Ystävät pummaavat rahaa!
Alkaa todella ärsyttämään pari kaveria. Olen muutaman kerran tarjonnut ravintolassa ns. koko roskan, koska tiedän olevan varattomia/työttömiä. Lisäksi olen molemmille lainannut rahaa, isojakin summia, joita en ole saanut takaisin.
Kiitokseksi tästä saan nykyään yhteydenottoja vain silloin, kun on rahan tarve. Tiedän ennen alapeukkuja ja ilkkumisia, oma vika ja kaverit vaihtoon. En olekaan heille enää vastannut mihinkään mitään.
Mutta se jäi ihmetyttämään, mistä moinen tyhmä käytös - luulisi, että kuulumisiani kannattaisi kysellä useamminkin (tämä oli siis sarkasmia).
No, onneksi on oikeitakin ystäviä, mutta kun tämä käytös nyt tuli yhtä aikaa näiltä molemmilta, aivan törkeän röyhkeä rahapyyntö ilman mitään "hei mitä kuuluu" kysymyksiä, alkoi ärsyttää ja ihmetyttää, mitä päässä näillä. Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että esim. 500 e siirtyy tilille ilman muuta, tuosta noin, yhdellä tekstarilla pyytäen?
Kommentit (80)
Kysy joka kerta, että milloin maksat ne x €jotka olet velkaa? Loppuu muuten kyselyt siihen.
Jos annat toiselle rahaa, etkä tee siitä asianmukaista velkakirjaa, se ei ole virallisesti lainaa.
Jos teet velkakirjan, voit viedä maksamattoman velan oikeuteen. Tosin jos velallinen on sossupummi, et saa rahojasi takaisin sitäkään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari kaveria, jotka saattoivat soittaa ja kysyä kuulumisia, valitella, kun ei ole ihanaa ystävää hetkeen ehtinyt näkemään. Kesken kuulumisten kertomisen pamahtaakin sitten kysymys, että voisitko vipata, saat viidestoista päivä/kuun lopussa/huomenna takaisin. Jos sanon syyn, miksen voi, keksitään kiertoreittejä. Ylläri ylläri, en enää vastaa näiden kavereiden soittoihin. Joskus tuttavuuden alkuaikoina saatoinkin vipata pikkusummia, mutta en enää, koska pääasiassa velat ovat edelleen maksamatta. Kun maksalaatikkoa ja maitopurkkia varten pyydetyt rahat menevät kaljaan ja tupakkaan, bussikorttirahat baari-iltaan ja niin edelleen, ei hirveästi innosta lainailla.
Työssäkäyvänä ihmisenä autan kyllä rahallisestikin kavereita, jotka oikeasti käyttävät rahat siihen, mihin on sovittu ja maksavat luvattuna ajankohtana takaisin. Ne ovat yleensä niitä kavereita, jotka kysyvät kuulumisia muulloinkin kuin tilin ollessa tyhjä ja baarin tanssilattian odottaessa aivan muun kaverijoukon kanssa.
. kiertoreittien keksijöille voit sanoa ettet ole mikään pummipaskojen elättäjä ja et lainaa enää penniäkään ennen entisten velkojen takaisinmaksua. Mikäli rahoja ei tule, sanot antavasi asian ammattiperijän käsiin. Olen käytettävissä ilmaiseksi, koska vihaan pummipaskoja ja kusettajia. Kokemusta on, olen itse hakenut omia saamisiani takaisin nyrkillä ja haulikolla -toimii!
Hei! Voitko antaa 5000€ tai niin paljon kuin pystyt, olen pahassa pulassa, annan tilinumeron
pummipaskat kuppaavat hyväntahtoista uhriansa niinkauan kun tällä on rahaa tai kunnes tämä tulee järkiinsä -sitten etsitään uusi typerys
Minä olen jättänyt kaikki pummit pois minun elämästä. Tosi paljon on sellaisia jotka on koko ajan jotain vailla. Joko rahaa, talkootyötä, kyytiä, yms, yms. Ja jos näitä pyytää itse esim talkoisiin, kyytiä, vastaukseksi saa mitä uskomattomimpia selityksiä miksi se ei nyt onnistu. Rahaa en ole koskaan pyytänyt keneltäkään tutulta, en minun tekemistä töistä enkä muutenkaan. Puhtaasti talkoita,mutta odotan myös vastapalveluksia. Jos niitä ei tule, turha pyytää mitään minultakaan.
Kaksi jäi muutaman kympin velkaa, kuolivat, eri aikaan tosin.
Kukaan, joka ansaitsee rahat omalla työllään, ei jätä lainaa maksamatta. Tosin itse tienaavalla on todella iso kynnys lainata. Maksamatta jättävät ne "lainaajat", jotka ovat sitä mieltä että heidän kuuluu saada osansa työtätekevien tuloista nostamatta itse sormeakaan. Ovat siihen tottuneet.
Rahan ja kyytien pummaajat. Alinta kastia.
Eräs henkilö yritti pitkään pummia kaikenlaista, useimmiten tietenkin rahaa, joskus Pleikkaria, joskus autoa. Ja hyvänen aika miten paljon huomiota saat kun hankit kuomullisen peräkärryn!
Sitten yritti saada minut maksamaan lainansa vaatimalla takaajaksi...
No, mihinkään en koskaan suostunut koska tiesin että tappiollehan minä jäisin.
Hän sitten loukkaantui ja emme ole ollet väleissä pitkään aikaan -ei haittaa.
Jos en ole muuta kuin lompakko niin en sellaisesta ihmissuhteesta välitä.
Pummejahan piisaa aina, kädestä suuhun eläjät haistavat aina kun on joku hyväntahtoinen hölmö jolta saa rahaa, palveluksia tai muita etuuksia. On fiksua siivota nämä loiset pois tuttavapiiristään, säästyy rahat ja mielenrauha
Niin. Pitäisi antaa rahaa sinne tänne "no kun sulla on" , ellen anna olen sitten sika ja paska jätkä
Vierailija kirjoitti:
Tuontakia olen suoranainen mul*ero. En lainaa isoja summia rahaa kavereilleni, mielelläni en lainaa ollenkaan koska tiedän heidän ajavan vain omaa etuaan. Jos en jaksa jatkuvasti udella, pistää lainoja muistiin en tule rahojani näkemään. Hauska juttu on myös se, että osa antaa takaisin lainansa, mutta aina puuttuu muutama sentti. Kun itse lainaan niin joka ikinen sentti on tärkeä. Muutenkin, jos alan rahoja lainaileen tiedän että alkaa se vinku kerjääminen sekä testailu josko nyt maksaisin/ antaisin heille rahaa. Poikkeuksena eräs ystävä, joka ei kirveelläkään huoli minulta rahaa, vaikka on tiukilla. Silti kuskailee minua ilmiaseksi pitkiäkin matkoja, maksaa minunkin puolesta yheisreissu kuskille bensarahat jne. Tästä hyväsä olen muutaman kerran suostunut maksamaan hänenpuolestaan muutamia ruokaostoksia hänen luonaan kyläillessä, enkä aido pyytää häneltä rahaa itsekkään, ellei ole aivan aivan pakko.
Eli sinä olet se pummi ja hyväksikäyttäjä 🤭
Nim. Autonomistaja, joka ei enää kyydi ketään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa todella ärsyttämään pari kaveria. Olen muutaman kerran tarjonnut ravintolassa ns. koko roskan, koska tiedän olevan varattomia/työttömiä. Lisäksi olen molemmille lainannut rahaa, isojakin summia, joita en ole saanut takaisin.
Kiitokseksi tästä saan nykyään yhteydenottoja vain silloin, kun on rahan tarve. Tiedän ennen alapeukkuja ja ilkkumisia, oma vika ja kaverit vaihtoon. En olekaan heille enää vastannut mihinkään mitään.
Mutta se jäi ihmetyttämään, mistä moinen tyhmä käytös - luulisi, että kuulumisiani kannattaisi kysellä useamminkin (tämä oli siis sarkasmia).
No, onneksi on oikeitakin ystäviä, mutta kun tämä käytös nyt tuli yhtä aikaa näiltä molemmilta, aivan törkeän röyhkeä rahapyyntö ilman mitään "hei mitä kuuluu" kysymyksiä, alkoi ärsyttää ja ihmetyttää, mitä päässä näillä. Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että esim. 500 e siirtyy tilille ilmSiinähän syydät pummipaskoille rahojasi, ne tulevat vain entistä röyhkeämmiksi, fiksumpaa ampua sulku!
Raha sotkee ystävyyssuhteet. Ihan periaatteessa en lainaa.
Kerran tein poikkeuksen kun hyvä kaveri pyysi. Summa oli niinkin pieni kuin kaksikymppiä. Se oli todella kiusallista.
Minulle se raha ei merkinnyt mitään mutta kaverini joka ikinen kerta itse nolosteli, että anteeksi, nyt en vielä voi maksaa takaisin mutta silloin ja silloin sitten.
Asia tuli hoidettua, onneksi meidän ystävyydelle. Mutta tämän takia ei enää, eikä hän ole pyytänytkään.
Kerran Olen lainannut viisi kymppiä
ja sitten ei maksanut
koten kun olin juuri ostanut asunnon ja tuli kysymys Voiko lainata niin sanoin ei oo
eikä ollutkaan ennen seuraavaa palkkaa
jätin jopa yhden vuokranantaja maksamatta ja sanoin vuokraemänmälle että ottaa takuusta
Tuttu (ei siis varsinainen ystäväni) voitti jostakin pelistä reilu 30 000€ ja erehtyi kertomaan siitä avoimesti, ja "yllätys yllätys" kyllähän senjälkeen piisasi "hyviä" ystäviä: Voitko, on rahapula, annatko, lainaatko yms. paskaa, kuin hyeenat haaskalla, onneksi tuttuni piti päänsä kylmänä eikä myöntynyt pummipaskojen vaatimuksiin
Vierailija kirjoitti:
Jos annat toiselle rahaa, etkä tee siitä asianmukaista velkakirjaa, se ei ole virallisesti lainaa.
Jos teet velkakirjan, voit viedä maksamattoman velan oikeuteen. Tosin jos velallinen on sossupummi, et saa rahojasi takaisin sitäkään kautta.
laina on täysin pätevä ilman velkakirjaakin, tosin on siinä vaiheessa ongelmallista osoittaa velan olemassaolo kun velallinen ei pysty/halua maksaa velkaansa, sittenhän voi tarpeen mukaan käyttää väkivaltaa, nimim. virkaheitto oikeustieteen yo
Vierailija kirjoitti:
Rahaongelmat tekevät ihmisistä häikäilemättömiä. Vaikea sanoa kuinka paljon siinä on mukana pahantahtoisuutta, mutta sen on elämä opettanut, että rahanlainaaminen kaverisuhteessa tai seurustelusuhteessa on melkein aina punainen lippu. Jos vähänkään vahvistat käytöstä - vippaamalla tai antamalla rahaa niin ihminen tekee sen helposti uudelleen ja uudelleen.
Ja kyllähän jos kaveri ensin liiba-laaba puhuu niitä näitä ja sitten yhtäkkiä pamauttaa rahapyynnön siinä on selkeästi kyse hyvinkin harkitusta toiminnasta ja hyväksikäytöstä. Se psykologista peliä ja manipulaatiota.
En yhtään myöskään ymmärrä näitä "ei se ole hullu joka pyytää" -tyyppejä, eli toisinsanoen kaikenlainen kusetus ja silmäänsahaaminen, onnenonkiminen ja hyväksikäyttö olisi muka aina rahan antajan oma vika. Toiset ihmiset ovat hyväntahtoisia joten se ei ole mikään oikeutus hyväksikäytölle.
Helvetin hyvin analysoitu, t: mies 62 vee, pummipaskoihin kyllästynyt
Lainaa kerran huviksesi, ap, pyysä luoksesi ja tee velkakirja valmiiksi johon päiväykset ja allekirjoitukset ja mihin mennessä velka pitää maksaa ja millä korolla,jos ei maksa ja mikä on velan takuuna. Loppuu muuten kysely.