Miehen sukulaiset
Kinuavat meitä sinne kylään. Sitten kun menemme, kuvio on aina sama. Anoppi kyttää jopa sen, milloin sammutamme valot huoneesta (tykkään lukea iltaisin, joten kyllä, se lamppu saattaa palaa). Aamulla odottaa saarna säästäväisyydestä ja tivausta siitä, että miksi se lamppu paloi.
Ruoka on aina samaa. Olen kasvissyöjä, ja silti joka kerta tarjolla on aina paistia ja perunaa. Ja joka kertaa appiukko tarjoaa sitä paistia minulle ja kun en ota, alkaa ensin paasaus "merkillisistä hömpötyksistä" ja jatkuu Afrikan nälkää näkevillä. Joka ikinen kerta.
Suihkussa ei saisi käydä joka päivä, koska se on tuhlausta.
Työni ei kelpaa heille, vaan anoppi etsii minulle työpaikkoja Hesarista. Hän itse ja tyttärensä ovat työttömiä, mutta minun työni on se ongelma.
Koko ajan haukutaan Helsinkiä, joka on minun kotikaupunkini ja jossa asuu koko suku. 24/7 sitä "paheuden pesän" haukkumista. Ja helsinkiläisten mollaamista ja päivittelyä, ettei vaan poika mene Helsingissä pilalle ja että kyllä se pitäisi saada pois Helsingistä.
Mikään ei muutenkaan kelpaa. Koko ajan naputetaan jostakin.
Ja sitten selitetään, miten meidän pitää tulla maalle, kun siellä on niin mukavaa ja leppoisaa.
Kommentit (47)
Itse kehitelty ongelma. Olet liian kiltti kynnysmatto, ja väistät konfliktia liiallisuuksiin.
Seuraavan kerran kun sinua loukataan, ota asia ihan suoraan puheeksi. Esim. "En pidä siitä, että nukkumistani tai valvomistani pidetään silmällä. Haluan lukea sängyssä pari tuntia ja toivon, että minua ei herätetä aamulla ennen kymmentä."
"Olen tyytyväinen työhöni, ja nyt haluaisin, että tuo työpaikkailmoitusten läpikäynti lopetettaisiin heti."
"En tykkää siitä, että kotikaupunkiani mollataan. Se on minulle yhtä rakas paikka kuin tämä kylä teille. Toivon, että esittäisit kritiikin vähän rakentavammin."
Puhelimessa voit jo kysyä, tarjoavatko he kasvisruokaa, otatko omat eväät vai ajetaanko ravintolaan syömään.
Jos tämä ei auta, voit seuraavan painostuksen alkaessa avoimesti kertoa nämä asiat syyksi, miksi et enää tule vierailulle. Ja kukapa tulisi paikkaan, jossa omaa työtä, elämänrytmiä, kotiseutua, ruokavaliota yms. mitätöidään ja haukutaan jatkuvasti?
Mies voi mennä yksin, sinun ei tarvitse olla yhteyksissä. Kannattaa muuten pitää silmällä tuota miestäsi, ettei olisi arvomaailmaltaan ja käytöstavoiltaan pohjimmiltaan samanlainen.
Meille en heitä enää edes kutsu. Niin väsynyt siihen haukkumiseen. Me asumme puutalossa, mistä appi jaksaa valittaa. Talon pitää olla tiilestä. Vain tiilitalo on kunnon talo.
Viimeksi menimme yhdessä kävelyttämään koiria ja esittelin samalla asuinaluetta. Josta siis itse tykkäämme. Siitä on nyt sitten paasattu kuukausikaupalla, miten "raahasin häntä pitkin poikin ojan pohjia"... ihan oli kyllä valaistu kävelytie ja sää mitä ihanin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse kehitelty ongelma. Olet liian kiltti kynnysmatto, ja väistät konfliktia liiallisuuksiin.
Seuraavan kerran kun sinua loukataan, ota asia ihan suoraan puheeksi. Esim. "En pidä siitä, että nukkumistani tai valvomistani pidetään silmällä. Haluan lukea sängyssä pari tuntia ja toivon, että minua ei herätetä aamulla ennen kymmentä."
"Olen tyytyväinen työhöni, ja nyt haluaisin, että tuo työpaikkailmoitusten läpikäynti lopetettaisiin heti."
"En tykkää siitä, että kotikaupunkiani mollataan. Se on minulle yhtä rakas paikka kuin tämä kylä teille. Toivon, että esittäisit kritiikin vähän rakentavammin."
Puhelimessa voit jo kysyä, tarjoavatko he kasvisruokaa, otatko omat eväät vai ajetaanko ravintolaan syömään.
Jos tämä ei auta, voit seuraavan painostuksen alkaessa avoimesti kertoa nämä asiat syyksi, miksi et enää tule vierailulle. Ja kukapa tulisi paikkaan, jossa omaa työtä, elämänrytmiä, kotiseutua, ruokavaliota yms. mitätöidään ja haukutaan jatkuvasti?
Mies voi mennä yksin, sinun ei tarvitse olla yhteyksissä. Kannattaa muuten pitää silmällä tuota miestäsi, ettei olisi arvomaailmaltaan ja käytöstavoiltaan pohjimmiltaan samanlainen.
Tilanne on mahdoton, koska olen siellä ypöyksin tuota kyykyttämistä vastassa. Ja tilanteet myös tulevat puskista. Lukeminen on omassa kodissani ihan normihommaa. Kaikki luemme aina ja koko ajan. Typerryin täysin, että siitä joku voi keksiä länkyttämisen aihetta.
Miten he sinua painostavat? Hehän asuvat satojen kilometrien päässä?
Jos pistävät viestiä/soittelevat, laita esto puhelimeen.
Jos pistävät sähköpostia, laita menemään roskapostiin.
Jos laittavat viestiä facebookin kautta, estä heidät.
Ei sinun ole sinne pakko mennä, eikä sinun tarvitse kuunnella mitään painostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on mahdoton, koska olen siellä ypöyksin tuota kyykyttämistä vastassa. Ja tilanteet myös tulevat puskista. Lukeminen on omassa kodissani ihan normihommaa. Kaikki luemme aina ja koko ajan. Typerryin täysin, että siitä joku voi keksiä länkyttämisen aihetta.
Älä mene sinne ilman miestäsi. Ja jos mies ei pidä edes tällaisessa asiassa puoliasi niin miksi olette edes yhdessä?
Mä olen tätä kovasti ihmetellyt, että miksi pitää molempien lähteä tuollaiselle kyläreissulle. Jää sinä kotiin Helsinkiin lueskelemaan ja mies menee sukuloimaan viikonlopuksi. Kaikille paljon mukavampaa niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene sinne ilman miestäsi. Ja jos mies ei pidä edes tällaisessa asiassa puoliasi niin miksi olette edes yhdessä?
No en menekään. Mies on sellainen väistelijä. Ilmeisesti jo lapsena oppinut väistelemään noita isänsä juttuja. Appi siis on pahin, sellainen nälvijä. Hänelle ei myöskään kannata sanoa edes mitään koska se vain yllyttää häntä. Siis innostuu silmin nähden kun joku reagoi "hänen viattomaan leikinlaskuunsa".
Tää ei nyt liity ap:n aloitukseen, mutta mua ärsyttää ihan kamalasti, jos täällä postaa yhtään esim. äitiä tai anoppia/appivanhempia kritisoivia postauksia ja se on heti joidenkin mielestä 0/5 tai provo. Esim. ap:n kertoma kuulostaa mun mielestä täysin mahdolliselta. Joillekin tuntuu olevan sydämen asia torpata kaikki tällaiset aloitukset Porvoon tekeleinä ja kommentoida mahdollisimman moneen aloitukseen esim. toi 0/5. Ihmisiä on erilaisia ja se, että jonkun tarina kuulostaa omaan korvaan jotenkin uskomattomalta, ei välttämättä tee siitä valetta. Itse joskus postasin tänne lapsiaiheisen aloituksen, kerroin (liitoittelematta!) mistä on kyse ja että kaipaisin neuvoja, koska en itse tiedä mitä tehdä, ja melkein koko ensimmäinen sivu oli kommentteja 0/5, en usko, ehkä Porvoossa, huono provo ja uskoin muuten mutta kohta x oli liikaa. Joo, näistä aiheista rölläillään paljon, mutta joillekin nämä asiat ovat arkea ja tää palsta saattaa olla ainut paikka, jossa uskaltaa anonyymisti avautua tai kysyä neuvoa - vaikka onkin vähän epävakaa paikka.
^tai siis tavallaan liittyy aloitukseen, mutta ei nyt ole vastaus ap:lle.
-29
Vierailija kirjoitti:
Ohikulkija kirjoitti:
Mitä miehesi sanoo? Eikö hän puutu tilanteeseen mitenkään?
On täysin sokea sukulaistensa käytökselle. Ei siis siinä tilanteessa ikinä reagoi.
Oletko kuitenkin keskustellut miehesi kanssa tästä, kertonut, miten koet asian? Voihan hän todella olla sokea toimintamalleille, jotka ovat ilmeisen tuttuja hänelle. Tai jos olet puhunut, eikö edelleenkään näe tilannetta sinun kannaltasi? Vähättelee, ohittaa asiat? Silloin mies on kyllä osa ongelmaa.
Sekin saattaa ap:n kaltaisissa tilanteissa tuottaa ongelmia, jos ap sitten ei mene mukaan. Siitä vasta voidaankin saada hirveät valitukset ja väännökset aikaan. Että miksi seura ei kelpaa, eikö halua olla oman miehen suvun kanssa tekemisissä, sukuviha jne. Eli ap:sta tehdään poissolot tulkiten se, joka ei arvosta ja joka haukkuu kaikkea toisen edustamaa, vaikkei ap sanoisi mitään (eikä voisikaan, jos ei ole edes paikalla). Näin ap:n miehen mieli arkaa myrkyttä ap:ta vastaan, jos ei nytkään tajua mitään kotiväkensä sanomisista. Äitinsä käyttää takuuvarmasti tilanteen hyväkseen niin, että ap:n miehen arvomaailam vastaa viimeistään sitten vanhempiensa arvomaailmaa (eli ap:lla ei ole enää minkäänlaista arvostusta ja tukea mieheltäänkään, minkä lisäksi tulee vääristyneitä asenteita omalta mieheltä).
Jos ap:n mies uskaltaa puolustaa ap:ta, siitäkin syntyy hirveä soppa miehen kotona ja välirikko kotiväen ja miehen kesken. Onko mies valmis valitsemaan eron tai ap:n totaalisen masentumisen ja omanperheen kanssa välirikon välillä? Summa summarum: ap:n kannattaa olla mukana, mutta vaatia yöpymistä muualla ja miestään seisomaan rinnallaan. Tapaamisia on syytä harventaa minimiin. Ap:n on syytä näyttää tämä ketju miehelleen. Ap:n miehen on syytä tajuta tämä kaikki ja myöntää, että kotiväkensä on kateellinen ja epävarma hänen naiselleen kaikesta mitä nainen edustaa ja on ja välttää, ettei itse muutu samanlaiseksi. Ap:n ja miehen täytyy yhdessä kertoa kotiväelle, mikä on homman nimi. Jos se ei kelpaa, ei kyläilytkään voi jatkua. Joko tulee ikuinen välirikko tai välit paranevat.
Vierailija kirjoitti:
Sekin saattaa ap:n kaltaisissa tilanteissa tuottaa ongelmia, jos ap sitten ei mene mukaan. Siitä vasta voidaankin saada hirveät valitukset ja väännökset aikaan. Että miksi seura ei kelpaa, eikö halua olla oman miehen suvun kanssa tekemisissä, sukuviha jne. Eli ap:sta tehdään poissolot tulkiten se, joka ei arvosta ja joka haukkuu kaikkea toisen edustamaa, vaikkei ap sanoisi mitään (eikä voisikaan, jos ei ole edes paikalla). Näin ap:n miehen mieli arkaa myrkyttä ap:ta vastaan, jos ei nytkään tajua mitään kotiväkensä sanomisista. Äitinsä käyttää takuuvarmasti tilanteen hyväkseen niin, että ap:n miehen arvomaailam vastaa viimeistään sitten vanhempiensa arvomaailmaa (eli ap:lla ei ole enää minkäänlaista arvostusta ja tukea mieheltäänkään, minkä lisäksi tulee vääristyneitä asenteita omalta mieheltä).
Jos ap:n mies uskaltaa puolustaa ap:ta, siitäkin syntyy hirveä soppa miehen kotona ja välirikko kotiväen ja miehen kesken. Onko mies valmis valitsemaan eron tai ap:n totaalisen masentumisen ja omanperheen kanssa välirikon välillä? Summa summarum: ap:n kannattaa olla mukana, mutta vaatia yöpymistä muualla ja miestään seisomaan rinnallaan. Tapaamisia on syytä harventaa minimiin. Ap:n on syytä näyttää tämä ketju miehelleen. Ap:n miehen on syytä tajuta tämä kaikki ja myöntää, että kotiväkensä on kateellinen ja epävarma hänen naiselleen kaikesta mitä nainen edustaa ja on ja välttää, ettei itse muutu samanlaiseksi. Ap:n ja miehen täytyy yhdessä kertoa kotiväelle, mikä on homman nimi. Jos se ei kelpaa, ei kyläilytkään voi jatkua. Joko tulee ikuinen välirikko tai välit paranevat.
Unohtamatta sitä, että muukin suku tulee sitten kuvioon tahtomattaan mukaan. Osan mielikuva ap:sta muodostuu appiväen välityksellä, osalla saattaa olla järkeä nähdä enemmän. Mutta ottaen huomiopon miehenkin kyvyn tai siis kyvyttömyyden nähdä, ei kannata olla kovin toiveikas..
Ohikulkija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohikulkija kirjoitti:
Mitä miehesi sanoo? Eikö hän puutu tilanteeseen mitenkään?
On täysin sokea sukulaistensa käytökselle. Ei siis siinä tilanteessa ikinä reagoi.
Oletko kuitenkin keskustellut miehesi kanssa tästä, kertonut, miten koet asian? Voihan hän todella olla sokea toimintamalleille, jotka ovat ilmeisen tuttuja hänelle. Tai jos olet puhunut, eikö edelleenkään näe tilannetta sinun kannaltasi? Vähättelee, ohittaa asiat? Silloin mies on kyllä osa ongelmaa.
Olen. Hänestä pitäisi vain antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kuten heillä aina on tehty.
Minä tulen ihan toisenlaisesta taustasta. Kasvatuksessa korostettu että omista periaatteista pidetään tiukasti kiinni, selkärankaa korostettu jopa liikaa ja suoraan puhumista.
Tää on vähän sellainen Pohjanmaa meets Savo-Kainuu.
Minusta appiukossa on narsistin piirteitä. Hän ei siedä yhtään sitä että joku "ei kunnioita" tai mukaudu. Hyvin alistava.
Kuule, älä mene.
Tiedän useitakin pariskuntia, että ei käydä anoppilassa. Oma lapsi käy vanhemmillaan ja vie mahdolliset lapseenlapset kylään, mutta se miniä tai vävy ei käy.
Puhu asia kunnolla läpi puolison kanssa: teidän ei pidä tästä riidellä tai saada ristiriitaa suhteeseenne. Tuo, että käydään vain niissä sukulaisissa, jotka kohtelee hyvin ja on kivoja, on ok. Kaikki on paljon onnellisempia.
Anna niiden valittaa , mutta anna mennä toisesta korvasta ulos. Älä mene käymään. ÄLÄ OTA TEILLE KYLÄÄN.
Hah. ... tämä on takuulla anoppi, joka "siivoaa" vaatekaappisi ja heittää suurimman osan rumina ja epäsopivina roskikseen heti kun silmä välttää; eli jos olet poissakin, niin anoppi kuitenkin sotii. (Tästä oli yksi ketju vähän aikaa sitten.)
Vierailija kirjoitti:
Kuule, älä mene.
Tiedän useitakin pariskuntia, että ei käydä anoppilassa. Oma lapsi käy vanhemmillaan ja vie mahdolliset lapseenlapset kylään, mutta se miniä tai vävy ei käy.
Puhu asia kunnolla läpi puolison kanssa: teidän ei pidä tästä riidellä tai saada ristiriitaa suhteeseenne. Tuo, että käydään vain niissä sukulaisissa, jotka kohtelee hyvin ja on kivoja, on ok. Kaikki on paljon onnellisempia.
Anna niiden valittaa , mutta anna mennä toisesta korvasta ulos. Älä mene käymään. ÄLÄ OTA TEILLE KYLÄÄN.
Hah. ... tämä on takuulla anoppi, joka "siivoaa" vaatekaappisi ja heittää suurimman osan rumina ja epäsopivina roskikseen heti kun silmä välttää; eli jos olet poissakin, niin anoppi kuitenkin sotii. (Tästä oli yksi ketju vähän aikaa sitten.)
Joo, tuossa ylhäälä oli pohjalaisneuvo ja tämä oli muuten toinen.
Anoppi lähettää uskonnollissävyisiä kirjeitä (me emme kuulu kirkkoon) ja paasaa niissä, miten meidän pitää mennä sinne viettämään "oikea kunnon maalaisjoulu".
Sitten perillä ei saa nukkua, ei saa lukea, ei ole minulle mitään syötävää, antamani lahjat ei kelpaa ja loppuajan kuuntelen mielipiteitä siitä, mitä kaikkea teen väärin ja mikä kaikki asuinpaiakssani on pielessä.
Ja sitten ihmetellään, kun tää oikea maalaisjoulu jäi yhteen kertaan...
Ap
Tämä perhe tarvitsee selvästi hyökkäävämmän, aggressiivisemman miniän,
sellaisen häijyluontoisen alfa-naaraan.
Appivanhempasi hyötyisivät äksystä akasta miniänä,
sinä olet aivan liian sivistynyt ja hienotunteinen.
Oikeantyyppinen miniä ei anna puheenvuoroa kahvipöydässä,
hän kertoo laajasti omista ruokatottumuksistaan, neuvoo taloudenpidossa ja säästämisessä,
oikaisee koko ajan miehensä ja appivanhempien puheita,
kertoo millaisia ohjelmia on syytä katsoa illalla tv:stä (kirjat on ajanhukkaa),
tuo konupullon kahvipöytään ja vetelee rempseät kännit, sammuu kyllä ajoissa sitten, kun on delegoinut edellisten liittojen kakarat appivanhempien puolelle kiljumaan, etteivät halua vielä nukkua.
Kaikki ovat onnellisia, eikä mitään yövaloa edes muisteta.
Ja yksi piirre mitä inhoan yli kaiken on se, että niitä omia sukulaisia haukutaan ihan koko ajan selän takana. Meillekin mollattu miehen siskojen miehet ja kaikki näiden perheiden kasvatustavat ja tivattu mielipidettä siitä että kantaako nuoremman siskon mies liikaa vanhempaa lastaan vai ei, anoppi mollaa omia appivanhempiaan ihan koko ajan ja yhdessä vihataan apen nuorempaa veljeä ja tämän vaimoa.
Ihan hirveän kiusallista sitten olla taas yhdessä koolla ja teeskennellä mukana.
Ap
Tää on muuten muös yksi väite. Että minä tuhlaan miehen rahat. Oikeasti miehen rahankäytössä on yhtäläisyyksiä siihen lapsuudenkodin täydelliseen holtittomuutwen. Minä olen erittäin pihi ja tarkka.
Ap