Saako parisuhteessa matkustella yksin?
Vähän huono otsikko, koska tiedän että saa. Mutta mieheni vetäisi asiasta herneen nenään kunnolla ja näyttäisin hänelle mielellään, että mitä muut ovat asiasta mieltä - joten tarvitsen teidän mielipiteitänne.
Päätin siis lähteä 2 viikoksi Pariisiin toukokuun alussa. Mies ei tykkää matkustamisesta kaupunkikohteisiin, eikä yleensäkään kauheammin halua reissata. Valisti minua jo alkuvuodesta, että mihinkään ei jaksa taikka ehdi tänä vuonna lähteä, paitsi omalle kalastusreissullensa lappiin (jonne minä en ole tervetullut).
Mies on työnarkomaani ja tekee mieluummin töitä koko ajan, on aina tehnyt. Ihan ok minun puolestani, en tarvitse väkisin seuraa matkoilleni, minulla on kivaa itsekseni.
Buukkasin siis itselleni mukavan matkan. Ja mies riemastui. En kuulemma kunnioita häntä, kun lähden reissuun vaikka hän ei haluaisi minun lähtevän. Toimintani on kuulemma ala-arvoista. Ja on kuulemma turha olettaa, että mies voisi elää 2 vk ilman seksiä. Eli ongelmia tulee.
- Näinkö teilläkin???
- Mitä sanoisitte miehelle, jos olisitte minä?
Kommentit (62)
Sano että jos mies ei pärjää ilman seksiä 2vk, et pärjää sinäkää
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa siis ehdottaisin, että mies lentäisi vaikka puolivälissä matkaasi viettämään viikonlopun kanssasi Pariisissa - tai vaikkapa vain harrastamaan sitä seksiä, jos ei kohde muuten kiinnosta.
Tätäkin yritin! Löysin nimittäin niin halvat lennot, että kerroin miehelle hänen kannattavan piipahtaa kämpälläni Pariisissa (vuokraan lähes aina asunnon matkoillani, en asu hotelleissa, joten mies olisi saanut ilmaisen majoituksen vuokra-asunnollani). Mutta ei käynyt, koska päivääkään ei voi kuulemma olla pois töistä. Mies tekee töitä kaikki muut päivät kuin sunnuntain, joten yhdessä päivässä ei paljon reissailla.
Itse olen työttömänä (pitkän työuran jälkeen kukaan ei tunnu haluavan enää lähes viisikymppistä töihin...), joten koen, että tämä on aivan ainutlaatuinen mahdollisuus itselleni nähdä maailmaa ja reissata - kun kerrankin ehtii kunnolla. Sen sijaan että kotona tuijottelisin seiniä ja ihmettelisin tekemisen puutetta.
Ap
Totta kai voi ja saa matkustaa yksin vaikka on parisuhteessa. Me matkustetaan pieniä reissuja yksin vaikka on lapsiakin (tai oikeastaan juuri siksi, niin ei tarvi jättää lapsia ulkopuolisen hoitoon).
Mieheltä erittäin omituinen kommentti, että kaverit nauraa jos vaimo matkustaa yksin. En kyllä tunne ihmisiä joiden voisi kuvitella nauravan tuolle asialle...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin parisuhteessa voi matkustaa ilman toista, varsinkin tuollaisessa tilanteessa, jossa matka jäisi muuten tekemättä. Toki itse varoittaisin miestä etukäteen ennen lippujen varaamista ja kertoisin, että hän on tervetullut mukaan. Näin mies saisi itse vielä harkita, olisiko valmis joustamaan omasta matkustamattomuuskannastaan, jottei tarvitsisi olla kahta viikkoa erossa.
Me olemme toimineet useinkin siten, että kun miehellä ei ole ollut mahdollisuutta yhtä pitkään matkaan kuin minulla, hän on liittynyt seuraan osaksi aikaa. Olen esimerkiksi viettänyt kolme viikkoa Islannissa niin, että mies oli mukana viikon. Tai ollaan lennetty Ruotsiin yhdessä, mutta mies on tullut aikaisemmin pois ehtiäkseen töihinsä, minä taas olen jäänyt vielä nauttimaan vapaapäivistäni. Tuossa tilanteessa siis ehdottaisin, että mies lentäisi vaikka puolivälissä matkaasi viettämään viikonlopun kanssasi Pariisissa - tai vaikkapa vain harrastamaan sitä seksiä, jos ei kohde muuten kiinnosta. Toisaalta, jos mun mies vetäisi tuollaiset pultit ja noin suoraan antaisi ymmärtää, että hakee seksiä muualta, ei ehkä olisi fiilistä viettää aikaa yhdessä muutenkaan.
Lisään vielä tähän, että en kyllä koskaan varaisi kahden viikon matkaa keskustelematta miehen kanssa asiasta etukäteen. Jos olet näin toiminut, ehkäpä se ongelma onkin enemmän juuri siinä, että teit matkapäätöksen selvästi näpäyttääksesi miestäsi. Onko suhteessanne oikeasti kaikki kunnossa? Ajattelisin niin, ettei rakastavassa ja kunnioittavassa liitossa kovin helposti päädytä tuollaiseen tilanteeseen. Matkustaminen yksin on siis täysin ok, mutta toisen ohittaminen yhteisen elämän suunnittelemisessa ei.
Ennen matkan varaamista olisin siis jutellut miehen kanssa about näin: "Hei, puhuit aiemmin, ettet haluaisi matkustaa nyt keväällä mihinkään. Mua kuitenkin polttelis kovasti lähteä Pariisiin, kun pystyn pitämään kaksi viikkoa lomaa tässä välissä. Etkö kuitenkin lähtisi mukaan edes osaksi aikaa? Olisi niin paljon mukavampi matkusta yhdessä."
Miten siis ilmoitit miehelle asiasta? Varasitko vain liput, vai tarjositko mahdollisuutta lieventää omaa kantaa?
Vastasitkin jo tähän samalla, kun naputtelin omaa viestiäni. Eli mahdollisuus on annettu. Sitten ei kyllä ole mitään estettä varata matkaa ja lähteä yksin. Jos seksi on miehelle se ainoa ärsytys tuossa kuviossa eikä raha ole ongelma, kutsu se tosiaan viikonlopuksi Pariisiin seksilomalle. Siis, jos vielä itse haluat.
Mitä ihmettä? Mies ei halua matkustella, sinä haluat. Ilmiselvä ratkaisu on, että matkustat yksin, ja miehellä ei pitäisi olla mitään syytä kehdata ottaa pulttia siitä. Sähän olet ihan puun ja kuoren välissä. Ei sinun tarvitse joutua luopumaan asiasta, johon tunnet intohimoa, ihan vain sen takia että mies sattuu niin päättämään.
Se mua vähän oudoksuttaa kyllä, jos pariskunnasta jompikumpi käyttää yhteisiä rahoja ihan omaan matkaansa. Mielestäni se ei ole reilua, jos ei ole sovittu toiselle osapuolelle sitten vastaava summa johonkin toieeen juttuun, johon hänellä on vastaava palo.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
- Miten minun olisi parasta selittää tämä miehelleni siten, että hänkin tajuaisi?
Mies vetoaa jo siihenkin, että kaikki kaverinsa nauravat hänelle, kun vaimo matkustaa yksikseen. Ei kuulemma kenenkään muun vaimo tee tällaista. Sanoin jo, että anna nauraa, tai älä kerro koko asiasta mitään, jos kaverisi ovat niin tyhmiä (ts. valitse kaverisi paremmin), mutta ei auttanut.
Mies mököttää ja vetoaa siihen, etten kunnioita häntä yhtään. Jätti kauppaostokset tekemättä ja painui nukkumaan tähän aikaa päivästä.
No voi mökö. Mene halimaan sitä.
Näytäthän tosiaan tämän ketjun sille, ja tämänhän gallupin mukaan SUURIN OSA naisista tekee yksin matkoja.
Aikuinen mies pystyy olemaan 2 vk ilman seksiä. Jos kiristää sillä, että pitäis muka vieraista sitten hakea panoseuraa sun matkan takia, ei taida olla kovin mukava ja ihanteellinen puoliso muutenkaan. Vetäkööt tumppuun, monessakin mielessä!
Tein viime vuonna kolme ulkomaanmatkaa ilman miestäni. Yhdessä teimme kaksi matkaa. Mies teki kaksi matkaa ilman minua. Meillä toimii ja hyvin sopii systeemi kummallekin. En ottaisi edes tosissani jos alkaisi jotain valittamaan. Itse matkani maksankin.
tietysti saa kirjoitti:
Mikä on miehesi perustelu sille, että hän saa tehdä asiaa x, mutta sinä et saa tehdä?
<<että mihinkään ei jaksa taikka ehdi tänä vuonna lähteä, paitsi omalle kalastusreissullensa lappiin (jonne minä en ole tervetullut).
Eli miksi mies saa matkustaa ilman sinua, mutta sinä et saisi mennä ilman häntä?
Mieheni perustelu tälle on se, että hänen reissunsa ovat äijäreissuja, jotka ovat kunnon työtä aamusta iltaan (ja jonne nainen ei kerta kaikkiaan voi tulla mukaan, tämä on pakon sanelemaa), mutta minun ovat kuulemma "biletysreissuja", joilla haluan vaan pitää hauskaa.
Silti: Mies kyllä tietää oikein hyvin, etten minä itsekseni mitään bilettele.
Ehkä hän sitten kuitenkin kokee sen biletyksen jotenkin uhkakuvana itselleen. - Mutta miten minä tuollaisen uhkakuvan häneltä poistan?
En koskaan käy missään bilettämässä, en baareissa en ravintoloissa, mitä muuta vielä voin tehdä jotta mies ymmärtää, etten hae reissuilta esim. irtoseksiä tms?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa siis ehdottaisin, että mies lentäisi vaikka puolivälissä matkaasi viettämään viikonlopun kanssasi Pariisissa - tai vaikkapa vain harrastamaan sitä seksiä, jos ei kohde muuten kiinnosta.
Tätäkin yritin! Löysin nimittäin niin halvat lennot, että kerroin miehelle hänen kannattavan piipahtaa kämpälläni Pariisissa (vuokraan lähes aina asunnon matkoillani, en asu hotelleissa, joten mies olisi saanut ilmaisen majoituksen vuokra-asunnollani). Mutta ei käynyt, koska päivääkään ei voi kuulemma olla pois töistä. Mies tekee töitä kaikki muut päivät kuin sunnuntain, joten yhdessä päivässä ei paljon reissailla.
Itse olen työttömänä (pitkän työuran jälkeen kukaan ei tunnu haluavan enää lähes viisikymppistä töihin...), joten koen, että tämä on aivan ainutlaatuinen mahdollisuus itselleni nähdä maailmaa ja reissata - kun kerrankin ehtii kunnolla. Sen sijaan että kotona tuijottelisin seiniä ja ihmettelisin tekemisen puutetta.
Ap
No se ei nyt periaatteesta voi enää olla eri mieltä. Juntura mikä junttura.
Osta sille se lippu ja tee kuin vanhassa vitsissä. Ilmoita, että niinä päivinä hotellihuoneessasi harrastettaan seksiä joko ilman miestäsi tai miehesi kanssa. ;-)
Ainakin siinä vitsissä tuo auttoi, että se mies tuli paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin saa, mutta en varaisi reissua omin päin ja vasta jälkikäteen ilmoittaisi miehelle siitä. Hänellähän saattaa olla jotain omia, päällekkäisiä suunnitelmia. Meillä on kyllä yhteiset rahatkin, eli senkin vuoksi noin pitkästä (=kalliihkosta) reissusta keskustelisimme yhdessä ennen matkan varausta.
Puhuin kyllä miehen kanssa reissusta ennen sen varausta ja pyytelin miestä mukaani. Mies sanoi, ettei tule kyseeseenkään, koska yhtäkään lomapäivää ei voi pitää ennen lapinreissuaan. Samalla sanoi, ettei halua minun lähtevän, koska mistäs hän sitten saa seksinsä.
Varasin sitten kuitenkin matkan, koska ei minun mielestäni ole oikeutettua, että minä istun kotona odottamassa miehen töistä paluuta (& sitä seksin harrastamista) joka ilta, tekemättä itsekään mitään, ihan vain siksi, koska miehellä on niin paljon töitä. Tuntuu, että oma elämä menee siinä ihan ohi - eläisin vain miestä varten ja hänen tarpeitaan varten.
Niin, ja maksan muuten ihan itse omista rahoista kaikki reissuni (vaikka olen pienituloinen ja miehellä valtaisat tulot). Muu ei meillä onnistuisikaan.
Ap
Tuon selityksen jälkeen en ymmärrä ylipäätään, miksi olet tuon miehen kanssa? Tiedäthän sinä, ettet ole olemassa tyydyttääksesi jotain miestä? Että hän saa vapaasti vetää käteen, tai päänsä täyteen, tai lähteä suoraan v***uun, jos tuo on ainoa mitä hän ymmärtää kumppanuudesta tai parisuhteesta.
Mitä teet tuollaisella kumppanilla, kysyn vilpittömästi?
On normaalia matkustaa ilman puolisoa. Mun mieheni on juuri nyt viikon reissulla. Mä menen omille reissuille, jos siltä tuntuu. Jos ei ilman seksiä voi olla, niin itsetyydytys on ihan hyvä ratkaisu. Pisimmillään mies on ollu 3 viikkoa reissussa, se oli vähän liian pitkä molemmille, ikävä tuli.
Vierailija kirjoitti:
tietysti saa kirjoitti:
Mikä on miehesi perustelu sille, että hän saa tehdä asiaa x, mutta sinä et saa tehdä?
<<että mihinkään ei jaksa taikka ehdi tänä vuonna lähteä, paitsi omalle kalastusreissullensa lappiin (jonne minä en ole tervetullut).
Eli miksi mies saa matkustaa ilman sinua, mutta sinä et saisi mennä ilman häntä?
Mieheni perustelu tälle on se, että hänen reissunsa ovat äijäreissuja, jotka ovat kunnon työtä aamusta iltaan (ja jonne nainen ei kerta kaikkiaan voi tulla mukaan, tämä on pakon sanelemaa), mutta minun ovat kuulemma "biletysreissuja", joilla haluan vaan pitää hauskaa.
Silti: Mies kyllä tietää oikein hyvin, etten minä itsekseni mitään bilettele.
Ehkä hän sitten kuitenkin kokee sen biletyksen jotenkin uhkakuvana itselleen. - Mutta miten minä tuollaisen uhkakuvan häneltä poistan?
En koskaan käy missään bilettämässä, en baareissa en ravintoloissa, mitä muuta vielä voin tehdä jotta mies ymmärtää, etten hae reissuilta esim. irtoseksiä tms?
Ap
Jos kerran et ole antanut mitään syytä olla mustasukkainen (siis ettet ole pettänyt) niin ei ole sinun asia todistella miehelle mitään.
Ennemmin tulee mieleen, että mitäs se mies itse tekee jos pettäminen tulee hänelle ensimmäisenä mieleen reissaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen mies pystyy olemaan 2 vk ilman seksiä. Jos kiristää sillä, että pitäis muka vieraista sitten hakea panoseuraa sun matkan takia, ei taida olla kovin mukava ja ihanteellinen puoliso muutenkaan. Vetäkööt tumppuun, monessakin mielessä!
Lupaat sille puhelinseksiä. Tuskin harrastatte tätä, koska asutte tietysti samassa talossa. Siis tästä piristystä koko parisuhteeseen ja uusi aluevaltaus! Lataat Skypen älypuhelimeesi ja miehelläsihän on tietokone kotona, ja kivat sessiot muutaman kerran Pariisista.
Ja tämä ei ole vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
- Miten minun olisi parasta selittää tämä miehelleni siten, että hänkin tajuaisi?
Mies vetoaa jo siihenkin, että kaikki kaverinsa nauravat hänelle, kun vaimo matkustaa yksikseen. Ei kuulemma kenenkään muun vaimo tee tällaista. Sanoin jo, että anna nauraa, tai älä kerro koko asiasta mitään, jos kaverisi ovat niin tyhmiä (ts. valitse kaverisi paremmin), mutta ei auttanut.
Mies mököttää ja vetoaa siihen, etten kunnioita häntä yhtään. Jätti kauppaostokset tekemättä ja painui nukkumaan tähän aikaa päivästä.
Ja sinä olet vapaaehtoisesti tuollaisen vauvan kanssa parisuhteessa koska...? En ymmärrä.
Meilläkään mies ei ilahtunut, kun varasin itselleni ulkomaanmatkan. Johtui tosin siitä, että pelkäsi minulle sattuvan jotain. Rauhoittui, kun sai ottaa nimiini kattavimman matkavakuutuksen mitä löytyy ja lupasin päivitellä sosiaalista mediaa ahkerasti.
Kyllähän parisuhteessakin ollessa pitää olla myös omaa aikaa. Ei se tarkoita etteikö arvostaisi tai "kunnioittaisi" kumppaniaan.
Meillä matkustellaan pakostikin erikseen. Kuitenkin 2 viikkoa on seksinkin vuoksi aika kamalan pitkä aika. Itse pyrkisin rajoittamaan viikkoon.
Haluaisin matkustella yhdessä, mutta itse yleensä matkustan sukulaisiin ja mies ei välitä tulla, mies taas matkustaa urheilemaan jossa minulla ei ole mitään tekemistä (esim. sähkötön alppimökki keskellä ei mitään...)
En kuitenkaan tekisi päätöksiä yksin parisuhteessa, vaan pyrkisin juttelemaan kummallekin sopivan kompromissin - koska niin yhdessähän sitä elämää eletään.
No ei todellakaan meillä noin. Me teemme niin kalareissut kuin kaupunkilomatkin yhdessä, koska viihdymme parhaiten yhdessä, ja haluamme jakaa tällaiset kokemukset nimenomaan toistemme kanssa. Meitä tosin kiinnostavatkin samat matkakohteet.
Jos näin ei olisi, niin tietysti kumpikin saisi käydä haaveilemissaan kohteissa sitten yksin tai kaverin kanssa. Matkat kyllä toteutettaisiin myös toisen mielipidettä kuunnellen. Eli toisella olisi mahdollisuus kertoa mielipiteensä esim. matkan pituudesta, budjetista (koska meillä on yhteinen talous) ja ajankohdasta. Näiden suhteen sitten mahdollisuuksien mukaan pyrittäisiin molempia miellyttävään ratkaisuun. Kaksi viikkoa olisi meille kyllä todella pitkä aika olla erossa, ja ikävä olisi hirvittävä, mutta eiköhän siitä selvittäisi.
Teillä kuitenkin on täysin eri tilanne kuin meillä. Ensinnäkin miksi mies ei halua sinun lähtevän? Kuinka pitkä miehen kalareissu on, ja miten hän pärjää sen ilman seksiä? Miksi sinua ei huolita kalareissuun mukaan? Jättäisikö mies kalareissunsa tekemättä jos sinä pyytäisit? Jos ei, niin miksi hän ei kunnioita sinua?
Lähtökohtaisesti sinuna sanoisin miehellesi, että koska pitää heti alkaa kiristää pettämisellä, voi alkaa etsimään itselleen uutta osoitetta. Vaikuttaa nimittäin siltä, että vaikka mies peruisi kalareissunsa sinun pyynnöstäsi (mitä epäilen), ei hän taida sinua juuri kunnioittaa. Miksi kukaan haluaa kieltää toisen haaveet, vain siksi että itseä ei satu kiinnostamaan? Millainen aikuinen ihminen oikeasti alkaa kiristää toista pettämisellä, jos ei saa omaa tahtoaan läpi. Tai on niin onneton tapaus ettei osaa runkata kahta viikkoa. Vaikuttaa siltä että olet miehelle pelkkä panopuu, jos suurin ongelma reissussa on se, että vakipimppi lähtee pariksi viikoksi Pariisiin.
Näytä tämä ketju miehellesi.
Mäkin alan olla sitä mieltä, että sinulla on inhottava mies. Kontrolloi sinua; laittaa sinulle lakeja, joita ei itse edes noudata (mm. menee ilman sinua Lappiin, mutta sinä et saisi mennä ilman häntä minnekään, ja hän ei halua edes lähdeä sinun kanssasi lomalle - eli sinun pitäisi tosiaan olla 4 seinän sisällä ja hiljaa).
Menet sinne Pariisiin ja ukko saa kitistä kotona.
Miehellä on ns. oikeus niuhottaa matkustamisesta vain näissä tapauksissa:
- mies haluaisi mukaan mutta ei pääse (todellinen syy)
- mies maksaa matkan kokonaisuudessaan
- mies ei itse matkusta minnekään ikinä eikä koskaan
- mies on koti-isä joka vastaa muutenkin perhe-elämän pyörimisestä 24/7
- naisen mukaan on lähdössä toinen mies
Koska sun mies kuitenkin haluaa itse käydä kalastelemassa Lapissa, hänen oikeutensa valittaa sun reissustasi meni sit siinä.