alaselkä jumissa,säteilee vasempaan jalkaan ja sattuu
mulla taitaa nyt olla rv. 24 ja mulla on alaselän ongelma.
hermoa painaa ja säteilee nivusiin ja vasempaan jalkaan. kun kävelee tai kääntyy sängyssä niin sattuu ihan vietävästi.
Sitten mulla oli maha löysällä ja kun kävin sit vessassa niin yhtäkkiä alko työnnättämään..(kuin synnyttäessä työnnetään) ehkä viis kertaa työnnätti ja sitten loppui. sen jälkeen mulla on ollut tuo alapää hellänä kun kävelee mutta vessassa voi käydä normaalisti. ei satu. mutta liikkuessa.
kävin neuvolassa ja kehoitti ensin käymään fysikaalisessa ja sitten varaamaan lääkärille aikaa..
Olenko yksin tällaisten ongelmien kanssa?
olen kyllä kuullut tuosta hermokivuista jotka säteilee jalkaan, mutta entäs nuo muut jutut?
Kommentit (5)
kiva kuulla tässä vaiheessa. ei ole sanottu mitään tuollaista edes neuvolassa. nytpä sitten ei istuta ja yritetään kävellä. ja se on issias-kipua. tuo toinen onkin sitten jotain muuta. toivottavasti ei mitään kamalaa..
Musta ei taida kyllä ainakaan lohduttavaa apua olla... mulla on alaselkä/häntäluu -akseli kipuillut jo reilusti ennen kun viikkoja oli kahtakymmentäkään. Iskias siis vaivaa ja sehän voi säteillä jalkaankin. Mulla on välillä koko oikee jalka ihan jumissa ja just esim. sängyssä kääntyminen on ihan tuskaa. Liikkuminen vaan pahentaa kipua joten siitäkään ei oo apua... viikkoja nyt 34+6 ja mulla se kipu on kyllä mennyt koko ajan pahemmaksi =/ ehkäpä se sinne synnytykseen sitten jää...
ja mulla syynä oli ristiselän nikamalukko, joka veti pakaran jumiin ja samalla säteili koko vasemman jalan aivan hirveän kipeäksi. Jalalle ei voinut astua ollenkaan. Ongelma alkoi tän viikon tiistai-iltana.
Kävin keskiviikkona naprapaatilla sellaisessa trigger-pisteiden painelukäsittelyssä (siis ei mitään niksautuksia vaan ihan lihashuoltoa), ja tässä parin päivän aikana vaiva on lievittynyt ja hävinnyt lähes kokonaan. Makasin kyljelläni (kun ei ison mahan takia voi vatsallaankaan enää olla) ja hoitaja paineli pakarasta ja alaselästä erilaisia kipeitä kohtia saaden krampin lievittymään. Suosittelen lämpimästi!! :-)
Monesti puhutaan iskias-vaivasta, mutta ilmeisesti aito iskias on todella harvinainen. Yleensä on kyseessä jonkin lihaksen kramppi, joka sitten vaikuttaa isolla alueella kipeyttäen muitakin lihaksia ja hermoja. Lepo ei tunnu parantavan tällaisia vaivoja, vaan ne vain pahenee.
terveisin Jymy rv 35+0
eli mulla on issias mutta se ei niinkään säteile, vaan nyt vaivaa " löysät paikat" :)
häpyluu( jos en nyt väärin muista nimeä, mutta siellä samassa paikkaa kuitenkin) antaa periksi ja se saa mun paikat kipeiksi.
lääkäriin ens viikolla niin sit selviää taas lisää, mutta autto sekin kun meni selälleen ja laitto tyynyt alaselkään ja polvet koukkuun. mutta entäs sit kun on iso maha.. ken tietää.
ei auta kun otottaa synytystä ;)
Minulla oli esikoista odottaessa iskiasvaivaa muistaakseni suurin piirtein samoilla viikoilla kuin sinulla. Lääkäri vain totesi, ettei sille oikein voi muuta tehdä, kuin liikkua mahdollisimman paljon ja sitten vuorostaan makuulla lepuuttaa. Istumista pitää välttää. Lääkäri oli myös tarkka kenkien suhteen ja mainitsi, että kengissä ei saa olla korkoa kuin ihan pari kolme senttiä. Menee yleensä ajan kanssa ohi. Olin itse viikon sairaslomalla juuri tuon istumiskiellon takia ja tässä ajassa helpotti jo kummasti.
Tuohon toiseen kysymykseen en ikävä kyllä osaa sanoa mitään...
masunasu rv15+6