Onko totta, että salaatti kuuluu tarjota erilliseltä lautaselta? Vain juntit syövät sen lämpimän ruoan lautaselta
Suomalainen tapa tarjota salaatti lämpimän ruoan vierestä on junttia?
Kommentit (74)
Oikea ruokailujärjestys lounaalla on pääruoka ja vasta sen jälkeen salaatti. Jos ette olisi juntteja niin tietäisitte.
Ajomies kirjoitti:
Oikea ruokailujärjestys lounaalla on pääruoka ja vasta sen jälkeen salaatti. Jos ette olisi juntteja niin tietäisitte.
Totta, olen totaalijuntti, silti olen kuullut joskus, että ensin salaatti ja sitten vasta ruoka. Eli kerro, miksi muka toisinpäin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
No arkena perheen kesken voi syödä samalta lautaselta. Illalliskutsuilla olisi kyllä aikamoinen erhe sotkea kylmä salaatti ja lämmin pääruoka samalle lautaselle. Salaatti alkuruokana ja pääruoka erikseen. Eihän sitä jälkkäriäkään sille samalle lautaselle laiteta.
Meillä on erikseen alkuruuat, salaattia tarjotaan sen sijaan väliruokana tai pääruuan kanssa.
Ei koskaan salaattia samalle lautaselle lämpimän ruuan kanssa. Se on ällöttävää kun se pääsee koskettamaan kuumaa ruokaa, muuttuu mössöiseksi. Varsinkin jos lämmintä kastiketta valuu salaattiin, hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ajomies kirjoitti:
Totta, olen totaalijuntti, silti olen kuullut joskus, että ensin salaatti ja sitten vasta ruoka. Eli kerro, miksi muka toisinpäin, kiitos.
Onhan tämä järkevämpi järjestys koska salaatti on kevyempää ja vie nälkää jolloin rasaampaa pääruokaa menee vähemmän.
Ehdottomasti parempi järjestys nykyihmiselle joka harvemmin enää kaivaa laskuojia lapiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No arkena perheen kesken voi syödä samalta lautaselta. Illalliskutsuilla olisi kyllä aikamoinen erhe sotkea kylmä salaatti ja lämmin pääruoka samalle lautaselle. Salaatti alkuruokana ja pääruoka erikseen. Eihän sitä jälkkäriäkään sille samalle lautaselle laiteta.
Meillä on erikseen alkuruuat, salaattia tarjotaan sen sijaan väliruokana tai pääruuan kanssa.
Ai luulin ihan että olitte se perhe joka söi voileipiä viikolla ja kokkasi ruokaa vain viikonloppuisin.
Anteksi , erehdykseni.
Jää sitten joko salaatti tai lämmin ruoka syömättä, kun on valittava, kumman lautaselleen ottaa. En halua sekoittaa kylmää ja lämmintä ja täysin eri makuja keskenään. Menee ruokahalu.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan salaattia samalle lautaselle lämpimän ruuan kanssa. Se on ällöttävää kun se pääsee koskettamaan kuumaa ruokaa, muuttuu mössöiseksi. Varsinkin jos lämmintä kastiketta valuu salaattiin, hyi olkoon.
On niin vulgaareja tapoja rahvalla..hui kauhistus sentään.
Mun mielestä salaattilautanen on vähän vanhanaikaista.
mulla on kasviksia, joko salaattia tai paistettuja jne puolet lautaselta, ei mitää väliä onko junttia vai ei
Salaatti kuiva ja paha menee siinä lämpimän ruuan kans huomaamatta. Ei tarvi salaatinkastikkeita lotrata.
Olin Sveitsissä aupairina vuonna kivi ja kirves. Siellä salaatti syötiin pääruuan jälkeen.
En tykkää yhdistää kylmää ja lämmintä ruokaa joten itse ainakin syön erikseen, osaan kyllä säännöstellä ruoka-annokseni sopivaksi ettei tarvitse käyttää lautasmallia, aikuisen ihmisen!
Suomessa on paljon juntteja. Me emme ole koskaan syöneet salaattia samalta lautaselta pääruoan kanssa. Ottakaa oppia vaikka irakilaisilta pöytätavoissa ja hävetkää!
Monissa maissa salaatti syödään joko ennen tai jälkeen pääruokaa omalta lautaseltaan. Näin ainakin etelä-Euroopassa
Minä tykkään, että salaattia otetaan samaan haarukkaan vaikka lihan kanssa, siksi kotona syön samalta lautaselta. Eikä mun lautasella lillu mitään kastiketta ja on tilaakin pitää se salaatti vähän erillään pääruuasta. Ravintolassa eri lautaselta, kun se tulee syötyäkin odotellessa pääruokaa.
Jokainen syököön miten haluaa! Se on vaan salaattia :D Ei se järkytä maailmanrauhaa.
Mä en syö salaatteja aterian kanssa paitsi koulussa, koska kannattaa ottaa koko rahan edestä tietenkin. Salaatti on mulle enempi kevyt lounas tai raikas iltapala. Ateria siis itsessään. Koulussa syön salaatin erilliseltä lautaselta. Eihän se edes mahtuisi lämpimän ruoan kanssa samalle. Vai syökö ihmiset yleensä vadeista?
"Vierailija
klo 17:30 | 10.4.2017
Suomalainen tapa tarjota salaatti lämpimän ruoan vierestä on junttia?"
Ja mielettömän yleistä havaintojeni mukaan varsinkin lounaspaikoissa, joissa pääasiassa työläismiehiä.
No, käyhän se noinkin, jos ei halua eri makuja maistaa, vaan kaikki syödään ikään kuin" sian syöttökaukalosta", eihän sikakaan makuja erottele, se vain syö selvitäkseen. Pääasia, että nälkä lähtee, ois hyvin suomalaista ajattelua tässä yhteydessä.
Muistan vieläkin kun 60-luvulla päiväkodissa laitettiin marja kiisseli samalle syvälle lautaselle, josta oli syöty ruskeaa kastiketta. Maistui pahalle.
Arkena lounasruokalassa ei meillä ainakaan ole kuin yhden kokoisia lautasia, otan kaiken siis sille. Kotona viikonloppuisin meillä syödään salaatti alkuun, omalta lautaseltaan ja pääruoka sitten toiselta lautaselta.