Pitääkö iäkkäiden vanhempieni muuttaa pois rakkaasta asunnostaan, jotta naapurin likka saa suihkutella?!
Vanhempani (molemmat yli 80-vuotiaita) ovat asuneet 30 vuotta samassa omistamassaan asunnossa. Joulukuussa naapuriin muutti nuoripari ja nyt on helvetti irti.
Jostain syystä putket huutavat ja ulisevat todella kovaa kun naapurissa lasketaan vettä. Eipä siinä mitään, mutta kun naapurin likka tykkää ottaa sellaisia 30-40 minuutin suihkuja. Äitini oli kerran laskenut aikaa ja 30 minuuttia on se yleisin suihkun kesto, päivittäin! Joskus menee suihkuun klo 6 aamulla.
On huomautettu, on pyydetty ottamaan huomioon, mutta EI! Ei mitään vaikutusta. Huoltomies on käynyt katsomassa ja huomauttamassa, ei vaikutusta. Jopa taloyhtiö on huomauttanut ylipitkistä suihkuista, koska vesilaskut ovat pompanneet heidän takiaan järjettömän suuriksi.
Asunnossa asui aiemmin yli kymmenen vuotta yksinäinen vanha rouva, sitten kuoli ja asunto oli usean vuoden tyhjillään. Aiemmin ei siis ollut mitään ongelmaa.
Alkaa keinot olla vähissä. Onko oikeasti niin, että vanhojen ihmisten pitää muuttaa pois, kun nuori nainen ei osaa ottaa naapureita huomioon?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiöjärjestyksestä katso sääntö, mihin aikaan saa laskea vettä. Siihen saa vedota.
Meillä kans kuuluu kaikki äänet todella hyvin ja itse lukioaikana en saanut unta, kun juuri yhdeltätoista, kun olin yrittämässä unen päästä kiinni, naapurissa aloitettiin joka ilta vedellä lotraus ja se kesti aina yli puoli tuntia.
Missään yhtiöjärjestyksessä ei voi rajoittaa veden laskua yölläkään. Jos sinulla näin lukee, niin laiton kohta.
Kyllä voidaan rajoittaa ja useimmiten rajoitetaan. Yhtiötä perustettaessa hallituksessa oli 3 lakimiestä. Ihan takuulla on lainmukaiset säännöt tehty.
Eipä tainnut yksikään lakimiehistä olla erikoistunut tuohon asiaan jos näin oli. Yhtiöjärjestykseen voi toki kirjata mitä haluaa, mutta kaikki pykälät jotka eivät perustu lakiin ovat mitättömiä.
Kyllä sitoviksi säännöiksi voidaan sopia tällaisiakin.
Ainakin kahdella heistä oli lisäksi tuomioistuinharjoittelu tehtynä, koska olivat varatuomareita. Luulisi nyt heidän lain tuntevan.
Ei voi. Normaalia elämistä osakkeenomistajan asunnossa ei voi rajoittaa, koska se loukkaisi osakkeenomistajan oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien naapuriin muutti joulukuussa nuoripari, jotka remppasivat keittiötään koko kesän...
Ihanko näin, ap?
Ja nyt on vasta huhtikuu :D
Tuttu provo mutta toisinpäin. Viime viikolla oli sen likan näkemys asiasta ja nyt sitten vanhuksien.
En muuten ole koskaan asunut talossa missä "putket huutaa" vaikka olen elämäni aikana asunut aika monessa ja monenikäisessä kerrostalossa. Mut ei voi mitään. Suihkussa saa lotrata vaikka tunnin jos tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiöjärjestyksestä katso sääntö, mihin aikaan saa laskea vettä. Siihen saa vedota.
Meillä kans kuuluu kaikki äänet todella hyvin ja itse lukioaikana en saanut unta, kun juuri yhdeltätoista, kun olin yrittämässä unen päästä kiinni, naapurissa aloitettiin joka ilta vedellä lotraus ja se kesti aina yli puoli tuntia.
Missään yhtiöjärjestyksessä ei voi rajoittaa veden laskua yölläkään. Jos sinulla näin lukee, niin laiton kohta.
Kyllä voidaan rajoittaa ja useimmiten rajoitetaan. Yhtiötä perustettaessa hallituksessa oli 3 lakimiestä. Ihan takuulla on lainmukaiset säännöt tehty.
Tästä on olemassa oikeuden päätös: kerrostaloasunnossa saa käydä suihkussa vaikka keskellä yötä. Eli ihan takuulla teidän yhtiönne järjestyssäntö ei ole lainmukainen.
Mietipä esim ravintolatyöntekijää, joka tulee kotiin työvuoronsa päätteeksi seistyään ruoankäryssä koko illan. Tai sairaanhoitaja päätettyään raskaan ja ehkä likaisen vuoronsa.
Kerrostalossa ei välttämättä voi edes paikallistaa, mistä huoneistosta veden äänet, pesukoneen linkous yms. tulevat, koska ne kantautuvat putkistoja pitkin. Yhtä hyvin, äänet voi tulla viereisestä huoneisto, ala- tai yläkerran huoneistosta.
Sinuna olisin enemmän huolissani vanhempiesi henkisestä hyvinvoinnista.
Eikä millään pahalla, olenhan itsekin 64v.
Mutta monta kymmentä vuotta taloyhtiön hallituksessa olleena, nuo on ensimmäisiä merkkejä, kun vanhus oireilee henkisestä hyvinvoinnista, kun juuri mitään tekemistä ei ole ja viimeiset voimavarat käytetään toisen vahtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu provo mutta toisinpäin. Viime viikolla oli sen likan näkemys asiasta ja nyt sitten vanhuksien.
En muuten ole koskaan asunut talossa missä "putket huutaa" vaikka olen elämäni aikana asunut aika monessa ja monenikäisessä kerrostalossa. Mut ei voi mitään. Suihkussa saa lotrata vaikka tunnin jos tahtoo.
Vuokrattiin joskus talo ranskasta ja siellä kuulin tätä putkien huutoa. En sillon tiennyt mistä se tuli ja olin varma että se on joku ranskalainen haamu ja että päiväni ovat luetut. Heräsin kuitenkin aamulla ja kaverit kertoi että ääni lähti putkista. Silti ap on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
No just tulin samaa kirjoittaan. Ihmeen huonomuistista porukkaa tänään, yleensä näihin tulee vähintään toiselle sivulle kommentti asiasta, nyt ollaan jo sivulla kuusi ja tuo on ensimmäinen, joka oli nähnyt sen aiemmankin "tarinan" (tai muisti sen). Niin kuin nyt siinä aiemmassakin todettiin ja myös tässä, niin jokainen voi käydä suihkussa kotonaan kuten huvittaa. Kuuluu sarjaan normaalit elämisen äänet. Jos ei niitä kestä, niin sitten täytynee muuttaa toisenlaiseen asumismuotoon. Ja ihmettelen kyllä, eikö siinä naapurikämpässä kukaan edeltävään 30 vuoteen ole käynyt suihkussa, kun vasta nyt häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos putket ulisee, se ei ole naapurin vika. Yhtiön pitäisi tehdä asialle jotain. Suihkussa käymistä ei voi kieltää. Esim. vuorotyöläisten pitää pystyä käymään suihkussa yöaikaankin.
Mutta kukaan ei tarvitse mitään puolen tunnin suihkusessioita, viitisen minuuttia kyllä riittää peseytymiseen.
Mulla menee helposti tuo puol tuntia. Pitkien hiusten pesu ja hoitoaine (johon kuuluu 3min muhimis aika), sheivaus, kasvojen pesu. Jos sulle riittää 5-6 min suihkussa se ei tarkoita että muille riittää. Ja kyllä myös minulla on oikeus pestä hiukseni.
Olen tuo jota lainaat, ja minullakin on pitkät hiukset ja silti minulle riittää tuo viitisen minuuttia koko suihkusessioon. Pesen hiukseni ja ihon oliiviöljysaippualla, sammutan tietysti suihkun siksi aikaa kun saippuoin.
"No nimenomaan ap:n vanhemmat ja ap itse eivät välitä naapurin asumismukavuudesta. Tämä naapuri käy suihkussa kello 6 aamulla."
kerro toki, miten maratonsuihkut kuudelta aamulla liittyy asumismukavuuteen?
Provo tai ei, on jotekin huolestuttavaa, kuinka usein ihmiset ovat sitä mieltä, että jatkuvasti äänistä häiriintyvien ihmisten pitäisi muuttaa. Monikohan tähänkin ketjuun kirjottaneista ihmisistä jaksaisi esimerkiki itse kuunnella vuodesta toiseen lapsen huutoa naapurista? Sehän on toki normaalia. Ja moniko haluaisi sen takia muuttaa kotoaan? Ei varmaan monikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos putket ulisee, se ei ole naapurin vika. Yhtiön pitäisi tehdä asialle jotain. Suihkussa käymistä ei voi kieltää. Esim. vuorotyöläisten pitää pystyä käymään suihkussa yöaikaankin.
Mutta kukaan ei tarvitse mitään puolen tunnin suihkusessioita, viitisen minuuttia kyllä riittää peseytymiseen.
Saako nämä viiden minuutin suihkuttelijat oikeasti vaikka korvia ja varpaanvälejä puhtaaksi? Epäilen.
Kyllä nyt varpaanvälit ja muunkin kehon saa pestyä viidessä minuutissa. Mutta tuo korvien peseminen, minkälaista pesua tarkoitat? En todellakaan ala suihkussa ronkkimaan korviani, en pidä vedestä korvissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos pyydät vanhempiasi laittamaan vaikka radion päälle tai tekemään jotakin aktiivista puuhaa, jolloin huomio on muualla kuin naapurin äänissä.
Häiritseekö naapurin suihkussa käynnit, muita talon asukkaita, tarkoitan tuota veden kohinaa.Jos suihku häiritsee nukkumista, niin ei siinä radio auta. Melua siitäkin tulee.
Siittä on KKO päätös, suihkussa voi käydä myös yöllä, jos se on tarpeellista.
Vai kuvitteletko, jos ap. äidiltä menisi kakat housuihin klo 1.00, niin hänen pitäisi odottaa aamuun saakka. Ei pidä.
Ja toisekseen, saa olla kristallipallosta ennustaja, jos paikallistaa suihkun äänet, sillä äänet kantautuvat putkistoa pitkin ja yhtä hyvin se voi olla seinänaapuri tai ylä- tai alakerran naapuri. Äänien kuuluvuus riippuu miten putkistot on vedetty seinässä.
Ja on täysin mahdollista ap. tapauksessa, että samaan aikaan käy useampi henkilö naapurustossa suihkussa ja äänet ovat useammasta asunnosta peräisin, eikä pelkään naapurin nuoren naisen, johon on jo kielteinen asenne entisestään.
Vierailija kirjoitti:
"No nimenomaan ap:n vanhemmat ja ap itse eivät välitä naapurin asumismukavuudesta. Tämä naapuri käy suihkussa kello 6 aamulla."
Provo tai ei, on jotekin huolestuttavaa, kuinka usein ihmiset ovat sitä mieltä, että jatkuvasti äänistä häiriintyvien ihmisten pitäisi muuttaa. Monikohan tähänkin ketjuun kirjottaneista ihmisistä jaksaisi esimerkiki itse kuunnella vuodesta toiseen lapsen huutoa naapurista? Sehän on toki normaalia. Ja moniko haluaisi sen takia muuttaa kotoaan? Ei varmaan monikaan.
Kerrostalossa kukaan ei voi sanoa, kuinka pitkään on joku suihkussa, koska samasta vesiputkesta tulee vesi kaikkiin huoneistoon. Vesiputket asennetaan, vaaka- ja pystysuuntaan. Huoneisto nro 1 ja huoneisto 30 käyttävät ihan samaa vettä ja äänet kantautuvat koko taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee helposti tuo puol tuntia. Pitkien hiusten pesu ja hoitoaine (johon kuuluu 3min muhimis aika), sheivaus, kasvojen pesu. Jos sulle riittää 5-6 min suihkussa se ei tarkoita että muille riittää. Ja kyllä myös minulla on oikeus pestä hiukseni.
Et kai nyt tarkoita kokonaisaikaa kylppärissä käyntiin. Jos hana on auki puoli tuntia se on kyllä järjettömyyttä. Sen hanan voi välillä sulkea. Vai kuuluuko tämä henkilö ryhmään; mutta kun minulla on oikeus !
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien naapuriin muutti joulukuussa nuoripari, jotka remppasivat keittiötään koko kesän...
Ihanko näin, ap?
No, asunnon voi ostaa, vaikka remontoida tai käydä kokoamassa palapelejä tai mitä vaan ja muuttaa asumaan vasta joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko näin, ap?
No, asunnon voi ostaa, vaikka remontoida tai käydä kokoamassa palapelejä tai mitä vaan ja muuttaa asumaan vasta joskus myöhemmin.
No, ostivat asunnon joulukuussa, josta lähtien naapuri on häiriintynyt heidän suihkussakäynnistään. Nyt on huhtikuu.
Keittiön remppa häiritsi myös naapureita, se kesällä tehty. Edelleen, on huhtikuu.
Miten naapurit sen tietävät milloin asunto on ostettu? Samat ihmiset saattavat "häiriköidä" nyt ja muuttaa vasta syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo jota lainaat, ja minullakin on pitkät hiukset ja silti minulle riittää tuo viitisen minuuttia koko suihkusessioon. Pesen hiukseni ja ihon oliiviöljysaippualla, sammutan tietysti suihkun siksi aikaa kun saippuoin.
Ai että 5 minuuttia riittää hiusten pesuun ja sheivaamiseen? Pelkästään siihen hoitoaineeseen menee 3 minuuttia. En usko.
Vierailija kirjoitti:
No vaikka siten että jokaisella on oikeus peseytyä ennen töihin/kouluun/mihin vaan lähtöä. Tai sieltä tullessa. Kyllä ainakin mua haittais jos en saisi aamulla pestä hiuksia ja joutuisi likasena lähtemään ulos. Jotkut tosiaan elävät päinvastaista rytmiä kuin useimmat. On hyvä että esim. sairaalat, paloasemat, huoltoasemat ja muut ovat auki myös yöllä. Sun mielestä näillä ihmisillä ei ole oikeutta käydä suihkussa?
Ja tämä maraton suihku on vain ap:n versio, oon aika varma että siitä ei ole edes kyse. Ja lapset voidaan opettaa siihen että ei ole sopivaa huutaa koko päivää, jos ei nyt lasketa vauvojen itkua. Suihkulle on todella vaikea selittää että ei saa pitää niin kovaa meteliä.
Siis sun mutsi laskee kuinka kauan naapurit tekee jotain? Tosiaan saa muuttaa, johonkin ohjattuun palvelutaloon missä lääkitystä valvotaan..
Desibelirajat on asumisessakin. Ottaisin yhteyttä kaupungin terveystarkastajaan. 30 minuutin suihku ei ole normaalia asumisen ääntä. 10 minuutin suihku yöllä ok.