Onko kukaan laittanut Emlaa käsivarteen ennen verikoetta? Auttoiko mitään?
Ajattelin nyt koittaa kun tekee aina niin kipeää. Auttaakohan oikeasti mitään?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapsena laitettu sitä ja mun mielestä sillon autto.
Kiitos... " lapsena laitettu..." Nyt tunnen itseni pikku itkupilliksi!:D Ei vaan, toivottavasti auttaisi. Joutuvat kaivelemaan aina suonta ja liki joka kerta pyörryn kivusta. Ei kivaa...
Tottakai auttaa. Kunhan luet käyttöohjeet ja toimit niiden mukaan. Eli otat rasvan myös ajoissa pois. Emla "hävittää" suonia, joten jos sun suonet on muutenkin piilossa, Emlan jälkeen ne on vielä enemmän piilossa. Siksi on tärkeää ottaa rasva pois ajoissa ennen näytteenottoa.
Osta emlalaastarit, laita molempiin taipeisiin puhtaalle iholle, anna olla 15 min ennen koetta. Ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa rasva pois?
Niin, sitä on voiteena ja laastareina saatavilla. Voide edullisempaa, mutta miten vaan.
Minäkin kerran laitoin Emlaa, kun mulla kans tosi huonosti saadaan verta. No, kokeilivat kummastakin kyynärtaipeesta, mutta kun Emla vaikeuttaa vielä entisestään sitä verikokeen ottoa, niin lopulta piti ottaa tuosta kämmenselästä ja SE sattu, enemmän ku mikään suonen tonkiminen kyynärtaipeesta. Että varovasti sen Emlan kanssa.
No tokkopa ne ihan kämmenselästä rupeaa verinäytettä ottamaan.: D Eiköhän kehoita tulemaan seuraavana päivänä takaisin.
Mulla laitetaan Emlaa joka kerta ennen puudutusta hammaslääkärissä, ja ihan aikuinen olen. :D (Tosin pelkopotilas!) Toimii tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No tokkopa ne ihan kämmenselästä rupeaa verinäytettä ottamaan.: D Eiköhän kehoita tulemaan seuraavana päivänä takaisin.
Kyllä kämmenselästäkin otetaan näytteitä, jos kyynärtaipeesta ei jostain syystä saa otettua.
Vierailija kirjoitti:
En ole Emlaa käyttänyt mutta multa on otettu verikokeita mm. ranteesta ja jalkapöydästä, kun ei kyynärtaipeista onnistunut. Ja kyllä, ilman mitään lääkärin lupia noi jalkapöydän verikokeet. Joku kuitenkin tulee kommentoimaan noista alaraajojen verikokeista.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Emlaa käyttänyt mutta multa on otettu verikokeita mm. ranteesta ja jalkapöydästä, kun ei kyynärtaipeista onnistunut. Ja kyllä, ilman mitään lääkärin lupia noi jalkapöydän verikokeet. Joku kuitenkin tulee kommentoimaan noista alaraajojen verikokeista.
Joo mut jos se nyt on todettu emlasta johtuneeksi...
Minulta otetaan aina verikoe kämmenselästä. Siinähän suoni on paljon paremmin esillä, ei tarvitse niin syvälle tunkea neulaa
Vierailija kirjoitti:
Tottakai auttaa. Kunhan luet käyttöohjeet ja toimit niiden mukaan. Eli otat rasvan myös ajoissa pois. Emla "hävittää" suonia, joten jos sun suonet on muutenkin piilossa, Emlan jälkeen ne on vielä enemmän piilossa. Siksi on tärkeää ottaa rasva pois ajoissa ennen näytteenottoa.
Mua niin ärsyttää, kun sanotaan voiteesta "rasva". MIkä helkutin RASVA?
Vierailija kirjoitti:
Minulta otetaan aina verikoe kämmenselästä. Siinähän suoni on paljon paremmin esillä, ei tarvitse niin syvälle tunkea neulaa
Enpä ole ikinä vielä mokomasta kuullut.
Ettet nyt sekoita tippaan?
Mulla otetaan aina verikokeet muualta kuin kyynärtaipeesta, siellä suonet vaan jotenkin niin tosi syvällä ettei löydy. Useimmiten kyynärvarresta tuosta sisäpuolelta puolesta välin, välillä ranteesta, välillä kämmenselästä, joskus on otettu rintakehästä, jalkapöydistä, sisäreisistä ja jopa kerran varpaiden välistä. Enkä sekoita nyt tippaan, vaan sekin usein joudutaan laittamaan sormien väliin, ranteen sisäpuolelle tai rintakehään.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otettiinko ranteen sisäpuolelta? Jos otettiin, oliko kivuliasta?
Lapseni sanoi, että emla-laastarin irroittaminen sattuu enemmän kuin pistäminen. Näytteenottaja sanoi, että emla "piilottaa" suonia. Ei oo sit enää käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otettiinko ranteen sisäpuolelta? Jos otettiin, oliko kivuliasta?
Otettiin mutta ei ollut niin kivuliasta kuin jalkapöydästä otetut verikokeet. Ranteeseen tuli ihan mielettömän kokoinen mustelma, vaikka siihen laitettiinkin hetkeksi puristusside.
Se kipu ei kyllä ole kellään niin voimakas,että "pyörtyisi kivusta". Sanon näin piikkikammoisena, jolta otettu lukemattomia verikokeita ja laitettu tippa monta kertaa. Suosittelen pääsemään sen verran tunteidesi herraksi,että kestät tuon lyhyen nipistyksen. Voi olla romahdus luvassa,sitten kun joskus tulee ihan oikeita kipuja.
Mulla on lapsena laitettu sitä ja mun mielestä sillon autto.