80-luvulla syntyneet, muistatteko mitä söitte aamupalaksi lapsena/teininä?
Itse muistan ainakin kaakaon ja ranskanleivään ! Olin hoikka lapsi ja hampaat kunnossa, vaikka saatoin juoda kaakaota neljästi päivässä .
nykyäänhän sokeri ja vehnähöttö on ehdoton nou nou ja julkinen teilaaminen varma,j os kertoo lapsensa saavan aamupalaksi vaikkapa suklaamuroja ja paahtoleipää! Vanha kunnon mannapuurokin on perkeleestä.
Kommentit (395)
Ruispuuroa, jossa puolukoita. Nam! Joskus äiti paistoi aamiaiseksi haukifileitä. Munakokkelia oli myös usein. Ruisleipää, voita ja juustoa. Aamulla juotiin kahvia, illalla teetä.
Herran pieksut mitä luksusta kaikilla😲 En useinkaan aamuisin syönyt mitään. Ei meillä ollut muroja, jogurtteja, maitoa, kaakaota eikä vaaleata leipää leikkeleiden kera. Ei äiti keittänyt aamulla puuroa vaikka oli kotona. Meillä oli aina äidin itse tekemää ruisleipää, jonka päälle laitettiin voita ja joskus juustoa. Usein söin väli-ja iltapalaksi talkkunaa piimän kanssa, tai kaurahiutaleita piimän tai maidon kanssa, JOS maitoa oli. Meillä oli ainoastaan tummaa kaakaojauhetta, ei koskaan sokerisia kaakaojauheita. Tuoremehuja ei ollut todellakaan koskaan. Äidin itse tekemää marjamehua juotiin, mutta ei sitäkään saanut älyttömiä määriä juoda. Marjoja kyllä oli ja marjakiisseliä, mutta en tosiaan muista, että olisin aamulla syönyt mitään.
Meillä ei vanhemmat todellakaan tehneet valmiiksi aamu, - väli eikä iltapaloja. Itse otettiin kaapista tai leivottiin/paistettiin. En ole itsekkään passannut lapsiani sen jälkeen kun ovat osanneet itse ottaa. Nyt teinit käyvät kaupassa ja tekevät itse ruuat jos olen esim iltavuorossa.
Oijoi, meillä ei ikinä ollut ranskanleipää! Ysärillä yhden kaverin luona oli ranskanleipää ja emmentalia, meillä aina vaan ruisleipää ja edamia. Ahmin sen kaverin luona älyttömästi juustoleipiä. Kotona söin ruisleivän aina aamuisin. Ei ollu muroja, jogurttia tms.
Kaurapuuroa voisilmällä ja suolalla, tai metsämarjoilla sekä ruisleipää juustolla ja vihanneksilla. Juomaksi vettä, sokeritonta mehua tai maitoa. Äiti ja isä oli terveydenhoitaja ja hammaslääkäri, molemmat olivat todella tietoisia ja intohimoisia terveysharrastajia ja heille ei olisi tullut kuuloonkaan, että me kakarat opitaan, että lauantaimakkara, tai ranskanleipä on normaalia ateriaruokaa. Tästä syystä sitten sokerimuroja, mehukattia ja valkoista leipää saatiin ainoastaan kyläilypaikoissa
Varmaan eniten on mennyt ranskanleipää jossa jotain rasvaa, juustoa ja kurkkua päällä ja kylmää kaakaota juomaksi tai maitoa.
Jos koulu alkoi myöhemmin, paistoin kananmunan tai tein mikromunakkaan.
Meillä ei ollut puuroja juurikaan aamulla, mutta ruoaksi tai iltapalaksi oli riisi- tai mannapuuroa, makaronivelliä tai perunavelliä ja tykkäsin kaikista. Joskus oli vispipuuroa, jota maidon kanssa söin. Muroja oli harvoin, jos oli niin tavallisia maissilastuja.
Kaakaota, ruisleipä ja puuroa. Joka aamu.
On oikeasti tylsää että kaikki vähänkään ruokaan liittyvät keskustelut kääntyvät siihen, miksi suomalaiset ovat nykyään niin ylipainoisia, vaikka ennen ei oltu.
Eikö voi koskaan puhua vain ruoasta? Eikö se ylipainoasia ole jo aika loppuun kulutettu aihe?
En olisi syönyt aamulla mitään, joten ainoa minkä muistan oli äiti tyrkyttämässä edes lasillista appelsiinimehua, johon oli vatkattu raaka kananmuna! Oli kai lukenut/kuullut jostain, että olisi hyväksi
syömättömälle lapselle?!
Puuroa eri muodoissa pääosin. Kaurapuuroa, riisipuuroa, mannapuuroa ja mustikkakeittoa, vispipuuroa, erilaisia vellejä jne. Joskus taas leipää ja hedelmää.
Vierailija kirjoitti:
Ruispuuroa, jossa puolukoita. Nam! Joskus äiti paistoi aamiaiseksi haukifileitä. Munakokkelia oli myös usein. Ruisleipää, voita ja juustoa. Aamulla juotiin kahvia, illalla teetä.
Ai että inhosin ruismarjapuuroa, mikä taas oli äitini suuri herkku. En suostunut syömään sitä lainkaan.
Ala-asteella viiliä sokerilla, ruisleipää maksamakkaralla ja juustolla, sekä kaakaota. Joka aamu 80-luvulla.
Teininä taas teetä tai kahvia, ja riisimuroja joissa oli aina pakko olla banaania mukana.
O'boy kaakaota ja meetvurstikurkkuruisleipää.Joskus kellogsin riisi- tai maissimuroja,tai cocopopseja! Myös ne weetabixit olivat sokerin kanssa hyviä. Välipalaksi joko leipää, mikrohamppareita, mikropitsoja tai noita muroja. Välillä syötiin viiliä, vanukkaita, riisifruttia tai valion jogurtteja. Hedelmiä kans popsittiin, banaania, appelsiineja, melonia, mandariinejä ym. Joskus sitten äiti teki lappapuuroa (siis vispipuuroa), syötiin ihan marja-tai hedelmäkiisseleitä omista marjoista ja/tai ekströmsin jauhepusseista. Lämmintä ruokaa tietysti aina lisäksi. Puuroa ei isompana tehty aanuisin kun ei tykätyy hirveästi syödä mutta lämpimänä ruokana saattoi olla näitä manna-, ruismarja-, ohra- ym. puuroja. Ai niin! Suklismanna oli tosi hyvää!
En syönyt ikinä aamulla mitään. Joskus harvoin saatoin juoda lasin mehua, jos oli jano.
En syönyt koskaan aamupalaa, koska halusin maksimoida nukkumisen. Iltavirkkujen elämä aamuvirkkujen maailmassa ei ole kaksista.
Mun vakioaamupala oli maksamakkara, setsuuri ja joskus keitetty muna. Olen tosin 70-luvun lapsi.
🇺🇦🇮🇱
Yläasteella ja lukiossa: kuppi Liptonin yellowta ja thats it. Ei maittanut ruoka aamulla.