Kertokaa nyt, onko se ThaimaaHAN vai ThaimaaSEEN?
Sanon itse aina Thaimaaseen, vaikka eihän siinä ole mitään logiikkaa. Thaimaahan se varmaan pitäis sanoa?
Kommentit (34)
No mieti. Swazimaahan vai Swazimaaseen. Perunamaahan vai perunamaaseen.
maa: maahan
Tällä logiikalla Thaimaahan on oikein.
http://www.kielitohtori.fi/suomen-kielenhuollon-kysymys/sanotaanko-thai…
Thaimaa = Thai-Maa
Maahan mennään. Maaseen ei.
Loimaahan vai Loimaaseen?
Kieli ei ole aina loogista.
Helppo muistisääntö: Vantaaseen, Espooseen, Saimaaseen, Töölööseen, Porvooseen ja Thaimaaseen.
Suurin osa minun tutuista sanoo että Thaimaaseen. Olen joskus korjannut että aiotte siis mennä ThaiMAAHAN, sitten ovat väittäneet että molemmat sanonnat ovat oikein.
Ihan koulutettuja, perussivistyneitä ihmisiä ovat siis olleet, eikä mitään lähiörupusakkia.
Vantaahan, Espoohon, Saimaahan, Töölööhön, Porvoohon ja Thaimaahan
Voitaisko sopia tästä lähtien että se on....... ThaikkuLandia? :D
Vähän kuin ThaikkuKuutio (se pakastealtaan ruoka) tai ThaikkuHieronta!
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa minun tutuista sanoo että Thaimaaseen. Olen joskus korjannut että aiotte siis mennä ThaiMAAHAN, sitten ovat väittäneet että molemmat sanonnat ovat oikein.
Ihan koulutettuja, perussivistyneitä ihmisiä ovat siis olleet, eikä mitään lähiörupusakkia.
He varmaan myös vievät lapset kesällä Puuhamaaseen :)
Vierailija kirjoitti:
Vantaahan, Espoohon, Saimaahan, Töölööhön, Porvoohon ja Thaimaahan
Viimeinen meni sentään oikein =D
Vantaalle, Espooseen, Saimaalle, Töölöön, Porvooseen.
Kielissä tosiaan ei aina mennä logiikalla ja varsinkin nimet on opeteltava tapauskohtaisesti.
Orpo -> Orpon (nimi) jne.
-maa ei välttämättä vierasperäisissä nimissä aina tarkoita samaa kuin suomen kielen maa-sana, mikä on syynä Thaimaaseen-muodon kehittymiselle.
Yhden suomalaisen paikkakunnan taivutus kieliopillisesti on minulle edelleen mysteeri:
Kangasala.
Kangasalaan, Kangasalalle, kangasalalainen, kangasaluslainen, siis mitä?!?!
Vierailija kirjoitti:
Yhden suomalaisen paikkakunnan taivutus kieliopillisesti on minulle edelleen mysteeri:
Kangasala.
Kangasalaan, Kangasalalle, kangasalalainen, kangasaluslainen, siis mitä?!?!
Kangasala - Kangasalle
Hyvä esimerkki siitä, että ei voi päätellä ja järkeillä.
Jos joku sanoo asuvansa Kangasalla, niin ihan ensin tulee mieleen, että paikkakunnan nimi on Kangasa. Kuulostaa joltain kengurumaalta.
1/5