Te joilla arvokoti ja trendikäs sisustus, mitä tuumitte jos käytte "köyhemmässä" kodissa?
Niin...? Itse asun lähiössä kolmiossa (omassa) miehen ja kahden lapsen kanssa, eikä ole varaa kauheasti panostaa vaikka haluaisinkin. Esim. tapetit valittiin tarjouksen perusteella ja katto maalattiin itse. Kalusteet on milloin mistäkin, tosin kaikki ihan siistejä ja osa itse kunnostettu. Yritän pitää kodin siistinä ja valoisana ja meillä on huonekasveja esillä ja pöydänpäälliset tyhjinä, mitä nyt lapsilta pystyy.
Monet vieraat, myös sellaiset, jotka asuvat itse arvoalueilla ja voivat sisustaa Artekilla ja muilla designkalusteilla ovat kehuneet. Kehuvatko oikeasti vai ajattelevatko että kamala lähiöloukku..?
Kommentit (22)
En mitään.
Sotkuisesta ja rumasta en tykkää, mutta eihän se kauneus ja kodikkuus ole rahasta kiinni.
Jos sotkuista, ajattelen että onpa junttia. Jos siistiä niin en sen kummemmin ajattele mitään. Tosin myös hyvin sisustettu kämppä on sotkuisena ruma.
Arvokoti ja trendikäs sisustus eivät kuulu yhteen.
Ja en paheksu muiden koteja. Jossain takaraivossa kuuluu joskus vielä arkkitehti-isän snobbailu, kun näkee puolipaneeleja ja boordeja, mutta itse yritän arvostaa erilaisuutta.
Ajattelen, että heitä ei sisustaminen kiinnosta. Se kun ei ole aina rahasta kiinni.
Asun arvokodissa ja sistustus on trendikkäästi 1920-luvulta. Ymmärrän, että kaikilla ei ole mahdollisuutta samaan.
Meillä on iso omakotitalo uima-altaineen, kaksine saunoineen, kotimme on siisti, laadukkailla materiaaleilla rakennettu ja hyvällä maulla sisustettu.
On talvipuutarha, kesäkeittiö, useita terasseja, paljon viherkasveja ja omaa maatakin ympärillä yli neljä hehtaaria.
Tuttavillamme on vanhoja taloja tai asuntoja, eikä kenelläkään likimainkaan sellaista kotia, joka meillä on.
Ymmärrämme kuitenkin, että jokaisen koti on se oma ja varmasti hyvä, sekä rakas paikka.
Ei tulisi mieleenkään alkaa arvostella, saatikka dissata.
Ystävämme ovat ystäviä ihan muista syistä, kuin kotinsa ja sen arvon perusteella.
Meillä on näin ja muilla omalla tavallaan.
Hyvää pääsiäistä!
Vierastan trendikästä sisustusta. Pidän jatkuvaa trendien seuraamista vähän tyhjäpäisten hommana. Yleensä en kyllä kiinnitä muiden sisustukseen juuri huomiota.
Vaikka asun itse arvoalueella, en todellakaan katsele nenänvartta pitkin lähiössä asuvia ja heidän kotejaan, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka arvostelevat muita niinkin pinnallisten asioiden kuin sisustuksen vuoksi.
Nää pn kaikki niin kovin sattumanvaraisia asioita. Mulla on kolme arvoasuntoa ja opn asunut niissä kaikissa. Mulla on myös kolme lähiöasuntoa ja oon asunut niistäkin kahdessa. Sisustus on trendikästä siinä määrin kuin satunnaisista perintömööbeleistä ja milloin mistäkin muusta koottu nyt voi olla, tavallaanhan toi on nyt muodikasta, mutta ei meillä siksi sellaista ole, vaan muuten.
Ja mua ei siis pätkääkään kiinnsta muiden asuminen. Jos ihan rehellisiä ollaan niin omakaan ei kauheasti jaksa kiinnostaa. Jossain pitää asua ja on kiva jos siellä on tapreelliset kalusteet.
Minulta kysytään usein neuvoja sisustuksen parantamiseen ja se on vähän kiusallista, jos on vain mennyt kahville. Ei sitä voi sanoa, että miksi puuttuu kattolistat tai että joku väri sopisi paremmin, kun parhaansa ja oman maun ja varakkuuden mukaan he ovat kotiaan sisustaneet. Jokaisen kodista löytyy jotain hyvää sanottavaa.
Jotain olen joskus kysyttäessä vihjaissut, kuten miksi keittiön kaapit ovat niin kummallisesti käytössä, että tiskikoneesta kannetaan astiat monen metrin päähään kaappiin, kun sen koneen päällä on ihan samanlainen kaappi, toimivuus paranisi vain vaihtamalla kaappien sisällöt keskenään.
No, ei nyt ole arvokoti, mutta keskiluokkainen omakotitalo ruuhkasuomessa. Kelpaako? Omasta mielestä tämä on tietenkin aivan mahtava, mutta moni ei jaa sisustustyyliäni, osa taas on hullaantuu. Mutta mitä sitten?
Aika moni tuttava/kaveri /ystävä jne asuu kerrostalossa, ja vuokralla, asunnot ovat ruukasuomen tapaan aíkamoisen pieniä, ja osa kunnoltaan vähän niin ja näin (lue kylppärit ja keittiöt)... Ja usein tulee kahviteltua tai iltaa istuttua kavereiden luona.
Ja sihan mrehellisesti sanoen, en todellakaan mene toisen kotiin arvotellakseni toisen asumista. Tyylejä on monia, ja pääasia on se että itse asukki viihtyy ja tykkää omasta ympäristöstään. Joten mikä minä olen arvostelemaan negatiivisesti toisen ihmisen ympäristöä missä hän itse viihtyy?
Tunnustan kyllä että tietenkin katselen aina ympärilleni kiinnostuneena, ohitan täysin ne asiat täysin mitkä eivät ole omaa tyyliä, mutta ainakin tähän asti olen ihan aina löytänyt jokaisen kodista jotain mistä pidän... Ja sen kyllä sanon ääneen. Viimeksi ystävän partsi teki vaikutuksen.. ok, talviteloillahan se oli, mutta pystyin silti näkemään mielessäni miten hän sen kesäksi sisustaa. Mieleeni on myös jäänyt erään ystäväni keittokomerossa oleva maustehylly.. niin ihastuttava!!!!
Hyvin usein kaverit/ystävät kyllä haluavat tulla meille iltaa istumaan kun meidän puitteet pihasaunoineen ja paljuineen on kivat. ja älämölöä saa pitää kun seinänaapureita ei ole. Mutta silti itse ainakin tykkään lähteä kotoa jonnekkin muualle usein. Tuliaiset/ syötävät / juotavat kainaloon ja menoksi. Pääasia on kuitenkin hyvä seura ja pieni irtiotto arjesta.
Ainoa mihin kyllä negatiivisesti kiinnittäisin huomioni, olisi asunnon epäsiisteys, ja joku kissankusen katku.. Silloin miettisin, että eikö se yhtään häiritse. (älä käsitä väärin, meillä on kyllä kissoja, joten eläimiä vastaan ei mitään ole) Mutta olen minä erään nimeltä mainitsettoman kaverin luona käynyt kylässä, missä oli täysi napakymppi ällötyksen suhteen.. se kissankusenhaju, joka paikassa pizzalaatikoita, likaisia astioita ja vaatteita, ja kaiken kruunasi lavuaarin reunalle jätetyt käytetyt tamppoonit.. en edes voi kuvata sitä lian määrää.. päälle päin niin sliipattu ja tyylikäs daami.. mutta se lian ja paskan määrä kotona.. APUA!!
Älä ajattele ap mitä muut ovat mieltä asumisestasi, vaan tee kodistasi sellainen missä itse viihdyt. Se on tärkeintä!!!
Sisustus ei ole pelkästään kiinni rahasta vaan on myös maku asia! Halvallakin voi sisustaa tosi kivasti ja kodikkaasti ja toisaalta kallis sisustus ei välttämättä ole minun mielestäni aina kaunis vaan voi myös olla steriili ja mitäänsanomaton. Siisteys ja puhtaus on aina kodikasta.
Sisustaminen ja kodin viihtyisyys ja tyylikkyys eivät ole rahasta kiinni, vaan hyvästä mausta. Paras sisustusvinkkini on siivous. Moni kallis sisustus menee täysin hukkaan, kun mitään ei romuläjien alta edes näe.
Aloittajan kämppä kuulostaa hyvältä. Tuskin varakkaat tuttavasi kehuisivat, jos oikeasti olisivat toista mieltä.
Liian trendikäskin on WT ja liian harmonisesti sisustettu. Vanhat suvut suosivat usein hieman erilaista sisustusta mitä sisustuslehtien sivuilla yleensä näkee. Tietenkin osalla näistäkin asunto on kuin kaatopaikka.
Meillä arvokoti (n.5milj) ja sisustus myös siihen sopiva. Ei ikinä tulisi mieleenkään tuomita, arvotella tmv. kenenkään toisen kotia. En juurikaan ajattele mitään näistä "köyhemmistä" kodeista. Esim. mun vanhemmat ovat olleet aina hyvin varakkaita ja asuvat vantaalla n. 60 neliön rivitalossa, jossa lähes koko sisustus Ikeasta. Mun mielestäni kenenkään kodin perusteella ei siis läheskään aina voi kertoa asujista paljoakaan, joten miksi sen perusteella kauheasti muodostaa mielikuvia?
Ei kai se rahaa hyvää sisustusmakua/-silmää takaa eli ei arvokodit välttämättä "trendikkäitä" ole (paitsi jos palkannut ammattilaiset sisustamaan) ja taas suht halvallakin voi sisustaa kivasti. Sen lisäksi riippuu hirveästi ihmisesti mitä pitää kivana/trendikkäänä. Tiedän ihmisiä, jotka sisustaneet pelkästään roskalavalta löytyneillä kalusteilla ja tavaroilla ja silti ovat super-trendikkäitä (näitä kodeista ollut lehtijuttujakin).
Minun ja puolisoni asunnon kalusteet ovat kaikki sukulaisten tm vanhoja tai kirppareilta ostettuja (onneksi kaikki värimaailmaltaan suunnilleen samantyylisiä, ettei ole kauhea "sillisalaatti"). Sohva tosin on yhdessä ostettu yhteiseen kotiimme. Vuokralla asuttaessa ei voi seinäpintojen, keittiökaappien ym väreihin ja tyyliin ei voi paljon vaikuttaa, mutta onneksi ne ovat tässä kämpässä oikein kivat :).
Vieraillessamme toisten kodeissa minut valtaa ihastus, kuinka toisten kotien sisustukset näyttävät niin upeilta vaikka onhan oma kotikin ihan kivaksi sisustettu. Kaikki meillä käyneet ovat kehuneet, vaikka itse joskus tuntuu että haluaisi laittaa kaikki huonekalut uusiksi. Se on totta, että siisti asunto näyttää arvokkaammalta kuin sotkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se rahaa hyvää sisustusmakua/-silmää takaa eli ei arvokodit välttämättä "trendikkäitä" ole (paitsi jos palkannut ammattilaiset sisustamaan) ja taas suht halvallakin voi sisustaa kivasti. Sen lisäksi riippuu hirveästi ihmisesti mitä pitää kivana/trendikkäänä. Tiedän ihmisiä, jotka sisustaneet pelkästään roskalavalta löytyneillä kalusteilla ja tavaroilla ja silti ovat super-trendikkäitä (näitä kodeista ollut lehtijuttujakin).
Se että jokin on trendikästä ei todellakaan tarkoita sitä että se on hyvän maun mukaista tai tyylikästä
Tuodaan omat tapetit ja huonekalut mukana.
Tilannetta "jos" ei tule koskaan tapahtumaan.