101 myydyintä kirjaa- monta olet lukenut?
Listassa on 101 maailmalaajuisesti myydyintä kirjaa, poislukien uskonnolliset ja poliittiset teokset, joita jaetaan usein myös ilmaiseksi. Kuinka monta olet lukenut?
http://www.listchallenges.com/101-best-selling-books-of-all-time
Kommentit (92)
Minä olen lukenut vain 8 kirjaa noista. Yllättävän vähän ns. klassikkoteoksia mukana, eroaa aika paljon tyypillisistä 100 classics to read -listauksista.
ap
Joo, tuosta huomaa, että myyvä ja hyvänä / suositeltavana pidetty klassikko on eri asioita.
36%, viimeiset 20v oon lukenut oikeastaan ainoastaan suomalaista kirjallisuutta.. mutta ihania kirjoja tuolla oli: Kuinka surmaisi satakielen ja Outsiders, tuli ihan haikea olo:)
Vähän hankala, kun ovat englanniksi. Mutta bongasin siinä kolmekymmentä. Black Beauty lienee Uljas Musta ja muutenkin sai vähän arvailla, kun ei jaksa ruveta etsimään suomennoksia.
Todellinen luku lienee ainakin puolet.
Mä sain vain 25, mikä hämmästytti mua, sillä pidän itseäni melko ahkerana lukijana. Tosin listatuista lastenkirjoista en ole lukenut ainuttakaan pl. Harri Potter. Ja ehkäpä en muistanut jotain kirjaa tai tunnistanut englanninkielisenä.
8. Fantasia on suosittu lajityyppi, samoin self-help. Kummatkaan eivät kiinnosta minua.
Onko nää siis minkä maan? "Steps to christ"?
Vierailija kirjoitti:
36%, viimeiset 20v oon lukenut oikeastaan ainoastaan suomalaista kirjallisuutta.. mutta ihania kirjoja tuolla oli: Kuinka surmaisi satakielen ja Outsiders, tuli ihan haikea olo:)
Se on Kuin surmaisi... ei kuinka ;)
13. Ei näytä listassa olevan juurikaan klassikoita tai ns. korkeakirjallisuutta. Ei myöskään dekkareita joista pidän.
18. Tässä huomasi, miten hassusti jotkut kirjat nimetään suomeksi.
Jaahas, halusiko joku ihan kiusallaan poistaa kommenttini jossa totesin listalla olevien Pikku toukka paksulainen ja Viisi pientä koiranpentua -kirjojen olevan lapseni suosikkeja?
Vierailija kirjoitti:
Mä sain vain 25, mikä hämmästytti mua, sillä pidän itseäni melko ahkerana lukijana. Tosin listatuista lastenkirjoista en ole lukenut ainuttakaan pl. Harri Potter. Ja ehkäpä en muistanut jotain kirjaa tai tunnistanut englanninkielisenä.
Mulla sama, olen toi 21 ja puoli. En ole lukenut kuin pari noista lastenkirjoista, en ensimmäistäkään self help tai lastenhoitokirjaa enkä myöskään (oletettua) sosialistista realismia (how the steel was tempered). Lisäksi skippaan kaiken roskan (Potterit ja sen sellaiset).
Olen lukenut noin puolet.