Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?

Vierailija
13.04.2017 |

Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .

nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.

Kommentit (395)

Vierailija
141/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistasiäpaski kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskettava näky.&nbsp olet kyylä; Aamulla klo 10, oli asumistukien maksupäivä, joku isä ja kaksi lasta, isällä oli kaksi muovikassillista ruokaa Lidlin tienoilla, hän antoi kummallekin lihapiirakkaa yhtä aikaa käteen.

Ajatus että heillä oli täytynyt olla rahat ja ruoka vähissä monta päivää.

Saat siis itsekin tukia ja miksi kyyläät muita!

Oho, menipä jollain tunteisiin kolme vuotta vanha viesti. :D

Vierailija
142/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samettivelliä lapsena. Teininä 6kpl ohuita pieniä ruisleipä palasia joissa margariinia ja juustoa päällä, teetä ja joko vaihtoehtoisesti c-poretablettijuoman tai ihan tablettina, myös kalkkitabletteja. Kaikki oli aina valmiiksi tehty pöytään kun heräsin aamulla. Äiti <3 https://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/ihmissuhteet/pohditko_eroa_as…

Samettivelliä! Sitä sai mummolassa Virolahdella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän ei muroja, ei cornflakesia, ei jogurtteja, ei kaakaota jne, kun äidin mielestä ne oli liian kalliita niin nopeeseen syöntiin. Eli mä söin sitten aamuisin sitä samaa, mitä iltapäivälläkin. Kahvia ja ranskanleipää lauantaimakkaralla. Joskus aamupalaksi otin pullaa ja kahvia.

Äiti oli yön töissä, että joskus se ehti kotiin ennen kuin lähdin. Silloin se toi lähileipomosta lihapiirakkaa ja pasteijoita. Pasteijoita ja kahvia sitten aamupalaksi ja lihapiirakkaa koulun jälkeen.

Vierailija
144/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Weetabixejä tai vaaleaa sekaleipää jonka päällä oli aladobia ja  kyytipojaksi kaakaota. Teininä aloin juoda kahvia ja harvemmin söin enää aamupalaa.

Vierailija
145/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaota ja leipää. Leivän päällä "kukkamakkaraa" ja voita.

Vierailija
146/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla en mitään kun piti lähteä niin aikaisin kouluun. Viikonloppuna söin muroja ja luin Aku Ankkaa.

Vierailija
147/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti keitti joka aamu puuron, monenlaisia puuroja. Muistaakseni vasta lukiossa 90-luvun alkupuolella söin aamupalaksi muroja tai leipää, kun lähdin kouluun itsekseni.

Vierailija
148/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ainakin syöneeni ranskanleipää ja paahtoleipää juustolla ja tomaatilla. Maitoa juotiin ja vettä, joskus appelsiinimehua. Iltaisin tai välipalalla sai kaakaota, ei se aamulla maistunut. Murojakin oli mutta sama juttu kuin kaakaon kanssa.

Vierailija
149/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvassa Euroopan/maailman maassa edelleenkään kukaan syö aamiaiseksi mitään kuitupommia ilman sokeria. Esim. Ranskassa ja Italiasa on croissantit ja Nutella aika suosittuja nykyäänkin. Ihan vain tiedoksi niille mielensäpahoittajille, joiden mukaan kaurapuuro marjoilla tai ruisleipä on ainoa oikea ratkaisu.

Kokonaisuus ratkaisee. Kuitua voi saada niin monella tavalla päivän mittaan ja sokerit sekä painon pitää hallinnassa. Myös karieksen kanssa kokonaisuus ratkaisee, sisältäen hampaiden hyvän hoidon.

Vierailija
150/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maissihiutaleita, jogurttia, hiivaleipää, margariinia, jotain leikkeleitä, juustoa ja juomana kaakaota.

Tämä oli aamiaiseni monen vuoden ajan 1990-luvulla.

Vierailija
151/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän tekemät puurot! Lapsena kun ei puuro muuten ois maistunut, niin lautasen pohjalle muussattiin banaani, tai raastettiin omena, ja puuro siihen päälle. Voisilmä piti tietysti olla, ja maitoon oli puuro tehty..

Uskon että tämä oli parempi, kuin nykypäivän kerros jogurtit missä sokeria on yllättävän paljon, tai aamupalan väliin jättäminen.. Mihin itsekkin sorrun valitettavasti näin 30v myöhemmin.

Vierailija
152/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakaoa (Nesqvik) + paahtoleipää tai muuta leipää kouluun lähtiessä ja koulusta palatessa.

1-6 ikävuosina saatoin saada vispipuuroa (kaupan valmista) tai jotain jogurttia.

Vierailija
153/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millain te muistatte noin tarkkaan 😀 hitto mä en muista 😱 varmaan jonku ruisleivän palan söin sitten 😂

Vierailija
154/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskanleipää, voita ja kastoin kuumaan kaakaoon niin että muuttui ihanaksi mössöksi.

Muroja. Jogurttia. Voikeipäkeksejä. Vanukkaita.

Meillä ei syöty oikeestaan ikinä salaattia tms. Olin kuitenkin hoikka kakara, ja hoikkana oon pysynyt.

Vierailija
155/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää, muroja, jogurttia, banaania, kaakaota tai mehua. Oli terveet hampaat ja hoikkakin olin.

Vierailija
156/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisimuro, corn flakes, mannapuuro ja kaakao. Joskus kesälomalla paahdettua leipää marmelaadilla

Vierailija
157/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Weetabix hillolla ja kevytmaidolla, cornflakes ja riisimurot maidolla + sokerilla, myöhemmin teininä myös vaaleaa leipää juustolla + teetä. Välipaloiksi meni paljon Yacky-makupaloja.

Vierailija
158/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa ja marjoja tai kiisseliä, voileipää, muroja tai jos itse teki aamu/väli/iltapalaa, usein söimme kaurahiutaleita kylmän maidon kanssa. Tavallaan tuorepuuroa, me lapset puhuimme "mössöstä".

Vierailija
159/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan syöneeni yläasteella 2 rainbow marjajogurttia ja riisimuroja, yhteensekoitettuna siis. Kaverilla oli aina ranskanleipää, äidin mielestä se oli pullaa. Osti grahampaahtoleipää. Puuroa ja marjoja taisin syödä päiväkoti iässä. Ala-asteella varmaankin leipää kun yksin lähdin kotoa. Lauantai makkaraa muistan myös kaapissa olleen ja varmaan hedelmiäkin jonkun verran. Niin ja sitä kaakaota join kun en maidosta välittänyt.

Vierailija
160/395 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis...

Mua aina hämmästyttää että jotkut oikeasti muistavat tällaisia arkisia toistuvia tavallisia asioita lapsuudesta/nuoruudesta. Minä en muista juuri mitään, saati sitten mitä oli tapana syödä tai minkälaisia päivät olivat, ei mitään hajua. Onko syöty aamupalaa? Oletettavasti, kyllä kai, miksei olisi?

Tietäisin kertoa joten kuten noin parikymppisestä eteenpäin, ja olen nyt 32v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä