Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua jatkuva väsymys ja voimattomuus?

Vierailija
12.04.2017 |

Lisäksi tuntuu että oon koko ajan kipeä. Ei oo voimia mihinkään ja väsyttää niin maan perkuleesti, mutta en saa nukuttua tarpeeksi.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, joka on ollut älyttömän väsynyt jo muutaman vuoden. Kokopäiväistä työtä en edes jaksaisi. Onneksi pärjään nyt vähemmällä. Ja lääkäriin en edes uskalla, kun ei mulla oo mitään muuta sanottavaa kuin että oon epänormaalin väsynyt (omasta mielestä). Sanovat vaan, että koita pärjäillä.

Oot vaan sinnitellyt? Saatko miten hyvin nukuttua? -ap

Vierailija
42/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea on mainitsematta.

Isällä on uniapnea, ja nyt se laite käytössä. Itse en tiedä miten nukun, koska avomies nukkuu niin sikeästi ettei kiinnitä mun nukkumiseen huomiota. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ruokavalio sinulla on?

Syötkö paljon viljoja, entä sokereita, huonoja rasvoja?

Kasvikset ovat huisan tärkeitä, marjoja ja kohtuudella hedelmiä.

Riittävästi vettä, liikuntaa ja unta.

Tsemppiä :)

Peruskotiruokaa, puuroa mustikkakeitolla, jugurtteja, banaaneja, kurkkua, ruisleipää.. Juon tarpeeksi, energiaa liikkumiseen ei oikein ole kun väsyttää niin paljon.

-ap

Eipä ihme, että väsyttää. Syömiset ei ole kunnossa.

Älkää nyt taas aloittako. Tuskin ap tuossa koko ruokavaliotaan luetteli. Jos hän tosiaan syö "peruskotiruokaa", niin syömisasiat ovat varmasti ihan hyvällä tolalla.

Ruokavalio saa olla todella pahasti pielessä (tyyliin ei kasviksia, päivittäin rasvaista ravinneköyhää pikaruokaa, tolkuttomasti kahvia, liikaa alkoholia ym), että alkaisi vaikuttaa vointiin dramaattisesti.

Peruskotiruoka, sellaisena kuin minä sen ymmärrän eli itse tehtyjä tavallisia ruokia, ei aiheuta tolkutonta väsymystä. Eri asia jos on keliakia tms, mutta nämä selviävät lääkärillä.

Ei luetellutkaan kaikkea, mutta näkyyhän tossa jo runko mihin ne syömiset perustuu. Ja varmasti on syypää väsymykseen.  Tosin ap tuntuu haluavan vain jotain pilleriä avuksi, joten hänelle on aivan turha edes mainita syömisen merkitystä.

Näin se on monen muunkin kohdalla. Ruokavalio voi olla ihan pielessä eikä siinä silti nähdä mitään vikaa, koska muutosvastaisuus on niin suuri.

Tai sitten ruokavalio on kunnossa. Olen minäkin kokeillut erilaisia ruokavalioita. Ja onhan niillä vaikutusta: Ilmavaivat on kadonneet, iho on parempi, jne. Mutta sori nyt sulle siitä, että väsymys on ja pysyy, vaikka söisi mitä. T. Ei ap.

Vierailija
44/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ihan alhainen hemoglobiini aiheutti valtavan väsymyksen. Ja kyse ei edes ollut mistään huikean matalista arvoista, vaan hemoglobiini oli viitearvojen alarajalla / himpun alle. Nyt olen syönyt rautalisää pari kuukautta ja olo on pirteä :) Vointini parani parissa viikossa.

Naisille pieni rautalisä on usein tarpeen. Samalla kannattaa nauttia B- ja C-vitamiinia, jotka edistävät raudan imeytymistä.

Mulla on hemoglobiini ollu 130 kieppeillä.

-ap

Rauta-arvo (ferritiini) voi olla alhainen hyvästä hemoglobiinista huolimatta.

Se on ollu alle parikymmentä. -Ap

No ei sun olo normalisoidu ennen kuin se on pikemminkin viisikymmentä. Tai oikeastaan yli 70. Ja sitten voi alkaa miettiä, onko vieläkin jotain ongelmaa.

Eli rautatabletteja vaan? -ap

Siitä nyt on ainakin helppo lähteä, koska saa ilman reseptiä ja vaste alkaa tuntua selvästi 1-2 vkossa, jos annos on riittävä ja raudasta puutetta. 

Elivo - nimistä rautavalmistetta löytyi kaapista. Lukee rautaa 25mg, ja b+c ja kasa muita. -ap

Imeytyvyyksissä voi toki olla eroja valmisteiden välillä, mutta minulla ferritiini lähti nousemaan vasta 100-200 mg päiväannoksella. 25 mg päiväannos piristi pikkuriikkisen, muttei tuonut olennaista muutosta oloon. 

Missä ruokavaliosta on liha ja kananmunat???

Kananmunaa en syö, kiitos mummon aiheuttamien traumojen. Lihaa menee jauhelihana, lihapullana, pihvinä, yms, mitä näitä nyt on. No kokeilen tuota Elivon valmistetta, on ainakin vatsaystävällinen.

-ap

Onko väsymys myös henkistä ns. tyhmentymistä, tylsämielisyyttä tai huonompaa muistia vai ainoastaan fyysistä?

Eipä tässä enää oikeen muistikaan toimi ja keskittymiskyky on aika hakusessa. Yöunetkin jää jatkuvasti liian vähiin, se uni ei vaan tuu kunnolla. Tukkoinen nenäkin taas vaihteeksi.

-ap

Siksi kysyin sitä kananmunaa ja aivotoimintaa. Kananmunan keltuainen on yksi merkittävä lähde fosfolipideille, joiden puute taas voi olla tekijänä aivotoimintojen rappeutumiselle. 

Jos et pysty aloittamaan keltuaistankkausta, tällä sivulla on neljä ravintolisämuotoista tuotetta:

http://www.biomed.fi/tuotekategoria/aivot-ja-hermosto/

Kananmunan pelkkä haju alkaa etomaan. Oon yrittänyt syödä sitä, mutta ei pysty. Oksennusrefleksi tulee samantien. Täytyy katsoa tuo linkki. -ap

Vierailija
45/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ruokavalio sinulla on?

Syötkö paljon viljoja, entä sokereita, huonoja rasvoja?

Kasvikset ovat huisan tärkeitä, marjoja ja kohtuudella hedelmiä.

Riittävästi vettä, liikuntaa ja unta.

Tsemppiä :)

Peruskotiruokaa, puuroa mustikkakeitolla, jugurtteja, banaaneja, kurkkua, ruisleipää.. Juon tarpeeksi, energiaa liikkumiseen ei oikein ole kun väsyttää niin paljon.

-ap

Eipä ihme, että väsyttää. Syömiset ei ole kunnossa.

Älkää nyt taas aloittako. Tuskin ap tuossa koko ruokavaliotaan luetteli. Jos hän tosiaan syö "peruskotiruokaa", niin syömisasiat ovat varmasti ihan hyvällä tolalla.

Ruokavalio saa olla todella pahasti pielessä (tyyliin ei kasviksia, päivittäin rasvaista ravinneköyhää pikaruokaa, tolkuttomasti kahvia, liikaa alkoholia ym), että alkaisi vaikuttaa vointiin dramaattisesti.

Peruskotiruoka, sellaisena kuin minä sen ymmärrän eli itse tehtyjä tavallisia ruokia, ei aiheuta tolkutonta väsymystä. Eri asia jos on keliakia tms, mutta nämä selviävät lääkärillä.

Ei luetellutkaan kaikkea, mutta näkyyhän tossa jo runko mihin ne syömiset perustuu. Ja varmasti on syypää väsymykseen.  Tosin ap tuntuu haluavan vain jotain pilleriä avuksi, joten hänelle on aivan turha edes mainita syömisen merkitystä.

Näin se on monen muunkin kohdalla. Ruokavalio voi olla ihan pielessä eikä siinä silti nähdä mitään vikaa, koska muutosvastaisuus on niin suuri.

Tai sitten ruokavalio on kunnossa. Olen minäkin kokeillut erilaisia ruokavalioita. Ja onhan niillä vaikutusta: Ilmavaivat on kadonneet, iho on parempi, jne. Mutta sori nyt sulle siitä, että väsymys on ja pysyy, vaikka söisi mitä. T. Ei ap.

Palataan tähän aiheeseen, kun olet syönyt kaksin käsin sitä rautaa niin, että ferritiini on ainakin hyvinvointitasolla 50. Jotta voisi olla varma, ettei joku elimistön tulehdus nosta arvoa, sen pitää olla jopa 70:n päälle. Olosi on luultavasti ihan eri ja sitten voit jo eritellä paremmin, onko jotain lisäväsymyksiä tai aivosumuja edelleen riesana. 

Vierailija
46/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, joka on ollut älyttömän väsynyt jo muutaman vuoden. Kokopäiväistä työtä en edes jaksaisi. Onneksi pärjään nyt vähemmällä. Ja lääkäriin en edes uskalla, kun ei mulla oo mitään muuta sanottavaa kuin että oon epänormaalin väsynyt (omasta mielestä). Sanovat vaan, että koita pärjäillä.

Saan nukkua joka yö vaikka 10 tuntia, joten määrässä ei ole puutetta. Laadussakaan ei ole valittamista. Just jostain uniapneasta ei tietty itse voi tietää.

Vierailija
47/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ihan väsymysoireyhtymä. En tiedä annetaanko se diagnoosiksi vain sellaisille joilta ei löydy muuta vikaa, vai miten se todetaan. Itselläni tolkutonta väsymystä aiheuttaa reuma ja siihen liittyvä jatkuva tulehdustila. Alkoholia ei muuten kannata ottaa edes sitä viinilasillista jos ei halua olla väsynyt seuraavana päivänä. Olen huomannut että iän myötä alkoholin negatiiviset vaikutukset ovat tulleet ryminällä päälle. Ja iltapäiväväsymyksen voi välttää syömällä tosi kevyen lounaan. Minun on pakko välillä skipata lounas kokonaan etten nukahda työpöydän ääreen.

Vierailija
48/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan nukkua joka yö vaikka 10 tuntia, joten määrässä ei ole puutetta. Laadussakaan ei ole valittamista. Just jostain uniapneasta ei tietty itse voi tietää.

Mä en saa enää edes nukuttua kunnolla. Uni tulee 22-24 välisenä aikana, joinakin öinä heräilen ja joinakin en, miehen herätyskello soi 6.30 ja sit en enää saa 8 jälkeen unta vaikka kuinka väsyttää. -ap

Vierailija
49/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ihan väsymysoireyhtymä. En tiedä annetaanko se diagnoosiksi vain sellaisille joilta ei löydy muuta vikaa, vai miten se todetaan. Itselläni tolkutonta väsymystä aiheuttaa reuma ja siihen liittyvä jatkuva tulehdustila. Alkoholia ei muuten kannata ottaa edes sitä viinilasillista jos ei halua olla väsynyt seuraavana päivänä. Olen huomannut että iän myötä alkoholin negatiiviset vaikutukset ovat tulleet ryminällä päälle. Ja iltapäiväväsymyksen voi välttää syömällä tosi kevyen lounaan. Minun on pakko välillä skipata lounas kokonaan etten nukahda työpöydän ääreen.

Siitäkin oon lukenut. Alkoholia en onneksi käytä ollenkaan, ei sovi minulle yhtään. Lounas onkin aika kevyt, mutta sieltä se väsymys aina hiipii iltapäivästä, välillä alkuillasta ja sinnittelen hereillä. -ap

Vierailija
50/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulla oli raudanpuute, väsymys oli paha herätessä ja edes millin helpotti, kun nousin ylös ja aloin hengittää taas reippaammassa tahdissa niin öinen hapenpuutekin alkoi tasaantua. Jos vaan yritin pitkittää unta, väsymys paheni. 

Vierailija
51/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mulla oli raudanpuute, väsymys oli paha herätessä ja edes millin helpotti, kun nousin ylös ja aloin hengittää taas reippaammassa tahdissa niin öinen hapenpuutekin alkoi tasaantua. Jos vaan yritin pitkittää unta, väsymys paheni. 

Mä oon suosiolla noussu ylös sit puol yhdeksän jälkeen, syönyt aamupuuron ja koettanu herätä. Jossain vaiheessa piristyyy hetkeksi ja sit se väsymys jälleen hiipii, eikä tuu mistään mitään. -ap

Vierailija
52/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on liikkeellä. Muakin väsyttää.

Vierailija
53/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen Kalium-taso voi aiheuttaa uupumusta (sekä myös korkeaa verenpainetta ja sydämen rytmihäiriöitä, joita sinulla ei ilmeisesti ole). Kalium-arvot näkyvät verikokeessa.  Itselläni on ollut uupumusta ja alhainen Kalium-arvo. Myös Magnesiumin puute aiheuttaa uupumusta ja väsymystä. Luullakseni Magnesium saattaa vaikuttaa myös Kaliumin imeytymiseen. Minulla ei ole vielä tutkittu, miksi Kalium-tasoni on niin alhainen, mutta kai se pitää selvittää jatkossa.

Vierailija
54/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ihan alhainen hemoglobiini aiheutti valtavan väsymyksen. Ja kyse ei edes ollut mistään huikean matalista arvoista, vaan hemoglobiini oli viitearvojen alarajalla / himpun alle. Nyt olen syönyt rautalisää pari kuukautta ja olo on pirteä :) Vointini parani parissa viikossa.

Naisille pieni rautalisä on usein tarpeen. Samalla kannattaa nauttia B- ja C-vitamiinia, jotka edistävät raudan imeytymistä.

Minä kärsin samoista oireista. Lisäksi hiuksia irtosi paljon, kynnet liuskoittuivat, jalat olivat levottomat, kieli oli ajottain arka, pala kurkussa ja ääni sortui toisinaan. Kilpirauhastulokset olivat kunnossa ja Hb oli hyvä. 

Lopuksi mitattiin ferritiinipitoisuus ja selvisi, että elimistön rautavarastot on alhainen. Myös D-vitamiinipitoisuus oli ihan alarajalla ja lääkäri sanoi, alhaisen rautapitoisuuden häiritsevät D-vitamiinin imeytymistä. 

Onko sinulla mitattu Hb ja ferritiinipitoisuus? Alhainen rauta oireilee juuri kovalla väsymyksellä (http://www.studio55.fi/terveys/article/raudanpuutteeseen-voi-tottua-tie…)

Vierailija
55/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten stressi ja muu kuormitus? Sitä ei läheskään aina ihminen itse tunnista.

Uniapnea on hyvä sulkea pois.

Alkoiko väsymys nopeasti vai pitkän ajan kuluessa, hiljaa hiipien? Tähän kysymykseen vastaaminen voi johdattaa oikeille jäljille.

Onko asumisoloissasi tai työpaikassa tapahtunut muutoksia? Rakennuksen mikrobi(home)vauriot voivat aiheuttaa väsymystä - tosin tyypillisempi oire varsinkin alussa on erilaiset hengitystie- ja silmäoireet, ja yleensä rakennuksessa oireilee useampi kuin yksi ihminen.

Vierailija
56/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä tuli yksi asia mieleen. Minkä ikäinen olet? Vaihdevuosissa naisen unen laatu voi merkittävästi huonontua, mikä tietenkin vaikuttaa päivittäiseen jaksamiseen.

Vierailija
57/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alhainen Kalium-taso voi aiheuttaa uupumusta (sekä myös korkeaa verenpainetta ja sydämen rytmihäiriöitä, joita sinulla ei ilmeisesti ole). Kalium-arvot näkyvät verikokeessa.  Itselläni on ollut uupumusta ja alhainen Kalium-arvo. Myös Magnesiumin puute aiheuttaa uupumusta ja väsymystä. Luullakseni Magnesium saattaa vaikuttaa myös Kaliumin imeytymiseen. Minulla ei ole vielä tutkittu, miksi Kalium-tasoni on niin alhainen, mutta kai se pitää selvittää jatkossa.

Kunhan saan raahauduttua sinne verikokeisiin. Sitten selviää mitä mitkäkin arvot on. Magnesiumia syön iltaisin. -ap

Vierailija
58/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten stressi ja muu kuormitus? Sitä ei läheskään aina ihminen itse tunnista.

Uniapnea on hyvä sulkea pois.

Alkoiko väsymys nopeasti vai pitkän ajan kuluessa, hiljaa hiipien? Tähän kysymykseen vastaaminen voi johdattaa oikeille jäljille.

Onko asumisoloissasi tai työpaikassa tapahtunut muutoksia? Rakennuksen mikrobi(home)vauriot voivat aiheuttaa väsymystä - tosin tyypillisempi oire varsinkin alussa on erilaiset hengitystie- ja silmäoireet, ja yleensä rakennuksessa oireilee useampi kuin yksi ihminen.

Stressiä on hieman, olen pyrkinyt rentoutumaan ja olemaan murehtimatta. Väsymys on alkanut hiljalleen, ei siis mitenkään ihan yhtäkkisesti.

Reilu vuosi sitten muutettiin tähän asuntoon, tämä kerrostalo valmistui 2015 loppukesästä. Miehellä ei mitään oireita, käy töissä ja on vähemmän kotona.

-ap

Vierailija
59/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tuli yksi asia mieleen. Minkä ikäinen olet? Vaihdevuosissa naisen unen laatu voi merkittävästi huonontua, mikä tietenkin vaikuttaa päivittäiseen jaksamiseen.

Täytän loppuvuodesta 28. -ap

Vierailija
60/78 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä on tuotu esiin mahdollisia fyysisiä sairauksia syövästä sydän- ja verisuonitautiin, niin pakko mainita myös MS-tauti, joka on minulla itselläni, ja jonka keskeinen oire on selittämätön väsymys. Normaalisti MS-taudissa oireet kyllä vaihtelevat, eli väsymystäkään ei ole koko ajan, mutta kukin oire voi myös esiintyä pitkäaikaisesti.

Ei siihen välttämättä tarvita fyysistä sairautta eikä mielenterveyshäiriötä, että on selittämättömästi väsynyt. Ihminen väsyy, esim. stressin vaikutus saattaa tuntua viiveellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi