Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi terveysintoilijoita paheksutaan?

Vierailija
21.05.2023 |

Esimerkiksi ihmisiä, jotka noudattavat tarkkaa ruokavaliota ja kieltäytyvät syömästä sokeria tms. Yleensä he saavat kritiikkiä, kuinka kohtuus kaikessa tai oletko syömishäiriöinen. Sama juttu jos joku käy salilla 4 krt viikossa. Eiköhän ole taas joku paheksumassa, kuinka se on liiallista.

Eräs somevaikuttaja (taisi olla jenkki) julkaisi videon kuinka noudatti ruokavaliotaan omassa hääjuhlassaan ja huutelijat kerääntyivät ympärille syyttäen naista anorektikoksi.

Vaikka itse syön sokeria ja käyn salilla vain kaksi kertaa viikossa, ihmettelen ihmisiä, jotka paheksuvat ideaalisesti eläviä ihmisiä. Valkoinen sokeri ei ole missään määrin terveellistä ja sohvalla istuminen ei myöskään. Nykyään kaupassa olevat elintarvikkeet ovat suurimmalta osalta täynnä lisäaineita ja sokeria ja mielestäni ihmisiä, jotka onnistuvat niitä välttelemään, pitäisi ihailla.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliin ruokavalioon kuuluvat herkut pieninä määrinä. Tuollainen täyskielto on ortoreksiaa. Joku siis sairastaa tuota. On dg.

Vierailija
2/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

He paheksuvat sitä asetelmaa, että terveysintoilija saa paheksujan nolostumaan omia elämäntapojaan. Nolostunut ihminen on usein tosi vihainen tilanteeseen nähden ja käyttäytyy vähän holtittomasti.

Mun isä vihaa mua koska lopetin alkoholin juomisen ja hän siihen alkuun yritti piikitellä mua että oon tiukkapipo enkä osaa pitää hauskaa yms. Sanoin että no en tosiaan halua tuollaista läskiä mahaa kuin hänellä enkä tarvi alkoholia viihtyäkseni eri tilanteissa.

Isä nolostui ja loukkaantui niin paljon ettei ole vuosienkaan päästä antanut anteeksi. Kätevästi unohtanut mitä itse sanoi mulle ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaliin ruokavalioon kuuluvat herkut pieninä määrinä. Tuollainen täyskielto on ortoreksiaa. Joku siis sairastaa tuota. On dg.

Heti ensimmäinen huutelija linjoilla.

Vierailija
4/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kielto? Jos omasta vapaasta valinnasta on jotain syömättä, niin miten se on ortoreksiaa?

Ja mikä ihme on "normaali ruokavalio"?

Vierailija
5/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ortoreksia on syömishäiriö. Ei mitenkään tavoiteltavaa vaan sairalloista.

Vierailija
6/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti ensimmäinen huutelija linjoilla.

Syömishäiriö.

Vierailija
7/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne minua häiritse kunhan eivät liiakseen tuputa elämäntyyliään minulle. On sitäkin tapahtunut aivan liian usein ja se tekee terveysintoilijasta raskaan ihmisen.

Vierailija
8/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maininnut sitä, että tämä influensseri myös tarjoili jotain ihme "anti-bloat" pillereitä ettei maha pöhöttäisi. 

Vierailija
9/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysintoilijoilla menee liian helposti terveysfasismin puolelle saakka se niiden touhu. 

Vierailija
10/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää ihmiset on yleensä ärsyttäviä. Pitävät itseään täydellisinä.

Vierailija
11/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä mulle aina vittuillaan kun syön niin vähän. Olen hyvin lyhyt, 149 cm pienikokoinen nainen, syön oman kulutuksen mukaan

Ja ne vittuilevat naiset syövät jäätävän kokoisia annoksia ja valittavat samaan aikaan kun lihovat vaikka eivät syö mitään.

Kukaan ei liho syömättä.

Vierailija
12/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne minua häiritse kunhan eivät liiakseen tuputa elämäntyyliään minulle. On sitäkin tapahtunut aivan liian usein ja se tekee terveysintoilijasta raskaan ihmisen.

Tätäkin on tapahtunut, että mulle on tarjottu karkkia ja olen sanonut ei kiitos. Sitten urkintaan että miksi et ota. Siihen vastaan että painonhallinta/vhh. Tämän jälkeen minua syytellään että tuomitsen, tuputan omia valintojani muille yms yms

Te olette lyijynraskaita ihmisiä niin henkisesti kuin usein fyysisestikin

Vierailija
13/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää ihmiset on yleensä ärsyttäviä. Pitävät itseään täydellisinä.

On ne ainakin tossa asiassa lähempänä kuin sinä. Miksi asiasta tarvitsee loukkaantua?

Vierailija
14/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paheksuta, elleivät tuputa karppauksia ja sokerittomuuttaan muille.

Vierailija
15/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi normaaliin ruokavalioon on kuuluttava herkkuja jos niitä ei halua syödä? 

Vierailija
16/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi normaaliin ruokavalioon on kuuluttava herkkuja jos niitä ei halua syödä? 

Tuo kommentoija varmaankin tarkoitti sitä, että kun ihmisiin on "koodattu" se makeanhimo, niin on ihan normaalia syödä herkkuja välillä eikä niitä tarvitse vältellä. Kaikki himoitsevat makeaa, jo pienet vauvatkin. Ei siitä tarvitse piestä itseään

Vierailija
17/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellisessä ruokavaliossa saa olla herkkuja pienessä määrin. Tämä on eri asia kuin se, että herkut 'kuuluisivat' normaaliin ruokavalioon. Eihän mitään sokeriherkkuja ole edes ollut saatavilla kovin kauaa ihmiskunnan historiassa.

Minulla on erittäin terveellinen ja kurinalainen ruokavalio. E syö mitään makeaa koskaan. En edes konvehtia jouluna. Toisaalta ei tee koskaan edes mieli, joten miten tällainen kieltäytyminen olisi syömishäiriö? Mieliteon sen sijaan herättää lasi hyvää punaviiniä ja paahdettu bruschetta. Tällaista herkuttelua harrastan harvakseltaan.

Jotkut ruokaterapeutit ohjeistamaan syömään herkkuja kohtuudella, koska täyskieltäytyminen kuulemma johtaa helposti repsahdukseen. Sitä repsahdusta olen yli vuosikymmenen odotellut.

Oikeasti ihmisiä taitaa ärsyttää toisten ihmisten kurinalaisuus. Tai oikeammin: tavoitteiden saavuttaminen äärimmäisen kurinalaisuuden avulla. Heidän alitajuisesti ymmärtäessään, etteivät itse pystyisi samaan.

Vierailija
18/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisessä ruokavaliossa saa olla herkkuja pienessä määrin. Tämä on eri asia kuin se, että herkut 'kuuluisivat' normaaliin ruokavalioon. Eihän mitään sokeriherkkuja ole edes ollut saatavilla kovin kauaa ihmiskunnan historiassa.

Minulla on erittäin terveellinen ja kurinalainen ruokavalio. E syö mitään makeaa koskaan. En edes konvehtia jouluna. Toisaalta ei tee koskaan edes mieli, joten miten tällainen kieltäytyminen olisi syömishäiriö? Mieliteon sen sijaan herättää lasi hyvää punaviiniä ja paahdettu bruschetta. Tällaista herkuttelua harrastan harvakseltaan.

Jotkut ruokaterapeutit ohjeistamaan syömään herkkuja kohtuudella, koska täyskieltäytyminen kuulemma johtaa helposti repsahdukseen. Sitä repsahdusta olen yli vuosikymmenen odotellut.

Oikeasti ihmisiä taitaa ärsyttää toisten ihmisten kurinalaisuus. Tai oikeammin: tavoitteiden saavuttaminen äärimmäisen kurinalaisuuden avulla. Heidän alitajuisesti ymmärtäessään, etteivät itse pystyisi samaan.

Ok? Ei mua ärsytä, selitin vaan, mitä tuo kommentoija ehkä tarkoitti.

Vierailija
19/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus ja pelko. Nuo ovat tärkeimmät syyt siihen, miksi terveitä elämäntapoja (liikunta, ruokavalio, painonhallinta) väheksytään.

Rapakuntoiset, ylipainoiset, itseään laiminlyövät ihmiset tietävät, että heidän kroppansa ei ole hyvässä kunnossa. Kun he näkevät hyväkuntoisen, normaalipainoisen, itsestään huolta pitävän ihmisen, he tuntevat kateutta ja pelkoa. Kateutta siksi, että heidän oma kroppansa on heikko. Pelkoa siksi, että hyväkuntoinen ihminen on heille uhka monella eri tavalla (fyysisesti, henkisesti, ideologisesti). Hyväkuntoisella on parempi suorituskyky ja se näkyy lähes kaikissa arkipäivän toiminnoissa: kotona, vapaa-ajan harrastuksissa, työpaikalla, parisuhdemarkkinoilla. Hyväkuntoinen, terveitä elämäntapoja noudattava ihminen on henkisesti vahva (hyvä itsekuri) koska hän pystyy vastustamaan kaikkia niitä kiusauksia mihin heikot ihmiset sortuvat (ylensyönti, liika sokerin käyttö, passiivinen elämäntapa, alkoholi, tupakka, huumeet, yms). 

Heikot miehet tuntevat itsensä uhatuksi, kun he näkevät hyväkuntoisen ihmisen (mies tai nainen), joka on fyysisesti treenattu ja henkisesti vahva. Ainoa tapa millä heikko mies voisi yrittää "kilpailla" hyväkuntoisen ihmisen (mies tai nainen) kanssa on RAHA. Jos heikko mies on köyhä, hänellä ei ole mitään "valttikortteja". Ei fyysistä kuntoa, ei henkistä kanttia, ei rahaa. 

Lihava ja ruma mies voi tuntea itsensä "voittajaksi" vain yhdellä tavalla: olemalla multimiljonääri tai miljardööri. Tällaisia yksilöitä on harvassa, joten heikot miehet yrittävät "päteä" (korottaa itseään) haukkumalla vahvempia. 

Vierailija
20/73 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei terveellinen tarkoita välttämättä kurinalaisuutta. Ei ole millään tavalla tervettä kurittaa itseään ruokavalion nimissä.

Terveellinen syöminen ei tarkoita itsensä kiusaamista ja kynsin hampain välttelemällä jotain syötävää, jonka kokee haitaksi elimistölle.

Hyvin syöminen onnistuu ihan luontojaankin erikseen miettimättä.