Pitääkö iäkkäiden vanhempieni muuttaa pois rakkaasta asunnostaan, jotta naapurin likka saa suihkutella?!
Vanhempani (molemmat yli 80-vuotiaita) ovat asuneet 30 vuotta samassa omistamassaan asunnossa. Joulukuussa naapuriin muutti nuoripari ja nyt on helvetti irti.
Jostain syystä putket huutavat ja ulisevat todella kovaa kun naapurissa lasketaan vettä. Eipä siinä mitään, mutta kun naapurin likka tykkää ottaa sellaisia 30-40 minuutin suihkuja. Äitini oli kerran laskenut aikaa ja 30 minuuttia on se yleisin suihkun kesto, päivittäin! Joskus menee suihkuun klo 6 aamulla.
On huomautettu, on pyydetty ottamaan huomioon, mutta EI! Ei mitään vaikutusta. Huoltomies on käynyt katsomassa ja huomauttamassa, ei vaikutusta. Jopa taloyhtiö on huomauttanut ylipitkistä suihkuista, koska vesilaskut ovat pompanneet heidän takiaan järjettömän suuriksi.
Asunnossa asui aiemmin yli kymmenen vuotta yksinäinen vanha rouva, sitten kuoli ja asunto oli usean vuoden tyhjillään. Aiemmin ei siis ollut mitään ongelmaa.
Alkaa keinot olla vähissä. Onko oikeasti niin, että vanhojen ihmisten pitää muuttaa pois, kun nuori nainen ei osaa ottaa naapureita huomioon?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
No jos vanhemmat ei siedä muita ihmisiä naapurustossa, on ehkä syytä muuttaa pois.
Aika outoa että putket ja suihkut ei häirinneet yhtään kun asunnossa asui vanha kurppa, joka oli luultavasti vanhempien ystävä mutta alkoivat ulista heti kun joku nuori muutti siihen
Teen satunnaista keikkaa paikalliselle huoltoliikkeelle. Useammankin kerran toimistolle ottaa yhteyttä vanhempi rouva, joka pyytää rasvaamaan kerrostalon rappurallin sellaisella rasvalla, ettei se pauku yöaikaan NUORTEN jalkojen alla.
Käsittämätöntä luonnonvarojen haaskausta tuollaiset puolen tunnin suihkut päivittäin. Itsensä peseminen puhtaaksi ei vie kuin alle 5min. Täällä toki tyttöä puolustavat ne samat tyypit, jotka vaaleissa äänestivät vihreitä ja vihreitä arvoja. Buahahahh!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noin vanhat muutenkin herää ennen kukonlaulua niin ei tollasen aamusuihkun pitäis häiritä
Kysymys: Saako ihmistä (ketä tahansa) häiriköidä aikaisin aamulla tai myöhään illalla sillä perusteella, että "no se kumminkin herää aikasin /nukkuu myöhään"?
Olen ihan samaa mieltä siitä että kerrostalossa asuessa tulisi kunnioittaa muitakin asujia, mutta eihän tuo tyttö voi sille mitään että putket ulisee?! Eikä klo 6 aamusuihku ole edes kovin aikainen, itse käyn aamuvuoroon mennessä suihkussa 5.15 oli sitten arki tai viikonloppu.
Olen ikäni asunut kerrostalossa. Ja ikää on 54 vuotta.
En ole koskaan kokenut mitään häiriöitä! Onko se jossain äidinmaidossa peritty ominaisuus vai mistä on kyse.
En voisi kuvitellakaan, että jonkun suihkukäynti hetkauttaisi minua mitenkään. Mahdollisesti jokin jatkuva bailaaminen, mutta ei ole osunut kohdalle.
Olen kai sellainen ystävällinen naapuri :)
Minua kiinnostaisi tietää mistä ap:n vanhemmat tietävät, että ongelma on nimenomaan nainen kun pariskunta siellä asuu?
Itse ongelman suhteen asia on kuten jo moneen kertaan sanottu. Yölläkin saa käydä suihkussa ja se kuuluu normaaliin elämisen ääniin.
On minusta asiatonta taloyhtiöltä ja naapureilta puuttua suihkuttelun määrään ja vielä moneen kertaan. Varmaan muutenkin aika ahdistavaa nuorelle parille kun yksi naapuri käy jatkuvasti kyttäämässä ja tehtailee valituksia isännöitsijälle. Astiapesukoneen hankintakin on henkilökohtainen loukkaus muka. Missä menee vainoamisen raja? Siitä kun voi nykyään saada tuomion.
Ehkäpä tosiaan on putkirempan aika? Ja sen jälkeen hoitokoti?
Suihkussa käyminen on normaalia asumista eikä putkien ulina ole naapurin syy. Jos eivät vanhempasi siedä naapurin suihkuja, niin kyllä, heidän täytyy muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos putket ulisee, se ei ole naapurin vika. Yhtiön pitäisi tehdä asialle jotain. Suihkussa käymistä ei voi kieltää. Esim. vuorotyöläisten pitää pystyä käymään suihkussa yöaikaankin.
Mutta kukaan ei tarvitse mitään puolen tunnin suihkusessioita, viitisen minuuttia kyllä riittää peseytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiöjärjestyksestä katso sääntö, mihin aikaan saa laskea vettä. Siihen saa vedota.
Meillä kans kuuluu kaikki äänet todella hyvin ja itse lukioaikana en saanut unta, kun juuri yhdeltätoista, kun olin yrittämässä unen päästä kiinni, naapurissa aloitettiin joka ilta vedellä lotraus ja se kesti aina yli puoli tuntia.
Missään yhtiöjärjestyksessä ei voi rajoittaa veden laskua yölläkään. Jos sinulla näin lukee, niin laiton kohta.
Kyllä voidaan rajoittaa ja useimmiten rajoitetaan. Yhtiötä perustettaessa hallituksessa oli 3 lakimiestä. Ihan takuulla on lainmukaiset säännöt tehty.
Eipä tainnut yksikään lakimiehistä olla erikoistunut tuohon asiaan jos näin oli. Yhtiöjärjestykseen voi toki kirjata mitä haluaa, mutta kaikki pykälät jotka eivät perustu lakiin ovat mitättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noin vanhat muutenkin herää ennen kukonlaulua niin ei tollasen aamusuihkun pitäis häiritä
Kysymys: Saako ihmistä (ketä tahansa) häiriköidä aikaisin aamulla tai myöhään illalla sillä perusteella, että "no se kumminkin herää aikasin /nukkuu myöhään"?
Ei saa. Mutta suihkussa käynti ei ole häiriköintiä.
Mitä jos pyydät vanhempiasi laittamaan vaikka radion päälle tai tekemään jotakin aktiivista puuhaa, jolloin huomio on muualla kuin naapurin äänissä.
Häiritseekö naapurin suihkussa käynnit, muita talon asukkaita, tarkoitan tuota veden kohinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos putket ulisee, se ei ole naapurin vika. Yhtiön pitäisi tehdä asialle jotain. Suihkussa käymistä ei voi kieltää. Esim. vuorotyöläisten pitää pystyä käymään suihkussa yöaikaankin.
Mutta kukaan ei tarvitse mitään puolen tunnin suihkusessioita, viitisen minuuttia kyllä riittää peseytymiseen.
Mulla menee helposti tuo puol tuntia. Pitkien hiusten pesu ja hoitoaine (johon kuuluu 3min muhimis aika), sheivaus, kasvojen pesu. Jos sulle riittää 5-6 min suihkussa se ei tarkoita että muille riittää. Ja kyllä myös minulla on oikeus pestä hiukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiöjärjestyksestä katso sääntö, mihin aikaan saa laskea vettä. Siihen saa vedota.
Meillä kans kuuluu kaikki äänet todella hyvin ja itse lukioaikana en saanut unta, kun juuri yhdeltätoista, kun olin yrittämässä unen päästä kiinni, naapurissa aloitettiin joka ilta vedellä lotraus ja se kesti aina yli puoli tuntia.
Missään yhtiöjärjestyksessä ei voi rajoittaa veden laskua yölläkään. Jos sinulla näin lukee, niin laiton kohta.
Kyllä voidaan rajoittaa ja useimmiten rajoitetaan. Yhtiötä perustettaessa hallituksessa oli 3 lakimiestä. Ihan takuulla on lainmukaiset säännöt tehty.
Eipä tainnut yksikään lakimiehistä olla erikoistunut tuohon asiaan jos näin oli. Yhtiöjärjestykseen voi toki kirjata mitä haluaa, mutta kaikki pykälät jotka eivät perustu lakiin ovat mitättömiä.
Kyllä sitoviksi säännöiksi voidaan sopia tällaisiakin.
Ainakin kahdella heistä oli lisäksi tuomioistuinharjoittelu tehtynä, koska olivat varatuomareita. Luulisi nyt heidän lain tuntevan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pyydät vanhempiasi laittamaan vaikka radion päälle tai tekemään jotakin aktiivista puuhaa, jolloin huomio on muualla kuin naapurin äänissä.
Häiritseekö naapurin suihkussa käynnit, muita talon asukkaita, tarkoitan tuota veden kohinaa.
Jos suihku häiritsee nukkumista, niin ei siinä radio auta. Melua siitäkin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako nämä viiden minuutin suihkuttelijat oikeasti vaikka korvia ja varpaanvälejä puhtaaksi? Epäilen.
Vanhempien naapuriin muutti joulukuussa nuoripari, jotka remppasivat keittiötään koko kesän...
Ihanko näin, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vitsi, olin jo unohtunut kuinka ihanaa porukkaa täällä käy kommentoimassa.
Enkä IKINÄ lakkaa ihmettelemästä tätä ihmisten asennetta, ettei kerrostalossa tarvitse välittää muiden ihmisten asumismukavuudesta.
AP:n vanhemmille terkkuja, vaativat kaikkiin huoneistoihin vesimittarin. Tuskin siellä muut osakkaat ja asukkaato kovin innoissaan maksaa teinipariskunnan marataonsuihkuista.
En nyt oikein ymmärrä. Ei ne vanhukset maksa sen nuoren naisen vedenkäyttöä. Vesilasku on joko henkilökohtainen tai sitten kiinteä. Jos vedenkulustus on kiinteän laskutuksen mukaan kasvanut taloyhtiössä ei ole mitenkään mahdollista paikantaa sitä vain yhteen asukkaaseen. Eli todennäköisesti haukkuvat vain sitä "lähintä" puuta. Ei sen likan vedenlotraus ole kuin pisara meressä kun ko kokoinen taloyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vitsi, olin jo unohtunut kuinka ihanaa porukkaa täällä käy kommentoimassa.
Enkä IKINÄ lakkaa ihmettelemästä tätä ihmisten asennetta, ettei kerrostalossa tarvitse välittää muiden ihmisten asumismukavuudesta.
AP:n vanhemmille terkkuja, vaativat kaikkiin huoneistoihin vesimittarin. Tuskin siellä muut osakkaat ja asukkaato kovin innoissaan maksaa teinipariskunnan marataonsuihkuista.
No nimenomaan ap:n vanhemmat ja ap itse eivät välitä naapurin asumismukavuudesta. Tämä naapuri käy suihkussa kello 6 aamulla ja on remontoinut omaa asuntoaan ja hankkinut astianpesukoneen. Ap:n äiti ja ap itse ajattelee että on oikein alkaa häiriköimään tätä "likkaa". Sekä istuu korva kiinni seinässä ja lehtiö kädessä kirjaamassa tarkat suihkussa olo ajat ylös. Ilmeisesti myös puhuu pahaa muille naapureille. Ap:n mielestä on myös naapurin vika että tämä on nuori. Kukahan tässä häiriköi ja ketä?
No eikö ne vanhempasi voi sopia niiden naapureiden kanssa, että kun huoltomies tulee paikalle niin huoltomies menee vanhempiesi luokse ja naapurit avaa suihkun niin huoltomies kuulee kuinka lujaa suihku kuuluu vanhempiesi kämppään? Ja sitten he voivat aloittaa korjaustyöt.
Kuulostaa samalta kuin se, kun käyn kaupassa ja kassa on vanhempi nainen joka moikkaa ja juttelee vanhemmille asiakkaille iloisesti. Kun tulee minun -parikymppisen tytön- vuoro, niin ei edes moikata vaan ilmoitetaan pelkkä loppusumma. Itse moikkaan ja kiitän aina. On se kumma.
Ap, oikeesti...? Ja sä pidät huolta ikääntyvistä vanhemmistasi?