla matkalla ala haista. 15min max. Menee kun rauhakseen polkee. Mukavasti herättää aamulla ja virkistää tunkkainen koulupäivän jäljeen.
Mun nörtti teinipoika 14 v kulkee tuon matkan pyörällä kouluun ympäri vuoden, ja iltaharrastukset siihen päälle. Ei edes halua kyytiä. Eikä se ole edes urheilullinen. En ymmärrä millainen ansarikukka teillä on.
Mä ite välillä kävelen tuon matkan töihin. Pukeutumiskysymys. Minäkin olen normi sohvaperuna. Mukavat kengät vaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis täällä lantsulla saa ilmaisen koulukytdityksen jos matka on yli 5km, ja meillä jää siis just rajan alle. Teemme molemmat vanhemmat töitä kotoa käsin joten kaveria pitäisi lähteä aina varta vasten viemään ja hakemaan. Tekisi mieli pistää poika liikkumaan sen sijaan mutta onko sit aina hikinen koulussa jne.
Meillä fiksu talouspäällikkö laski matkan "tontin rajalle", jolloin hän sai matkaksi 4 km 800 m, ei kyytiä. Me laskimme sen matkan kotiportille, jolloin etäisyys koulun ja kodin välillä olikin 8 km 200 m. Kyyti saatiin vasta hallinto-oikeuskäsittelyn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
4,9 km koulumatka kirjoitti:
No monestikkos on tullut 4,9 km käveltyä talvipakkasessa?
No lähestulkoon aina kun on yli 15 astetta pakkasta. Mun ranskanperunani lähtee kylmällä huonosti käyntiin, enkä viitsi maksaa mansikoita lämmitystolpasta työpaikalla muutaman pakkaspäivän takia. Ja mein työpaikalla se todella maksaa mansikoita. Kävely virkistää eikä tule kylmään kun reippaasti liikkuu.
Tää oli ihana, munkin ranskikseni nostaa kuvaannollisesti kädet pystyyn kun pakkanen ylittää 20 astetta :) sit ei muuta kuin toppahousut, rukkaset, karvalakki ja kuomat, ja kävellen töihin se 4,5 km.
Vierailija kirjoitti:
Ap palailee astialle kun ehtii. Toki tosi huonolla säällä ja kovilla pakkasilla menisi bussilla. Asiassa on kuitenkin muitakin kysymyksiä. Koko muu nykyinen luokka ja kaverit menee kuljetuksella. Käytännön sanelemana ovat koululla jo puoli tuntia ennen koulun alkua bondaamassa keskenään, josta oma jää paitsi. Toisaalta ei tarvi niin aikaisin herätä. Kuljetusluokka vai keskustassa asuvien luokka. Nykyisen parhaan kaverin luo on lähemmäs 10km matkaa, joten siinä mielessä on sama mistä kaverit on, periaatteessa.
Tuohon matkaan menee pyörällä 15-20 minuuttia, jos lapsesi haluaa bondata, niin lähtee vähän aikaisemmin. Tuskin haluaa, näkeehän niitä lopun päivää.
Jos teini haluaa, niin vaihto t-paita reppuun ja vaihtaa sen vessassa.
Mutta hyväkuntoinen joka ajaa tasaisen rauhalliseen tahtiin, ei juuri pääse edes hikeen tuossa vartissa.
Miksi ap et käytä hyväksi tuota ilmaista säännöllistä liikuntaa lapselle?
Ehkä et ole itse pyöräillyt vuosikymmeniin, niin se tuntuu itsestäsi ylivoimaiselta?
Samaa mieltä. Mä väitän että 90 prosenttia aikuisista työntekijöistä ei kävelisi töihin 4.9 kilometriä ja samaa matkaa takaisin. Monessa paikassa hajaseutualueilla ei ole katuvalaistusta eikä jalkakäytäviä tai pyöräreitä. Sinne vaan koululaiset maantien pientareelle fikkarin kanssa selviämään koulumatkasta.